انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
سایر منابع:
سایر خبرها
اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر سیره عقلا بنا شده سخن دقیقی نیست
نقلی کند؟ بحث علوم انسانی اسلامی را درست ببینیم. قیاس اقتصاد با فیزیک و شیمی خیلی قیاس مع الفارقی است. وی گفت: ایشان رسالت پیغمبر را محدود می کند به اخلاق. این همه احکام جهاد و قضا و حدود و امر به معروف و... چه؟ وی در پایان تأکید کرد: در این زمینه ها صدها کتاب نوشته شده. با یک مصاحبه عرفی نمی توان اینها را نقد کرد. پیش از آیت الله علوی بروجردی طی بیاناتی وجود نظام اقتصادی را در اسلام را نفی کرده و آن را شوخی دانسته بود. پایان پیام/ 49 ...
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
شده و مکتب را زمینه های فلسفی، ارز ش ها، اهداف و احکام حاکم بر نظام اقتصادی می داند که ریل حرکت جامعه است، بحث بر سر اسلامی شدن علم اقتصاد به مفهوم اقتصاد پوزیتیویستی نیست، بلکه سخن بر سر ارزش های حاکم بر نظام اقتصادی و نوع نگاه به تولید، شکل توزیع، مفهوم عدالت و شکل رسیدن به آن است. کارکرد بانک نگاه خوش بینانه شما به نظام بانکی و موضوع شناسی غلط حضرت عالی از بانک به عنوان ...
اقتصاددان حوزوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: اقتصاد اسلامی یا سکولار / قانون بانکداری اسلامی ...
یک علم و تخصص است و ضرورت های زندگی اقتضا کرده و قوانینی شکل گرفته است و این قوانین قوانین عام و همگانی است و فرقی نمی کند جامعه اسلامی باشد یا غیر اسلامی باشد. گفته شد بازار و مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا است. خواستگاه علم اقتصاد کجا است؟ واقعیت مسأله این است آنچه ما به طور مدون و از معلم اول ارسطو داریم؛ ایشان علوم را به سه گروه نظریه، هنر و تدبیر تقسیم کرده اند. می گوید ...
هرمنوتیک حقوقی اثر جدید استاد واعظی منتشر شد
، نقد و بررسی نظریه های عدالت ، درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی ، جان رالز: از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی و حکومت اسلامی از دیگر تألیفات این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب به فروشگاه ها و نمایندگی بوستان کتاب در سراسر کشور مراجعه و جهت خرید اینترنتی این کتاب، اینجا کلیک نمایند. ...
پذیرش اصول عقلایی مشترک به عنوان بخشی از اقتصاد اسلامی به معنای انحصار احکام و اهداف اقتصاد اسلامی در ...
جامعه ما تحمیل شده به عدالت عقلایی رسیده ایم.؟ آیا در کشورهای سرمایه داری و در کل جهان که در قبضه اقتصاد مثلا عقلایی است به عدالت رسیده ایم؟ به هر حال در باب گستره دین و نقش اجتماعی رسول در این سالها کتاب های خوبی تالیف شده که مراجعه آنها می تواند مفید باشد. 6. نکته آخر اینکه کسانی از این اظهارات و مانند آن دست افشان و پای کوبان بشارت گویان که چه نشسته اید که در حوزه علمیه قم دوران اسلام گرای ...
نقدی بر نفی اقتصاد اسلامی/ حسین عیوضلو
چارچوب نگرش های لیبرالیستی و سوسیالیستی یا سوسیالیسم بازار، یا رویکردهای تاریخی و نهادگرایی و نظایر آن ایجاد شده است. حال باید پرسید کدامیک از این رویکردها عقلایی است و چرا اقتصاد مبتنی بر اصول و موازین و نگرش اسلامی نمی توان داشت، در حالی که همه نگرش های متعارف اقتصادی موجود در پرتو جهان بینی و فلسفه های لیبرالیستی و سوسیالیستی و نظایر آن رشد یافته اند. حداکثر حرف ایشان نفی هویت علمی ...
علوم انسانی اسلامی و منقول سازی
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، سید حمیدرضا میررکنی؛ سهل است علوم انسانی اسلامی را نفی کردن و علیه هوادارانش داد سخن سر دادن. به هر حال با اشاره به هر جای علوم انسانی امروز می توان نشان داد که این علم، اسلامی نیست. نیز با دست گذاشتن بر هر سطر از متون مَدرَسی حوزه های علمیه، می توان ثابت کرد که این علم، با علوم انسانی امروز فاصله فراوان دارد. اما آیا چنین مطلبی را هواداران طرح علم انسانی اسلامی در ...
