سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه حقوق از دیدگاه قرآن در بخش مبنا و منبع حقوق چیست؟
حقوق کدام است؟ آیا در قرآن، علاوه بر بیان دیدگاه الهی در مبنای حقوق، دیگر مبانی هم مورد اشاره و احیاناً مورد نقد قرار گرفته است؟ بیان قرآن در تبیین مبنای خود بر چه ادله ای استوار است؟ آیا با مبانیِ انسان شناختی و جهان شناختی ارتباطی دارد؟ آیا ضعف درک حقایق هستی و به ویژه جهان پسین از سوی انسان در اتخاذ این مبنا دخیل است؟ و غیره. پس از روشن شدن مبنای حقوق از دیدگاه قرآن، جای این پرسش ...
برگزاری نشست علمی تأملی پیرامون نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
آبان ماه از ساعت 14:30 لغایت 17 بعد از ظهر به صورت مجازی و با اطلاع رسانی قبلی در فضای دانشگاهی و حوزوی به مورد اجرا گذاشت. در این نشست علمی ابتدا جناب آقای دکتر میکائیل جمال پور بحث خود را با عنوان: تأملی پیرامون نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی ارائه کردند که توسط جناب آقایان دکتر جوان پور و حجت الاسلام والمسلمین نیازی – که از اساتید حوزه و دانشگاه هستند – مورد ارزیابی و بررسی ...
انسان هرگز نمی تواند بدون شعر به حیاتش ادامه دهد
نقطه است. یکی دیگر از خصوصیات شعر تاویل پذیری است. یعنی هرکسی می تواند تفسیر و برداشت خودش را از شعر داشته باشد. انسان و میل ذاتی به شعر عبدالمکیان درباره ارتباط ذاتی انسان و شعر گفت: انسان هرگز نمی تواند بدون شعر روی این زمین خاکی به حیاتش ادامه دهد و میل جست وجوگری خود را برطرف کند. بخشی از پرسش های هستی شناسانه انسان را شعر و ادبیات پاسخ می دهد که جوابی برای آنان، حتی در فلسفه هم ...
وقتی که کانت خشمگین شد/ رساله کشف و جدلی با ابرهارت
جنبه ای از نظریه معرفت کانت توجه می کند که کمتر مورد توجه واقع شده است بدین معنی که نسبت فلسفه کانت را با عقل گرایی لایبنیتس که به اندازه نسبت و تقابل آن با شکاکیت دیوید هیوم مهم است، در نظر می گیرد. در نتیجه این رویکرد برخی از اشکالات مهمی که از ناحیه معاصران عقل گرایِ کانت به او وارد شده، پاسخ گفته می شود. اما شارح این کتاب یعنی هنری ای. آلیسون از برجسته ترین و شناخته شده ترین کانت ...
فصلنامه مطالعات تفسیری در ایستگاه 43
: آسمانی و آخرتی بودن جنّت؛ دنیایی و زمینی بودن جنّت؛ برزخی بودن جنّت و توقف و عدم تعیین به سبب تعارض مستقر در ادله. بررسی تفاسیر فریقین نشان می دهد که دیدگاه برزخی با شواهد و قرائن تطابق بیشتری دارد و پاسخ های دقیق تری به شبهات می دهد. افزون بر آن، دقت در ظهور آیاتی که جنّت آدم در آنها مطرح شده و توجه به ترتیب چینش اتفاقات و روایات تفسیری، دلیلی نو بر تقویت قول برزخی بودن جنّت آدم است. ...
هیچ وقت ندیده ایم که ائمه(ع) فلاسفه را مورد بی مهری قرار دهند/ رهبر انقلاب بزرگترین حامی علوم عقلی است/ ...
در مورد آیه یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ (15 فاطر)؛ آیا انسان قابلیت غنا دارد و به فعلیت نرسیده است؟ پس تقابل فقر و غنا، تضاد و تناقض است؛ انسان فقیر بالفعل است و اگر قابلیت غنا هم نداشته باشد چه می شود؟ من این پرسش را از علامه در جلسه خصوصی کردم و او فرمود که حق با آقاعلی است. معظم له با بیان اینکه حاج آقا ضیاء آملی ...
هم زیستی در خطر است | ساموئل پتی و قاتلش دو آشنای دیرینه بودند
نشست روز جهانی فلسفه ، به همت انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران و پژوهشکدۀ فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پنج شنبه، 29 آبان ماه به صورت برخط برگزار شد. در این نشست دکتر محمدرضا حسینی بهشتی، دانشیار فلسفه دانشگاه تهران در مورد رابطۀ انسان با طبیعت و مسئلۀ گرمایش زمین ، دکتر حسین مصباحیان، استادیار فلسفه دانشگاه تهران در مورد رابطۀ انسان با خودش و مسئلۀ بحران اعتماد و دکتر ...
