رئیس سازمان ورزش دولت اصلاحات از تهران نامزد خواهد شد! - عصر امروز
سایر خبرها
جریان شناسی سیاسی گلستان در آستانه انتخابات مجلس دهم
به گزارش گلستان ما ؛ علیرضا کلاگر، فعال رسانه ای استان، درباره جریان سیاسی قبل از انتخابات مجلس دهم در استان گلستان طی یادداشتی نوشت: در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه 94 جریان ها و جبهه های سیاسی فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز نموده و با برگزاری نشست ها سعی بر تاثیر گذاری و یارگیری از جامعه هدف خود دارند. برای تحلیل شرایط انتخابات و پیش بینی درست درباره رفتار
احتمال ائتلاف حامیان لاریجانی با اصلاح طلبان/ اعلام ایما و اشاره ای توافق هسته ای/ نهضت ثبت نام حداکثری ...
مجلس دنبال این باشند به اصلاحات نزدیک شوند. البته این امکان وجود دارد که بین طیف لاریجانی و اصلاح طلبان در برخی از حوزه ها ائتلافی شکل بگیرد . روزنامه اعتماد نیز در گزارشی به ادامه کشمکش تغییرات در دولت می پردازد. این روزنامه در این گزارش با تیتر گام دولت در همسو کردن فرمانداران و استانداران می نویسد: به نظر می رسد هر چه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبر گان رهبری نزدیک می شویم، عزم
طرح مجلس برای دولتی شدن شهرداری ها
به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از این دو بار خواستار اصلاح آیین نامه استخدامی و پرداخت حقوق کارکنان شهرداری ها شده بودند. نظر برخی از نمایندگان مجلس این است که استخدام و پرداخت حقوق در شهرداری ها مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد که در این صورت باید دولتی شدن شهرداری ها را شاهد باشیم. امری که علاوه بر تحمیل بار مالی برای دولت، مشکلاتی برای شهرداری ها در نحوه اداره سازمان و
مدعیان جدید مجلس از تهران چه کسانی هستند/ اصولگرایان علیه اصولگرایان
انگیزه اعاده حیثیت هم دارد چرا که شایعاتی وجود داشت که او در پرونده حمله به لاریجانی در قم متهم شناخته شده. احتمال حضور روانبخش از قم نیز دور از ذهن نیست. پروین احمدی نژاد خواهر رئیس جمهور سابق بعید نیست نامزد انتخابات شود تا محبوبیت برادر را در تهران بسنجد و در سال 96 احمدی نژاد بی گدار به آب نزند. پروین احمدی نژاد سال 90 در راهیابی به مجلس از استان سمنان ناکام بود اما این دوره احتمالا
گزارشی از نشست حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش/ پیش به سوی نهضت ثبت نام حداکثری
سال ها دچار وقفه و رکود نشده است. خوشبختانه بعد از تشکیل دولت یازدهم جمعیت ما دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. ما از ماه ها قبل برای انتخابات مجلس فعال شده ایم. چون عضو شورای هماهنگی احزاب 20گانه هستیم و گستره سراسری داریم، با همکاری مجمع زنان اصلاح طلب و شورای هم گرایی زنان اصلاح طلب جلساتی برگزار کردیم. زمینه و فرهنگ سازی لازم در حوزه انتخابات برای اینکه زنان حضور گسترده داشته باشند و با همه
پشت پرده وقایع بانک پارسیان
اتهامات وارده نظر و رای دادند: دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دادسرای ویژه امور اقتصادی. کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفتم در دو گزارش جداگانه بر حقانیت هیات مدیره مهر تایید زدند. از همه مهم تر قوه مجریه خود حکم تایید عملکرد هیات مدیره را صادر کرد. حکم تبرئه مدیران معزول بانک از سوی هیات انتظامی بانک ها، مرجع اصلی و قانونی بررسی تخلفات مدیران بانکی، صادر شد و در
