اقتصاد اسلامی نداریم!
سایر منابع:
سایر خبرها
سرمایه سالاری را با مالکیت خصوصی اشتباه نکنیم
بپذیرند و خودشان را راحت کنند. آیت الله علوی بروجردی می گویند [در اقتصاد] 10 حکم انشایی داریم و بقیه اش همه حکم های ارشادی است. آیا واقعا حکم انشایی قابل توجهی نداریم و با این احکام، اصلا آیا می توان نظریه پردازی کرد یا، در مسائل انضمامی، کاری کرد؟ می خواهیم [و لازم است] در بحث نظام سازی و علوم اجتماعی و علوم اقتصادی نظریه پردازی بکنیم. فقط [که] فقه و به اصطلاح ایشان روایت ...
مصباحی مقدم: اقتصاد، علم تحلیل رفتارهای مردم است
منتظر شکل گیری چنین جامعه ای باشیم. علاوه براین، ایشان در این کتاب نوشته اند در شرایطی که ما فاقد جامعه کامل اسلامی هستیم با توجه به آموزه های دین می توانیم به صورت فرض تحقق آنچه اسلام گفته است در جامعه اقدام به نظریه پردازی کنیم ولی ممکن است با واقعیت هایی که محقق می شود، متفاوت باشد پس مشخص می شود در علم اقتصاد اسلامی هم امکان وجود دارد. بله، در جهان اسلام محققانی در مورد نظریه مصرف ...
باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود
الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین. حرکت عظیم زینب کبریٰ و امام سجّاد (علیهما السّلام)، یک قیام به معنای حقیقی کلمه امروز روز دوازدهم محرّم است، روز شهادت امام سجّاد (سلام الله علیه) بنا به قولی و به طور واضح و آشکار، در واقع روز شروع قیام زینبی و سجّادی؛ یعنی عاشورا قیام حسینی بود، حوادث گوناگون بعد از عاشورا در واقع قیام زینبی است. حرکت عظیم زینب کبریٰ در درجه ی اوّل ...
اربعین مسئله خاص سیدالشهداست و انبیا و ائمه اطهار اربعین ندارند
...: و او از پیغمبر و اواز خدا نقل می کند یعنی روایات ما تجلی علم خداست و از خودمان نگفتیم و معلوم می شود خدا راضی است برای زائر اگر احتمال خطر باشد به کربلا برود چون تفکیک هم نیامده و هر مرد و زنی که امکان رفتن دارند در هر سنی لازم است. این رفتن به این کیفیت که دارد به سی میلیون منتهی می شود در تمام کره زمین از زمان آدم تا به امروز سابقه نداشته که یک نامی مثل کلمه حسین برای یک زیارت ...
تاکید بر نقش راهبردی ائمه جمعه استان فارس؛ بانک اطلاعاتی در زمینه مسائل راهبردی تدوین شود
برای ما مشکل می کند گفت: یکی از سوالاتی که امروز مطرح می شود این است که آیا در زمان پیامبر اکرم(ص) نیز فقه به معنای اصطلاحی امروز رواج داشته است یا نه؟ که در جواب باید گفت ما فقه را علم به احکام شرعیه فرعیه می دانیم بنابراین فقه به همین معنای اصطلاحی امروز بوده است. امام جمعه شیراز با بیان اینکه دیگر ادیان از جمله ادیانی که قبل از اسلام در جزیره العرب رواج داشتند، دارای فقه بودند افزود ...
نقدی بر یک مصاحبه عرفی/ عبدالحسین خسروپناه
شبکه اجتهاد: ضمن تشکر از آیت الله علوی بروجردی بابت باز کردن باب گفت و گو، لازم است عزیزانی که آن بحث را استماع کردند این نکات را بدانند. امیدوارم باب گفت و گوی حضوری رسانه ای هم فراهم شود. 1- اینکه بگوییم اقتصاد دنیا بر عقلا بنا شده که ظاهراً مقصودشان سیره عقلاست، سخن دقیقی نیست. گمان رفته تنها یک سیره عقلا وجود دارد. حداقل ایشان اقتصاد سوسیالیستی و کاپیتالیستی را قبول دارد یا نه ...