مزیّت تاریخی رهبر انقلاب از نگاه علامه جوادی آملی
او می افزاید: مرحوم مجلسی در بحارالانوار در خلال مذاکرات علمی امام صادق(ع) نقل کرده است که امام صادق(ع) فرمود: ارسطو چنین گفته است. این حرمت نهادن به یک حکیم یونانی است. استاد ما علامه شعرانی در شرح اصول کافی ملاصالح همین مطلب را نقل کرده و در عین حال آورده است که ارسطو کجا و امام صادق(ع) کجا و این فخر ارسطوست که نامش بر زبان امام صادق(ع) جاری شده است. به گزارش شفقنا، این مفسّر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه هیچ وقت ندیده ایم که ائمه(ع) آنها (فلاسفه) را مورد بی مهری قرار دهند تصریح کرد: در دوره صفویه هم چون ان ...
قرآن، مشوق فلسفه
نوع زندگی در ایران کم اهمیت است. فلسفه اسلامی از دو جبهه مورد نقد و هجمه قرار گرفته است. جبهه نخست برخی فیلسوفان داخلی در دانشگاه هستند که اساساً فلسفه اسلامی را جزو کلام می دانند و برای آن اهمیتی قائل نیستند. این رویکرد همگام با برخی از فلاسفه غرب مانند هگل است که فلسفه را مختص جهان غرب و دیگر مکاتب فلسفی را حاشیه ای و فرعی می شمرد. جبهه دیگر معارضان فلسفه هستند که آن را وارداتی و محصول ...
پیشنهاد مطالعه آثار شهیدان صدر و مطهری از سوی آذرشب
.... آذرشب اظهار کرد: در این سخنرانی ها علاوه بر تشریح و توضیح تفصیلی، به پرسش های مهمی پاسخ داده شده است. مثلاً آیا حرکت قرآن بر اساس تاریخ قانونمند است؟ یعنی بر اساس سنت های حاکم بر جهان حرکت می کند یا خیر و یا این که این سنت ها بر اساس قران کدامند؟ و نقش انسان در حرکت تاریخ چیست؟ پاسخ به این پرسش ها و طرح پرسش های دیگر درباره جامعه از دیدگاه قرآن در این سخنرانی ها مطرح شده که در کتاب ...
برگزاری نشست علمی چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی
به گزارش خبرگزاری شبستان، انسان به عنوان، تنها موجود متفکر با قوه تفکر و خرد خود سعی دارد تا به کشف حقایقی درباره هستی، آگاهی و این که جهان هستی از چه چیز به وجود آمده است، بپردازد. برای درک و یافتن پاسخ این پرسش ها، اندیشمندان از دانشی به نام فلسفه بهره می برند. فلسفه، انسان ها را به اندیشیدن مستقل و بدون تعصب و تفاهم متقابل و صلح دوستی فرا می خواند. همایش ملی فلسفه دین اسلامی ...
شریعتی همزمان در مقابل فلسفه های مدرن، مذهبیون متحجر و دستگاه حاکم ایستاد/ شریعتی خود را وقف زنده کردن ...
اصطلاح امروزی ها لائیک و یا چپ بودند، فلسفه های ماتریالیستی و غیر ماتریالیستی فرقی نمی کند، همه فلسفه هایی که در مقابل دین قرار گرفته بودند. شریعتی توانست به میدان رفته و آنها را به بوته نقد بکشاند. دوم؛ مسئله تحجری بود که در جامعه دینی ما حاکم بود و این تحجر هم بسیار قوی بود، حالا این تحجر در میان بعضی از روحانیون و مذهبیون هم وجود داشت. شریعتی در این بُعد هم خیلی موفق بود چون توانست در مقابل آنها ...
بخارا با یادی از محمدرضا شجریان منتشر شد
...> خاطرات من از پروفسور آربری و همکاری در ترجمه 400 غزل از دیوان کبیر/ حسن جوادی134 هشتاد سالگی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی طَیَران آدمیت/ محمود درگاهی فلسفه مولانا و نیچه: تأثیرپذیری یا همسویی؟/ حامد فولادوند/ محمود سلطانیه ادبیات جهان بی احساس : داستان کوتاهی از پروست که گم شد و پیدا شد / مینو مشیری فرهنگ در متن و حاشیه فرهنگ (6 ...
