تحقق فلسفه اسلامی اصلاح کننده سبک زندگی جامعه است
سایر منابع:
سایر خبرها
بر مدار علم/ از گرامیداشت علامه طباطبایی تا نشست های تکریم مرحوم فیرحی
، برداشتی که اشاعره، معتزله و حتی مفسران شیعه دارند که به مفهوم مجازی اشاره می کنند، اما بر اساس نظریه اعتباریات قائل می شود که عرش، یک حقیقت دیگر است سپس تبیین می کند که مقام حقیقی دارد. مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه قم حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم 28 آبان ماه در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی که به مناسبت روز جهانی فلسفه از سوی دانشگاه ...
علامه جعفری و پاسخ به نیازهای انسان با اندیشه های مولانا
اروپای معاصر، مقایسه کردند که برای نسل جدید جذاب است. از سوی دیگر، کوشش ایشان این بود که پرسش های انسان امروز با توجه به اندیشه های مولانا پاسخ داده شود. موضوع دیگر، اهمیت دادن ایشان به روانشناسی عرفانی انسان در مثنوی مولانا است. لذا شرح مثنوی علامه جعفری، بیشتر به یک دانشنامه علوم تربیتی شباهت دارد تا یک شرح خالص مثنوی. شرح مثنوی ایشان با توجه به پرسش های انسان امروز نوشته شده و ایشان نخواستند همه دقایق عرفانی مثنوی را بیان کنند، لذا رویکرد ایشان در مثنوی شناسی نو و موثر در شناخت انسان امروز است. منبع: ایکنا ...
شرح فلسفه ای که حکیم را موحد می کند/ رهبر انقلاب؛ بزرگترین حامی علوم عقلی
نشان دادند، شیخ بهایی، ملاصدرا و ... پیدا شد؛ امروز که حوزه قم از نجف و اصفهان بالاتر است، چه نعمتی بالاتر از این، اگر الان انجام وظیفه نکنیم، هیچ عذری نداریم. تجلیل از رهبر معظم انقلاب این مرجع تقلید با بیان اینکه چه زمانی رهبری سراغ داشتیم که این طور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند، اظهار کرد: الان مشغول درس و بحث فلاسفه هستیم که لازم است، ولی کافی نیست؛ اینکه فلسفه چیست ...
در اندیشه علامه طباطبایی(ره) جز خدا نبود/رهبر انقلاب خواهان احیای علوم عقلی در حوزه است
رشد و گسترش علوم عقلی نظیر فلسفه تقدیر و تشکر داشته باشیم. این مرجع تقلید با اشاره به فضای خوب امروز جامعه علمی کشور در حوزه علوم عقلی ابراز کرد: در گذشته بی مهری های زیادی نسبت به علوم عقلی صورت می گرفت ولی امروز در وفور نعمت هستیم تا جایی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز اهمیت این مسأله را درک کرده اند و بر لزوم توجه به آن تأکید دارند. وی عنوان کرد: ایشان فرمودند که باید ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: علامه طباطبایی جز خدا نیندیشید و عاقلانه زندگی کرد
چون انس نسبت به علوم عقلی و نقلی از سوی دولت صفویه نشان دادند، شیخ بهایی و ملاصدرا پیدا شدند ؛ امروز که حوزه قم از نجف و اصفهان بالاتر است، چه نعمتی بالاتر از این، اگر الان انجام وظیفه نکنیم، هیچ عذری نداریم. مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه چه زمانی رهبری سراغ داشتیم که این طور از علوم عقلی و فلسفه حمایت کند، بیان داشتند: الان مشغول درس و بحث فلاسفه هستیم که لازم است، ولی کافی نیست ...
مدیر مدرسه علمیه عالی نواب مشهد خبر داد: فعالیت 10 مرکز و مدرسه تخصصی رشته های علوم عقلی در حوزه علمیه ...
بیان اینکه فلسفه، جهان بینی و نگاه به هستی و زندگی است و اگر جهان بینی ما تغییر کند، رفتارمان عوض می شود، گفت: شهید مطهری به این نکته اشاره می کند که رفتار انسان زائیده افکار اوست؛ بر اساس این نکته، آن جهان بینی و افکار که به رفتار منجر می شود را فلسفه می نامیم. لذا، بهترین تفاسیر قرآن و نهج البلاغه و شرح اصول کافی توسط فیلسوفان مفسّری مانند علامه طباطبایی و... ارائه شده است. حجت ...
