نگاهی به گیجگاه | فیلمی که زاویه روایت را گم کرده است
سایر منابع:
سایر خبرها
فیلمی که از عهده نامش برنیامد / وقتی منصور ستاری نمی شود!
...> نداشتن داستانی قوی و البته همراه شدن با کلیشه ها باعث شده تا شخصیتی حسابی و کامل از شهید ستاری در دل فیلم شکل نگیرد. به واقع مخاطب اگر پیش از دیدن فیلم شناختی از شهید نداشته باشد، پس از آن نیزحتی شناختی نسبی از ویژگی های شخصیتی او به دست نخواهد آورد. مسئله ای که نشان می دهد منصور از عهده نامش هم بر نیامده است. منصور مسئله اساسی دیگری هم دارد و آن ناتوانی از ساختن جنگ است. در واقع داستان در ...
عامه پسند
اگر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را با همین دو سه دوره گذشته مقایسه کنیم، در نگاهی کمی بدبینانه به فیلمی نمی رسیم که اجماعی در بهترین بودن آن وجود داشته باشد. هرچند ممکن است به دو سه فیلم نسبتا خوب و پرسروصدا بتوانیم اشاره کنیم، اما به نظر می رسد با دوره بی رونقی طرف بودیم. فکر می کنید کیفیت این 16 فیلم بخش سودای سیمرغ، حکایت از جشنواره ای خوب داشت؟ تا حدودی با شما موافق هستم. به هر حال هر دوره ای از جشنواره، چنین حرف و حدیث هایی دارد. قبل از شروع همین دوره می گفتند بعضی فیلم ها به ...
نگاهی به فیلم خط فرضی فرنوش صمدی | شروع ناموفق یک کارگردان فیلم اولی
یک فیلم کوتاه با ایده تلخ، ولی در عین حال تأمل برانگیز است که از منظر زمانی کش آمده و به یک فیلم بلند تبدیل شده است. فیلمی با شعار های بزرگ، اما پرداختی کوچک و ناکام. بازیگران در مرداب فیلم نامه بد بازی پخته و از کار درآمده حسن پورشیرازی و آزیتا حاجیان به عنوان 2 هنرپیشه کهنه کار و کارکشته سینما و تلویزیون به عنوان 2 نقش فرعی داستان، اگرچه کمی به فیلم رنگ و لعاب داده است، اما در ...
فتاحی: داستان انقلاب نیازمند ویترین مناسب و عرضه درست است
درباره وضعیت و جایگاه داستان انقلاب در ادبیات کودک و نوجوان می گوید: درباره انقلاب در حدی که مخاطب بخواهد بفهمد چه اتفاقی افتاده، کتاب زیاد نوشته شده درباره اینکه مردم در زمان انقلاب چه می خواستند و چرا انقلاب کردیم. حتی ریز جزئیات انقلاب و اینکه گروه های مختلف مبارزین چگونه بوده و شکل مبارزه چطور بوده هم بیان شده است. این نویسنده می افزاید: مشکل این است کتاب هایی که داریم را درست عرضه و ...
سینمای زنانه ایران در دام اندیشه های فمنیستی گرفتار است/ عاقبت دوقطبی کردن جامعه زنان نامتعارف هستند
موقعیت های شغلی نامتعارف و مردانه می بینیم اولین چیزی که به ذهن مان می رسد این است که چه اتفاقی باعث شده است این زن مجبور شود در چنین شغلی کار کند؟ از منظر داستانی و سینمایی هم برای هر کارگردانی این نوع داستان ها جذابیت دارد و کنجکاوی برانگیز است. همین الان اگر یک زن را پشت فرمان یک کامیون ببینیم چندین قصه از ذهن مان گذر می کند. آیا شوهرش مریض است که او مجبور شده با کامیون کار کند یا به این کار ...