مزیّت تاریخی رهبر انقلاب از نگاه علامه جوادی آملی
رهبر انقلاب از نگاه علامه جوادی آملی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر قرآن کریم طی سخنانی در یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که همزمان با ایام بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) در مؤسسه اسراء برگزار شد، پیرامون علوم عقلانی و فلسفه اسلامی گفت: در هیچ عصری علوم عقلی و علوم اسلامی مورد حمایت نبود و به خصوص علوم عقلی مورد بی مهری قرار می گرفت. در دوره هایی که حکومت با ...
احکام اسلام، طریقیت دارد نه موضوعیت/ حقوق بشر یا حقوق مؤمن؟!
مسئولیت های اجتماعی، لازم شمرده شده است و این شرط مورد پسند غرب گرایان نیست؛ این در حالی است که آزادی عمل و آزادی بیانی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، در هیچ کجای جهان مشاهده نمی شود، به گونه ای که صاحبان افکار لیبرالیستی که هیچ تناسبی با اهداف انقلاب ندارند، مناصب بالای اجرایی و تقنینی را در ادوار مختلف در اختیار گرفته اند. بله، مسلم است که برخورداری همه ی انسان ها از حقوق، به معنای ...
کتابی در وصف دوستِ منتقد زیست شناسی
...؛ و بعضی از جمله رنه دکارت و لایب نیتس، خودشان کشف های علمی مهمی انجام دادند. این هم در تنیدگی غریب نیست. از دوران باستان، فلسفه پرسش هایی درباره ماهیت جهان، جایگاه انسان در آن، و شناخت ما از آن، مطرح کرده است؛ و این ها موضوعاتی هستند که علم درباره آن ها حرف برای گفتن بسیار دارد. به بیان سمیر عکاشه فلسفه زیست شناسی زیر رشته ای از فلسفه علم است که در دهه 1970 پدید آمد و از آن زمان ...
این سه نابغه ی آلمانی در حلقه موسیقی و شعر و فلسفه
دادم و به سند معرفی شده در کتاب ارجاع دادم. پارسا توضیح داد: دغدغه ی ذهنی من صرفاً فهرست برداری از تألیفات مربوط به مطالعات هگلی در زبان فارسی نبود. هرچند همین هم خدمتی فرهنگی است که امید دارم به کار محققان بیاید. دغدغه ام را به تفصیل و به شیوه ای انتقادی در مقدمه توضیح دادم. آنچه مرا به سمت این پژوهش کشاند، این پرسش بود که چرا فلسفه ی غرب می خوانیم و می خواهیم با آن چه کنیم. هگل را ...
در کتاب مارکس و آزادی مطرح شد؛ دغدغه تفاوت ها در نگاه مارکس
تری ایگلتون یکی از پژوهشگران و فلاسفه معاصر است که سال 1943 متولد شده و در ایران نیز مخاطبانی دارد. او به نقد ادبی برپایه نظریه مارکسیست ها پرداخته و می پردازد و تفسیر آرای مارکس و مارکسیست ها هم گوشه ای از فعالیت های کارنامه اوست. او مقالات مختلفی درباره ادبیات، فلسفه وفلاسفه دارد و کتاب درآمدی بر نقد ادبی یا پیش درآمدی بر نقد ادبی اش بین مخاطبان ایرانی شناخته شده است. او ...
فیلسوفان معاصر ایرانی درباره فلسفه چه می گویند؟/بازکردن درهای ذهن
... وی شهره به این است که مسائل فلسفی را گونه ای مطرح کند که برای عموم مردم قابل فهم باشد، در اغلب مواقع هم موقع آموزش و یا سخنرانی حرفهای خود را در قالب شعر و یا پرسش مطرح می کند. به عقیده او فلسفه یعنی فلسفیدن نه فلسفه دانستن، گفتن اصطلاحات فلسفه، فلسفه نیست. فلسفیدن یعنی چه؟ انسان با ذهنش از همه موجودات از جمله فرشتگان ممتاز است. جبرئیل که فرشته وحی است از زمان پیامبر ...
دو چهره ثابت و سیال فلسفه اسلامی
به حفظ چهره ثابت آن بیش از توجه به چهره سیال آن است و ما بر اساس همین ترجیح، بیشتر شارح فلسفه اسلامی و دانای فلسفه اسلامی داریم؛ شارحان و دانایانی که کمتر به مسائل روز و معضلات انسان معاصر نظر دارند. البته کم نیستند کسانی که به حفظ چهره سیال فلسفه اسلامی توجه دارند و نفوذ و توانمندی آن را در واکاوی مسائل جامعه و اثربخش تر کردن دانش های گوناگون رصد می کنند. اما جای یک تقسیم کار جدی در ...
