سایر منابع:
سایر خبرها
روشنفکری دینی و رسم معرفت اندیشی
توان بر چند بخش تقسیم کرد. بخش زیادی از آن هجویه و ناسزاگویی بر روحانیان است. بخش دیگر آن، ذکری از خود شیفتگی و مطلق گرایی چِندش آور نسبت به روشنفکری دینی است. این دو بخش، تقریباً جایی برای سخن معرفتی در یادداشت وی باقی نگذاشته است و اگر هم در آن مجالی باشد، دعوی های معرفتی بدون پشتوانه برهان و استدلال است. در اینجا می کوشم برخی از این سخنان به ظاهر معرفتی را بیابم تا بی جواب نگذارم. البته این پاسخ ...
لایوهای اینستاگرام چگونه سبک زندگی ما را تغییر می دهند؟
، یعنی تضاد، یعنی عدم فهم دین. برای مثال مردم ما اساسا آقای داریوش ارجمند را به مالک اشتر می شناسند. یعنی این بازیگر عزیز ما هزاران نقش تا الان بازی کرده است ولی وقتی می خواهند بگویند داریوش ارجمند، می گویند مالک اشتر. حالا خیلی زشت می شود اگر مثلا این عزیز بازیگر ما بخواهد لایو اینستاگرامی با پوشش زننده داشته باشد. متأسفانه هنرمندان جوان ما به این چیزها توجه نمی کنند و نتیجه ای که حاصل می ...
خط تولید انبوه قوانین بی کیفیت در مجلس باید متوقف شود/چرا نظارت در ایران ضعیف است؟
پیرامون چرائی های عدم تحقق این منشور ضد فساد در دو دهه گذشته، نظر ایشان را جویا شوند؛ این که چرا در دو دهه گذشته این همه از مبارزه با فساد حرف می زنند اما در عمل اتفاقی نمی افتد؟ توکلی در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت صدور فرمان 8 ماده ای تاریخی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهم اردیبهشت 1380 گفت: این سؤال که چرا همه از مبارزه با فساد تنها حرف می زنند! پرسشی است ...
استاد مطهری؛ یک مصلح اجتماعی با خاستگاهی دینی/ محسن اسماعیلی
باشد و همان نقاط ضعف که در مردم هست در خودش وجود داشته باشد، کسی موفق به اصلاح نقاط ضعف می شود که خود از آنها مبرا باشد. ایشان به عنوان نمونه، علی (ع) را مصداق یک مصلح دینی می داند که فرمود: به خدا سوگند من شما را به هیچ کاری فرمان ندادم مگر آنکه پیش از آن که فرمان دهم، خودم به کار بستم و از هیچ چیز شما را منع نکردم، مگر آنکه پیش از آنکه شما را منع کنم، خودم از آن دوری کردم. 3- عدم طمع ...
سکولاریسم به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است
تا ابد می دانند حوزه تجربه انسان از تولد تا مرگ چه خواهد بود. این است که یا فلسفه های جهان شمول عقلانی(دکارت، هیوم، لاک، کانت) طرح می کنند یا اگر مانند پسامدرن هایی مانند فوکو و دریدا از فلسفه ای کلان و جهان شمول سر باز می زنند، همراه با هوسرل، امکان شهود و تجربه خداوند و آیاتش را که بتوان جهان شمول نامید، یعنی متعلق به امکان بشر باشد، ممتنع می دانند. حتی هایدگر که به نحو قهرمانانه ای علیه تفکر ...
آمد بهار جانها؛ به بهانه دوازدهمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان فارس
متوجه این بارگاه عظمی کردن، کارهائی است که بایستی انجام بگیرد. یکی از چیزهائی که در این استان انسان احساس میکند، این است که این استان با وجود داشتن استعدادهای برجسته، استان محجوب و باحیائی است؛ مثل انسانهائی که سواد و فضل زیادی دارند، اما خیلی اهل گفتن و نشان دادن و اظهار کردن نیستند؛ این را انسان اینجا حس میکند. این همه مفاخر در گذشته و در زمان حال. من دیروز در جلسه ی نخبگان لذت بردم ...
