سایر منابع:
سایر خبرها
دغدغه اقتصاد و معیشت در زندگی و درس خواندن چه آثار منفی دارد؟!
، نوبت چاپ: اول ، قم، ناشر: جامعه مدرسین ، 1362٫ 2- ابن مقفع، عبدالله بن دادویه، ترجمه کلیله و دمنه، مترجم: نصرالله منشی، نصرالله بن محمد، نوبت چاپ:4،قم، ناشر: موسسه انتشارات هجرت سال چاپ: 1378٫ 3- اسحاقی، حسین، ملکوت اخلاق، نوبت چاپ: 2، ناشر: مشعر، تهران، سال چاپ: 1385٫ 4- ایمان، محمدتقی، فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ دوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1391٫ ...
فقط ابلهان متحول نمی شوند
فرو بروید، گرفتارش می شوید. توجه نویسنده به دنیای ناآگاه یکی از وجوه فوق العاده رمان است. می دانیم که پروست هیچ وقت فروید را نخوانده بود، و البته فروید هم پروست را نخوانده بود، ولی عجیب اینجاست که پروست چنان در عمق ناآگاه انسان غور و تأمل کرده که به همان نتایج فروید رسیده است. اما اینها همه درنهایت معطوف به هدف دست یافتن به جوهر است. یعنی به نوعی زمان بی زمانی یا ابدیت. اینجاست که ...
توضیحات محسنی اژه ای درباره پرونده سعید طوسی
رابطه با شاهد هم شرایط خاصی وجود دارد. مورد دیگر علم قاضی است که آن هم زمانی استفاده می شود که عمدتا اقرار یا بینه کافی در پرونده هایی از این قبیل مطلقا وجود ندارد. در برخی از این موارد اتهامات منافی عفت باید چهار نفر شاهد عادل شهادت بدهند. این موضوع با فرهنگ ما امکان پذیر نیست که چهار شاهد عادل بگویند من این قضیه را با چشم های خود دیده ام. محسنی اژه ای گفت: بنابراین فقط علم قاضی می تواند ...
بعضی اگر در خودشان و جناحشان عیبی بود، اصلاً نمی بینند و اگر هم ببینند نادیده می گیرند
که به 5 سال حبس محکوم شود. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر لزوم شفافیت در پرونده یک استاد صوت و لحن اظهار کرد: باید در نظر داشت که این موضوعی که ادعا شده در سال 87 یا 88 بوده است؛ اما ارجاع آن به قوه قضاییه در سال 92 طی نامه ای به دادستان بوده. یعنی از زمان ادعای وقوع مسائل مورد ادعا تا اولین طرح موضوع در قوه، چند سال گذشته بوده است. ادعای اولیه هم که به ...
توسعه یک ضرورت اخلاقی است و نه انتخاب/ خردِ پیشرفت و توسعه
دین و عرفان و علم و اخلاق و فلسفه و عرف معانی خاص دارد که هر یک با دیگری تفاوت ها دارد. علاوه بر این در هر زمان هم عقل به صورتی خاص جلوه می کند الا اینکه عقل هر چه باشد صورت بالنسبه متعیّن نسبت و ارتباط آدمی با وجود است. فهم ما در نسبتی که با جهان خود داریم قوام می یابد ولی مردمان همه در گذشته و در دوره جدید یک جهان نداشته و حتی با گسترش آثار تجدد در سراسر روی زمین نیز همه کشورها و ملت ها به نحو ...
اهمیت و نقش زن دراجتماع
زینب خادمی؛ زندگی هردسته از موجودات مفهوم ویژه ای دارد که باتوجه به فلسفه آفرینش آنها تفسیر میگردد انسان موجود زنده ای است که شاکله آفرینش او ازلحاظ ظاهر و باطن و جسم و روح باسایر موجودات متفاوت و کامل تر از آنهاست. او میتواند دامنه شناخت و معرفت خویش تااعماق رسوخ دهد و ازملک تاملکوت رابه تسخیر خویش درآورد و همه هستی را در اختیار خویش بگیرد و از تمامیت آن ابزارنردبانی بسازد ...