فلسفه؛ در خدمت که و چه، برای درمان کدام درد؟
این معنا کاربردی ندارد. فلسفه حرکت آزاد اندیشه است برای فهمیدن معنای وجود و عالی ترین فعالیت و کُنش گری او هنگامی است که به سنجش و نقد خویش می نشیند و با نگاه دیگری به خود می نگرد و روح و آگاهی به تعبیر هگلی در آن خود را درمی یابد و به خودآگاهی می رسد. هر فلسفه اما از همین رو، از منظر تاریخی متعیّن است و در هر برهه متناسب با سرمشق یا شکل بندی معرفتی هر دوران، به مثابهٔ تمامیت دانش معاصر ...
آینده جهان بستگی به نحوه حل چالش و تقابل میان غرب و اسلام دارد
میدانِ آزمون قرار گرفته است. در سراسر جهان اسلام از چین تا شمال افریقا و در درون جامعه اروپایی با موجی از گسترش اسلام گرایی روبرو هستیم. مسئله اول غرب نحوه برخورد با این موج است. ما اغلب از توان خرد روشنگری و در روزهای اخیر از روایت فرانسوی آن، برای مواجهه با این موج می پرسیم. ما هم به اهمیت آزادی بیان در قوام بخشیدن به انسان و جهان معاصر، وقوف داریم. اما به همین روشنی به اهمیت حفظ حرمت پیامبری که ...
شیخ شفیق جرادی: روح فلسفه در بیشتر دانشگاه های غربی به مسلخ رفته است
پرداخت و فارابی نیز به دنبال شناخت حیات سعادتمندانه معنوی از راه تطبیق حکمت و فلسفه با نص قرآن است. از بزرگترین کسانی که سعی کردند این رویکرد فلسفی حکمی را گسترش دهند، دو شخصیت معاصر ما علامه طباطبایی (ره) و حضرت امام خمینی (ره) هستند و اساساً فلسفه غرب به اصالت وحی توجهی ندارد چراکه می خواهد انسان را در جای خدا قرار دهد و در مواردی برخی فیلسوفان غربی اساساً منکر مبدأ و الوهیت هستند و خدا را انکار می کنند در حالی که مسیر ما فرق دارد آنها فلسفه ای بدون روح می خواهند و این فلسفه ای بدون حیات است. ...
فلاسفه غرب به جای دانشگاه در هالیوود فعالند
به گزارش ایلنا، پرویز فارسیجانی در برنامه افق سینما ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که روز جمعه 30 آبان با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در ابتدای برنامه درخصوص اندیشه ورزی در سینما مبتبی بر نگاه امام و رهبری گفت: بعد از انقلاب فیلسوفانی مانند امام در همان ابتدا موضع خودشان را به عنوان یک عالم و فقیه درخصوص سینما بیان کردند. وی در ادامه افزود: امام سینما را ...
همه مردم باید برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و رفع فقر اقدام کنند
اگر این بحث به خوبی درک شود علم اصول، زیر و زبر می شود، البته این جمله ای پرطمطراق است. نکته دیگر اینکه علم اصول از قبل وجود داشته و خیارات زیادی هم در دل آن وجود دارد که البته برخی از فقها با چند خیار موافق نبوده اند. مرحوم صاحب جواهر گفته اند که این اشکال ناشی از خلط میان واقعیات و اعتباریات است، هرچند شیخ انصاری به گونه ای دیگر نقد می کند که الان جای بحثش نیست یا در عقد فضولی و انتقال مالکیت ...
فکر فلسفی و دنباله های اجتماعی و سبک زندگی
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو ، یکی از کارکرد های فلسفه در نوع نگاه فرد به جهان و سبک زندگی است. پرسش اصلی این است که میراث سترگ فلسفه اسلامی برای امروز ما و سبک زندگی انسان امروزی چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ چگونه می توان از رهیافت های حکمت اسلامی در زندگی بهره برد؟ خبرگزاری ایکنا برای یافتن پاسخ مناسب به این سؤالات با دکتر محمد محمدرضایی، سردبیر فصلنامه علمی- پژوهشی قبسات پژوهشگاه ...
نگاهی به آخرین کتاب براین مگی به مناسبت انتشار ترجمه فارسیِ آن
اما دست یابیِ بشر به آن حقیقت را ناممکن و امری مطلقاً محال می داند. رایی که البته مستظهر به یکی از مهم ترین کشفیات ایمانوئل کانت در باره فاهمه بشری و حدّ و حدودِ آن است. آری مگی در سراسر پرسش های اولین و آخرین همواره می خواهد بگوید که هیچ جواب سرراست، نهایی و فصل الخطابی برای هیچ کدام از آن پرسش ها وجود ندارد. گویی برای پاسخ به پرسش های اولین و آخرین تنها و تنها یک پاسخ قطعی و مُسَلَّم ...