نقد فیلم های جشنواره
سایر منابع:
سایر خبرها
سرهنگ ثریا و یادگار جنوب روی دومین میز نقد مشهد
با حضور محمدمهدی خالقی ، علیرضا ظفر و محمد کلاته ملایی برگزار شد، برخی از ابعاد فیلم های سرهنگ ثریا و یادگار جنوب که در دومین روز جشنواره فیلم فجر استان در پریس اختصاصی اهالی هنر و رسانه اکران شده بود، نقد و بررسی شد. غفلت سرهنگ ثریا از ضد قهرمان ها : محمدمهدی خالقی مستندساز و کارگردان، نقد خود را از فیلمنامه شروع کرد و گفت: راهبرد سرهنگ ثریا یعنی انتخاب سوژه ای که دستمایه ...
استقبال شیرازی ها از اکران فیلم های سرهنگ ثریا و عطر آلود
در سینما سعدی 35 هزار تومان است. گفتنی است در چهارمین شب از اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در تالار حافظ، جلسه نقد و بررسی دو فیلم سرهنگ ثریا و عطر آلود در کافه کتاب تالار حافظ با حضور دو منتقد برگزار شد. وی ابراز کرد: این فیلم یک موقعیت خاص را به نمایش گذاشته بود. اما قصه برای این حجم از زمان فیلم، کوتاه بود و گا ها بیننده را در موقعیت طنز قرار می داد و در برخی مواقع ...
/نقد فیلم های جشنواره/ آنها مرا دوست داشتند ؛ جیغ، دعوا، نازنین زاغری و شعار!
می توان نتیجه گرفت، کارگردان ارزش افزوده ای به او اضافه نکرده است. به علاوه، این واقعیت که صرف اعمال یک گریم سنگین و کریه برای یک بازیگر زن (اینجا لیلا بلوکات) قرار نیست یک اتفاق سازنده در بازیگری محسوب شود، آنچنان که مثلا در فیلم دارکوب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای سارا بهرامی به ارمغان آورد یا در فیلم علفزار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای صدف اسپهبندی ...
بازخورد مثبت مخاطبان به آثار متنوع در روز پنجم جشنواره
به هم ریخت و حتی بازی ها ضعیف شد. ببیننده دیگر این اثر نیز گفت: اینکه در فیلم های جشنواره به موضوعات ورزشی پرداخته شود و جغرافیای قصه در استان های متنوع باشد و فقط تهران نباشد، خیلی خوب است. هوک فیلم خوبی بود اما بنظرم برای اکران باید در تدوین آن تجدیدنظر کنند. تلخ و سرد آه سرد دومین فیلمی است که توسط زنان سینمای ایران کارگردانی شده و در جشنواره فیلم فجر امسال به ...
معرفی فیلم اتاقک گلی؛ خلاصه داستان، بازیگران و نقد
.... در واقع این بار و در اتاقک گلی بیشتر موضوع عشق و خانواده است که که بر بستر جنگ روایت می شود و از این منظر شاید اتاقک گلی یکی از متفاوت ترین آثاری باشد که تاکنون در حوزه سینمای جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است. هوشمندی سازندگان فیلم در این نکته است که قصه مستقیما به دل جنگ نمی رود بلکه ماجرا با یک مشکل طایفه ای آغاز می شود و در پی رخدادهایی و پس از آن، مشکل مذکور تبدیل به وحدت و یکدلی و ...
قامتی: ارومیه می تواند بهشت فیلمسازان باشد
...، متوجه می شود طبیعتی ناب با مردمان بسیار خوب دارد. سپس سجاد نصرالهی نسب تهیه کننده این اثر سینمایی بیان کرد: یکی از دلایل علاقه من به این کار و پذیرش آن و در حقیقت همکاری با بابک لطفی خواجه پاشا کارگردان فیلم تولید اثر در یک منطقه بومی و طبیعت بود. من بسیار دوست داشتم که از این فضای آپارتمانی شهری خارج شویم؛ حتی اگر قرار باشد داستان تلخ یک جدایی را در یک فضای شاعرانه و قشنگ تعریف کنیم ...