چهره های مشهوری که فلسفه خوانده اند؛ از سیدمحمد خاتمی تا حاج قاسم سلیمانی
المللی بغداد سایه انداخته و احتمالا به همین دلیل است که تاکنون کسی چندان به تحصیلات دانشگاهی شهید سلیمانی نپرداخته است. حاج قاسم را ما و دنیا به عنوان یک فرمانده قدرتمند نظامی می شناسیم اما شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید سردار سلیمانی، تحصیلات فلسفی نیز داشته و در سال 84، مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته فلسفه و حکمت اسلامی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دریافت کرده است. ...
جایگاه رفیع پزشکی در اسلام
همه مسئولیت ها در سیاست گذاری و راهبری و اجرای علم از منظر تحقق علم نافع است. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانش پزشکی از مهمترین مصادیق علم نافع در فرهنگ اسلامی است، گفت: در متون اسلامی دانش پزشکی از جمله مهمترین دانش های نافع شمرده شده است و حتی برخی از حکمای اسلامی، پزشکی را در زمره علوم مقدس به شمار آوردند. پیوند تدّین و طب تا بدانجاست که دانشمندان اسلامی، اطبا را موحدان ...
زمانه امروز فرصتی برای ارائه بحث های دینی است
خاطرنشان کرد: البته دانشگاه های ما به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت های خوبی داشته اند، اما همچنان متأثر از غرب هستند و این یک آسیب و آفت است. وی اضافه کرد: علم در غرب با هدف رسیدن به زندگی بهتر دنبال می شود، در حالی که اصل علم و تعلیم برای فهم واقعیت و هدف حقیقی زندگی است. این مرجع تقلید دوری علم غربی را از دین یک آفت خواند و گفت: آن ها دین را به کناری نهاده اند و تنها به این می ...
هنوز نتوانسته ایم فلسفه را از حالت انتزاعی به کاربردی مبدل کنیم
چند روز پیش بود فلسفه این فضا رو به وجود آورده است که بیشتر از قبل بیاندشیم و برای تحقق آرمان های خود براساس یک اندیشه منضبط و مثبت بتوانیم فعالیت و برنامه ریزی داشته باشیم. وی در ادامه افزود: یک نکته حائز اهمیت در فضای فکری و فلسفی این است که آن اندیشه ای ماندگار خواهد بود که بر یک زیر بنای محکمی استوار باشد و در دنیای سیاسی و اجتماعی امروز اگر قرار است که یک فضای جدیدی شکل بگیرد حتما ...
قرآن زیست بی تعقل را تقبیح می کند / فکر فلسفی و دنباله های اجتماعی و سبک زندگی
ایران بی اهمیت یا دست کم کم اهمیت است. یکی از کارکردهای فلسفه در نوع نگاه فرد به جهان و سبک زندگی است. پرسش اصلی این است که میراث سترگ فلسفه اسلامی برای امروز ما و سبک زندگی انسان امروزی چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ چگونه می توان از رهیافت های حکمت اسلامی در زندگی بهره برد؟ خبرگزاری ایکنا برای یافتن پاسخ مناسب به این سؤالات با محمد محمدرضایی، استادتمام فلسفه دانشگاه تهران، گفت وگویی داشت ...
راه اندازی دانشکده های علوم انسانی و خانواده در دانشگاه آزاد قم
آزاد اسلامی قم باید این واحد بیمارستان مستقل داشته باشد. سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در استان قم گفت: امیدواریم دانشگاه علوم انسانی اسلامی بتواند با همکاری معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق اسلامی شدن و حکمی سازی علوم انسانی و هنر گام های مؤثری بردارد. ...
تحلیلی اجمالی از وضعیت دانشگاه ها و راهکارهای اسلامی شدن آنها
فلسفه و عرفان که در گذشته به علت عدم تحقق نظام سیاسی ولایت در برخی موارد، علمای علوم مذکور در تضعیف و مخالفت با یکدیگر اصرار می ورزیدند، داشتند. ایشان در پیامی فرمودند" فقها، هنرپیشگان... که در اینجا برخلاف سنت گذشته قایل به ارتباط میان "فقه و سینما" گشتند. چیزی که در نظر بسیاری خود امری اعجاب آور و بی سابقه می باشد و یا ایشان با طرح نقش عظیم "زمان و مکان" در اجتهاد و بدنبال آن با صدور ...
