سایر منابع:
سایر خبرها
حکومت اسلامی قابل دفاع است ( هانسون، 1389: 83). بنابراین خشونت ورزی و صدمه زدن به دیگران در اصل مجازات نیست؛ اما گاه، تحت شرایط خاص و با جواز عقلی و شرعی، خشونت می تواند به منزلۀ وسیله ای برای اهداف عادلانه محسوب شود. در حقیقت، باید جنبۀ عقلانی، مشروع و عادلانه داشته و مسلم شده باشد که حل مشکل با مدارا امکان پذیر نیست. برای مثال، در مورد حقوق و احکام جزائی نمی توان همیشه با تعارف و یا تسامح با ...
قیاس که مسبوق نیست. برخلاف خبر واحد که حجیتش سابق است. در ما نحن فیه قول مجتهد مسبوق الحجیه است در زمان حی و درزمان میت حجیت داشته است و اینجا مجرای استصحاب است برای حجیت قول مجتهد میت. اشکال آخوند به استصحاب قول مجتهد میت، عدم بقاء موضوع است. (تاریخ این اشکال به الرسائل الفقیه مرحوم بهبهانی برمی گردد. مرحوم شیخ هم در اجتهاد و تقلید اشاره دارد به حرف مرحوم وحید. ). همان طور که در انقلاب ...
بدانیم گرچه مشکل عدم یقین مرتفع است اما امکان استصحاب نیست زیرا این احکام متقوم به رای مجتهد است که اکنون زایل گردیده است. همچنین برخی اشکال کرده اند که شک لاحق نیز وجود ندارد زیرا در این موارد قطع به لاحق (عدم وجود حکم)نه شک می باشد. استاد بعد از این بیان فرمودند که اشکالات مطرح شده وارد نمی باشد چرا که همه ی اشکالات به مقومیت رای مجتهد در بقای حکم باز می گردد که اصل چنین ...
تئوری دیکتاتوی سازنده و مطلوب از همین فرهنگ بیرون می آید. وی تصریح کرد: این رویکرد توانسته است گاهی به صورت نیم بند، پیامدهایی از خود نشان دهد اما در عمل منجر به از دست دادن وقت برای جامعه ملی ما در قرون گذشته شده است و یکی از از دلایل عقب ماندگی ما به همین مسئله عدم پذیرش مسئولیت های ملی و امید به اشخاص بازمی گردد. وی در ادامه افزود: این آغاز یک نوع انحراف از مسیر طبیعی توسعه که همان عمل به قانون ...
به یک سری مبانی و غایات معین صورت می گیرد که مقررات موضوعه در واقع روبنای آن مبانی و پژوهشگر کننده آن اغراض می باشند. در میان نصوص دینی اسلام نیز برای اینکه قوانینی که توسط ولی امر وضعیت می گردد تحقق بخش غایات مد نظر دین باشد، اشاراتی به عنوان تعیین خط رفتار در این زمینه وجود دارد که وی در پر کردن منطقه الفراغ باید توجه مخصوصی بدان داشته باشد. در نتیجه نخست به طرح نظریه منطقه الفراغ و ...