تعریف عرفی از دین و التقاط در مبانی آن
از اصول خود جدا شده و فروع آن به متن تبدیل می شود. بدان معنا که با دنیایی تعریف کردن دین و قبض آن به حوزه های مدنظر در عرصه حیات زیستی جامعه و برجسته سازی عناوین اقتصادی بر شرایط اجتماعیِ جامعه از دین، فرآیند رقیق سازی دین و باورهای الوهیت محورانه را دنبال می کنند. نکته جالب توجه در این باره این است که در این پروژه ضمن ارائه ارجاعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درباره رفتار سیاستگذاری شده ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
کنند که اگر آیه و حدیث را به مباحث اقتصادی بچسبانیم اقتصاد اسلامی خواهد شد؛ مدافعان علوم انسانی اسلامی متن محور نیستند و عقل، تجربه و تاریخ را هم جزء منابع می دانند؛ ای کاش ایشان گفت وگو و مناظره را قبول داشتند و این مسائل را برایشان توضیح می دادیم؛ حتی علوم انسانی اسلامی صرفاً متکی بر منابع هم نیست بلکه ممکن است علم مبتنی بر مبانی فکر دینی مانند هستی شناسی، انسان شناسی، علم شناسی و ارزش شناسی اسلامی ...
پاسخ دکتر توتونچیان به ادعای یک روحانی/ اقتصاد اسلامی توهم یا حقیقت؟
تقلید از برنامه های اقتصادی غرب (و در تصمیم گیری های ناشیانه به آنها تعمیق بخشیده ایم) خلاص شویم آیا نباید به طراحی نظام اقتصادی با استناد به روح اسلام و الهام از قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) بپردازیم؟ آیا نمی توان مشکلات پیچیده و خود کرده در این سال ها را ناشی از تقلید از اقتصاد لیبرالی غرب دانست؟ آیا در قرآن و روایات و احادیث مشهور قاعده - الگو و دستور العمل اقتصادی وجود ندارد؟ آیا می ...
حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی
آزاد و نگاه منفی به رویکردهای سوسیالیستی، از سمت نظام سوسیالیستی به سمت نظام بازار آزاد غش کردند و ظاهرا تمایل دارند که از اسلام نیز برداشتی سازگار با اقتصاد سرمایه داری ارائه کنند. ایشان دچار خلط علوم انسانی و تجربی نیز شده و تصور کردند که وقتی از علم اقتصاد اسلامی سخن می گوییم، این جمله شبیه ادعای فیزیک یا شیمی اسلامی است. اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر ...
بدون نظریه، شریعت منزوی و بی اثر می شود
عاقلان علم اقتصاد وجود دارد. این نیز فرض غیرموجه دیگری است. لااقل ایشان باید دلیلی ارائه بفرمایند که از چه جهت فقط هواداران سرمایه داری عاقلند و دیگرانی که مالکیت خصوصی را -چه درصورت کهن آن مانند افلاطون یا درصورت مدرن آن مانند بعضی مارکسیست ها- قبول نمی کنند، چرا جاهلند. باید توجه داشت که لفظ مالکیت خصوصی لزوما یک معنی ندارد. بنای عقلا تا آن هنگام موجه است که حکم واحدی در میان عقلا جاری باشد و معارض ...
اقتصاد اسلامی؛ توهم یا واقعیت
است که جای آن در فقه شیعه خالی است و همین موضوع سبب شده است چنین توهمی پدید آید که اساساً اسلام مکتب اقتصادی ارائه نکرده است! چیستی علم اقتصاد اسلامی اما بخش دیگری از ادعا های ایشان ناظر به علم اقتصاد اسلامی است. ایشان مدعی هستند که علم اقتصاد یک علم تجربی است و از قواعد علوم تجربی پیروی می کند. علوم تجربی به دنبال کشفِ واقعیت های خارجی هستند و شخصیت و مبانی اعتقادیِ پژوهشگر ...
پسا اسلام گرایی در قم
با تفسیری ایدئولوژیک از سنت، پروژه اسلامی سازی همه حوزه های زندگی، از معرفتی و غیر معرفتی، را در دستور کار قرارداد. این کار با اقتصاد و سیاست آغاز شد و با افزودن پسوند “اسلامی” حوزه هایی همچون حقوق بشر، مدیریت، جامعه شناسی و روان شناسی را نیز در گام بعد فراگرفت. کار به آن جا رسید که سخن از ریاضیات، فیزیک، شیمی و مهندسی اسلامی نیز به میان آمد. با تخصیص بودجه و امکانات دولتی و در آرزوی ساختن تمدن ...
