نقد فیلم ابلق | موش ها و آدم ها
سایر منابع:
سایر خبرها
نادیده گرفتن هدیه تهرانی، شوک به مخاطبان جشنواره امسال
ستاره صبح - رکوردداران بیشترین نامزدی جشنواره فیلم فجر فیلم های بی همه چیز و یدو در سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر، هر یک در 13 بخش نامزد دریافت جایزه شدند و در مرحله بعد فیلم زالاوا با نامزدی در 10 شاخه و ابلق با نامزد شدن در 9 بخش در رتبه های بعدی قرار گرفتند. همچنین فیلم های مصلحت و روزی روزگاری آبادان نیز هر یک در 7 شاخه نامزد دریافت جایزه هستند و به عنوان دیگر رکوردداران این دوره از جشنواره معرفی شدند. فیلم مامان با نامزدی در 5 بخش دیگر فیلمی است که موردتوجه داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرارگرفته است. رتبه های بعدی به فیلم های شیشلیک و روشن اختصاص دارد که هر یک در 4 بخش نامزد شده اند. فیلم های تی تی ، روشن ، تک تیرانداز هر یک در سه بخش نامزد دریافت جایزه هستند. همچنان که فیلم های ستاره بازی ، خط فرضی ، گیجگاه ، رمانتسیم عماد و طوبی و منصور نیز در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده اند. جای خالی 6 بازیگر در میان ...
روز هشتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
یا در موقعیتی دیگر شیوه زندگی مردم آبادان در زمان خمپاره باران و یا بمباران ها را نشان می دهد و ... آشنایی یدو با جوانی اصفهانی که یک خمپاره را خنثی می کند و بعدا شهید می شود و ... داستانک های کوچکی که تا بینهایت می تواند ادامه یابد و هیچ فراز و فرود خاصی هم ندارند و فقط نشان دادن موقعیت هاست . حسن فیلم این است که از آن حال و هوای شعاری و گل درشت که سابق بر این در چنین فیلم هایی دیده ...
علیه زنان/ نگاهی به فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار
دورنگ که مس را جای طلا جا می زند. ابلق نه تنها فیلمی برای زنان نیست که پا را فراتر از ضدزن بودن می گذارد و در ستایش غریزه این مسیر را روشن می سازد که می توان تعرض و پس از آن هم با عقلانیت از آن چشم پوشی کرد، زیرا موش ها همیشه هستند و نمی توان آنها را بیرون کرد، بنابراین بهتر است زنان ساکت باشند. روزنامه اعتماد ...
گزارش ایسنا از روز پنجم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی
داستان اضافه ای هم وارد داستان نمی شود تا حواس بیننده پرت نشود. رضا هاشمی زاده با بیان اینکه روایت اجتماعی از افتادن موش ها به جان طبقات اجتماعی است، تصریح کرد: فضای فیلم در خصوص فضای حاشیه ای در دل شهر تهران است و تمامی اتفاق در آن منطقه رخ می دهد و تلاش راحله برای حفظ پاکی و عفتش با تلاش های جلال برای دست درازی به او داستان را به پیش می برد. وی با اشاره به اینکه ایفای نقش ...
نگاهی به فیلم بی همه چیز محسن قرایی | بی حرف اضافی
نماد های مهم فیلم است که قرایی به خوبی در دل داستان جای داده است. درست مثل ماجرای حمله ملخ ها به روستا که به هیچ عنوان گل درشت نیست و توی ذوق مخاطب نمی زند. همین نمادگرایی را مقایسه کنید با فیلم ابلق نرگس آبیار که پیشتر نوشتیم به شدت گل درشت بود و خانم کارگردان تا سکانس آخر هم بی خیال نشان دادن موش های زیرزمینی نشد. بی همه چیز فیلم خوبی است با یک پایان بسیار جسورانه که یک حرکت روبه جلو در کارنامه قرایی به حساب می آید. ...
حقیقت یا مصلحت؟ مسأله این است!
حال در یک چنین فضایی با فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار مواجه می شویم که با وجود اشکالاتی که در فیلمنامه اش به چشم می خورد اما تعلق به سینمای قصه گو دارد. قصه آدم هایی که در محله ای زورآبادی در خانه هایی که بدون توجه به اصول ساختمان سازی، برپا شده و جمع زیادی از مردم طبقه فرودست را در خود جای داده است. آبیار در فصل نخست فیلم، به خوبی این فضا را خلق کرده و جغرافیای آن را تا حدودی به تماشاگران خود ...
