محصور در دایره تلخ تکرار
سایر منابع:
سایر خبرها
نگاهی به فیلم خط فرضی فرنوش صمدی | شروع ناموفق یک کارگردان فیلم اولی
تقریبا از همان دقایق اول مخاطب می تواند تک تک اتفاقات را پیش بینی کند. به عنوان مثال از همان شروع فیلم و وقتی حامد با سفر سارا و دخترش به شمال مخالفت می کند، بر مخاطب واضح و مبرهن است که بعد از سفر حامد به مأموریت کاری، سارا دست بچه را می گیرد و به شمال می رود. یا در سکانس برخورد کلاغ با شیشه پنجره کلبه و مردنش، پیش بینی می شود که قرار است اتفاقی تلخ برای سارا بیفتد. با این همه به نظر ...
نگاه خط فرضی به آن سوی مرزها!
هفت دقیقه تا پاییز بهترین نمونه اش محسوب می شود. سحر دولتشاهی به هیچ وجه نتوانسته در نقش فرو رود و ابعاد مادر بودن را بپذیرد، برای همین سارا در متن و اجرا مشکل اساسی دارد، همچنین پژمان جمشیدی از حامد و اتفاقی که برایش رخ می دهد فرسنگ ها فاصله دارد، حتی گریه اش به شدت تصنعی است.
شبی در آبادان!
در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با سه فیلم یدو به کارگردانی مهدی جعفری ، منصور ساخته سیاوش سرمدی و روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا آذرنگ مواجه هستیم که هر یک از زاویه ای به این دوران نگاه کرده و به شکل مستقیم و غیرمستقیم به آن پرداخته اند. روزی روزگاری آبادان که از زمان تولید تا نمایش اش کنجکاوی های زیادی را برانگیخته بود، قصه خود را از نمایشنامه ای نوشته خود آذرنگ وام گرفته که ...
بی همه چیز؛ خلق سینما
! بی همه چیز در سال های پیش از انقلاب روایت می شود، از ووکسهال و دیگرالمان ها شاید در دهه 1340 و همان نزدیکی ها. کل داستان فیلم در این فضای زیبا روایت می شود، فضایی که شبیه هیچ جا نیست و فیلم ساز دنیای جدیدی خلق کرده است. بی همه چیز قصه یک اعتبار برای روستا و مردم دِه است، کسی که قهرمان آن ها است و روی اسمش قسم می خورند اما امان از درد نان و پول که در عرض سه شب همه چیز را به هم می ریزد ...
رفراندوم مرگ
سینما می گوید ما در نگاه اول با یک فیلم کلاسیک مواجه هستیم. سعی فیلمساز بر این بوده با بومی سازی داستان و به کار گیری عناصر و تمهیدات سینمایی، قصه ای را بدون پیچیدگی خاص در اختیار مخاطب قرار دهد . به گفته این مدرس سینما، هر قدر از زمان فیلم می گذرد متوجه می شویم که فیلم از حیث پردازش شخصیت ها و نقش های مثبت و منفی با معیارهای سینمای کلاسیک (به معنای خاص آن) متفاوت است. شخصیت های فیلم به ...
داوری ابلق
بی همه چیز در میان نامزدها نیست و هادی حجازی فر هم در این فیلم به راحتی درخشیدن اما نادیده گرفته شدنش در سال های قبل دوباره مورد بی مهری که نه، بی توجهی مطلق قرار گرفته است. حجازی فر در سال های قبل کاندیدا می شد اما سیمرغ نمی گرفت ولی امسال داوران کلا خیال خودشان را راحت کرده و نام او را حتی در میان نامزدها هم ننوشته اند. در این روزهایی که از آغاز جشنواره می گذرد، اگر تماشای فیلم محسن قرایی با ...
چرا یدو دوست داشتنی است؟
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران سیدمهدی حاجی آبادی// یدو ، بیست و سه نفر نیست، واقعیت این است که یدو را نیز جعفری ساخته است و همچون دیگر موارد، این فیلم هم عرصه حیات اوست. یدو یا یدالله، نوجوانی که همراه خواهر و برادر کوچک خود به همراه مادر میانسالش در محاصره آبادان شهر را ترک نکردند. فیلم یدو تجربه تازه ای است که جعفری به آن نیازمند بوده است. جنگ طبیعتاً عرصه ای مردانه است ...
خاطره انگیزترین سریال های انقلابی -8 "انقلاب زیبا"؛ سریالی با موافقان و مخالفان سرسخت
، کاملا مشخص بود و از اول می دانستیم که داستانی را روایت می کنیم که بخشی از آن در زمان حال می گذرد و با توجه به گره افکنی هایی که در قصه بود نقبی هم به گذشته زده می شد که همان دوران انقلاب بود. آنچه درباره سریال انقلاب زیبا قابل توجه است که با وجود موافقان و مخالفان سرسختی که داشته و همچنان دارد، یکی از شاخص ترین و خاطره انگیزترین سریال هایی است که با موضوعی مرتبط با تحولات انقلاب اسلامی ساخته شده است. ...