شیعه و دفاع از حریم آن، در خطبه های حضرت زهرا علیهاالسلام
السلام به یاری شیعه اش شتافت، با یک مشت به زندگی اش خاتمه داد و او را از جنگ و منازعه برای بار دیگر نهی فرمود. در این آیه، شیعه به معنای یار و دوست و هواخواه است که در مقابل دشمن قرار دارد. با توجه به آیات مزبور، روشن می شود که لفظ شیعه پیش از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، در زمان حضرت موسی علیه السلام و پیش از ایشان در عصر حضرت ابراهیم علیه السلام نیز وجود داشته است و تاریخی دیرینه ...
عقلای مجانینِ مدرن
هفته نامه کرگدن - نیما قاسمی: روایات و اشاراتی درباره عقل و جنون از فرهنگ و ادبیات صوفیه و فلسفه متفکران مسلمان تا آثار فیلسوفان غربی در عصر حاضر. این یادداشت را به دوستی تقدیم می کنم که همیشه از باب طنز و تمجید، او را اژدها خوانده ام و حقیقتا آزادکرده خداست از امر و نهی یک؛ شیخ ما گفت: یک شب جماعت خفته بودند و در خانقاه بست، و درهای شارستان بسته، ما با پیر بوالفضل بر سر صُفّه نشسته ...
متن کامل خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)
مخلوقات در حجاب غیبت بوده، و در نهایت تاریکی ها به سر برده، و در سر حد عدم و نیستی قرار داشتند، او را برانگیخت بخاطر علمش به عواقب کارها، و احاطه اش به حوادث زمان، و شناسائی کاملش به وقوع مقدّرات. اِبْتَعَثَهُ اللَّهُ اِتْماماً لِاَمْرِهِ، وَ عَزیمَةً عَلی اِمْضاءِ حُکْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادیرِ رَحْمَتِهِ، فَرَأَی الْاُمَمَ فِرَقاً فی اَدْیانِها، عُکَّفاً عَلی نیرانِها، عابِدَةً ...
دعوت از ووشوکاران کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات تیم ملی/ حمایت فدراسیون از ژیمناستیک استان
اولویت بندی کارهای مدیریتی در ساماندهی به وضعیت این هیات شد. علوی افزود: آگه در کارهای ورزشی علم و تجربه در کنار هم نباشد با مشکل مواجه خواهیم شد، خواستار توجه به اصل آموزش، فرهنگ سازی و حفظ منشأ پهلوانی و احترام پیشکسوتان شد. مدیر کل ورزش و جوانان کمبود و عدم اعتباردر حوزه ورزش را یاد آور شد و خواستار برنامه ریزی، حمایت قهرمانان و توسعه ورزش قهرمانی و همگانی در رشته کوهنوردی شد ...
بازخوانی میراث حکمت عملی: عامری، دوانی و کشفی
نگاشته است. وی کل عالم هستی را معلول حق می دانست و معتقد بود که معلول، چیزی نیست جز شأنی از شئون حق؛ بنابراین در هستی، ذوات متعدد وجود ندارد، و حقیقت هستی، ذات واحدی است که دارای صفات متعدد است. تلاش محقق دوانی برای تقریب فلسفه و عرفان، در آثار صدرالمتألهین نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کار مهم دوانی در علم اخلاق، پیوند دادن اصول مبانی اخلاق مطرح شده توسط خواجه نصیر با اصول شریعت است ...
نگاهی به زندگانی آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم
نبود بلکه نقل می کنند با لباس مبدل به خانه فقرا و همسایگان می رفت و برای آنان غذا یا سایر مایحتاج زندگی می برد.(7) به افراد درمانده شهریه می داد، شب های عید برای فقرا عیدی در نظر می گرفت، در یکی از سال ها که قحطی سایه شوم خود را افکنده و فقرا در سختی و رنج به سر می بردند، دارالاطعامی تأسیس کرد که دائماً فقرا را اطعام می کرد. (8) حاج عبدالکریم حائری در مورد علم آموزی تأکید بسیار داشت، او می گفت ...