تجربه ناموفق چهل ساله و بسندگی به فقه؛ ادله مخالفان اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین محمداسماعیل توسلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا اقتصاد اسلامی داریم یا خیر؟ اظهار کرد: این روزها این سؤال مطرح است و اینکه اگر اقتصاد اسلامی داریم آیا علم هست یا نیست؟ برای پاسخ علمی به این سؤال و شبهه، حداقل به سه دانش شامل دانش فقه، فلسفه و خود دانش اقتصاد نیاز داریم. اجمالاً باید گفت که همه اندیشمندان در این مسئله متفق القول هستند که اسلام مکتب و نظام اقتصادی دارد و آن را ارائه داده، اما دربار ...
پاسخ یک استاد دانشگاه به ادعای نفی اقتصاد اسلامی/امکان؛ چرایی و وجود اقتصاد اسلامی
مختلف است. دکتر نعمتی با ابزاز تاسف از اینکه این دوستان حتی با مفهوم و ترجمه درست این اصطلاحات هم آشنایی ندارند، نوشت که نفی علوم اجتماعی که همان فقه اجتماعیات (jurisprudence) غربی است به مانند این هست که بگوییم اسلام یا مکاتبی مشابه آن، فقه ندارد، یا فقه اسلامی وجود ندارد. به عبارت دیگر این دوستان خود سال هاست کم و بیش درگیر همین مباحث علمی هستند، اما قبول ندارند که کار علمی می کنند؟! ...
جبرئیل سخن؛ یادنامه آیت الله حاج سیدعبدالسلام آل طیب
نمایند که آن فقیه حسینی در عزای جد اطهرش می گریست و دیگران را به گریه وامی داشت. انتشار حقایق وحی و آموزه های عترت(علیهم السلام)، صرفا از طریق عالمانی امکان پذیر است که خود در مسیر بندگی طی طریق کرده و به معارف دین جامه عمل پوشانده باشند و حضرت آیت الله حاج سیدعبدالسلام آل طیب(قدس الله نفسه الزکیه)،از جمله این عالمان درست کرداربود و به دلیل مطابقت قول و فعلش، منابر، نصایح و مواعظ ایشان به دلها می ...
حاج کاظم و یارانش پایداری در خط امام را با خونشان امضا کردند
بلافاصله پس از کربلای 4 یک عملیات بزرگ دیگر انجام شود. در آن جلسه آقای هاشمی می گوید که باید عملیات کربلای 5 انجام بشود و فرماندهان لشکر هم با وجود مخالفت هایی که داشتند قبول می کنند. حتی بعد ها گفته شد دو نفر از فرماندهان لشکر می گویند ما با رمز إنا لله وإنا إلیه راجعون به این عملیات ورود می کنیم؛ یعنی هر چند می دانیم کار سختی در پیش داریم و احتمالاً شهادت است، ولی، چون فرمانده جنگ گفته است، قبول ...
اداره فضای مجازی ما توسط بیگانه شرم آور است
فناوری را بیاوریم قابل قبول نیست، ما الان ماهواره به فضا می فرستیم، زیردریایی، موشک و جنگنده ساختیم فناوری به کار رفته در هر کدام از اینها هزاران برابر فناوری است که در فضای مجازی به کار رفته، پس چرا باید اختیار ما در دست آنها باشد که آنها مدیریت کنند. وی افزود: وقتی مدیریت دست بیگانه است با ما بازی می کند، با ربات دو هزار آدم را تبدیل می کند به سه میلیون نفر و هشتگ شان پربیننده می شود، عدد ...