چرخش فلسفه اسلامی از امور انتزاعی به حیثیت انسانی / تا مقهور فلاسفه غربیم درجا می زنیم
ترین فلاسفه مغرب زمین مانند هایدگر از حیث انسان و اخلاق غفلت داشتند، در علامه طباطبایی و علامه جعفری، توجه بنیادینی به اخلاق و انسان را می بینیم، اما از این حیثیت اخلاقی و انسانی فلسفه اسلامی غفلت کردیم و الآن هم داریم در دانشگاه ها و مراکز علمی از علامه طباطبایی حرف می زنیم، اما عمدتاً مباحث ذهنی را در ایشان جست وجو می کنیم. علامه دستگاه های اخلاقی در آثار خود عرضه می کند که فوق العاده برای بحث ...
اعتقاد به ولایت در معنای تعطیلی عقل نیست/ تحلیل سنت با توجه به زمان و مکان در اندیشه امام(ره)
؛ یکی منجر به رویکرد سلفی و دیگری منجر به رویکرد امام خمینی(ره) و بحث بازگشت به اسلام ناب می شود؛ امام(ره) وقتی به سنت چشم می دوزد، عنصر زمان و مکان را هم لحاظ می کند، ولی متفکر سلفی صرفاً به تقلید از گذشته معتقد است و حتی تلاش می کند تا دشداشه شبیه آن دوره را نیز بپوشد. رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان اضافه کرد: نواندیش دینی شأن و جایگاه برای انسان قائل است و معتقد است که باید نیازهای ...
الزامات حضور در دانشگاه | نقشه راه موفقیت دانشجویان
مراسم دانشجویان ورودی جدید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی درحالی برگزار شد که نقشه راه موفقیت دانشجویان پیش روی آنان قرار داده شد به گزارش عطنا ، آیین دانشجویان ورودی جدید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی روز سه شنبه 27 آبان ماه به صورت برخط برگزار شد. در ابتدا نشست پیام تصویری دکتر حسین سلیمی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی پخش شد. وی در این پیام تصویری با اشاره ...
مروری بر سیر تطور علوم انسانی/ شاخصه علوم انسان مدرن چیست
نی برای حل مسئله است. پارادایم تفهمی دنبال کشف علل درونی است. پارادایم انتقادی دغدغه اش تغییر است؛ لذا مارکیسیستها دغدغه شان تغییر است. پس مقدمه اول بنده این است که وقتی به مطالعات فلسفه علوم اجتماعی می پردازیم می بینیم غیر از تحقیقاتی که مبتنی بر تکنیک های تحقیقات است، تحقیقات مبتنی بر استراتژی تحقیق وجود دارد و قبل آن تحقیقات مبتنی بر پاردایم وجود دارد و قبل آن مبانی فلسفی وجود دارد. مثلاً پا ...
تمایز تمدن نوین اسلامی و تمدن مدرن در مبانی معرفتی و غایت است
نبودند که وسایل معیشتی مردم را فراهم کنند. مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تفاوت در دو جهت است: یکی در مبانی معرفتی و دیگری در غایت تمدن است. مبنای معرفتی تمدن مدرن سه تا مبناست: یکی اومانیسم و اصالت انسان و بریدن از خداست. شاید یک اومانیست موحد باشد، اما در اداره این جهان کاری با خدا ندارد، لذا لازمه اومانیسم دو چیز است: یکی اصالت عقل خودبنیاد انسان؛ اینکه انسان از فاعل شناسای انسانی ...
در شناخت احیاگر پرآوازه اندیشه دینی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: روز هایی که بر ما می گذرد، تداعی گر سالروز رحلت احیاگر پرآوازه اندیشه دینی در دوران معاصر، زنده یاد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است. هم از این روی بر آن شدیم که با معرفی یکی از شاخص ترین یادمان های آن بزرگ، یادش را نیک بداریم. یادنامه مفسر کبیر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی چندی پس از رحلت آن نادره دوران، از سوی انتشارت شفق قم، نشر یافت و فراوان مورد استقبال قرار گرفت. ناشر ...
قرآن خود زندگی است / نگاه قرآنی علامه طباطبایی به فلسفه
المیزان هم مباحث فلسفی دارد و نگاه نهایی او در آنجا هویداست. او قصد دارد استنباط را در انسان زنده کند که دستور قرآن است، زیرا قرآن انسان را دعوت به تفکر و تعقل می کند. نگاه قرآنی علامه به فلسفه استاد دانشگاه قم اضافه کرد: فلسفه علامه به معنای حکمت ماخوذ از نگاه و قرائت کاملی از فلسفه و اندیشه صدرایی است که مرحوم ملاهادی سبزواری گفته کتاب تشریعی قانونی مبتنی بر کتاب تکوینی ...