جمادی: هایدگر وامدار اندیشه های پیشینی خود در موضوع هستی است
عیان بگوییم که هایدگر گرایش های عرفانی دارد. پس دیدگاه شما درباره هایدگر چیست؟ هایدگر از نظر من متفکری است که خود و پیشینه و اسلافش به مسائلی که در خود فرهنگ غرب و زیستِ جهان غرب وجود داشت به رویارویی بنیادین و فلسفی برخاستند. جریان فلسفی که هایدگر در مسیر آن حضور داشت حتی پیشینه اش به دوران قبل از رنسانس هم باز می گردد که اصلی ترین مساله آن توجه به سوبژکتیویته است. در آن دوران ...
واکنش فرشاد مومن نسبت به چالش سپنتا نیکنام: خلاهای معرفتی بزرگ و خطاهای راهبردی دهشتناک
سلطه بیگانگان منجر می شود. ایشان در این مقاله مخاطبان را به توجه عمیق نسبت به خطرات بزرگ تر و جدی تر دعوت می کند و به نقش عدالت اجتماعی که در آثار شهید مطهری و شهید بهشتی وجود دارد، اشاره کرده و تاکید می کند عدل مقدم بر دین است و عدل بایستی معیار دینداری تلقی شود. به گزارش شفقنا به نقل از مجله چشم انداز، مسئله رابطه پیشه ها و اندیشه ها طی دو قرن گذشته در مرکز جدی ترین و وسیع ترین و ...
ظرفیت های نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
آن و فراگیر بودن آن نسبت به تمام تعینات واقعیت، دیگر ادعای حصر این واقعیات به سادگی ممکن نیست؛ چراکه طبق بیان علامه در نهایه، فلسفه حتی شامل امور جزئی نیز می گردد؛ ولی به دلیل اینکه بحث درباره جزئیات خارج از وسع ماست، در فن فلسفه مسائل جزئی وارد نشده است و این امر، ادعای حصر علوم در این شش علم را زیر سؤال می برد (البته از برخی عبارات فارابی و ابن سینا نیز استفاده می شود که آنها هم حصر در علوم شش ...
خسروپناه: موافق نظریه علم طبیعی دینی نیستم | گلشنی: قرآن را با علم متغیر روز تطبیق نمی دهم
پیش بینی و مهار رخدادهای طبیعی می پردازد. بنابراین علوم طبیعی تنها کشف نیست بلکه تغییر هم هست. توصیف ها و تفسیرهای تجربی آماری عمدتا به اثبات های یقینی نمی رسند و صرفا تعریف می شوند یا تا زمانی که ابطال نشده اند پذیرفته می شوند یا تا زمانی که به نظر عالمان بهترین تبیین زمان هستند پذیرفته می شوند هرچند ابطال شوند. امروز شواهد ابطال نظریه تکامل وجود دارد اما می گویند این فعلا ...
باید علوم انسانی را مبتنی بر مبانی اسلامی و فرهنگ بومی پایه گذاری کنیم
کشیم در آن چه به عنوان فرویدیسم به ما تحمیل کردند به عنوان واقعیت علمی تردید کنیم؛ بسیار تردید هست در آنچه به عنوان داروینیسم به ما آموختند و بدون رودربایستی می گوییم که این گونه هم نیست. رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به کلامی از سید حسین نصر افزود: ایشان یک نکته ای راجع به تعصب غربی ها در مورد اصول تحمیلی اومانیسم و منشا انسان دارند که متعصبین قرون وسطی نسبت به مسیحیت ...
تغییر نکنیم اعتراض ها برمی گردد
کشور یا دینش می داند و در درجه های بعدی وضعیت مالی خود توجه می کند. اما در ایران نه هویت ملی به شکلی که مردم خود را در درجه اول ایرانی بدانند وجود دارد و نه حس تعمیم یافته دین داری بی غل و غش وجود دارد؛ در حالی که ما قبلا این هویت های جمعی را دشته ایم. به همین دلیل است که از کشته شدن صاحب پروشه مردم خوشحال می شوند و چه بسا از کشته شدن فقرا، ثروتمندان خوشحال شوند. نارضایتی مبتنی بر حق ...