فقدان احکام ناظر به ساختار؛ بزرگ ترین نقص فقه موجود است/ فقه موجود، نظامات را تهذیب می کند، اما نظام نمی ...
... اصل آزادی برای عدالت در ایدئولوژی اسلامی مطرح است. اصل مشارکت مردمی یک اصل است. اصول فقه نظام ولایی سومین بحث، اصول فقه نظام ولایی است. همه آن اصول فقه متعارف قطعاً به کار ما می آید و مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن برخی مباحث اصولی کاربردی هم هست. مثل خود حقیقت حکم، بحث عرف و عقل و سیره عقلا و مصالح و تنقیح مناط و مقاصد الشریعه و مصلحت اسلام و مسلمین و... . این ها ...
بسیاری از دستورات قرآن اقتصادی است
انشایی نمی توان نظریه پردازی و تولید نظریه کرد؟ به تعداد گزاره ها نیست. بعضی از همین اصول عملیه ای که هستند مبتنی بر یک روایت است. یعنی حاصل فکر کردن در مورد یک گزاره تبدیل به یک اصل علمی شده و علم فقه شده است. بنابراین اگر یک گزاره مادر وجود داشته باشد و شما در مورد آن تأمل کنید احتمال دارد که تبدیل به علم دیگری شود. وقتی در اصول فقه وجود دارد چرا در اقتصاد اسلامی وجود نداشته باشد ...
اقتصاد اسلامی نشئت گرفته از پیوند دین و عقلانیت است
اما عقل بشر آن را در نمی یابد اما دین رفتار عقلانی را می پذیرد و بر تجربه بشر تأکید دارد. پیامبر(ص) می فرمایند علم را حتی اگر در چین یعنی دورترین نقطه زمین باشد یاد بگیرید. امروزه شاهد تجربه های گرانقدر بشری در حوزه اقتصاد هستیم که دین بر یادگیری آنها تأکید دارد؛ از جمله انقلاب صنعتی که یک تجربه گرانسنگ بود که موهبت های زیای را در پی داشت و نمود آن را در هر جای جامعه مشاهده می کنیم و دین هم می ...
آیت الله تسخیری به مثابه یک رسانه و حامل رسالتی برگرفته از قرآن بود
نی خوش برخورد و خوش اخلاق بود و در کار خود در عرصه تقریب همیشه با صبر، حکمت و محبت برخورد می کرد و قدرت قانع کردن دیگران را در اختیار داشت و به رغم وجود بیماری در مسیر گفتگوی میان ادیان لحظه ای توقف نکرد. در ادامه دکتر کمال الهلباوی، مؤسس انجمن اسلامی انگلیس، گفت: تسخیری توانست با علم، تجربه، اجتهاد و اخلاص توجه همه را به خود جلب کند. او از جمله افراد صاحب دیدگاه در تقریب و وحدت م ...
شماره جدید دوفصلنامه قرآن و علم منتشر شد
اطمینان آور تجربی به عنوان منبعی خاص، در کنار سایر منابع به فهم بهتر و بیشتر اشارات عملی آیات قرآن بپردازد؛ به گونه ای که همه معیارها و شرایط یک تفسیر صحیح رعایت شود و هیچ گونه تحمیل یا استخراجی در تفسیر به وجود نیاید. با بررسی روایات تفسیریِ برجای مانده از امام صادق پدیدار گشت که آن حضرت، برای علم عموماً و یافته های قطعیِ علوم تجربی خصوصاً جایگاهی ویژه قائل بوده و از روش تفسیر علمی در کنار سایر ...
رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام/ ابوالقاسم علیدوست
. البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت. نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را می خواهد و باید روش آن کشف شود. مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟ معتقدم در نظام اقتصادی اسلامی عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمی ...
تقابل اسلام اموی با اسلام علوی(پرسش و پاسخ)
...: بعد از شهادت امام علی(ع) معاویه چگونه با ارزش های اسلام علوی مقابله کرد و آن را به انزوا کشاند، پیش بینی های خود امام علی(ع) در این رابطه چگونه بود؟ پاسخ: بعد از به شهادت رسیدن امام علی(ع) معاویه خلیفه مسلمین شد و بر خلاف انتظارش دید ارزش های علوی و پایگاه اجتماعی علی(ع) در جامعه مسلمین باقی مانده است. و لذا با بغض و ناراحتی شدیدی اقدامات علوی زدایی از جامعه را آغاز کرد ...