این خط به جایی نمی رسد
سلامتی دخترش است و دست بزن هم دارد. مشکل اصلی اکثر فیلم هایی که ظاهرا در حمایت از زنان ایرانی ساخته می شود این است که نه شخصیت پردازی درستی از زن اصلی فیلم که اتفاقا خوب و مظلوم است دیده می شود و نه کاراکتر کامل و دقیقی از مرد فیلم که اتفاقا زورگو و بد است می بینیم. مهم برای سازندگان این نوع فیلم ها حرف و فحشی است که می خواهند بزنند و بدهند. تو گویی در یک محفل زنانه حضور دارند و کاغذی در دست شان است و ...
ناطورِ آبادان؟! یدو
فیلمساز در یک سوم انتهایی فیلم به شکل دقیق، واضح و موشکافانه ای ترسیم نشده اند. مشکل مهم دیگر فیلم به زبان طنز فیلمساز بازمی گردد. این زبان طنز قاعدتا باید از هولناکی فضا بکاهد و حلاوت جهان کودکانه را ترسیم کند اما شدیدا در تحقق این هدف ناتوان است. اگر فیلمساز در بیست وسه نفر قادر بود برای تعدیل دهشت حاکم بر زندان اسرا نیمچه طنزی را در دل اثر جاری کند، این بار در یدو کاملا شکست خورده و ...
علیه زنان/ نگاهی به فیلم ابلق به کارگردانی نرگس آبیار
القای معنی و اتمسفر می یابند. فیلمبرداری نیز به همین میزان برخاسته از آشفتگی و به هم ریختگی دکوپاژ تصاویری بی منطق و عجیب را ارایه می دهد. از سوی دیگر تاکید بر جزییات یک محله حاشیه نشین برای ساخت اتمسفر آن قدر تصنعی و اگزوتیک است که نه تنها کمکی برای درک اتمسفر نمی کند بلکه تنها باعث می شود مخاطب داستان اصلی را هم از دست بدهد. رویکرد توریستی و کارت پستالی به محله حاشیه نشین با آن صحنه های شهربازی ...
رمانتیسم عماد و طوبا گرفتار سندروم عقب گرد کارگردان فیلم اولی
عماد و طوبا در راستای علقه کاوه صباغ زاده که پیش از این در نخستین اثر سینمایی اش یعنی ایتالیا ایتالیا به مخاطبان نشان داده بود، محوریت آن به رابطه رومانتیک و عاشقانه یک زوج با تمام فراز و فرودهایش بازمی گشت. نخستین داده اطلاعاتی از دومین ساخته صباغ زاده نام فیلم است. جایی که مخاطب با خواندن و شنیدن رمانتیسم عماد طوبا می داند با اثری رومانتیک مواجه است. در مرور تاریخ سینمای ایران طی ...
یک زالاوا با کمی موقعیت ترسناک!
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ارسلان امیری در اولین ساخته سینمایی اش قصد داشته است با استفاده از ژانر وحشت برای مخاطب فیلمِ داستانگو با جذابیت های مضمونی و نمایشی بسازد، البته در بخش هایی از فیلم هم توانسته کم و بیش موفق باشد، اما موفقیت او در محتوا چندان طولانی نیست چراکه زالاوا نمی تواند در مقاطع مهم گیرایی لازم را داشته باشد. ایده زالاوا با مهارت انتخاب شده است. پرداخت به باور های غلط یا درست ...
معرفی کامل و نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا + خلاصه داستان و بازیگران
کننده هر دو فیلم نیز پدرش است. خلاصه داستان فیلم رمانتیسم عماد و طوبا در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه روی هم قرار داد، هر دو خوب می دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست. رمانتیسم عماد و طوبا روایت دو قهرمان اصلی این اثر عماد با بازی حسام محمودی و طوبا با بازی الناز حبیبی از 6 سالگی عماد ...
خاطره انگیزترین سریال های انقلابی -7 "پروانه"؛ روایت خط نفاق با چاشنی قصه عاشقانه
و فضاسازی آن دوران ملتهب، عملکرد موفقی داشته، ضمن آن که در روایت داستان نیز به گونه ای عمل کرده که اصطلاحاً نبض مخاطب را در دست گرفته است. در این سریال ترکیبی از بازیگران جوان و با تجربه ای چون حامد کمیلی، سارا بهرامی، مهدی سلوکی، هدایت هاشمی، الهام چرخنده، نیما رئیسی، سپیده خداوردی، قطب الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، داود فتحعلی بیگی، علی عامل هاشمی، بهنام قربانی، الهام خادمی ...