چرایی تنصیف دیه و ارث زنان از منظر فقه و حقوق اسلامی
اسلامی ایران به اندازه دیه مسلمان تعیین می گردد. او با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح ماده 551 عنوان کرد: در مورد دیه زنان ما به تشریع دست نمی زنیم اما با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و مکان می توان دیه زنان را با دیه مردان مساوی در نظر گرفت. در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام طبرسا دبیر علمی نشست به جمع مباحث پرداخت و عنوان کرد: ارث اصل قرآنی و غیر قابل تغییر است اما دیه چون ...
تحلیل و بررسی ایرادها و نواقص تاریخی و سینمایی فیلم مجیدی/ مگر ابرهه وحشی بود؟!
أنا ابن الذّبیحَین در حدیثی از امام رضا(ع) پس از شرح ماجرای نجات یافتن حضرت عبدالله از ذبح، اینچنین آمده است: عبد المطلب بنیاد پنج کار نهاد که خدای عزّ و جل همه را در دین اسلام عملی ساخت: زن پدر را، بر پسر حرام کرد دیۀ قتل را صد شتر قرار داد خانۀ کعبه را هفت دور طواف می کرد گنجی یافت که خمس آن را در راه خدا داد و چاه زمزم را که برای ...
رژه اشرافیت تراکم نفرت اجتماعی به همراه دارد
حال حاضر هم وجود دارد. دولت می گوید که ما میانگین رشد 6 درصدی را داشته ایم. این موضوع با منطق دولت درست است اما جامعه این را احساس نمی کند، چرا که با پدیده بیکاری مواجه است. قانعی راد تصریح کرد: این رشد اقتصادی، هم در زمان پهلوی درست بود و هم در حال حاضر درست است؛ اما در دستگاه محاسباتی خاص دولت. اگر کارشناسان اقتصادی مستقل متغیر های دیگر را در نظر بگیرند ممکن است این آمار متفاوت باشد ...
داریوش شایگان: فقط ابلهان متحول نمی شوند
شخصیت داریوش شایگان را در کجای کتاب فانوس جادویی زمان می توان پیدا کرد، چه بخشی از این کتاب به شما نزدیک تر است؟ اغلب کسانی به سمت پروست می روند که با او به شکلی همدلی دارند یا به دلیلی خاص به سمتش می روند، در جستجوی زمان ازدست رفته ، کتابی نیست که از سَر تففن سراغش رفت. اول کتاب فانوس جادویی زمان درباره گرایشم به پروست مطالبی گفته ام: زمانی که در دانشگاه ژنو دانشجو بودم، به دلیل علاقه ای که به ادبیات داشتم سر کلاس استاد ژان روسه، که از نمایندگان مکتب ژنو است، در دوره ای شش ماهه با موضوع پروست شرکت کردم و از آن موقع به این نویسنده علاقه مند شدم و شروع کردم به خواندن رمان جستجو . جلد اول رمان را خواندم، اما اشتغالات دیگر ذهنی مانع از آن شد که مابقی مجلدات را بخوانم. تا اینکه بیست وپنج، شش سال پیش در بازگشت به ایران، تمام آثار پروست را همراه خود آوردم و کل مجموعه را خواندم. اگرچه تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم، اما باز فرصتی دست نداد که روی این موضوع کار کنم، چون مشغول نگارش کتاب افسون زدگی جدید و هویت چهل تکه بودم. هنگام نوشتن کتاب جنون هشیاری ، نظریات والتر بنیامین درباره پیشگامی بودلر در طرح مفهوم تذکار که بعدها در رمان پروست نقش عمده ای ایفا می کند، نظرم را جلب کرد. این شد که برگشتم به دوباره خواندن پروست، اما این دفعه با نگاه خریدارانه. کتاب جستجو بی آنکه پیرو مکتب فلسفی خاصی باشد، از لحاظ شیوه طرح کردن مسائل اساسی، رمانی فلسفی است. مخصوصاً