در حق فیلم سینمایی غریب جفا شده است
روست و شاید بتوان گفت در بخش هایی دوربین روی دست مبتدی را شاهد هستیم. همچنین موسیقی باید در خدمت معنا و مفهوم باشد، اما حجم زیاد موسیقی و میزان زمان استفاده شده از آن در این اثر باعث شده با فیلم همراه نشویم. مهسا اسماعیلی و ایرج رحمانی بازیگر و مجری طرح فیلم آن ها مرا دوست داشتند مهمانان بعدی برنامه نقد سینما بودند. مهسا اسماعیلی بازیگر آن ها مرا دوست داشتند در ابتدا بیان کرد ...
روایت جشنواره فجر از جنگ/از غوغای غریب تا اتاقک گلی
به گزارش راهبرد معاصر ؛ جشنواره فیلم فجر در روزهای هشتم و نهم با چند روایت جذاب و دیدنی از دفاع مقدس دنبال شد؛ روایت هایی که هر کدام از زاویه های روابط انسانی و عاطفی و نیز دفاعی و نظامی به مقوله جنگ و نشان دادن شخصیت ها و قهرمانان کشورمان در دفاع مقدس پرداختند. اتاقک گلی و روایتی عاشقانه در بحبوحه جنگ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در روز هشتم با فیلم های های پاور هادی ...
سیمرغ ها در دستان چه هنرمندانی قرار می گیرند؟
تهران (پانا) - چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است و صحبت بر سر نامزدهای کسب سیمرغ مثل هر سال در بازار گرم و نقد و تحلیل های اهالی رسانه و منتقدان داغ است. اگرچه در مطرح کردن همه این نقدها و تحسین ها باید برچسب سلیقه ای بودن را نیز لحاظ باید کرد اما می توان از زاویه زیبایی شناسی به این موضوع نگاه کرد. در مطرح کردن همه نقدها و تحسین ها باید برچسب ...
نقد فیلم های جشنواره
نیز سوای به کارگیری سکانس های متعدد تیراندازی، مفهوم مهمی را برای مواجهه و دریافت بیننده، فراهم نمی کند. این درحالی است که موضوع کردستان با وجود گذر چند دهه ، همچنان آنقدر اهمیت دارد که به دغدغه ذهنی تمامی مردم جامعه تبدیل شود. به هر روی هرچند برخلاف فیلم های پاور - دیگر فیلم حاضر در این جشنواره با موضوع زندگی شهید منصور ستاری - از سطح کیفی متوسطی برخوردار است که دست کم قابل ارایه به ...
سرهنگ ثریا هم نمره قبولی نگرفت
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا: به گفته منتقد شیرازی، سرهنگ ثریا می توانست یک اتفاق خوب در جشنواره امسال باشد اما دقایق پایانی فیلم که بیشتر به یک تیزر تبلیغاتی با اهدافی خاص شبیه بود، آسیب زیادی به آن زد. شامگاه پنجشنبه 20 بهمن در کافه کتاب تالار حافظ شیراز و بین نمایش دو فیلم "عطرآلود" و "جنگل پرتقال" جلسه نقد و بررسی دو فیلم از جشنواره چهل و یکم برگزار شد. ...
نقد فیلم های جشنواره
...> کارگردان در آغوش درخت ، حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، فضایی متفاوت از این افراط ها به کار گرفته، البته به تفریط هم دچار نشده است. فیلم او به طبیعت آذربایجان و ارتباط کودکان با مظاهر طبیعت توجه خوشایندی داشته اما نه به شکل افراطی، و در خدمت قصه. برخوردش با فرنگ مردم آذربایجان هم به همین شکل بینابینی بوده است. فیلم، شهری و آپارتمانی نیست اما انسان هایش از مظاهر زندگی شهری اصلا به دور نیستند ...