روز هفتم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلم ها و حاشیه ها (+عکس)
دارد و باران کوثری هم مادر یک پسر نوجوان دارد که او را به باشگاه کاراته می برد تا پسر بچه مانند شوهر سابقش نرم و لطیف نباشد. دراین میان میان معلم و مادر پسربچه عشق شکل می گیرد و آنها دلباخته هم شده و بعد با هم ازدواج می کنند. گیجگاه برای سینمای گیشه ساخته شده است و اتفاقا به درستی این مهم را انجام می دهد بدون هیچ حواشی و اضافه گویی قصه اش را تعریف کرده و مخاطب را با خود همراه می کند ...
درباره رمان گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتزجرالد گتسبی هنوز زنده است
مرفه را در سر داشتند و نهایت هدفشان عیش ونوش بود. ولی در پایان داستان٬ راوی به پوچی این سبک زندگی و اینکه رؤیای آمریکایی سرابی بیش نیست پی برده و به شهر خود بازمی گردد. جایی که هنوز ارزش های انسانی پایدار است. لیونل تریلینگ جزو معدود منتقدانی بود که به درستی پیش بینی کرد که اهمیت رمان گتسبی بزرگ درگذر زمان مشخص خواهد شد، کما اینکه تریلینگ انتقاداتی را به فرم اثر هم وارد کرده بود. به واقع ...
رمانی از داریا بینیاردی در بازار کتاب
. زنی را تصور کردم آگاه به این که نباید بیش از این به خاطر نیمه تاریکش شرم زده باشد و نیمه تاریکش اضطراب است. کتاب روایتگر زندگی زنی میانسال است که به ناگاه دنیایش زیرورو می شود. او- که در فرایند مواجهه با بیماری اش است- دردمندانه عشق، ترس ها، ناکامی ها و سرخوردگی هایش را واکاوی می کند. نُه منظر ؛ نخستین نظیره منثور هفت پیکر منازعه فلسطین و اسرائیل در بازار نشر ...
قصه با خانمان در 162 به سر رسید
در نظر گرفتیم و به تفاوت سطح طبقاتی پرداختیم. برای طبقه پایین، نقش ها را به حسن پورشیرازی و شهره لرستانی سپردیم و برای بالای شهر، آتیلا پسیانی و افسانه بایگان، نقش برادرشوهر و زن داداش را بازی کردند که همین چیدمان درست مخاطب را جذب کرد و نتیجه اش این شد که امروز با استقبال مخاطبان روبرو بودیم. آموختن از پیشکسوتان حسام محمودی، بازیگر نقش مسعود با اشاره به این نکته که برای ...
روحانی که استاد ندیده شاعر شد
: ای دوست چرا خفته ای اندر شب دیدار حبیبت از جای برون آی و برون کن ز سرت مستی و برخیز و هم از منظر تماشای مناظر نو و ناب از این دست: در فضایی که بود مرگ و رهایی یکسان همه جا غرق گل و روشنی مهتاب است و هم از منظر چشم انداز معانی مانند این بیت: یاد شیرینی آزادی و اخلاص به خیر آنچه ریزد ز فراقش همه شب خوناب است زائر ...
روز بی فروغ کارگردانان فیلم اولی در جشنواره
اولین تجربه کارگردانی اش برای یک اثر سینمایی داستان مهتاب با بازی باران کوثری را به تصویر کشیده که از همسرش با بازی سروش صحت، جدا شده و بعد از اطلاع مربی کاراته پسرش با بازی حامد بهداد، رابطه عاشقانه ای میان آن دو شکل می گیرد که این خود سرآغاز داستان های مختلفی می شود. گیجگاه به قدری خرده روایت دارد که مخاطب عملا گیچ می شود، اما به نظر می رسد این فیلم تمام تلاش خود را کرده تا بتواند به ستارگان ...