دفاع مقدّس یکی از عقلانی ترین حوادث ملّت ایران بود
عنوان پیش کسوتان در این جلسه ی سراسری کشوری حضور دارند، جزو این کسانی هستند که این افتخار را داشتند که رفتند و این توفیق را داشتند که کار را به پایان رساندند. شرح مختصر چرایی و چگونگی دفاع مقدّس: ما چه زمانی میتوانیم اهمّیّت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ آن وقتی که عظمت کار معلوم بشود، عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص بدهیم، آن وقت معلوم میشود این هایی که رفتند در این ...
چهره قابیلی و چهره هابیلی جنگ
را گرامی می دارند! نخیر؛ "دفاع" اسلامی، جنبش "نفی خشونت" است. "جهاد"، جنبش ضد خشونت و حفاظت از جامعه انسانی است. جهاد می آید تا کسانی را که می خواهند با خشونت با بشر مواجه شوند عقب بزند. جهاد، دفاع از جان انسان و از کرامت اوست. در نگاه قرآن و اسلام، جهاد این است. کربلا هم همین بود. پیش از آن هم سه جنگ بر امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کردند ظرف 4 سال و اندی، که کل حکومت امیرالمؤمنین(ع) به اندازه یک دوره ...
آیت الله علوی بروجردی: ما عمامه به سرها کرامت اخلاقی را یاد بگیریم
تاریخ شیعه نجف زیر مجموعه قم شد. یعنی اداره حوزه نجف به دست حوزه نوپای قم افتاد چون آن زمان حوزه قم تازه تأسیس بود و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم تازه حوزه قم را سرپا کرده بودند. بیشتر بخوانید: آیت الله علوی بروجردی: از آقای سیستانی بیاموزیم/ ایشان اعتبار و آبرو برای شیعه و حافظ هویت و استقلال عراق است حوزه نجف، حوزه هزار ساله شیعه بود و این اتفاق افتاد؛ آن آقای واعظ که فحش می داد ...
افسانه علم یَلِه
...، اما با گرایشات متنوع محافظه کار، چپ و لیبرال، تقوم و تقویمی نوین یافت و رفت تا علاوه بر شاکله دانشگاهی، شاکله سیاستگذارانه و کارکرد عینی تر یابد. به عبارت دیگر علوم انسانی (مشخصا علوم اجتماعی) که پیش تر مبادی اش محقق و حتی بخشی از بنایش نهاده شده بود، میان دانشگاه و دولت قرار گرفت. اما پیش از آن، از حیث دانشگاهی هم دیسیپلینی جدی تر و مشخص تر یافت و این درست متأثر از بحران سرمایه داری ب ...
باید چتر انقلاب را گسترده کنیم
ها و توفیقات است. در این بیانیه به نعمت ها و توفیقاتی که انقلاب داشته پرداخته شده است. یعنی مردم را نسبت به داشته ها و توفیقات شان آگاه کرده است و انتظار ما از رهبر جامعه هم این است که مردم را نسبت به نعمت ها متوجه کند. چرا الان بخشی از بدنه ی جامعه نمی توانند نعمت ها را ببینند ولی گرانی ها و مشکلات و بی عدالتی ها را می بینند؟ چون این نعمت ها هم زمان گفته نمی شود. به نظر من رسانه ها نتوانستند ...
انکار اقتصاد اسلامی، بازگشت به لیبرالیسم
به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا ، مهدی حسین زاده یزدی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران طی یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: یکی از علمای حوزه علمیه قم، در گفت وگوی اختصاصی با اکو ایران مدعی شده اند اقتصاد اسلامی نداریم. ایشان این ادعا را به جامعه شناسی و روانشناسی و سایر علوم انسانی نیز تسری داده اند. درباره این ادعا ملاحظاتی وجود دارد که در قالب نکاتی چند برمی رسم. ...
حقیقتی به نام اقتصاد اسلامی/ محمدجواد توکلی
رویکردهای سوسیالیستی، از سمت نظام سوسیالیستی به سمت نظام بازار آزاد غش کردند و ظاهرا تمایل دارند که از اسلام نیز برداشتی سازگار با اقتصاد سرمایه داری ارائه کنند. ایشان دچار خلط علوم انسانی و تجربی نیز شده و تصور کردند که وقتی از علم اقتصاد اسلامی سخن می گوییم، این جمله شبیه ادعای فیزیک یا شیمی اسلامی است. اقتصاد اسلامی سوسیالیستی نیست؛ مظلومیت شهید صدر سوسیالیستی دانستن اندیشه ...