قسمت اول کتاب که با خواب شروع می شود، خواب بنیادین! که خواب خیلی عجیبی است. البته اولین خوانندگان رمان جستجو ، درباره این بخش نسبتاً طولانی درباره شرح غلت زدن فردی که دریافت های لحظه نیمه بیداری اش را به تفصیل بیان می کند، نظر چندان مساعدی نداشتند، چون به اهمیت این موضوع آگاه نبودند. خوابی که در اینجا پروست از آن سخن می گوید در حقیقت مظهر جوهر است. راوی داستان، در آن حالت نیمه-خفتگی مدام از خودش می پرسد، من کی ام؟ کجا هستم؟ در چه زمانی به سر می برم؟ زمان از لحظه بیداری راوی شروع می شود و کل رمان در کُنه این خواب بنیادین مستتر است. همان طور که رولان بارت گفته این خواب بنیادین، در حکم ماندالا ی تبتی بودایی است که تمام داستان، بالقوه در آن موجود است. در قسمتی از کتاب فانوس جادویی زمان ، برای روشن تر شدن این مفهوم پیچیده، از تمثیل قرقره استفاده کرده ام: قرقره ای ریسمان-پیچیده ای که هنوز گشوده نشده است. قرقره مصداق جوهر است که به محض گشوده شدنش، زمان آغاز و دنیایی خلق می شود. شش مجلد بعدی رمان در حقیقت گام به گام با این ریسمان در حال گشوده شدن که همان مسیر سیروسلوک راوی داستان است، پیش می رود و ادامه پیدا می کند: گذر از خان های مختلف و برخورد با مرشدهای گوناگون-برگوتِ نویسنده، الستیرِ نقاش، و ونتویِ موسیقیدان- و برگرفتن تعالیمی از آنان؛ آزمودن آلام عشق و دست به گریبان شدن با پریشانی حسادت؛ فروغلتیدن در ورطۀ یأس و نومیدی، تا آنجا که می توان گفت شش جلد از رمان هفت جلدی جستجو ، شرح نومیدی راوی داستان است که مدام در تحقق بخشیدن به رسالت نویسندگی اش شکست می خورد و مأیوس می شود، هم از خودش و هم گاهی از ادبیات به طور کلی. بالاخره اما در پایان، یعنی در مجلد زمان بازیافته ، با وقوع پی درپی رستاخیزهای خاطره ، راوی موفق می شود رسالتش را محقق کند. ساختمان کتاب بسیار دقیق و از پیش طراحی شده است، با علمِ به اینکه پروست قسمت آخر جلد پایانی را بلافاصله بعد از قسمت نخست جلد اول نوشته بوده، یعنی ساخت رمان از ابتدا در ذهنش کاملاً شکل گر ...
آیا هایدگر عارف بود؟
متون کلاسیک رجوع می کند . فردید و پیروانش از هایدگر تعبیر عارف را دارند و از دستگاه فلسفی او نیز تعابیر عرفانی می کنند. جمادی در پاسخ به این اظهار نظر می گوید: پیش از هر چیز هایدگر یک متفکر است که در یک فصل و نقطه معینی در تداوم تاریخی فلسفه در غرب مطرح شد. او دو دوره فکری دارد که مطالب دوره اولش را در هستی و زمان مطرح کرده و مطالب دوره دوم را در کتاب هایی چون متافیزیک چیست؟ و آثاری چون ...
هر شهید سند افتخار کشور است/ شهدا بزرگترین مولفه قدرت جنگ نرم و محور وحدت نظام اسلامی هستند
و مدیر کل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش حضور دارند. هر شهید سند افتخار کشور است محمد علی نخعی مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در مراسم شهدای فرهنگی و نخبه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شهید واژه ای مقدس و شهدا سرمایه ملی و اعتقادی ملت بزرگ ایران هستند، گفت: وجود بیش از 300 شهید عرصه علم و دانش و فرهنگ در سیستان و بلوچستان ، نعمتی بزرگ برای مجموعه آموزش و ...