نقد فیلم های جشنواره
داشته باشیم و طبیعی است که فیلم اجتماعی به دنبال بهبود وضع جامعه هم باشد؛ چه با ایجاد احساس خوب و آرایشی دلچسب و چه از طریق انگشت گذاشتن روی زخم های جامعه و فشار دادن زخم. پس می توان تصور کرد کارگردانی را که تیغی در دست دارد و با فیلم اجتماعی اش قرار است ترمیم کند یا قلوه کن! فیلم وابل که در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، از همین جنس است. با دیدن فیلم ...
استقبال خوب تماشاگران از فیلم اتاقک گلی + فیلم
هستم اما اتاقک گلی توانست نظر من را جلب کند. وی اضافه کرد: به نظر من اتاقک گلی موضوع جذابی داشت و من حین تماشای آن خیلی احساساتی شدم. یکی از تماشاگران اتاقک گلی با بیان اینکه این اثر فیلم جالبی بود، عنوان کرد: در حقیقت این فیلم با نگاه دیگری به عملیات مرصاد پرداخته بود. وی افزود: هنوز تحت تاثیر قصه فیلم هستم. به نظر من اتاقک گلی فیلم نامه و سناریوی خوبی داشت و به ...
مرد بازنده این بار با کت چرمی
مرد بازنده این بار کت چرمی به تن می کند. این شاید جامع ترین گزاره ای است که می توان درباره کت چرمی گفت. حسین میرزا محمدی همان مدل روایتی را به تصویر کشید که سال گذشته محمدحسین مهدویان آن را به جشنواره آورده بود. کامران حجازی با تکرار بازی جواد عزتی در دو فیلم مشابه نشان داد که این ماجرا و این گونه از سینما برای اون دغدغه است. در واقع می توان کت چرمی و مرد بازنده را دو قرائت از یک قصه ...
اولویت مان در فجر خانواده بود/افزایش دوبرابری آثار در سال آینده
جشنواره داشتند. وی ادامه داد: هرچند آثار از نظر سطوح کیفی تفاوت هایی با هم داشتند، اما در مجموع از تماشای آثاری که در این دوره دیدم، پشیمان نیستم و فکر می کنم اکثر آنها ارزش دیدن را داشتند. جعفریان افزود: ما در سازمان سینمایی سوره حوزه هنری امسال دو اثر در بخش مسابقه ملی جشنواره فجر داشتیم. ایده فیلم سینمایی عطرآلود از حدود دو سال پیش با آقای یوسف منصوری و حسین حسنی مطرح شد و ...
در چهارمین شب جشنواره فیلم فجر در قم چه گذشت؟
های چهارمین شب جشنواره فیلم فجر نیز که با موضوع قتل های ناموسی و خانوادگی قاب گرفته شده در سینما ونوس به نمایش درآمد که با وجود تلاش کارگردان برای فیلمی خوش ساخت اما نتوانست تماشاگران را با رضایت از سالن سینما خارج کند. آخرین فیلمی که در چهارمین شب جشنواره فقط به روی پرده سینما تربیت رفت، عطر آلود ساخته هادی مقدم دوست بود که با وجود شروع خوب فیلم و سوژه متفاوت آن و تلاش کارگردان برای به دام نیفتادن در کلیشه و به تصویر کشیدن فیلمی انسانی و اخلاقی و امیدبخش اما در جذب مخاطب موفق نبود. به اشتراک بگذارید : https://shahr20. ...
روز آخر جشنواره فیلم فجر؛ نسل تازه و وزینی به سینمای ایران آمدند
هایی بودند که جشنواره را نشانه رفتند. البته چهره هایی چون شهاب حسینی به خاطر اهمیت سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر از آن دفاع کرد. در نتیجه برخی همان سال به جشنواره آمدند و برخی خیر اما در نتیجه جشنواره برگزار شد و مردم نیز به سینماها رفتند. از آن سال به بعد این موضوع دست مایه برخی شد که به هنگام آغاز کار جشنواره فیلم فجر از آمدن و نیامدن صحبت کنند. اما نکته جالب در میان آنان که بر طبل ...