تلنگری متعهدانه به مخاطب
باران با طرح بدیعانه یک مشکل ریشه دار و مسبوق به سابقه اجتماعی و گشودن ابعاد مختلف و حتی مغفول مانده آن، جامعه را به چاره جویی برای رفع و رجوع این معضل فرا می خواند. آوای باران بهترین و جدی ترین سریالی است که تا امروز درباره کودکان کار و معضلاتی که این اطفال بی گناه با آن دست به گریبان هستند، ساخته شده. اثر نمایشی جذابی که علاوه بر سرگرمی سازی؛ آگاهی بخشی و بصیرت افزایی مخاطب را نیز مدنظر دارد. سریال سهیلی زاده همچنان دیدنی است و پرمخاطب؛ شاهدش هم استقبال فوق العاده مردم از بازپخش این اثر در شبکه آی فیلم. ...
روزنامچه فجر 7/ فمینیسم جشنواره پسند آرام
/ * (ضعیف) خلاصه داستان: یک فیلم نیمه طنز در خصوص ازدواج یک مربی کاراته به نام حسن خشنود (حامد بهداد) و یک بیوه به نام مهتاب (باران کوثری). این فیلم، نخستین ساختۀ عادل تبریزی است. او در سال 1362 در مشهد متولد شده و سال ها برای افرادی مانند کیمیایی، صدر عاملی و مهرجویی دستیاری کرده و در دانشگاه سوره (شعبه اصفهان) نیز درس سینما خوانده است. عادل تبریزی، یک فیلم خوره و عشق فیلم ...
زنده باد خیال!
شده محقق شده بود، در میان فیلمسازان به خصوص نسل جدید با جدیتی مثال زدنی دنبال شود. عناصر خیال که لازمه قصه پردازی هستند و برای سالیانی از سینمای ایران دور شده بودند. حالا اما این فیلمسازان، دریافته اند که کارکرد بهره مندی از صورخیال در روایت و حتی فرم سبب می شود تا به تعریف جدیدی از چارچوبه های ژانر دست یافته و اثر متفاوت تری را برای مخاطب آماده کنند. این سیستم عرضه و تقاضا پس از یک دوره تکراری شدن ...
ضربه به گیجگاه سینمای بدون قهرمان
می کشد تا آن را کالبد شکافی کند. ( سکانس بیرون آوردن حلقه های فیلم از زیر خاک توسط مرتضی و کتک خوردنش به موازات کتک خوردن های بدل هاشم پور در سکانس راه آهن ) گیجگاه بیان رنج و دلتنگی مخاطب از قهرمانی است که سینمای ایران سال هاست از وی دریغ ساخته. ارجاعات فیلم به شاهنامه که دو عنصر عشق و خشونت در آن به بزم و رزم تعبیر شده است مبین این حقیقت است که جامعه بدون قهرمان جامعه بی هویت و گمگشته ای ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
میزان دوری از واقعیت زندگی و ظواهر جامعه را. جایی که در بطن زندگی روزمره، هر روز و در هر انتخاب بار ها نتیجه به نفع مصلحت رقم خورده/می خورد تا عدالت. و درست به همین دلیل به هم خوردن این نتیجه دور از واقعیت می نماید. مصلحت بار ها تلاش می کند تا در ورطه شعار نیفتد و گرفتار ضدواقعیت ها نشود. تلاشی که اغلب نتیجه هم می دهد و جز در چند صحنه و دیالوگ می تواند خودش را از شعار دادن نجات دهد. فیلم ...
نگاهی به "منصور"| فیلمی که با تیک آف آذرخش تماشاگر را پرواز می دهد/ بازگشت قهرمان به جشنواره سرد فیلم فجر
ساختار شرکت یاشی که باقی مانده از مدیریت دوران شاه است اشاره نمی کند به عکس مشکلات و پشت هم اندازی موجود در آن را محصول انقلاب می بیند و مدیریت موجودش. با این حال فیلم در پایان دست آورد قابل قبولی دارد و مخاطب را به احساس نیاز برای پرواز آذرخش می رساند و زمینه ای ایجاد می کند که مخاطب هم همراه ستاری که از تخت بیمارستان به کنار باند پرواز آمده است از پرواز لذت ببرد و به خود ببالد. این تجربه خوب سیاوش سرمدی یکی از موقعیت های قابل قبول و تحسین برانگیز جشنواره است و اتفاقاً تطبیق درستی با جشنواره فجر انقلاب اسلامی دارد. *منتقد و نویسنده سینما انتهای پیام/ ...