ابلق؛ موش ها، آدم ها و موش آدم ها!
.... ضرباهنگ زندگی در دستان جلال(با بازی بهرام رادان) است که تمام تجارت محل با او می چرخد، دستش برای همه گشاده است، هوای اهل محل را دارد و با رای همانها، تبدیل به رییس شورای شهر شده تا پیش شهرداری و دیگر نهادهای اداری هوایشان را داشته باشد. ماجرا اما از زاویه دید راحله(با بازی تماشایی الناز شاکردوست) روایت می شود. زنی که علی شوهر کفترباز بی درآمدش( هوتن شکیبا)، زیر منت جلال، داماد خانواده ...
جای خالی نگاه روانشناسانه/ نگاهی به فیلم ابلق
گرفته است. گویا قرار است در فیلم ابلق به همه ماجراهای تعرض این چنینی رکبی زده شود و همه را یکجا به غارت ببرد و حرف آخر این دست ماجراها را فیلم آبیار بزند. به طوری که وقتی حرف این جنس از تعرض به میان می آید، پای فیلم ابلق هم به وسط ماجرا کشیده شود. اما جهان فیلم آنقدر با این نیت چرخ و دنده هایش حرکت نمی کند. تعرض در فیلم ابلق بی ریشه نیست اما سست و لرزان است. یعنی مناسبات برای بررسی یک رفتار ...
دوگانه غیرت و مصلحت در ابلق
درباره فیلم ابلق متعلق به محمد اسماعیلی است، وی در این زمینه می گوید: امسال انگار سال انتقام رویش های دوره های پیشین از خود است نرگس آبیار در ابلق به جان الفت شیار 143 می افتد و هرچه برای زن ایرانی بافته بود را پنبه می کند، الفتی که یونس پرور بود راحله ای شده که در خانه اش هم در امان نیست، و گویا هیچ مردی هم وجود ندارد که بتوان به کمکش امیدوار بود، این سستی خود را در فرم هم نمایان می کند و ...
نگاهی به ابلق نرگس آبیار | آغاز دیر، پایان بد
بازیگری هم گرفته است، اما در ابلق حتی نمی تواند لهجه خودش را در طول فیلم حفظ کند و بار ها در دیالوگ هایش لهجه را گم می کند. هوتن شکیبا به شدت تیپ است و فیلم نامه نویس حقش را خورده، اما بازی درخوری از خود ارائه می دهد. امیدوار بودم بهرام رادان با ابلق دوباره به روز های خوب بازیگری اش برگردد، اما نتوانست تا به یکی از نقطه ضعف های فیلم تبدیل شود. دوربین نرگس آبیار در بعضی سکانس ها مثل صحنه ...
گالیله/ نگاهی به فیلم ابلق
. او در همه فیلم هایش، به آدم ها نزدیک می شود و برحسب جنس داستان، تا حد زیادی درونیات آنها را برای مخاطب برملا می کند. در ابلق، در امتداد تحلیل روابط انسانی اما به نقد اجتماع می رسد. در ابلق، آبیار با خلق یک ناکجا آباد/ زورآباد در ایران، رابطه میان دو مرد و دو زن را زیر ذره بین قرار می دهد اما به واقع قصه ساده و پر از نشانه ی فیلم، از خودش عبور می کند و فراتر می رود. قصه بهانه ای می شود برای ...
فیلم ابلق؛ جنبش می تو در زورآباد یا چگونه یاد گرفتم به جریان حاکم عشق بورزم
موج جریان جامعه شده است. تا زمانی که بفهمیم جلال واقعا به راحله نظر دارد یا نه زمان طولانی طی نمی شود. همین زمان کوتاه بهترین قسمت فیلم است. وقتی که نمی دانیم این نگرانی راحله از برخورد با جلال نشانه ی چیست. آن تعلیقی که نمی دانیم جلال آدم خوب قصه است یا بد، بخش خوب و درست فیلم ابلق می شود و بقیه اش قصه ای گل درشت از مصائبی که به زنان می رود. بازی الناز شاکردوست خوب است. لهجه اش را خوب ...
نقدی بر ابلق سرکش ترین فیلم آبیار / مصلحت نشینان زورآباد
زورآباد روایت می شود. محله ای حاشیه نشین در اطراف تهران در پشت شهر بازی و برج های بلندی که خبر از فقر و بدختی ساکنین این محل می دهد و از آن طرف آرمان شهری که به آنها نزدیک است. زورآبادی که گرفتار حاکمی فاسد (به نام جلال) است و در این بین، مردم آنجا از زن، مرد و حتی ریش سفید آن بنا بر ترس و مصلحت اندیشی و با علم بر فساد حاکم، سکوت اختیار می کنند. سکوت برخی به خاطر ترس از بریدن نان و روزیشان ...