آیا آرنوفسکی یک کعب الاحبار است؟
توسط غذا و دارو را ترسیم می کند، ولی او هوشمندانه به ما می گوید که قدم در این راه از ابتدا اشتباه بوده است. آرنوفسکی دقیقا نقشی که در فیلم ایفا می کند نقش سیث یا ابلیس در ماجرای الوهیم است. انسان هایی دانشمند به نام الوهیم توسط سفینه های فضایی پیشرفته به نام یوفو به روی زمین آمده و از طریق علم ژنتیک حیات هوشمند نوین را بر روی کره زمین خلق کرده اند. الوهیم همانند بشریتِ روی زمین هستند البته ...
انتقادات کیوان ساکت به جشنواره موسیقی فجر
به گزارش سینماپرس ، رضا مهدوی موسیقی شناس و نوازنده سنتور به عنوان مجری کارشناس برنامه چشم شب روشن شامگاه دوشنبه 9 بهمن، میزبان کیوان ساکت، آهنگساز و مدرس دانشگاه بود و درباره جشنواره موسیقی فجر با او به گفتگو پرداخت. ردیف شالوده و شاکله موسیقی ایرانی است در ابتدای برنامه ساکت با اشاره به اینکه مردم عادی از من می پرسند که ملاک هایمان برای تشخیص هنر ناب چه باشد و چگونه می توانیم زیبایی شناسی و حس جمال شناسی خودمان را ارتقا و ...
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند تلاش دستگاه های فرهنگی است/ حضور مردم در حدوث و بقای انقلاب دشمنان را ...
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان تهران، نادر نصیری ظهر امروز در مراسم طرح سپاس شهرستان پیشوا در صحن مطهر حضرت جعفر ابن موسی الکاظم (ع) با بیان اینکه مجلسی که برای شهداست نگاه شهدا را هم به دنبال دارد، اظهار داشت: همه ما به این معنا رسیدیم که تا قیامت مدیون خون شهدا هستیم و امیدوارم به مدد شهدا به شیوه ای عمل کنیم تا فردای قیامت شرمنده آنان نباشیم. وی بیان کرد: ما برای تأمین و ...
هنر دینی لازمه سعادت جامعه است/باید با چشمانی دیگر آثار فارابی و ابن سینا را بخوانیم
این است : ما نیز باید یک بار دیگر با چشمانی دیگر آثار فارابی و ابن سینا را بخوانیم. منظورم از نگاه نوین، عطف توجه به مسایل علمی عصر خودمان است. پس قطعا باید قبل از هر چیز بر مسائل زمان خویش اشراف داشته باشیم. بلکه باید مشکلات و نیازهای زمان را بشناسیم و قادر باشیم آنها را به صورت مسایل علمی طراحی کنیم . به دیگر سخن، دو گونه می توان متون سنتی را خواند: اول با ذهن خالی از ...
نگاهی گذرا به برخی از ادله شهادت حضرت زهرا(س)
، کتاب الاعتصام، باب 1191 کراهیة الخلاف، حدیث 2169. شاید آنانکه کلام ابن عباس را می شنیدند که می گوید: الرّزیّة کلّ الرّزیّة وای مصیبت جامع، حیران و آشفته خاطر بودند که یعنی چه؟! ابن عباس چه می گوید؟! امّا پس از چند روز انگشت شمار نسبت دهنده هذیان و یاوه گویی به پیامبر (ص) کلام دیگری گفت: به خدا قسم خانه را با شما آتش می زنم. این ماجرا در منابع فراوانی از اهل سنت آمده که فقط به چند نمونه ...
آیا مکانیک کوانتوم نظریۀ کاملی است؟
تمایز نادرست بین علم و فلسفه دست می زند و دومی با کاهش فعالیت فلسفی به تحلیل زبانی، از دیگر جنبه های این فعالیت غافل می شود. نویسنده تأکید می کند که نمی توان حل مسائل فلسفه و معرفت شناسی را از پیش منحصر به روشی واحد و منحصربه فرد دانست، فلذا باید افق روش شناسی را گسترده تر در نظر گرفت. فیزیک و متافیزیک با یکدیگر چه ارتباطی دارند؟ آیا مرزبندی بین حوزه های مختلف دانش ذاتی است و یا مقتضیات ...