نکاتی درباره علم دینی و سخنان استاد علوی بروجردی
. علاوه بر اینکه باید فعل جمعی را هم موضوع حکم بدانید نه فقط فعل تک تک افراد را. آن وقت یک فقه اجتماعی هم به دست خواهد آمد که چه بسا با همین فقه فردنگر تفاوت بنیادین داشته باشد. 4- حال مسئله بر این است که چرا این نظام افعالی با علم متعارف اقتصاد قابل جمع نیست؟ به نظر من دلیل اصلی در پیش فرضهای آن است. شما وقتی به یک دانش در حوزه علوم انسانی ورود می کنید چند پیش فرض اساسی در جهان ...
با شعار نه به جنگ رأی آوردند، حالا می گویند در شرایط جنگی هستیم!/ جریان تحریف در پی چیدن میوه از ...
مد و رئیس جمهور روسیه دوبار به ایران آمد، ولی هنوز قرارداد ما با چین بسته نشده و 5 سال است که این قرارداد روی هواست. قراردادی که می توانست کلی آثار مثبت در اقتصاد ایجاد کند. نگاه این جریانِ پوست انداز این است که فقط غرب می تواند کشور را به پیشرفت برساند. خودشان این باور را دارند و دائماً به جامعه هم القا می کنند. خود این فکر، تحریف حقیقت است که مشکلات اقتصادی فقط در سایه نوکری غرب حاصل می شود. چ ...
موضوع شناسی اشتباه؛ خاستگاه دیدگاه غلط پیرامون اقتصاد اسلامی
...: آیت الله سیدجواد علوی بروجردی در مصاحبه با سایت اکو ایران به رد علم دینی پرداخت و اسلام را فاقد هر گونه علم و الگوی اقتصادی دانست؛ وی تأکید می کند که چون هیچ آیه و روایتی برای مهار تورم نداریم، پس اسلام الگوی اقتصادی ندارد و علم دینی نداریم و پیامبر اکرم (ص) یک مرشد اخلاقی هستند. این مصاحبه به سرعت مورد استقبال اقتصاددان های بانک محور و رسانه های طرفدار دولت تدبیر و امید قرار ...
مشی پیامبر(ص) طرد سایر نظامات اقتصادی نبود / علم مستقلی به نام اقتصاد اسلامی نداریم
به گزارش ایکنا، آیت الله سیدمحمد علوی بروجردی، از اساتید دروس خارج حوزه علمیه، اخیراً در گفت وگویی اعلام کردند که اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و روان شناسی اسلامی و در مجموع چیزی به نام علوم انسانی اسلامی نداریم. این سخنان در میان برخی از کارشناسان و همچنین در فضای رسانه ای کشور واکنش هایی را در پی داشت. وی در بخشی از سخنانش می گوید: ما چطور می خواهیم یک رشته اقتصاد اسلامی درست کن ...
از مرا باید قانع کنند تا رد مباحثه و مناظره
کنند که اگر آیه و حدیث را به مباحث اقتصادی بچسبانیم اقتصاد اسلامی خواهد شد؛ مدافعان علوم انسانی اسلامی متن محور نیستند و عقل، تجربه و تاریخ را هم جزء منابع می دانند؛ ای کاش ایشان گفت وگو و مناظره را قبول داشتند و این مسائل را برایشان توضیح می دادیم؛ حتی علوم انسانی اسلامی صرفاً متکی بر منابع هم نیست بلکه ممکن است علم مبتنی بر مبانی فکر دینی مانند هستی شناسی، انسان شناسی، علم شناسی و ارزش شناسی اسلامی ...