کتابخانه تخصصی دروس حوزوی در نورلایب بروزرسانی شد
ارائه شده در کتابخانه تخصصی دروس حوزوی می توان به موارد زیر اشاره کرد: المطول / أجود الشروح / ارشاد الطالب الی التعلیق علی المکاسب (4 جلد) / آشنایی با علوم حدیث / ایضاح الکفایه (6 جلد) / اصول فلسفه و روش رئالیسم (5 جلد) / التبیان فی تفسیر القرآن (10 جلد) / التعلیقه علی المکاسب المحرمه / التنقیح (6 جلد) / علیقه علی الکفایه / تفصیل الفصول (2 جلد) / تنقیح المقال فی علم الرجال (3 جلد) / جواهر البلاغه / قواعد المرام فی علم الکلام / قواعد فقهی / قواعد فقهی در آثار امام خمینی و... . علاقه مندان جهت بهره مندی از کتابخانه تخصصی دروس حوزوی، اینجا کلیک کنید. ...
ویژگی های فکری شهید محمد باقر صدر(ره)
.... بخش دوم از این درس گفتار به موضوع حکمرانی عادلانه در نظریه اقتصادی شهید صدر اختصاص دارد. مسئله اصلی در علم اقتصاد، توزیع و تخصیص منابع و امکانات و مواهب در میان جامعه یا همان حکمرانی عادلانه است. هرکدام از مکاتب اقتصادی پاسخ های متفاوتی را به این مسئله ارائه داده اند که مبتنی بر نوع نگاه آن ها به مقوله عدالت است. دکتر علی سعیدی معتقد است در نظام اندیشه ای شهید صدر، برخلاف ...
اقتصاد اسلامی مفهومی چند پهلو/ محمدرضا یوسفی
نظام های سوسیالیستی از نوع شوروی، یوگسلاوی، آلبانی و چین روبرو بودیم. این امر می تواند برای نظام اقتصاد اسلامی نیز صادق باشد. در نتیجه علم اقتصاد اسلامی به معنای یادشده وجود ندارد؛ اما مکتب و نظام اقتصادی اسلام قابل دفاع و اثبات است. آخرین نکته امکان بنای یک جریان علمی در کنار جریان ارتدوکس اقتصاد است. آیا همانگونه که امروزه با جریانهایی مانند نهادگرایان جدید مواجهیم می توان با الهام از تعالیم دینی به جریانی رقیب دست یافت؟ به نظر نگارنده این امر شدنی است و البته لوازمی می طلبد که باید آنان را به دقت تبیین کرد. ...
گروه توسعه اقتصادی تدبیر دعوت به همکاری می نماید
نقدینه - گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر ، به منظور تکمیل 1500 نفر کادر مورد نیاز در 150 عنوان شغلی, از میان داوطلبان واجد شرایط از طریق برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه تخصصی و سایر شرایط استخدامی درشرکت های: گروه دارویی برکت، گروه توسعه ساختمان تدبیر، گروه انرژی تدبیر ...
نگاهی به وضعیت علوم ارتباطات در کشور/کرمانی: جذب اعضای هیئت علمی ضعیف، کمی گرایی و اجبار افراد به چاپ پی ...
وضعیت آموزشی دانشکده های علوم ارتباطات توضیح می دهد: در نظر بگیرید دانشجوی ما باید در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد کاملا با اصول و روش های انجام یک پژوهش علمی قوی به زبان انگلیسی آشنا شود ولی کجا این اتفاق می افتد؟ با اطمینان می گویم در هیچ کدام از دانشگاه های ما (لااقل در حوزه ارتباطات) چنین کاری صورت نمی گیرد. چون اولا استاد آن توان را ندارد و از طرفی دیگر، برخی استادان آنقدر کلاس تدریس انتخاب می ...
رهدار: پاردایم غالب دین پژوهشی در حوزه صوفیانه است!/ ایزدهی: حوزه باید برای علم آموزی استراتژی تعریف ...
مقداری که هست بشود، می شود تقسیم کار کرد و بخش هایی از مأموریت های دین در خارج کشور را در سطح زعامتی بین مراجع تقسیم کرد؛ مثلاً حوزه زعامت اروپا را به فلان مرجع تقلید بدهیم. روحانیت و منطق توزیع مأموریت ها بر مدار تقوا محور سوم بحث روحانیت است. یکی مسئله اولویت تقوا بر علم است. واقعیت این است که روحانیت ما مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه ...