تأملی در ابتناء حقوق شهروندی بر ایمان و کفر/ دانیال نمازی
سایر منابع:
سایر خبرها
دعای عرفه به همراه معنی و صوت
می شود، شکری دایم و نو، و ثنایی تازه و فراهم. آری اگر من و همه شمارش گران از آفریدگانت، حرص ورزیم که نهایت نعمت هایت، از نعمت های سابقه دار و بی سابقه ات را برشماریم، هرگز نمی توانیم به شماره آوریم، و نه اندازه آن را حصا کنیم، چه دور است چنین چیزی چگونه ممکن است؟ و حال آنکه تو در کتاب گویایت، وَالنَّبَاءِ الصّادِقِ وَاِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ الله لا تُحْصُوها صَدَقَ کِتابُکَ ...
شفاعت امام حسین(ع) بر نفرین مادر
) سوره توحید، آیت الکرسی، صلوات بر محمد و آل محمد ( هر کدام صد مرتبه) لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ (ده مرتبه) أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ ...
نقد عضو مجلس خبرگان رهبری بر فتوای اخیر آیت الله صانعی
سیاسی و دیگر شئون امام (غیر از جهاد ابتدایی) می شوند. _ آیة الله سید محمد صادق روحانی: لا اشکال و لا کلام فی ان اجراء الحدود و التعزیرات انما هو وظیفة الحاکم بمعنی انه لیس لکل احد اقامتها. و هل للحاکم الشرعی فی زمان الغیبة ان یقیمها أم یختص اقامتها بالامام؟ المشهور بین الاصحاب هو الاول. (فقه الصادق(ع)، ج25، ص374) چنان که اشاره گردید، شیخ طوسی، در زمرۀ مخالفان قول مشهور معرفی ...
آداب و اعمال شب و روز عرفه
ساختی و موسی مدهوش بر زمین افتاد، به حق نامت که با آن آسمان ها را بی ستون برافراشتی و زمین را بر روی آب منجمد بگستردی و به حق نام مخزون، پوشیده، نوشته شده ی پاکیزه ات که، چون با آن خوانده شوی، پاسخ دهی. وَ إِذا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَیْتَ، وَبِاسْمِکَ السُّبُّوحِ الْقُدُّوسِ الْبُرْهانِ الَّذِی هُوَ نُورٌ عَلَیٰ کُلِّ نُورٍ، وَنُورٌ مِنْ نُورٍ یُضِیءُ مِنْهُ کُلُّ نُورٍ، إِذا بَلَغَ ...
دعای سید الشهدا در روز عرفه + متن، ترجمه و دانلود
تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّٰهِ لاٰ تُحْصُوهٰا﴾؛ خلاصه با تمام این امور گواهی می دهم بر اینکه اگر به حرکت می آمدم و طول روزگاران و زمان های بس دراز می کوشیدم، بر فرض که آن همه زمان را عمر می کردم که شکر یکی از نعمت هایت را بجا آورم نخواهم توانست، جز با منّتت که به سبب آن شکرت بر من واجب می شود، شکری دائم و نو و ثنایی تازه و فراهم. آری اگر من و همه شمارش گران از آفریدگانت، حرص ورزیم که نهایت ...
محرم و کرونا!
ارسال یادداشتی به تبیین موضوع محرم و کرونا پرداخته است که با هم می خوانیم: بسم الله الرحمن الرحیم وَاتَّقُواْ فِتْنَةً لاَّ تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنکُمْ خَآصَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ بترسید از بلا و فتنه ای که چون فرا رسد تنها دامن ستمکارانتان را نخواهد گرفت و بدانید که خداوند سخت کیفر است. ماه هاست جوامع بشری دچار ابتلائی ...
تجربه ای از تولید علم دینی در قرون میانه اسلامی
قد ثبت و تبین أنّ جمیع الاجرام و طبائعها و نفوس ها محموله علی انوار قاهره عقلیه و هی حامل ها و حافظها و ممسکها، و تلک الانوار کلّها لا بد من انتهائها لکثرتها الی نور واحد هو نور عظمه اللّه و هو القاهر علیها من فوقها، و قاهریتها علی ما دونها ظلّ و اثر من قاهریته تعالی. فظهر انه تعالی حامل کل شیء و ممسکه و حافظه بنور عظمته، فهو حامل العرش و الکرسی و السموات و الارض و غیرها باجرامها و طبائعها و نفوس ...
