سایر منابع:
سایر خبرها
اندلس از تسخیر تا سقوط: عدم اتحاد چه بر سر مسلمانان می آورد؟
موحدین (در اندلس) است. ابن طفیل که فیلسوف و متفکری برجسته از دیار اندلس بوده، به سال 580 در مراکش چشم از جهان فروبست. محیی الدین بن عربی: عارف مشهور و بزرگ جهان اسلام که به شیخ اکبر شهرت یافته است. وی از بزرگان عرفان اسلامی و از چهره های بسیار تاثیرگذار در عرفان و تصوف به شمار می رود. از آثار قلمی مشهورش می توان به الفتوحات المکیة و فُصُوص الحِکَم اشاره کرد. ابن عربی به سال 620 قمری در ...
شمعی که 32 سال پس از خاموشی، پرتوافشانی می کند
همین جهت در آغاز شاعری “خاوری” تخلّص می کرد. بعد به اشارۀ بعضی از بزرگان تخلّص را از “خاوری” به “انوری” تغییر داد. این معنی را خود در بیت زیر اشاره می کند: دادند مهتران لقبم “انوری” و لیک چرخم نگر چه خواند خاقان روزگار انوری از دوران کودکی و اوان شباب به اکتساب علوم متداولۀ زمان خویش پرداخت و در بیشتر علوم خاصّه حکمت و ریاضی و نجوم مایۀ کافی اندوخت. پدرش در همان اوائل عمر وی ...
به یاد مولانا
از خدا خواستم که مرا با یک ولیّ آشنا کند و در خواب یا بیداری به او بنموده اند که در فلان جای وَلیّ ای هست که مثلاً باید با او تماس بگیری و به نزد او بروی و اسیر ” قوم ناهموار” شده است و با آن عبارات زیبایی که خود شمس هم دارد که در کتاب “مقالات شمس” آمده است و باید از جناب دکتر موحد هم سپاسگزاری کنیم. ایشان جزو همان عزیزانی است که قبلاً به نام ایشان اشاره شد و آثار ارزشمندی در حوزه ...
مواظب فائزه های، خانه هایتان باشید
کُلِّ اِمْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ. دوست هر انسانی عقل او است و دشمن او جهلش.؛ (1) بنابراین، کسی که عقل دارد، همه چیز دارد و کسی که عقل ندارد و جهل را در خانه اش مهمان کرده، چیزی از انسانیت نخواهد داشت و بهره ای از زندگی نخواهد برد. حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثنا، برای عاقل، نشانه های دهگانه ای بیان می کند که می توان از آن جایگاه و ارزش عقل را نیز به دست ...
تفکر دخالت نکردن ائمه(ع) در سیاست مخالف روایات و سیره معصومین(ع) است
انبیاء تحقق اراده الهی از سوی انبیاء و بعد از نبوت، از طریق امامت صورت می گیرد. استاد حوزه با بیان اینکه در واژه ولایت هم حکم و هم یاری وجود دارد، لذا هر امامی نصیر و ولی است، افزود: مؤمنان هم رابطه اطاعت و نصرت در برابر امام دارند و این دو جزء وظایف اصلی آنان است. وی با اشاره به جامعه دوم که اراده ابلیس و هوای نفس بر آن حاکم است، اظهار کرد: هوای نفس ابزار ابلیس برای حاکمیت ...
وداع روشنفکری دینی با دین
اصول اسلام برای شان اهمیتی ندارد. همه اهمیت خاتمیت برای دینداران به اهمیت خود دین و ارکان و معارف آن بازمی گردد وگرنه این اصل فی نفسه و منفک از سایر اجزا و ارکان و اصول دین احتمالا نه اهمیتی دارد و نه حتی معنایی. همان پیامبری که خود را خاتم معرفی کرده و همان نصّ ی که بر این مهم تاکید کرده، اوامر و نواهی دیگر هم دارد که نمی توان به بهانه تمسک به یکی، سایر مسائل را فروگذاشت و به قول مولانا ...
مؤلفان یهودی و مسلمان آثار جاویدانی را در قرن سیزدهم خلق کردند/ تاثیر بر نظام های عرفانی
و بحیا ابن پاقودا که از عرفای صاحب نام یهودی است، گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید: لطفاً در ابتدا در مورد اهمیت و جایگاه مباحث یهود در تاریخ صدر اسلام توضیح دهید تا با جایگاه این مباحث در تاریخ اسلام آشنا شویم. بهتر است، پاسخ به سؤالات شما را با ذکر آیه ای از قرآن کریم، آغاز کنم که می فرماید: وَ جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ ...
پیشرفت های علمی- فرهنگی در دوران نصر بن احمد سامانی
چاپ در روزنامه، تنظیم کرده بودند. روزنامه فرهیختگان در پاسخ به درخواست های مکرر خوانندگان، مطابق گذشته به چاپ این مجموعه ادامه خواهد داد. البته به جهت اتصال و پیوستگی مباحث، پیش از شروع مباحث جدید، نگاه و مروری خواهیم داشت به مباحث گذشته که در همین ستون منتشر خواهد شد. اوج دانش و ادب در عهد سامانیان در دوران امارت نصر بن احمد سامانی دیده می شود. در دوران زمامداری او، رودکی کتاب ارزشمند ...
آشنایی با زندگی دعبل خزاعی سراینده ی بزرگ شیعی در عصر عباسی
...> مشهورترین و زیباترین قصیده ی وی (مدارس آیات) که علت اصلی شهرت وی نیز سرودن همان قصیده به شمار می رود، در روزگار ولایتعهدی امام علی بن موسی الرضا(ع) و در حضور آن حضرت(ع) در سرزمین مرو قرائت شده است. دعبل در این قصیده ی زیبا و حزن آور، به رنج ها، مصیبت ها، دردها و سختی هایی که بر خاندان پیامبر(ع) وارد شده است، اشاره کرده و به زیباترین شکلی آن را بیان می کند. وی در ابیاتی از این قصیده، به حوادث کربلا ...