درباره فیلم گیج گاه عادل تبریزی/ جشنواره فجر 39
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، نخستین ساخته سینمایی عادل تبریزی به فیلم خوش ساخت و البته مخاطب پسندی تبدیل شده که می تواند فضای جشنواره را از آن حالت خشک و رسمی خود خارج کند. تبریزی که سال ها در مقام دستیار کارگردان حاضر بوده و در کارنامه خود، همکاری هایی را با داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی از سر گذرانده، تمی اجتماعی با پیرنگ کمدی را ...
(17) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر 39؛ تی تی
قصه ای ساده که به دور از پیچیدگی روایت می شود، مخاطب را با فیلم همراه سازد. زوج هوتن شکیبا و الناز شاکردوست این بار در کنار پارسا پیروز فر توانمند، به خوبی ایفای نقش می کنند. پیروزفر به نقش نزدیک شده و بازی روان در کنار چهره پردازی مناسب، شخصیتی باورپذیر خلق می کند. تصاویر چشم نواز که علاوه بر طبیعت شمالی، بازتاب نگاه درست کارگردان و تصویربردار می باشد درفیلم خودنمایی می کند. پناهنده لیسانس ...
تی دست درد نوکونه *
ناشناخته یا کمتر شناخته شده تری این دو نقش را بازی می کردند تا مخاطب تمرکز بیشتری روی نجات بشریت و عشق محو موجود میان آنها داشته باشد. هوتن شکیبا هم باوجود چهره بودن و سابقه ذهنی تماشاگر، انتخاب مناسبی برای نقش به نظر می رسد و بازی خوبی هم دارد. او چون خارج از دنیای تی تی و استاد قرار دارد و باید به عنوان یک عنصر مزاحم و یک بدمن عمل کند، انتخاب موجهی است. برخی بازیگران نقش های مکمل هم به کیفیت اثر ...
سایه سنگین اصغر فرهادی بر سر یک فیلم زنانه
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - محمدصالح سلطانی: سایه اصغر فرهادی هنوز بر سر تولیدات سینمای ایران سنگینی می کند. ردپای قصه های پرتعلیق خانوادگی در دل طبقه متوسط شهری، پیش از فرهادی هم در سینمای ایران کم وبیش دیده می شد اما این فرهادی بود که به این گونه فیلمسازی، جذابیت داد. تا سال ها پس از درخشش جدایی نادر از سیمین ، ملودرام های خانوادگی در سینمای ایران رونق داشتند و کارگردانان زیادی ...
نگاهی به فیلم منصور سیاوش سرمدی | بازگشت قهرمان به سینما؟
قاسمی | شهرآرانیوز - برای بسیاری از مخاطبان سینما، به ویژه مردم عادی، فیلم ها یا جنبه سرگرمی دارند یا آشنایی با قصه های واقعی در که قالب فیلم درآمده است. این طور فیلم ها لازم نیست خیلی سخت و پیچیده ساخته شده باشند یا مفاهیم عجیب و غریبی در زیر لایه های آن پنهان باشد، فقط کافی است مخاطب بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند. منصور ساخته سیاوش سرمدی فیلمی است که به نظر می رسد مردم به راحتی بتوانند ...
فصل دوم "جلال" از پایان بهمن ماه آغاز می شود/ داستانی از تبریز تا سوسنگرد
زمان حالِ حاضر خواهد رسید. قرار است با این سریال چند نسل انقلاب به نمایش گذاشته شود. جلال عنوان فیلم است و ضرورت ندارد حتماً شخصیت اصلی باشد. بازیگران اصلی سریال مثل عمار تفتی، حمیرا ریاضی، سنا پورسعیدی (نقش سارا- دختر جلال) و هادی افتخارزاده (گروهبان) حفظ شدند و همایون ارشادی، شهرام عبدلی و بازیگرانی از تبریز به گروه پیوسته اند. مأمور امنیتی سریال شهید شهریاری کیست؟ ...
سرگیجه جشنواره ای
دانش آموز مدرسه ای که سارا معلم آنجاست هم این گمانه زنی را تشدید می کند. بازی دولتشاهی و دختربچه فیلم، آیلین جاهد از نقاط قوت فیلم است اما پژمان جمشیدی باوجود تلاشی که برای ایفای نقش یک مرد جدی، گوشت تلخ و بی اعتماد به همسرش انجام می دهد، انتخاب چندان مناسبی برای نقش حامد به نظر نمی رسد. باوجود نهی حامد که با رفتن سارا و دخترشان به مراسم عروسی در شمال مخالفت می کند، سارا و دخترش عازم این ...