اعمال شب و روز عرفه
مرتبه و آیت الکرسی را صد مرتبه بخوان و صد مرتبه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست و ده مرتبه بگو: لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیِی وَیُمِیتُ، وَیُمِیتُ وَیُحْیِی، وَهُوَ حَیٌّ لَایَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ معبودی جز خدا نیست، یگانه و بی شریک است، فرمانروایی و سپاس از آن اوست، زنده می ...
به وقت اخلاق (27)؛ روشنگری آیت الله العظمی مظاهری نسبت به تصور برخی عزاداران
مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی امام هشتم، حضرت رضا سلام الله علیه در روایتی می فرمایند: لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِی الْعِبَادَةِ اتِّکَالًا عَلَی حُبِ آلِ مُحَمَّدٍ (ع) وَ لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ (ع) وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِهِمُ اتِّکَالًا عَلَی الْعِبَادَةِ فَإِنَّهُ لَا یُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَرِ [1] مبادا عمل صالح را به ...
لازمهٔ رونق بازار اندیشه تبادل نظر و زد و خورد اندیشه است
. روحیه پاسخ گویی پیامبر (ص) که البته بخشی و شعبه ای از روحیه احترام و تکریم و رحمتی بود که نسبت به مردم داشت و حتی به جایی می رسید که با آنها مشورت می کرد و چنان که قرآن می فرماید: فبما رحمه مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ (آل عمران/159) با آنها نرم خو بود و سخنانشان را می پذیرفت و با آنها مشورت می کرد و حتی آن قدر به سخنان آنها اهمیت می داد که باعث طعنه و تعریض برخی شده بود که پیغمبر زودباور و ...
40 حدیث از امام باقر (ع)
مبارزه با نفس نیست لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی . (6) فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست. 7. ترک جماعت مبطل نماز من ترک الجماعة رغبة عنها و عن جماعة المسلمین من غیر علة فلا صلاة له. (7) کسی که از روی بی میلی ،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست. ...
شرح حدیثی از امام باقر علیه السلام
. البتّه حواسمان جمع باشد که در این نماز هایی که میخوانیم، بخصوص حالا بعضی ها از ما ها که مثلاً فرض کنید امام جماعتیم و یک جمعیّتی پشت سرمان نماز میخوانند، این از آن حالتِ به اصطلاح به خود گرفتن عنوان، آن حالتِ اَشِر و بَطَر خارج بشود؛ لَم اَخرُج اَشَراً وَ لا بَطَرا؛ در حال نماز، انسان گاهی اوقات تصوّر کند که حالا این منم که دارم میخوانم و همه ی این پانصدنفر، هزار نفر، ده هزار نفر پشت سر من [هستند]؛ این حالت به وجود نیاید. اگر این طور شد خودِ این مؤیّد کبر است؛ اگر این حالت نبود، آن وقت ضدّ کبر است؛ برای خاطر اینکه تعظیم است، تکریم است، به خاک افتادن است. ...
چگونه امام محمد باقر (ع) تشیع را در عصر ظلمت و حکمرانان مروانی و هشام حفظ کردند؟
بودند و در این میان بدیهی است که دامن زدن به اختلافهای درونی آل علی و استفاده از عناصر ناراضی علیه آنان، می توانست شیوه ای راحت و کم پیامد برای حکومت باشد. هشام بن عبد الملک، از همین شیوه استفاده کرد و با تدابیری زید بن حسن را که نسبت به امام باقر (ع) بر سر میراث رسول الله و امر امامت عداوت داشت، علیه آن حضرت به کار گرفت تا این امر به شهادت امام باقر (ع) منتهی گردید! ابو بصیر ...
کاوشی در حکم وجوب یا استحباب و گسترۀ زمانی جواز تعجیل غسل جمعه در یوم الخمیس/ سیدعلیرضا سیدصالحی
است و ادله در این تعجیل و جواز آن ظهور دارند و با مراجعه به عبارت های فقیهان پیشین به دست می آید که مخالفی در این مساله یافت نشده است به طور مثال در کتاب شریف جواهر الکلام آمده است: و یجوز تعجیله یوم الخمیس لمن خاف إعواز الماء علی المشهور بین الأصحاب، بل لا أعرف فیه خلافا جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام؛ ج 5؛ ص15 ؛ معنای این تعبیر این است که فقیه تحقیق و فحص کامل نکرده ولی به مقداری که تتبع نموده ...