اقتصاددان حوزوی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه مطرح کرد: اقتصاد اسلامی یا سکولار / قانون بانکداری اسلامی ...
به گزارش خبرگزاری حوزه بحث اقتصاد اسلامی، وجود یا عدم وجود آن از جمله بحث هایی است که این روزها در میان حوزویان داغ شده است، برخی به کل منکر آن می شوند و برخی دیگر وجود آن را نه تنها تأیید می کنند بلکه لازم و ضروری می دانند. برخی هم معتقدند به جای علم اقتصاد اسلامی باید بگوییم نظام اقتصادی اسلام یا ..... در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم رجائی، دانشیار گروه اقتصاد، مؤسسه ...
شش نکته در باب نفی اقتصاد اسلامی / امین رضا عابدی نژاد
به عنوان یک امر عقلایی به تجارت می پرداختند نمی توان نتیجه گرفت که اقتصاد اسلامی نداریم. 3- گفته شده که مگر چند آیه در مورد مهار تورم یا رشد اقتصادی داریم؟ یا اشکال شده در آیات و روایات بیان نشده که رشد اقتصادی با چه فرمولی درست بشود. در پاسخ باید گفت روشن است که رشد تولید و مهار تورم از اهداف همه نظامات اقتصادی است؛ و در تمام نظام های اقتصادی این اهداف با ابزار و قواعد و ...
نقدی بر نظرات آیت الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی
...> 2- در ادامه، ایشان علاوه بر انکار واقعیت اقتصاد اسلامی به انکار واقعیت طب اسلامی ؛ فیزیک اسلامی ، شیمی اسلامی و نیز علوم انسانی اسلامی می پردازند و آن را یک شوخی می دانند؛ استدلال ایشان این است که مگر ما چند تا روایت در زمینه اثبات مسائل این علوم داریم؟ مثلاً ما چند تا روایت برای جراحی مغز داریم؟ بعد می گویند اسلام نیامده برای ما علم بیاورد. از استدلال و بیان ایشان بر اسلامی نبودن این ...
حرف باطل نفی اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیستی
... نهایت حرفی که برخی می زنند این است که علم اقتصاد می تواند در پارادایم های مختلف قابل قبول باشد و علم لیبرالیستی یا علم سوسیالیستی نداریم؛ اما این به معنای نفی اقتصاد لیبرالیستی یا اقتصاد سوسیالیستی نیست که ایشان دارد اقتصاد اسلامی را نفی می کند. اتفاقاً اقتصاد اسلامی در شرایطی که اقتصاد سوسیالیسم و اقتصاد سرمایه داری وجود نداشتند وجود داشته است. پیامبر گرامی اسلام (ص) خود مؤسس ...
درس خارج حوزه ؛ باید و نباید های آن (2): از اینکه پزشکی را رها کردم و به حوزه علمیه آمدم یک ثانیه هم ...
همین معنای اصطلاحی اش است و اصول فهم است، برای اینکه در جامعه دینی و علمی سربلند باشیم باید یک دوره اصول خوب بخوانیم؛ کسی می خواهد تفسیر بخواند باید اصول را محکم بخواند، کسی که تاریخ و فلسفه می خواند حتماً باید به این عنایت داشته باشد و یک استاد خیلی خوبی را هم در این عرصه انتخاب کند.
پاسخ دکتر توتونچیان به ادعای یک روحانی/ اقتصاد اسلامی توهم یا حقیقت؟
عبارت قرآنی تسبیح کننده ذات اقدس الله می باشند) از چنان نظمی برخوردار است که تعدی از حدود اختیارات ابزار و ادوات مورد استفاده عالم غیر ممکن است و از این رو است که آنها را در ردیف علوم دقیقه قرار داده اند. عالم این علوم، کاشف قوانین جهان شمول الهی بوده و نقش نظاره گر را دارد و با نظم الهی سرو کار دارد ولی در نظامات علم اقتصاد او خود یک بازیگر است که خداوند او را در تصمیم گیری مخیر کرده است، در غیر ...