ابلق ، داستانی از جنس زنان و معضلات اجتماعی
عوامل فیلمش به ارمغان آورده است. ابلق جدیدترین فیلم نرگس آبیار است که در شرح خلاصه داستان آن آمده است:"برای یک زن که در حاشیه شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می کند، ماجرایی رقم می خورد..." همانگونه که در خلاصه داستان فیلم ابلق به آن اشاره شده است این فیلم قصه ای از جنس مشکلات و معضلات یک زن در جامعه را به تصویر میکشد و الناز شاکردوست که تجربه همکاری با نرگس آبیار را در شبی ...
ابلق ؛ فراخوان جنوب شهری ها برای پیوستن به جنبش (Me Too)
ناخواسته) درآمده که خنده بر لب تماشاگر می آورد. اینجاست که فیلم از سمپاتی برای یک زن خاص به تعمیم ناروا، شعارزده و کمیک به کل زنان جنوب شهر سقوط می کند. اینکه سکانس اعتراف به تعرض، حالت کمیک دارد، نگاه ضداخلاقی فیلمساز به تعرض جنسی را لو می دهد یا نشان از شدت نابلدی فیلم ساز در کنترل لحن فیلم است؟ هرچند چه فرقی می کند وقتی نتیجه یکی است؟ اگر شوهر راحله یک آدم متشخص و متمدن بود و آن قدر ها ...
مسئله ابلق انتخاب میان حقیقت یا مصلحت است/ راهکار ارائه نکردیم
است اگرچه نشان دادیم که کاراکتر اصلی سکوت می کند و مصلحت را انتخاب می کند ولی می گوییم مصلحت یک مسکن موقت است اما هنوز آن زیر موش ها زندگی می کنند و همان شرایط حاکم است. راحله قصه ما انتخاب می کند که دروغ بگوید، جبر محیط او را وادار نمی کند. او حاضر است جان بدهد تا حرف او را بپذیرند اما وقتی آدم ها را می بیند، انتخاب می کند مصلحت را پیش بگیرد این داستان آدم ها در یک شرایط پیچیده است. این داستان ...
"ابلق" چیزی به مخاطب اضافه نمی کند/ "تک تیرانداز" تنها شروعی باشکوه داشت
مهدی مافی ،کارشناس سینما در برنامه "سودای سیمرغ" رادیو گفت وگو درباره فیلم نرگس آبیار گفت: "ابلق" را برخلاف بعضی از دوستانی که از فیلم خوششان آمد دوست نداشتم، این فیلم به قدرت فیلم خانم آبیار نیست و همتراز فیلم نخست ایشان (اشیا ازانچه درایینه میبینید به شما نزدیک تراست) هم نبود و مورد پسند من نیست. وی افزود: مشکل فیلم در روایت آن است، در واقع سه ربع دارید دنیای فیلم خودتان را معرفی می ...
نمایش فیلم های منصور و مامان / شیشلیک پرفروش با بیشترین رای مردمی / نامزدهای بخش مسابقه تبلیغات سینمای ...
...، حوادث آبان و شهادت سردار سلیمانی انجام شد. باید بگویم در فرم فیلم همه چیز به اندازه و دقیق است و بیش از آن که درباره جنگنده باشد، درباره یک قهرمان است. سرمدی با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی ما باورپذیر نیستند، افزود: تجربه مستندسازی به من کمک کرد تا فیلمی باورپذیر بسازم. از عناصر کلیشه ای در فیلم استفاده نکردم و مخاطب را احساساتی نکردم. از موسیقی پرحجم در فیلم استفاده نشده و در ...
پسرفت تأسف بار مهدویان / نقد فیلم سینمایی "شیشلیک"
، حاکمیتی قرار دارد که با تأکید گل درشت بر شعارهای روی دیوار و امثال آن می خواهد سبک زندگی دیگری را به مردم دیکته کند؛ و سرمایه دارانی که در برابر زندگی واقعی هاشم (با بازی رضا عطاران ) با تصور اینکه وی مشغول استندآپ کمدی است به او می خندند! عمده ترین مشکل فیلم، ضعف در فیلمنامه است. بنابراین فیلمساز که برای روبروشدن با سوژه ای اجتماعی، این بار زاویه نگاهی نو و ژانر جدیدی را انتخاب کرده ...