سیفی: موضوع خانواده اگر با قصه ای دراماتیک همراه شود، مخاطب را جذب می کند
مورد توجه قرار دادیم. نقد ناهنجاری به صورت نقد شفاف در فیلم مطرح کردیم و ماهی و گربه مدل دیگری از فیلم بود. در تمام سال ها روی فیلم هایی کار و سعی کردیم فیلم درستی بسازیم و برای گیشه فیلم نسازیم. تهیه کننده فیلم درباره گیشه این اثر توضیح داد: گفته می شود مردم با سینما قهر کردند و ما تلاش کردیم مخاطب را به سینما برگردانیم و امیدواریم با توجه به تبلیغات خوب گیشه خوبی هم داشته باشیم. ...
سینمای دفاع مقدس نیازمند وفاداری به تاریخ است
سکانس مربوط به اجرای ایده شهید ستاری چیز زیادی نمایش داده نمی شود. به نظر من این فیلم جزو آثاری است که ساخته شده تا بودجه دریافت کند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی این منتقد سینما درباره فیلم شماره 10 نیز بیان کرد: این اثر نیز آغاز خوبی دارد و 10 دقیقه ابتدایی بسیار طلایی است که یک اسیر را نشان می دهد که نسبت به فرار کردن مصر است اما متاسفانه در زندان، قصه سمت مسا ...
محمد قمی: تحریم کردن جایی در فرهنگ ایرانی ندارد/ ما مشکلاتمان را در خانه خود حل می کنیم
مخاطب کودک و نوجوان قرار می گیرد، یک کار قابل اعتنا بود. او با اشاره به این که سینمای کودک و نوجوان به ویژه پویانمایی حائز اهمیتی ویژه است، گفت: سینمای کودک و نوجوان بسیار مهم و البته مظلوم است و به صورت خاص حوزه پویانمایی که بُرد جهانی دارد. اما به طور ویژه به آن توجه نشده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما در حوزه انیمیشن به لحاظ استعدادهای انسانی و ظرفیت های فنی ...
نقد فیلم های جشنواره
تحمیلی و دفاع مقدس خود بودیم اما در این حوزه از خم یک کوچه هم نگذشتیم. رویدادی که هشت سال جامعه و کشور را در آن سطح درگیر خود کرده بود و علاوه بر وجه های مشترک، جنبه های فکری و درونی منحصر به خود را داشت، قطعا هم از گنجینه قصه ها و درام های جذاب متنوعی برخوردار است و هم اینکه دارای شخصیت های شایسته ای است که حق مطلب در قبال آنها باید رعایت شود و هنوز نشده است. علاوه بر جزء ...
اتاقک گلی؛ روایت یک عاشقانه وسط میدان جنگ
، در پردیس سینمایی ملت به اکران در می آید. اتاقک گلی از جمله فیلم های ژانر دفاع مقدس حاضر در این دوره از جشنواره اسن که به صورت مشترک توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح به همراه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شده. این فیلم روایتی عاشقانه در دل عملیات مرصاد است و قصه حول محور نجات و آزاد کردن تعدادی زن که در یک اتاقک گلی گرفتارشده اند می گردد. داود صبوری تهیه کننده فیلم اتاقک گلی ...
فیلم (اتاقک گلی)، روایتی متفاوت از منافقین
به گزارش تلنگر ؛ "اتاقک گلی"شاید جزو فیلم هایی از جشنواره چهل و یکم باشد که می توان نشست و تا آخر نگاهش کرد. فیلمی که قصه دارد؛ قصه اش چفت و بست روایی دارد و کارگردان توانسته فیلمنامه را در اجرا به ثمر بنشاند. بر خلاف برخی فیلم های این جشنواره فیلم لنگ روایت نیست؛ کُند نیست و ریتم و تمپو فیلم کامل حفظ شده است! قهرمان دارد و ما با او همراه می شویم! به لحاظ کارگردانی فیلم قابل ...
