سایر منابع:
سایر خبرها
مشکلات تکراری پارک جنگلی لار همچنان لاینحل!!
به گزارش میلاد لارستان، سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. همزمانی با رمضان، سیزدهم فروردین امسال را کمی متفاوت کرد و بیشتر مردم روزه دار لارستان، سیزده بدر ...
جولان سبزه های عید در رودخانه بالیقلوچای/ تلاش پاکبانان اردبیل برای جمع آوری سبزه های رها شده در رودخانه
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رودخانه بالیقلوچای که در داخل شهر اردبیل واقع شده امروز پُر از سبزه های عید بود که شهروندان در روز طبیعت رها سازی کرده بودند؛ امروز رودخانه بالیقلوچای چهره ی مطلوبی نداشت. علی رغم برپایی ایستگاه های جمع آوری سبزه های عید نوروز و ماهی قرمز در سطح شهر اردبیل، متاسفانه برخی از همشهریان سبزه عید را در رودخانه بالیقلوچای رها کردند که همین امر باعث شد تا ...
فرماندار اردستان :بازدید بیش از 12 هزار گردشگر از ابنیه تاریخی اردستان
فرماندار اردستان :بازدید بیش از 12 هزار گردشگر از ابنیه تاریخی اردستان فرماندار شهرستان اردستان گفت: در طول این مدت ایام نوروز، بیش از دوازده هزار نفر از آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری در شهرستان اردستان بازدید کرده اند. سید محمد هادی احمدی طبا فرماندار اردستان اظهار داشت: از آغاز مسافرت های نوروزی تا دهم فروردین، بیش اسکان یافته اند که محل های اسکان در این شهرستان شامل 6 هتل ...
عکس/ سیزده بدر رمضانی در پارک ملت
روز طبیعت یا جشن بدرقه نوروز از مهم ترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که امسال سیزده بدر به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان بیشتر مردم از ساعات نزدیک به افطار در بوستان ها حضور پیدا کردند.
عکس نوشت
در خلیج فارس به حساب می آید. فارس - همزمان با روز 13 فروردین و روز طبیعت و جلوگیری از رها سازی سبزه درمعابر شهری و جاده ها به منظور حفظ پاکیزگی شهر سبزه ها جمع آوری برای تولید کود کمپوست و ورمی کمپوست، برای یازدهمین سال متوالی، طرح از سبزه تا کمپوست توسط سازمان پسماند شهرداری شیراز اجرا شد.در این طرح کیسه هایی با محتوای کود کمپوست و کیسه های زباله به شهروندان شیرازی اهدا شد. ...
سیزده بدر سنت ایرانیان باستان/ فلسفه ی سبزه گره زدن
.... ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و در حقیقت به این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می رسانیدند. روزطبیعت (سیزده بدر) سنت ایرانیان باستان به مناسبت پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی اَپوش می باشد، سیزدهمین روز از ماه ...
فلسفه جالب و خواندنی سبزه گره زدن دخترها در روز 13 بدر
گره زدن سبزه در 13 بدر یکی از سنت های قدیم ایرانیان است که بعنوان راهی برای باز شدن بخت درنظر گرفته می شد. به گزارش وقت صبح به نقل از پارس ناز؛ ایرانیان پیرو آداب و سنن نوروز در روز 13 فروردین ماه که به سیزده بدر شناخته میشود به بیرون از خانه های خود می روند و سبزه ای راکه در عید نوروز بر سر سفره های هفت سین گذاشته بودند گره زده و به آب می اندازند. شاید خیلیها تمام این کارها ...
سیزده بدر رسمی که از 1800 سال قبل از میلاد مرسوم بوده است
به طور کلی در میان جشن های ایرانی جشن سیزده بدر کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشن ها را ندارد. در کتاب های تاریخی اشاره مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشده است، اما در منابع کهن اشاره هایی به روز سیزدهم فروردین شده است. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از 12 روز جشن گرفتن و شادی کردن که نماد 12 ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را در باغ و صحرا به شادی می پرداختند و با این ...
روز طبیعت اهواز با آوای ربنا آغاز شد
گروه های شادی، نمایش، مسابقه های محلی برای کودکان، سخنرانی در خصوص فرایض ماه مبارک و برپایی نماز جماعت ، خانواده ها و مردم را در دل طبیعت همراهی می کردند. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از 12 روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ای است به باغ و صحرا می رفتند و درحقیقت به این ترتیب نوروز را جشن می گرفتند. سیزده ...
من خود آن سیزدهم کز همه عالم بدرم
...، در روز سیزدهم مردم آن شهر از دروازه ای بیرون می رفتند و از دروازه دیگری به شهر وارد می شدند با این اعتقاد که نحسی را از شهر بیرون ببرند،به این صورت از خانه بیرون رفتن را برای دور کردن شیاطین پلید از زندگی خود مؤثر می دانستند. اما به نظر میرسد سیزده بدر شاید به نوعی بدرقه نوروز و دوازده روز جشن و سرور باشد و به سوی طبیعت آمدن و آغاز کشت و جان گرفتن مردم با جان گرفتن طبیعت. ...
سیزده به در؛ فرصتی برای گره زدن سبزه زندگی به طبیعت
دیو خشکسالی نابود شود. در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می رفتند، از خداوند آرزوی بارش باران می کردند و تا آخر آن روز را بیرون از خانه و در طبیعت و میان سبزه و صحرا به شادمانی سپری می کردند. "سیزده به در" نحس نیست ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه ...
راز گره زدن سبزه های نوروزی چیست؟
به گزارش برنا ، هر ساله سیزده روز پس از آغاز سال نو، ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از 12 روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد 12 ماه سال، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ای است به باغ و صحرا می روند و شادی می کنند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می رساندند. محمد علی مهدوی امیری پژوهشگر مازندرانی با اشاره به اینکه مردم در طول زندگی خود ممکن است با انواع ...
روزی که سفره میهمانی ماه خدا در دل طبیعت پهن شد
تعداد ماه های سال است، به طبیعت و صحرا می رفتند و تا پسین آن روز جشن و شادی می کردند و سفره ی هفت سینشان را جمع می کردند و باقیمانده ی سفره از آجیل و شیرینی را به طبیعت می بردند و می خوردند و شادی می کردند و در انتها سبزه ی سفره را به کنار رود و آب روان می بردند و در آب روان رها می کردند و آرزو می کردند که سالی پر برکت و نیکو داشته باشند. معمول است که واژه ی سیزده بدر به معنای در کردن ...
الک و دولک قمی و مره بازی از بازی های مرسوم بین قمی ها در سیزده بدر
از قدیم الایام فلسفه سیزده بدر این بوده ایرانیان پس از 12 روز جشن سال جدید، روز سیزدهم را به دامان طبیعت پناه می بردند و شادی کنان نوروز را به پایان می رسانند. با توجه به اینکه قم دارای ابعاد دینی، مذهبی و فرهنگی فراوانی است، شاید تصور شود مردم این شهر آیین هایی مانند سیزده بدر را در فرهنگ خود ندارند و یا آن را کم اهمیت می شمارند. اما قمی ها نیز همانند سایر هموطنان برای ...
بدرقه نوروز با افطاری درطبیعت/سیزده بدر پیوندآئین های بومی و دینی
را به جای می آورند. سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهم ترین رسوم مشترک میان اقوام ایرانی است، روزی که به اعتقاد گذشتگان روز آشتی با طبیعت و غبارروبی از زشتی و پلیدی ها نیز است و از گذشته دور تاکنون جزو آئین و رسوم مهم ایرانیان بوده و درباره تشخیص زمان دقیق به وجود آمدن این رسم نیز ابهاماتی وجود داشته است. در این روز مردم به دامان طبیعت می روند و می توان گفت که واژه سیزده به ...
تاریخچه و آیین سیزده به در میان ایرانیان
گروه فرهنگی: ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و نوروز را به پایان می رسانیدند.سیزده بدر، از جشن های نوروزی است . برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی، از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به درکنند اما هیچ سندی وجود ندارد که ...
همه آن چیزهایی که باید درباره سیزده بدر بدانید
همشهری آنلاین / بابک رضاپور جمهور : جشن سیزده بدر پایان بخش جشن نوروز ایرانی است. در گاهشماری کهن ایرانی هر روز ماه نام ویژگانی خود را داشت و روز نخست هر ماه اورمزدروز و روز سیزدهم تیرروز نام داشت که اختصاص به ایزد تیر داشت. واژه تیر در زبان اوستایی تیشتَریَه است و تیشتر هم ایزد موکل باران است. ایزدی که در اقلیم خشک و کم بارش ایران و کشاورزی متکی بر زراعت دیم نزد نماد رحمت و لطف الهی می بود. در ...
آیین های سیزده بدر/ در روز طبیعت مراقب آن باشیم
به گزارش خبرنگار فارس در یزد، روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده بدر از جمله روزهایی است که حکایت ها و روایت های فراوانی درباره آن گفته شده و جالب آنکه متداول ترین حکایت درباره این روز، غلط ترینِ این تعبیرهاست و سیزدهمین روز نوروز، روزی مقدس نزد ایرانیان باستان بوده است. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز ...
روز طبیعت را در شب مزه کنید!
...> همچنین در گذشته رسم بر آن بوده است که دوازده نوع غله به تعداد دوازده ماه سال سبز می کردند، در مواردی هفت غله به نشانه هفت امشاسپند (فرشتگان مقرب الهی) در هنگام سال نو هر کدام از غله ها راکه رشد بهتری داشت، به فال نیک میگرفتند و برای کشت آن سال ازآن نوع غله بیشتر می کاشتند. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز ...
13 نوروز؛(سیزده به دَر)نقطه عطف رویارویی ایرانیان با طبیعت
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه ،سیزدهم فروردین ماه هر سال،روز پایانی جشن های نوروزی است.در این روز، مردم بنا بر سنتی دیرینه، از خانه هایشان بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبار ها بگذرانند.این روز زیبا را روز طبیعت نام گذاری کرده اند.در تقویم های رسمیِ ایران در بعد از انقلاب،این روز را ...
توصیه هایی برای یک دورهمی امن در سیزده بدر رمضانی
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مردم ایران طبق یک رسم دیرینه شروع فصل بهار را به عنوان نوروز باستانی جشن می گیرند و این جشن و پایکوبی بهارانه به مدت 13روز به طول می انجامد و مردم در این روزها به دیدار اقوام و خویشاوندان خود می روند و نوروز را تبریک می گویند و برای همدیگر سالی سرشار از سلامتی و عاقبت به خیری طلب می کنند. در روز 13 فرودین که روز طبیعت نام گذاری شده هرسال مردم به صورت ...
باورهای عامه درباره روز سیزده فروردین
این روز می توان به جشن و شادی رقص و پایکوبی، پختن ناهار در طبیعت معمولا (سبزی پلو و ماهی یا کباب)، روشن کردن آتش، درست کردن آش دوغ (در مازندران)، خوردن تمامی میوه ها و آجیل هایی که از ایام عید برجای مانده، پختن نوعی پلو از گیاه جنگلی به نام الیما پلو نوعی پیازچه جنگلی در شهرستان نور و هر شهر به سلیقه خود، گره زن سبزه و پرت کردن آن به درون آب جاری و غیره اشاره کرد. قبل از عید نوروز مردم ...
"سیزده بدر" آئینی کهن و زیبا در بیرجند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی، 13 فروردین در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند مردم سعی می کنند با شادمانی از خانه بیرون شوند، اهمیت امروز در بیرجند به حدی است که اگر کسی لباس عیدش حاضر نشده و از ابتدای نوروز نپوشیده سعی می کند به طور حتم تا روز سیزده آن را آماده کند و بپوشد تا در مراسم "سیزده بدر" با لباس نو شرکت کند. در روز "سیزده بدر" کسانی که از خود کلاته، باغ ...
ناشنیده هایی درباره سیزده بدر
یزدهم فروردین چیزهایی یافت شده است. طبق این منابع، ایرانیان باستان، 12 روز اول سال را با نیت 12 ماه سال، جشن می گرفتند و در روز سیزدهم به دشت و صحرا می رفتند و با رقص و پایکوبی و دعا و نیایش، عید نوروز را به پایان می رساندند. بر اساس همین منابع، روز سیزدهم هرماه، تیرروز نام داشت. یعنی روز سیزدهم هرماه به ایزد تیر که همان ایزد باران است، تعلق پیدا می کرد. با در نظر گرفتن این که باران هم ...