دقت های علامه طباطبایی در لغت شناسی بی نظیر است / استفاده از 2 هزار روایت در المیزان
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم امروز، 28 آبان ماه در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی که به مناسبت روز جهانی فلسفه از سوی دانشگاه قم برگزار شد، گفت: بنده گرچه کوتاه، ولی توفیق داشتم دقایقی خدمت علامه طباطبایی برسم؛ یاد آن جلسه برای من نشاط آور است، وقتی خدمت ایشان در منزلشان در سال های 55، 56 رسیدم، ایشان کمتر شناخته شده در نزد عموم مردم به عنوان ...
علامه جعفری، نواندیشی احیاگر
...، مانند زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام و بحث شناخت از دیدگاه علمی، فلسفی و قرآنی. ایشان بر مبانی علمی مُصر هستند و نیز استفاده کردن از مبانی جهان بینی علمی جدید، البته با تقریر و نگاهی که خودشان به این مبانی داشتند. در مبنای فلسفی هم علامه جعفری نواندیش هستند؛ یعنی فلسفۀ سینوی، اشراقی و صدرایی را به لحاظ مبانی فلسفی، پایۀ تفکر فلسفی خودشان قرار نداده اند و به تعبیر خود ایشان نظام (سیستم ...
اسلامی سازی علوم
بدنبال چیست؟ وقتی از نهج البلاغه، از مسائل دین و مسائل اجتماعی یا از حوزه های مختلف علمی سخن به میان می آورند؟ این هم یکی از ابعاد ویژه مرحوم جعفری است؛ یعنی بر خلاف سیر شایع حوزه های علمیه آن زمان نجف و قم که بیشتر طلبه ها و فضلا یک بعدی و دو بعدی بودند و بر فقه و اصول متمرکز می شدند که بدلیل فرهنگ حاکم بر آن زمان بود، ولی علامه جعفری محصور در این فضای حاکم نشد؛ یعنی اگر می خواست همان ...
تبادل فکر با جهان نداریم | بررسی حال و روز فلسفه در ایران
انسان معاصر به درستی مواجه شده اند؟ اصلا آیا فلسفه رایج در دانشگاه ها و حوزه های ایران نمود فرهنگ معاصر ایرانی است و نقش روح و جان آن را ایفا می کند؟ در متن زندگی ایرانیان امروز فلسفه چه مقام و شأنی دارد؟ فلسفه امری انتزاعی نیست، بلکه نسبتی وثیق با واقعیت دارد. فلاسفه اسلامی فی الجمله به چنین نسبتی توجه داشته اند. اما امروز در پرتو آشنایی با فلاسفه غربی به تفصیل به این موضوع توجه کرده ایم ...
سه مبنای آیت الله جوادی آملی برای حقوق بشر
. جسم انسان تابع یک شرایطی است اما حیات معنوی تابع طبیعت نیست. غلامی آزادی را توصیف کرد: در بحث آزادی می گوئیم که همه انبیا ( ع) پیامبر آزادی هستند. آزادی اسلامی به این معناست که انسان از بندگی غیر خدا رها شود. نگاه غربی رهایی از بردگی هرکس حتی خداوند. اما واقعاً نتیجه این نیست. آزادی تکوینی اختیاری است آزادی تشریعی می گوید حق برای خداست. شرط حیات طیبه آزادی است. عضو هیئت علمی ...
علی غلامی در برنامه تلویزیونی مصیر بیان کرد سه مبنای آیت الله جوادی آملی برای حقوق بشر
اما حیات معنوی تابع طبیعت نیست. غلامی آزادی را توصیف کرد: در بحث آزادی می گوئیم که همه انبیا (ع) پیامبر آزادی هستند. آزادی اسلامی به این معناست که انسان از بندگی غیر خدا رها شود. نگاه غربی رهایی از بردگی هرکس حتی خداوند. اما واقعاً نتیجه این نیست. آزادی تکوینی اختیاری است آزادی تشریعی می گوید حق برای خداست. شرط حیات طیبه آزادی است. غلامی، عدل را محدودکننده دو مبنای دیگر ...
تراژدی اجتناب ناپذیر: کیسینجر و جهان او
. اما این فیلسوفان عمیقا غیرعملی چه خدماتی می توانستند ارائه دهند؟ بی تردید خدماتی تخصصی یا حرفه ای نیست؛ زیرا هیچ دنباله روی و پیگرد غیرسودگرایانه بیشتری نسبت به بحث ها در میان افرادی که پذیرفتند که هیچ چیز نمی دانستند وجود ندارد. آنچه زندگی ذهنی آنها می توانست به دست بدهد یک تاثیر انسان گرایانه یا متمدنانه بود. اشتراوس می گفت، دقیقا به همان دلیل، در واقع، جامعه نیازمند فلسفه است هرچند ...