خاطره ای از سیدجعفر شهیدی
منتخب مراجعه کنند. در برنامه ریزی آموزشی این دانشجویان و پس از آن برای همه دانشجویان، تعدادی دروس عمومی از جمله معارف اسلامی و تاریخ اسلام در نظرگرفته شده بود و مسئولیت آن به عهده جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی گذاشته شده که هم زمان دبیری ستاد انقلاب فرهنگی را عهده دار بود. ایشان به مجموعه ای از استادان بزرگوار حوزوی و دانشگاهی ماموریت داد تا برای تدوین کتب مربوط به ...
روزآمدشدن فلسفه اسلامی برای حل مسائل انسان معاصر با خوانش خلاقانه میراث گذشته
زیرا سؤالات اساسی انسان در برخی از موارد یکسان است و هم در ارائه نظریات غیر مشترک. ذکر این خاطره شایسته است یکی از فیلسوفان آمریکایی بعد از یک ماه تحقیق و آموزش در یکی از دانشگاه های قم بیان داشت سؤالات بسیاری در گفت وگوی با طلاب و دانشجویان در حوزه هرمنوتیک برای من مطرح شده که اگر کتاب خود را تجدید چاپ کنم به گونه ای دیگر خواهم نوشت. ایکنا برای احیای فلسفه اسلامی جهت پاسخ به سؤالات د ...
ما، فاطمیه و اهل سنت!
...، به عنوان مستمع مباحث اختلافی همچون فاطمیه قرار بدهی، خطایی راهبردی است و خسارتش ایجاد فاصله بین مذاهب است. چرا که مخاطب، احساس ترس می کند که به عقایدش حمله شده و چون توان برخورد علمی و تحلیل با آن را ندارد، از تو فاصله گرفته و بین خودش و مذهب دیگر، حصار می کشد. این مساله برای مخاطب شیعه هم مطرح است. اگر کسی با یک مخاطب مقلد از تشیع، وارد بحث های اختلافی که در مباحث اعتقادی و تاریخی ...
سخنان سروش هم مختلف است و هم متناقض/ مغالطات در سخنرانی اخیر
دیگری دارد؛ آقای سروش وسواس به خرج می دهد، بخیل می شود و این سخن را در تعارض با خاتمیّت و ساخته و پرداخته شیعیان می پندارد؛ پس می توان این رفتار را تناقض و به قول عامه مردم، یک بام و دو هوا نامید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا ایشان ادله درون دینی دارند یا با دلایل برون دینی در پی اثبات مدعیات خود هستند؟ اجازه بدهید اینجا به طرح و پاسخ این سوال بپردازم که چرا ایشان به ...
تطورات و تناقضات سروش در مسأله امامت و تشیّع
مرتبه با خاتمیت اسلام به نقطه پایان خود رسیده است؛ امامان (علیهم السلام) دارای الهام و علم لدنّی هستند، فرشته هم می تواند بر آنها نازل شود و وحی به معنای حقیقت علمی و نه به معنای رسالی می تواند بر قلب ائمه القاء و افکنده شود؛ پس آقای سروش در مغالطه خود، متعلق خاتمیت را به تمام مراتب و اقسام مختلف وحی تسرّی داده است؛ در حالی که چنین نیست. اشاره شد که الهام، علم لدنی، نزول و تمثل ملایکه شرط وحی و نبوت ...
تطورات و تناقضات دکتر عبدالکریم سروش در مسأله امامت و تشیّع
که چنین نیست. اشاره شد که الهام، علم لدنی، نزول و تمثل ملایکه شرط وحی و نبوت است، اما باید باید دقت نمود مه آن ها از صفات انحصاری نبوت نیستند و می توانند در غیر پیامبران هم یافت شوند. تناقض دیگر سخنان ایشان آنجاست که می گوید تجربه دینی می تواند بسط پیدا کند و مثال های از عرفا و شاعران بلند آوازه مثل شمس تبریزی و مولانا می آورد و به آن ها عشق می ورزد که البته ما هم به آن ها عشق می ورزیم ...
تطور فکری قهقرایی عبدالکریم سروش
جامعه پیامبر خاتم، دفن شود. مقاله ذاتیات و عرضیات دین در همان کتاب بسط تجربه نبوی چاپ شده است. این کتاب، مجموعه مقالات و سخنرانی های ایشان است. در این مقاله اندک مسائلی را از ذاتیات دین برمی شمرد. آقای مجتهد شبستری هم تنها سلوک توحیدی را ذاتی دین می داند و همه گزاره های دیگر را از ذاتیات بیرون می بیند؛ یعنی شما موحدانه زندگی کن. اینکه چطور می شود موحدانه زیست را زمانه معلوم می کند نه کتاب ...
غرب شناسی مرثیه خوانی مواجهه با توسعه است
فاصله توکیو با تهران خیلی زیاد نیست. این واقعیت روزگار ماست که شهر ها عین هم شدند، انسان ها عین هم شدند، یک خط را همه دنبال می کنند. این دو را با هم باید دید. توکیویی که شبیه تهران است برای شما شوکه کننده نبود. خیر. و آن ژاپنی که برای شما تازگی داشت چطور بود؟ از همین چیزی که دیده بودم هیچ سابقه ذهنی نداشتم. ذهنیت من همان کارت پستال ها یا مباحث علمی بود و با ...