این خط به جایی نمی رسد
این فیلم، گفتن حرف اصلی از نشان دادن و تعریف کردن قصه مهم تر بوده است. مخاطب با قصه مشخصی که مبدأ و مقصد دارد طرف نیست، برش هایی از یک زندگی را می بیند که هیچ اطلاعاتی درباره گذشته و سابقه رابطه سارا با حامد، با بازی قابل قبول پژمان جمشیدی به او داده نمی شود. فقط این را می بینیم که برای حامد کارش مهم است و کارگردان هیچ شناخت بیشتری از او به دست تماشاگر نمی دهد. حامد کارش را دوست دارد، نگران ...
حقیقت یا مصلحت؟ مسأله این است!
حال در یک چنین فضایی با فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار مواجه می شویم که با وجود اشکالاتی که در فیلمنامه اش به چشم می خورد اما تعلق به سینمای قصه گو دارد. قصه آدم هایی که در محله ای زورآبادی در خانه هایی که بدون توجه به اصول ساختمان سازی، برپا شده و جمع زیادی از مردم طبقه فرودست را در خود جای داده است. آبیار در فصل نخست فیلم، به خوبی این فضا را خلق کرده و جغرافیای آن را تا حدودی به تماشاگران خود ...
نگاهی به فیلم های خط فرضی و یدو
سینماسینما ، کیوان کثیریان خط فرضی/ قصه درگیرکننده زن ظلم پذیر فیلم یک موقعیت درگیر کننده و تلخ را تصویر می کند؛ پنهانکاری و دروغ درباره یک فاجعه، بدون توجه به عواقبش. این یک سراشیبی رقت بار برای قهرمان داستان پدید می آورد که به تغییر ختم می شود. داستان به موقع شروع می شود، خوب پرداخت شده و ریتم مناسبی دارد. یک ملودرام سروشکل دار که بر حقوق نامساوی زن و مرد نسبت به فرزندشان ...
خاطره انگیزترین سریال های انقلابی -7 "پروانه"؛ روایت خط نفاق با چاشنی قصه عاشقانه
و فضاسازی آن دوران ملتهب، عملکرد موفقی داشته، ضمن آن که در روایت داستان نیز به گونه ای عمل کرده که اصطلاحاً نبض مخاطب را در دست گرفته است. در این سریال ترکیبی از بازیگران جوان و با تجربه ای چون حامد کمیلی، سارا بهرامی، مهدی سلوکی، هدایت هاشمی، الهام چرخنده، نیما رئیسی، سپیده خداوردی، قطب الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، داود فتحعلی بیگی، علی عامل هاشمی، بهنام قربانی، الهام خادمی ...
جای خالی یک فوق ستاره
وجود نداشته این امر اتفاقی بوده و از قلبم آمده است. من ترجیح می دهم به جای ملودرام کردن، یک درام درست را تعریف کنم و این را از فیلم های کوتاهم گرفته ام اما دنیای فیلم کوتاه و فیلم بلند با یکدیگر متفاوت است. دروغ های فیلم ربطی به پایان بندی ندارد. پایان فیلم ها معمولا معضلات بزرگی هستند؛ اما برای من پایان خط فرضی به این شکل بود و پایان دیگری برایش متصور نبودم. در اپیزود بعدی نیز قصه سارا و حامد را ...
روز هفتم جشنواره فجر در سینمای رسانه +تصاویر
سینمای گیشه ساخته شده است و اتفاقا به درستی این مهم را انجام می دهد بدون هیچ حواشی و اضافه گویی قصه اش را تعریف کرده و مخاطب را با خود همراه می کند. حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت هم به خوبی از عهده نقش های خود برآمده اند و هر کدام یک وجه جدید از بازیگری خود را به تصویر کشیده اند که اتفاقا قابل قبول هم از کار درآمده است. جنس کمدی در گیجگاه هم مبتنی بر موقعیت های داستانی است ...
خط فرضی؛ ناکام در رسالت داستان
عنوان عضو آکادمی اسکار پذیرفته شود. هر چند نمایش خط فرضی در فستیوال وایادولید اسپانیا برای این کارگردان و فیلمساز مقام آور بوده است. فیلمسازی که کارش را انجمن سینمای جوان آبادان آغاز نموده است. خط فرضی در جشنواره فجر اکران شد. فیلمی که رسالت حمایت از حقوق زنان را در جشنواره فجر با ارایه قصه ای خانوادگی دارد. حامد و سارا دو زوج کارمند هستند؛ یکی معلم و دیگری مهندس. قرار ...
گزارش دوربین تسنیم از هفتمین روز جشنواره فیلم فجر|انتقاد کارگردان "تک تیرانداز" به قهرمان کُشی در ...