مرور خونین شقاوت منافقین از پنجره کوچک یک اتاقک گِلی
جشنواره فیلم فجر نشود. کاش سایه سرهنگ ثریا بر سر اتاقگ گلی سنگینی نکند! هر دو از منافقین می گویند و به محجورترین سوژه ها یعنی اردوگاه اشرف و مقابله مردم با حمله منافقین پس از پایان جنگ(عملیات مرصاد) می پردازند اما محمد عسگری در اتاقک گلی مخاطب پسندتر موضوع را روایت کرده است. چون هنر فیلم استفاده از بازیگران بومی لُر و کرد است. روایتی درباره منافقین از زاویه دید گمنام ترین و ...
تالار حافظ در دومین روز جشنواره فیلم فجر شیراز میزبان اهالی هنر و رسانه شد/ نقد”چرا گریه نمی کنی” به ...
ها را ضعیف تر از آن توصیف کرد که بتوانند جایی در بین جوایز نهایی جشنواره برای خود دست و پا کنند. نگاه این منتقد به فیلم “یادگار جنوب” تندتر از دو فیلم دیگر بود. وی درباره فیلم “بعد از رفتن” گفت: این فیلم بازیگران خوب و کارگردانی جوان دارد اما به اعتقاد من، بازی خوبی از “صابر ابر” گرفته نشده. یک نکته منفی فیلم این است که ما به جای اینکه بخواهیم حرکتی از بازیگران ببینیم، هر چه می خواهد ...
هفت بهار نارنج ؛ بوی یار در جنگل ذهن
نشیب دارد و یک شبه به دست نمی آید. سوژه عشق که آرام و قدیمی است و شور و هیجانی نوجوانی و جوانی که سریعا فروکش می کند مخاطبان خاص خودش را دارد، مثل یک دریای آرام است که در ذهن مخاطب آرامش می ریزد و سعی دارد آن را در هیاهوهای عجیب و غریب دور نگه دارد تا بتواند مسیری روشن و افقی تازه را پیش روی آن بگذارد. هفت بهار نارنج حتی از اسمش هم پیداست می خواهد حال خوب به مخاطب بدهد، نه جنگ ...
ضعف فیلم نامه در برخی آثار جشنواره فیلم فجر
... وی اضافه کرد: سیر و سلوک معلم در این فیلم شامل یک تغییر ناگهانی می شود. همچنین این معلم که یک آدم موفق بوده، چرا در ادامه ناموفق شده است؟ چرا به این موضوع در فیلم پاسخ داده نمی شود؟ زمانی که ایده ها یک خطی باشد، فیلم ساز تصور می کند این خرده قصه ها به فیلم کمک می کند. کلاته ملایی تصریح کرد: در حقیقت قرار بود کنکاش در گذشته شخصیت اصلی فیلم، موجب شود وی یک تغییر در زندگی خویش را ...
واژه ها را قرق می کنم
کرده / این صدای قلب من است یا قدم های تو/ بگذار این بار/ ماه / تکلیف این شعر ازدهان افتاده را روشن کند . داوری کردن جشنواره ها چه سختی هایی دارد؟ فکر می کنید یک داور خوب و منصف چه ویژگی هایی دارد؟ داوری کردن تجربه بسیار سخت و درعین حال شیرینی است به خصوص در فضای شعر و داستان و قصه و به ویژه زمانی که با آثاری شایسته روبرو هستید و انتخاب تعدادی معدود چالش برانگیز است و همواره سعی ام بر این بوده و خواهد بود که منصف باشم و شیرینی ازاین جهت که شاید از اولین کسانی باشی که اثر شعر، داستان یا قصه هنرمند را می شنوی، می خوانی و لذت می بری. ...