تعجب مسعود فراستی از فیلم زالاوا با محتوای جّن!
در جسم کسی را توضیح می دهد و مهم تر از همه مخاطب را می ترساند که این خوب است در حالی که فیلم رئال است. کیوان کثیریان منتقد سینما در این فیلم نوشت: اولین ساخته ارسلان امیری یک تجربه موفق و البته دشوار در سینمای وحشت است که رگه هایی از یک قصه عاشقانه را هم در خود دارد. فیلم خوش ساختی که تلاش کرده یک داستان ترسناک را بومی کند و به قواعد ژانر هم پایبند باشد. فیلم موضوع حساسی را ...
وقتی لکنت، فریاد مصلحت را در گلو نگه می دارد
واقعیت زندگی و ظواهر جامعه را. جایی که در بطن زندگی روزمره، هر روز و در هر انتخاب بار ها نتیجه به نفع مصلحت رقم خورده/می خورد تا عدالت. و درست به همین دلیل به هم خوردن این نتیجه دور از واقعیت می نماید. مصلحت بار ها تلاش می کند تا در ورطه شعار نیفتد و گرفتار ضدواقعیت ها نشود. تلاشی که اغلب نتیجه هم می دهد و جز در چند صحنه و دیالوگ می تواند خودش را از شعار دادن نجات دهد. فیلم در ایجاد تعلیق ...
عشق است و آتش و خون...
فرزندش را قربانی بازی های سیاسی اش می کند و در ادامه تصمیم های ناگهانی شخصیت ها قصه را با پیچیدگی هایی همراه می کند که تا پایان برای مخاطب جذاب است. گشودن کلاف پیچیدگی های داستان برای مخاطب تا پایان به طول می انجامد و به همین دلیل این رمزگشایی قطره چکانی و ترکیب سیاست و عشق مخاطب را با نفس همراه ساخت و به این ترتیب این سریال از پتانسیل و کشش فراوانی برخوردار شد و توانست سنین مختلف و علایق ...
جشنواره فیلم فجر به روایت تصویر+ معرفی فیلم ها
در یک سفر به حقایقی دست می یابد و همین موضوع، داستان های جدیدی را برایش رقم می زند. تکمله: عنوان کودکانه فیلم یا موضوع نوجوانانه آن نباید مخاطب را از تماشای این فیلم دلسرد کند، زیرا نام هایی چون مجید برزگر و فریدون نجفی پشت این فیلم هستند که شدت کنجکاوی ها را برای دیدن آن دوچندان می کند. نخستین رونمایی از این فیلم در جشنواره کودک اصفهان بود و در آنجا حسابی درخشید و توانست چهار پروانه زرین ...
نگاهی به تی تی | یک فیلم کالت یواشکی بدون فیگور روشنفکری
های دوره گرد بزرگ شده و تبدیل به تی تی شده اند. و دست آخر گره خوردن تقدیر و سرنوشت آدم ها با وقایع پیرامونی. از سرنوشت کره زمین گرفته تا بهم رسیدن دو عاشق دلداده. بله تی تی از آن دست فیلم هایی است که شاید بیشتر از اینکه دغدغه بیان یک داستان را داشته باشد یک اثر کاملاً شخصی است و از دلمشغولی های ذهنی فیلمساز بیرون می آید. اصطلاحاً از آن دست آثاری که می توان نام آنها را فیلم کالت یواشکی نامید که قدری هم قصه نرم را دستمایه بیان خود می کند و نمی خواهد فیگور روشنفکری بگیرد و حرف های صد من یه غاز بی ربط را به سمت تماشاچی پرتاب کند و از این لحاظ اتفاقاً فیلم خوب و قابل احترامی است. ...