موقعیتی برای بداهت زدایی از مبانی ایدئولوژی لیبرال سرمایه داری
سوره اعراف، وقتی به تفسیر چرایی عدم سجده شیطان رجیم بر آدم و سپس اخراج شدن او از مقام قرب الهی می پردازد، به نکاتی اشاره می کند که ما را در درک بهتر چنین دیدگاهی در قبال انسان تجهیز می کند. او می گوید اینجا نخستین باری است که خداوند معصیت می شود و درواقع اینجا نقطه آغاز عصیان است. اما آنچه سبب شد تا شیطان از امر پروردگار تمرد کند درک استقلالی از خود بود.(2) درواقع شیطان رجیم در عرض خداوند متعال ...
دیدگاه های مختلف در خصوص شرور و مساله عدالت الهی
. یعنی خداوند با یک شر محدود سعادت دنیا و آخرت را به انسان می دهد و این عنصر کافی است. برنجکار یادآورشد: طرفداران دیدگاه سوم می گویند که لطف و تقرب به طاعت مهم تر از سود مادی است و لازم نیست حتما سود مادی داده شود. علامه حلی می گوید که خداوند ضرر مادی رسانده باید سود مادی دهد و این لطف، سود نیست. ثواب هم که نتیجه طاعت است و طاعت هم سود نیست. وی افزود: به نظر می رسد در میان این ...
جان هیک، مسئله شرور
جان هیک معتقد است که مسئله شر امری ضروری برای تکامل انسانهاست. هیک می گوید که شر بر اساس اراده الهی در جهان وجود دارد. هدف خداوند از وجود این شرور این است که نشان دهد مسیر تحمیل شده ای در زندگی انسان ها از سوی خدا وجود ندارد. بر این اساس در نظر جان هیک “شر” امری وجودی است. وی با معیار قرار دادن بحث آزادی انسان، ماجرای شرور را تحلیل می کند. جان هیک بیان می کند که انسان مخلوقی است که ...
بیدارباش پنجم؛ خواب، برادر مرگ است
های (قلبی و فکری) شما را درمان کند و شما را از غفلت، بیدار کند .[4] این فلسفه بزرگ رسالت است، دمیدن روح حیاتبخش آگاهی و بصیرت در انسان. تمام گناهان در سایه غفلت و جهالت است و انبیا برای غفلت زدایی و هدایت به خیر و حق آمده اند. راه رسیدن به حق و نیکی و دور شدن از معصیت و غفلتهای تباهی زا، داشتن بصیرت و آگاهی است و این بیدار شدن از خواب غفلت، چیزی است که از خداوند خواسته ایم ...
تحلیل آثار کرونا و تغییرات سبک زندگی از دیدگاه اسلام
فقه اسلامی فقیر محسوب می شود و از جانب دولت اسلامی باید مورد حمایت قرار گیرد و اگر بودجة حکومت اسلامی جوابگو نبود یا اصلا دولت اسلامی وجود نداشت، افراد متمکن مسلمان باید زندگی فقیران مسلمان را به هر شکل ممکن و در حد توان از قبیل زکات، خمس وردّ مظالم (با اجازه مراجع دین) و یا صدقه و انفاق فی سبیل الله تامین نمایند. [7] 3- فقر فقر، یکی دیگر از آثار بیماری فراگیر است و معلوم است ...
تغییر تفکر، چالش ایجاد می کند
هست و با تجربه حقوقی اش سعی می کند تا چارچوب های کاری پارلمان شهری را مشخص کند. میکروفن امینی در جلسات علنی شورا خیلی کم روشن می شود و او بیشتر برای آنکه اعلام کند کدام بخش از یک طرح یا لوایح یا پیشنهاد ارائه شده با حدود اختیارات شورا و قوانین موجود کشور در تضاد است، به بیان مواردی می پردازد. نایب رئیس شورای شهر تهران یکی از مهم ترین برنامه هایی که پیگیری کرده، تشکیل کمیته حقوق شهروندی بوده است ...
وجه تسمیه مذهب شیعه به مذهب جعفری
دستاورد مکتب اسلام در مقایسه با آنچه جامعه جاهلی عرب بدان دلبسته بود و مبنای رفتار فردی و اجتماعی خود قرار داده بودمی تواند راز موفقیت اسلام را در برابر اندیشه های جاهلانه نشان دهد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت خود ضمن پذیرش سنت های پسندیده انسانی در میان اعراب آنگاه که به نفی ضد ارزشها می پرداخت طرح های جایگزین نیز ارائه می کرد تا مخاطبان او احساس خلاء نکنند. شاید راز ...