سایر منابع:
سایر خبرها
حلاوت راه پیمایی اربعین در دل انسان های عاشق
حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می فرماید: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه ؛ [3] هر کس که خدا خیرخواه او باشد محبت حسین علیه السلام و زیارتش را در دل او می اندازد. طبق این روایت، عشق حسینی دارای دو بُعد است؛ یکی بعد محبت به امام حسین علیه السلام و دیگری، بُعد عطش زیارت آن حضرت. هم محبت و هم زیارت آقایمان حسین بن علی علیه ...
روز اربعین، همه مردم بنشینند زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند
، توانستند از دشمن باز پس بگیرند- خب این ممکن بود غرور ایجاد کند؛ اینجا برای اینکه این غرور به وجود نیاید که ضربه اش بر همه ی افرادی که دست اندرکار در هر نقطه ای هستند بسیار زیاد است، امام فرمود خرّمشهر را خدا آزاد کرد ؛ [یعنی]ما وسیله هستیم؛ مطلب را مستند به اراده ی الهی و قدرت الهی میکند؛ این اینجا لازم است. فرض بفرمایید یک وقت رزمندگان دچار یک مشکلی شدند، احتیاج به تفقّد داشتند، احتیاج به دلگرمی داشتند ...
فضایل ده گانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) از نگاه اهل تسنن
...> به علاوه مطابق روایات گذشته حتی او از مریم دختر عِمران و مادر حضرت عیسی برتر بود، و همین امر کافی است، زیرا قرآن با صراحت می گوید: مریم با فرشتگان خدا سخن می گفت، آیات متعددی در این زمینه در سوره مریم و آل عمران وجود دارد. بنابراین فاطمه(علیها السلام) دخت گرامی پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به طریق اولی باید بتواند با فرشتگان آسمان هم سخن شود. کرامات فاطمه زهرا(علیها السلام) ...
چرا زینب(س) در کربلا جز زیبایی ندید؟
، با عبدالله بن مطیع که از عراق می آمد، مواجه شد. وی به امام عرض کرد: پدر و مادرم فدای تو ای پسر رسول خدا! چه چیز باعث شد که تو از حرم خدا و حرم جدّت بیرون بیایی؟ امام فرمود: مردم کوفه نامه نوشتند و از من خواستند که به سوی آنان بروم، بدان امید که (با قیام علیه بنی امیه) نشانه های حق زنده شود .(الاخبارالطوال، ص246). حضرت زینب(س) شهادت امام و حجت خداوند را در جهت مرزبندی حق و باطل و احیای ...
مراد از بقیه الله در قرآن کریم چه کسی است؟
...: نه! خداوند آن نام را مخصوص امیرالمؤمنین (علی ّّبن ابی طالب (ع)) نهاده است، پیش از او کسی به این نام، نامیده نشده و بعد از او هم جز کافر آن نام را برخود نبندد . عرض کردم: قربانت شوم! پس چگونه بر او سلام کنند ؟؛ امام صادق (ع) فرمودند: می گویند: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ الله ! سپس این آیه را قرائت فرمود: بَقِیَّةُ الله خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِین . بَقِیَّتُ اللّهِ ...
شعر آیینی و حقیقتِ مرگ آگاهی
طلب مرگ نکند، بلکه همیشه در دعاهای خویش از خدا طول عمر با عزت طلب کند تا به طاعت و بندگی حضرت حق بپردازد. زیرا تقاضای مرگ کردن، مصداق کفران نعمت و نشانه ناشکری و ناسپاسی است. شهید آوینی نیز در این خصوص می گوید: مرگ آگاهی یعنی اینکه انسان همواره نسبت به این معنا که مرگی محتوم را در پیش رو دارد آگاه باشد و با این آگاهی زیست کند و هرگز از آن غفلت نیابد... اگر اولیای خدا در جست وجوی فنای فی الله هستند ...
چرا پیامبر اکرم(ص) را رحمت للعالمین می نامند؟
صاحب نیوز – زهرا براهیمی/ وقتی می گوییم انسان در این جهان خلیفه الله است، بدین معنا نیست که انسانِ ذاتا فقیرمطلق را، جایگزین خداوندِ غنی مطلق بدانیم؛ بلکه منظور این است که انسان باید از طریق تلاش خویش به گونه ای در مسیر کمال گام بردارد تا شبیه خداوند شود و صفات الهی را در وجود خویش متبلور سازد. وجود مقدس پیامبر اسلام و حضرات معصومین علیهم السلام از این جهت انسان کامل نامیده شده اند که ...
سعادت و شقاوت در کلام اهل بیت (علیهم السلام)
و ایمان است امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: أسعَدُ الناسِ العاقِلُ المؤمنُ = خوش بخت ترین مردم، خردمندِ مؤمن است ((1)غرر الحکم: 2990). اگر بخواهید انسان ها را ارزیابی کنید و درجه بدهید، بزرگترین امتیاز را عقل و ایمان در شخصیت انسان دارد، یعنی انسان عاقلی که مؤمن هم باشد. عاقل یعنی کسی که خودش را با دیدگاه درست نگاه کند. در بحث سعادت گفتیم که ایمان یکی از عوامل پایدار سعادت است ...
پس از حق خدای متعال هیچ حقی به بزرگی حقی پیشوایان معصوم(ع) نیست
: هستند و به همین دلیل همة اهل ایمان موظّف شده اند که تنها به آنها تمسّک جویند. امام علی (ع) در این باره می فرماید: قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَا عَلِیُّ ... أَنْتُمْ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی مَنْ تَمَسَّکَ بِهَا اهْتَدَی وَ مَنْ تَرَکَهَا ضَلَّ.... [11] رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش باد به من فرمود: ای علی...! شما حجّت خدا بر خلق او و آن دستگیره ...
نظر قرآن درباره بدقولی چیست؟
که خدا حتی به او نگاه هم نکند. درواقع بی اعتنایی به قول و وعده باعث ایجاد عذاب خوارکننده ای می شود که فشار روحی بسیاری برای انسان به همراه دارد. این نکته را خداوند متعال در آیه 77 سوره مبارکه آل عمران فرموده است، مبنی بر اینکه: إِنَّ الَّذِینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَیْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَلَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا ...
وجوه مختلف انسان نیازمند عوامل تربیتی متفاوت است
.... شهید استناد به حدیثی از امام حسین (ع) دارد که حجت خدا بر انسان را دو حجت ظاهر و باطن برمی شمارد که حجت ظاهر انبیا هستند و حجت باطن عقل انسان. شهید بر اساس روایات اسلامی عقل را نیرو و قوه تجزیه تحلیل می داند که غربال کننده، تجزیه و تحلیل کننده و سنجش گر خوب و بد است و به انسان یاری می رساند در مسیر زندگی خوب و بد را تفکیک کرده و خوب ترین را انتخاب کند. شهید مطهری در توضیح چگونگی بهره از عقل بر ...
سلمان فارسی چگونه مفتخر به منّا اهل البیت شد؟
مُمَالَحَةَ مَنْ مَالَحَهُ یَا شِیعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ اتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. (کلینی، 1407 ق: ج 2، ص 637؛ ج 4، ص 683) در این روایت علاوه بر صفات نام برده شده در روایت پیشین، افرادی که را که دارای رذائل اخلاقی هم چون: عدم تملّک نفس هنگام عصبانیت و نداشتن حسّ همسایگی و انسان دوستی می باشند، از اهل بیت ندانسته است. این روایت و روایات مشابه نشان می ...