اخلاقیات؛ تفسیر آیاتی از جزء دوازدهم قرآن کریم: مسائل مربوط به مفاسد ...
سایر منابع:
سایر خبرها
میخوای بدونی بعد از دعوا چطور با همسرت آشتی کنی؟ اگه تازه ازدواج کردی بیا این مطلب رو بخون!
نیکویی و مهربانی جوابش را بدهید. این قاعده بیشتر از هر کسی در مورد زندگی های خانوادگی صدق می کند. آنجا که خدا در آیه 96 سوره مومنون می فرماید: بدی را به بهترین شیوه دفع کن و پاسخ بدی را به نیکی بده . در زندگی مشترک، موضوعات زیادی وجود دارد که موجب اختلاف نظر میان زوجین می شود اما برخی از آنها واقعا ارزش دعوا و نزاع را ندارد. حال ببینیم کدام موضوعات؟ حتما برای شما هم بارها پیش ...
کلامی با سخنران معروف درباره دعوت حکومت به سختگیری در باب حجاب
اختصاص داده و در آن باب 6 حدیث آورده است. پوشش هم یکی از احکام و واجبات اسلام است که باید برای رضای خدا رعایت شود و زوری بودن آن همین حالت گریز وحشتناک و مورد گله را پیش می آورد. 5. رعایت پوشش واجب است ولی همسر دادن به دختران و پسران جوان، نه واجب که مستحب است اما قرآن عموم جامعه را به اقامه پوشش امر نکرده بلکه افراد مؤمن را بدان امر کرده است ولی همین قرآن علاوه بر تشویق افراد عذب به ...
فال روزانه چهارشنبه 16 فروردین 1402 | فال امروز
مادی مرتبط می داند و نوید موفقیت در تجارت را می دهد، اما تنها درصورتی که این موفقیت صادقانه به دست بیاید. شما نباید توافقات را زیر پا بگذارید و سعی کنید روند وقایع را تسریع کنید، چراکه هر چیزی زمان خود را دارد. آرامش خود را حفظ کنید که تغییر وضعیت می تواند احساس اضطراب و ترس را تشدید کند. طالع بینی چینی بحران در روابط شخصی را رد نمی کند. مشکلات خود را مخفی ...
قبول کنیم کم گذاشتیم و استغفار کنیم+فیلم
اهمیت استغفار هرچند خداوند کریم در جای جای قرآن دستوراتی درباره خودسازی ، تقوا ، مراقبه و محاسبه یاد خدا و دوری از شیطان ... برای رشد، کمال و رسیدن به سعادت ابدی و حیات جاودانه به مؤمنان داده است. اما از سوی دیگر بخاطر زندگی انسان در دنیای ماده و مادیات و وجود دشمنان سرسختی، چون شیاطین، نفس اماره، جهالت، شهوات، ... گاه پرده بر روی اندیشه انسان افکنده شده و در پی تبعیت از آن ها و ارتکاب ...
تحول؛ مسیر تکامل و حیات انقلاب اسلامی
مستمر برای انسان معرفی می کند به گونه ای که اگر انسان امروزش با دیروز تغییری نکرده باشد، زیان دیده است. در باب تحول جامعه نیز قرن کریم می فرماید (إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ – رعد 11 - یقیناً خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند). 4-استثمار، استعمار و وادادگی در لوای ...
زن و شوهر چگونه در خانه تقسیم وظایف کنند؟
او کمک کنید تا کارش را با موفقیت به پایان برساند. • به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن از زیر وظایف در نروید همه میتوانند هر کاری را به مرور به خوبی یاد بگیرند و انجام دهند. 5 ترفند موثر برای تقسیم وظایف خانه • با شریک زندگیتان صحبت کنید: گفتگوی صریح درباره تقسیم کار، روش خوبی برای شروع تغییرات است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. این صحبت ها در حالت ایده آل ...
بخل و حسادت کیفیت زندگی انسان را کاهش می دهد
متون دینی ما کلیدواژگانی وجود دارند که مستقیماً مرتبط با کیفیت زندگی هستند؛ مثلاً در دعای ابوحمزه آمده است: اللهم اعوذ بک من الکسل و الفشل الهم و الجبن و البخل... ؛ خدایا از کسالت، سرافکندگی، اندوه، ترس، بخل، بی خبری، سنگدلی و... به تو پناه می برم. سطح کیفیت زندگی ما با وجود هر کدام از این موارد بسیار کاهش پیدا می کند. انسانی که کسل و غمگین و افسرده و ترسو و بخیل است همواره روح او دچار یکسری آسیب ...
وظایف مبلغان در تبیین فرصت های بندگی ماه رمضان
وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفی بِاللَّهِ حَسِیباً . با استفاده از این آیه متوجه می شویم که تبلیغ یعنی اینکه از همه داده ها و گزاره های شریعت استفاده کنیم تا مردم را به سمت خدا و توحید دعوت کنیم. پس تبلیغ یعنی دعوت به خدا و این آیه بسیار زیبا به این امر اشاره می کند؛ آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می کند ...
دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان + صوت و تفسیر
فراز سوم از دعای روز سیزدهم، چنین می خواهیم: خدایا! بر تقوا و همنشینی نیکان توفیقم بخش به یاریت،ای نور چشم مسکینان! تقوا همان خویشتن داری و تسلّط بر نفس است. بدین معنا که انسان واجبات را انجام دهد و از معصیت و محرمات بپرهیزد. ثمره ی روزه، نماز و عبادات، تقوا و خداترسی است. تقوا مرحله ی بالایی از خودسازی و هم چون لباسی زیبا بر جان انسان است. تقوا چون سپری است که از انسان در ...
یادمان های زندگی سید جعفر میرزایی
کدام منبری وجود دارد که در تکیه گاه و مسند آن و دو بیت به صورت برش اطراف کلمات، جلب نظر می کند ) قطب دین میرزا – ابوالقاسم چون برآید به عرشه منبر خلق را اینچنین گمان آید که نشسته به عرش پیغمبر که دلیل بر اهمیت مقام میرزا و ارشاد و اقامه فرایض دینی وی در این مسجد است. این جانب طی سه سال پیگیری و صرف وقت و مراجعه به ادارات میراث فرهنگی و اوقاف و شهرداری ...
لعن قرآن شامل چه کسانی می شود
عابدینی اظهار کرد: خداوند می فرماید مؤمن کسی است که وقتی یاد و نام خدا می آید دلش می لرزد، وقتی آیه قرآن قرائت می شود ایمانش افزایش می یابد، مؤمنین توکلشان به خداست، تکیه گاه و امیدشان فقط خداست، این ها همان هایی هستند که نماز را اقامه می کنند. نماز خواندن با اقامه نماز متفاوت است، نماز خواندن کار سختی نیست، اما اقامه نماز سخت است، نماز خواندن این است که نماز را بدون اینکه بفهمیم و بدون اینکه بعد از ...
دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان/ عفت و پرهیز از حرام در دعای امروز
عدالت را دوست داشته باشد و سعادت جامعه برایش مهم باشد، نه منافع افراد و احزاب برایش مهم است و نه ملاحظات دیگر. به عدالت زندگی کردن دستور الهی است. در سوره نحل آیه 90 می فرماید: إِنَّ اَللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ خداوند به دادگری و نیکوکاری فرمان می دهد. به انصاف رفتار کردن هم کار بسیار سختی است. چون خودخواهی، بخل، حرص و بعضی از رذائل اخلاقی که در انسان ...
پناهیان؛ تقابل دین و اخلاق
یکم : پناهیان در اینجا چیزی شبیه به اخلاق فضیلت ارسطویی را الگویی از اخلاق گرفته است، آن هم با برداشتی مشوش و معوج. همان طور که می دانید، در اخلاق فضیلت، فضیلت میانه ای بین دو افراط (یا افراط و تفریط) است. آنچه در ماجرای علی (ع) فضیلت است، میانهٔ طیفِ ترحم تا سنگدلی (طیف مربوطه) است. اینکه کسی رذیلت را با فضیلت اشتباه گرفته باشد و علی (ع) را متهم به عمل خلاف فضیلت (مهربانی/دل رحمی) کند، گناه اخلاق فضیلت نیست؛ گناه استدلال کنندهٔ به اخلاق فضیلت است که تصور روشنی از طیف مربوطه ندارد. به همین ترتیب پناهیان بارها بین اخلاق و فاعل اخلاقی خلط می کند. همچنین او اعمال اخلاقی و غیراخلاقی فاعل را جدا و اتمیک نمی بیند و روشن نمی کند که ارزش اخلاقی اعمال مختلف فاعل چه ربطی به یکدیگر دارند. اینکه ابن سعد در جایی ضداخلاقی عمل کند، نتیجه نمی دهد که تمام اعمال او یکسره ضداخلاقی ست؛ ابن سعد می تواند در موردی فضیلت مندانه عمل کرده باشد و در موردی دیگر رذیلت مندانه. در این صورت هر کدام از اعمال او، وصف اخلاقی جداگانه دارند. در تصویر ارسطویی، لازم نیست که فاعل همهٔ فضائل را بالفعل کرده باشد تا عملش وصف اخلاقی بودن بگیرد. چه ایرادی دارد که ابن سعد در طیفِ x، فضیلت مند و در طیفِ y، رذیلت مند باشد؟ فارغ ...