سیزده بدر، مراسم بدرقه جشن نوروز
در سفره هفت سین دارد. این سبزه در طول تعطیلات نوروزی زینت بخش خانه ها و سفره های مردم می شود و در روز آخر آن را به آب می سپارند و به این گونه جشن نوروز را به پایان می رسانند. گفته می شود که در دربار هخامنشی، پیش از آغاز سال نو دوازده ستون برپا می شد و انواع حبوبات و غلات (برنج، گندم، عدس، جو، نخود، ارزن، ذرت، کنجد، ماش، کاجیله یا خشک دانه و لوبیا) را بر آن ها می کاشتند. ...
بدرکردن سیزده با گستراندن سفره های افطاری در طبیعت
مراسم خرافی از روی آتش پریدن، حرفی ندارد و (آن را) تأیید نمی کند؛ اما هیچ اشکالی نمی بیند که مردم، فرض بفرمایید در مناسبتی از مناسبت های عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا دیداری تازه کنند، و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذت صحیح و سالم ببرند؛ (این ها) مانعی ندارد. نوروز معنوی فارغ از آیین های روز سیزده بدر، اما سیزده بدر امسال با سیزده بدر سالهای قبل یک تفاوت ...
سیزده بدر ارثیه معنوی گذشتگان برای آیندگان
به گزارش خبرنگار ایمنا ، در ایران و کشورهای متأثر از فرهنگ ایرانی، روز سیزدهم فروردین ماه هر سال مردم از خانه ها بیرون می روند و از بامداد تا شامگاه را به گردش و شادی می گذرانند. این روز که در اصطلاح سیزده بدر نامیده می شود و یکی از مشهورترین آئین های نوروزی است هیچ سابقه مکتوبی در منابع ادبی و تاریخی قدیمی ندارد و کهن ترین اسناد آن، مربوط به ظاهر از دوره فتحعلی شاه قاجار است. خاطرات و سفرنامه ...
نگاهی به آداب نوروزی کردستان/ از آیین خوانچه تا دیدار با بزرگان خانواده
نوروز را برپا نمی کردند. در روز جشن نوروز خانواده ها به دور یکدیگر جمع شده و عید را تبریک می گفتند، مردها هم به خدمت بزرگان شهر می رسیدند و فرا رسیدن سال تازه را تبریک می گفتند. بعد از این دید و بازدیدها مراسم دیگری تا روز طبیعت (13 بدر) در کردستان وجود نداشته است که مردم در آن روز به باغ های اطراف شهر می رفتند. برخی از این آداب و رسوم و آیین ها هنوز در منطقه کردستان پابرجاست و ...
نکاتی درباره سیزده بدر
دانشمندان بر این باورند که اجسام خیلی بزرگ (مانند ماه، یا حتی کوه) نوعی فرکانس از خود منتشر می کنند که بر بازده و عملکرد مغز جانوران خصوصا انسان به شکل مستقیم تاثیر (خوب یا بد) دارد. این مسئله پایه و اساس خیلی از عقاید را ثابت می کند. در ایران باستان مردم در روز (13 فروردین) در طبیعت به جشن شادی می پرداختند تا بدین وسیله خود را از نحسی آن حفظ کنند. از آداب این روز می توان به گره زدن سبزه و ...
زنجانی ها و آئین های کهن، از نوروز تا سیزده به در روز طبیعت
دیگر مناطق ایران از خصلت سنت پذیری به دور نبودند و مراسم و جشن های بهاری و بهاریه ها، نوروزی خوانی ها و مراسم و آداب و سنن نوروزی مثل مراسم چهارشنبه سوری و سیزده بدر را از سالیان دور با زیبایی و شکوه مثال زدنی برگزار می کردند. بر این اساس ایرانی ها به مدت دوازده روز از اول فروردین تا 12 فروردین که هر روز آن معرف، یک ماه سی روزه است، شادمانی می کردند تا 360 روز سال خود را با شادی و شادمانی و ...