خبرنگاران و دفاع آزیتا حاجیان، فضا را تغییر داد اما بغضِ جمشیدی، همه حاضرین در جلسه را ناراحت کرد. برج میلاد در نوبت دوم، "گیج گاه" عادل تبریزی را به نمایش درآورد؛ فیلمی که در میان این همه خودکشی و خودسوزی، مخاطب را با فضای کمدی و نوستالژی روبرو می کرد. کارگردان جوان بازیگران قدیمی را روی پرده نقره ای آورد که چند سالی از آن ها خبری نبود. بازیگرانی همچون حامد بهداد و باران کوثری ...
رمانتیسم عماد و طوبا گرفتار سندروم عقب گرد کارگردان فیلم اولی
چهاردهه اخیر، غالب ترین شیوه تولیدات به گونه سینمای ملودرام بازمی گردد. جایی که بار مهمی از این گونه سینمایی را روابط عاطفی و رمانتیک قهرمان های فیلم یدک می کشند. اما در همان دو سکانس ابتدایی، کاوه صباغ زاده شرط دیگری را نیز با مخاطب در میان می گذارد، که قرار است این بار با یکی از سبک های انحصاری و جهانی تولید آثار سینمایی مواجه باشیم و با کمدی - رومانتیک سینمایی با همان حال و فضا و چاشنی شیرین ...
روزنامچه فجر 7/ فمینیسم جشنواره پسند آرام
کند و مثلاً عموی جمشید هاشم پور است و مهتاب آمپول زن در مطب او. در حالیکه در موارد دیگر گفته می شود که شغل مهتاب، خیاطی است. خشنود در انتها بدلکار نقش هاشم پور می شود و سرش را مانند بازی های سی سال قبل او، از ته می تراشد. این فیلم قرار است یک کمدی باشد. اما چندان در خنداندن تماشاگر موفق نیست. علت اول، انتخاب حامد بهداد در نقش اصلی است. بهداد اصولاً بازیگر کمدی نیست. شکست فیلم مارموز ...
پژمان جمشیدی: دنبال دیده شدن در سینما نیستم/ سه گانه ای از دروغ
باشند حتماً دروغ ها کمتر خواهد بود، نقد من این است که چرا با هم حرف نمی زنیم. یکی از دلایلی که فیلم های کوتاه من و این فیلمم مورد توجه قرار گرفته، این است که سعی می کنم آثارم را ایرانیزه نکنم بلکه فیلم به گونه ای باشد که همه آن را بفهمند. من فیلم بلندی به نام ناپدید شدن نوشتم که در جشنواره ونیز بود و قصه صدف در خط فرضی ادامه همان فیلم است دنباله قصه سارا و حامد خط فرضی را هم در اپیزود ...
خط فرضی روایتی از زنان در سطح یک فرضیه
او از خصوصی ترین اتفاقات و راز های زندگی شان صحبت می کنند. سارا برای جشن عروسی خواهرش در حال آماده شدن است. همسراو حامد (پژمان جمشیدی) به علت مشغله و مسافرت کاری نمی تواند در این جشن شرکت کند و سارا و دخترش رها را هم از رفتن به آن جشن باز می دارد. سارا، اما مخفیانه پس از آنکه حامد به مسافرت می رود به همراه دخترش خود را به شمال و جشن عروسی خواهرش می رساند. اما اتفاقی ناگوار سبب می شود که سارا از ...
سینمایی که نیاز به قهرمان دارد
قهرمان داستان شان را زنده کرد. سینمایی که حالا دیگر قهرمان هایش بازنشست شده اند و جای خود را به مدرنیته کاذب سینمای امروز داده اند و تماشاگرانی که انگیزه ای برای سوت کشیدن ندارند. سینمای آن روزها اگر چه چندان قابل دفاع نیست اما شاید حالش مثل گیجگاه خوب بود. در پایان باید گفت که گیجگاه اولین ساخته اگرچه ضعف هایی به ویژه در قصه اصلی خود دارد و روایتش چند پاره است اما شیرینی خوردن بستنی کیم آخر فیلم را با پرداختن به آن تلخ نمی کنم و بعد از پایان فیلم ،شاید خوردن بستنی چوبی، نشسته در کنار پیاده رو را دوباره تجربه کنم. ...
معرفی فیلم های پنجمین روز جشنواره فیلم فجر استانی
زارع و مهدی کوشکی ساخته شده و به جشنواره فجر 99 راه یافته است. این فیلم سینمایی با نگاهی به بخش هایی از زندگی شهید ستاری و داستان طراحی و تولید نخستین جنگنده کاملاً ایرانی، ساخته شده که در آن بخش های ناگفته ای از هشت سال دفاع مقدس روایت می شود. شهید ستاری با کمک همراهان صدیق و مورد اعتماد خود، پایه های تولید هواپیماهای جنگی را بنا می کند که بعدها این هواپیماها با نام های ...