سرمقاله روزنامه های 22 تیر
در صحنه انتخابات با جبهه ای از جریان های رقیب در میدان حزبی و سیاسی مواجه بود. رقبای گفتمان اعتدال در کارزار انتخابات هرکدام زیر پرچم یکی از چهره های اصولگرا و تحت حمایت یک یا چند سازمان حضور پیدا کردند. اتفاق مهمی که بعد از پیروزی روحانی در انتخابات رخ داد این بود که برخلاف همه سیستم های مدرن سیاسی که جریان بازنده انتخابات از کانون های قدرت کناره گیری می کند و اهرم ها و ابزارهای تحت اختیار خویش را
دخالت آشکار نمایندگان در امور دولتی
وی تصمیم گیری می گردد. بنابراین تمام تصمیم گیری ها در کابینه صورت می گیرد و انتصاب استانداران هم وظیفه مطلقه دولت است. در این میان مجمع نمایندگان، ائمه جمعه و فعالان سیاسی یک استان تنها می توانند نقطه نظرات خود را در اختیار دولت قرار دهند نه اینکه با تحت فشار قرار دادن دولت، که جزء وظایف اصلی مجلس نهمی هاست، گزینه مورد نظر خود را روی صندلی ریاست بنشانند آن هم به این بهانه که فرد معرفی شده بومی
ما قدر شما را خوب می دانیم/ تجسم خط امام در موضع گیری های حزب جمهوری اسلامی
الاسلام هاشمی در خطبه های نمازجمعه تهران در هفته گذشته پیغام دادند “و حالا که دولت را می کوبید هاشمی را هم اضافه کنید” تا جایی که امام احساس تکلیف کرده و در روز عید سعید غدیر رضایت خویش را از دولت اعلام نمودند؟ ج 15: این را من اصلاً نشنیده ام و نمی دانم چه کسی گفته باشد که آقای هاشمی را هم اضافه کنید و اصلاً دلیلی وجود ندارد. این را بدانید نظر صریح و قطعی و رسمی امام و حزب این است که
باید به دنبال کسب 30 کرسی تهران در مجلس باشیم
ندای ایرانیان - محمدرضا عارف با بیان اینکه در انتخابات خرداد 92 اصلاح طلبان به دنبال اصلاح روند نامطلوب گذشته بودند، تاکید کرد: باید در انتخابات مجلس به دنبال کسب30 کرسی استان تهران باشیم چرا که پیروزی حداکثری در این استان از نظر سیاسی معنا و مفهوم ویژه ای دارد. به گزارش امید، محمدرضا عارف در جمع مردم اسلامشهر با تقدیر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس و با آرزوی آزادی قدس
مصباحی مقدم از موضع مهدوی کنی در سال 88، چرایی غیبت هاشمی و ناطق در جلسات جامعه روحانیت، حزب یکتا و... ...
راه وحدت اصولگرایان است اشاره دارد؟ مثلا فراکسیون رهروان ولایت عملا در مسائل مربوط به وحدت اصولگرایان کاملا ساکت است و به عنوان یک تماشاچی فقط نظاره گر است. به علاوه در حال حاضر برخلاف انتخابات مجلس هفتم و هشتم از فرمول های وحدتی مثل 7+8 یا 5+ 6 خبری نیست. به نظر می رسد اصولگرایان در مسیر وحدت کمی نسبت به 8 یا حتی 12 سال پیش هم عقب تراند... یک نکته این است که اولا کمیته انتخابات جامعه
جلسه هماهنگی اصلاح طلبان با ناطق نوری
عصر خبر: به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف که درجمع مردم اسلامشهر سخن می گفت تاکید کرد: پیروزی 30 منتخب تهران از نظر سیاسی معنا و مفهوم ویژه ای دارد. در همین حال عارف در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه ورود به مصادیق زود است تصریح کرد بعد از اینکه راهبردها مشخص و اعلام شد، اگر وظیفه باشد و احساس کنم که باید به صحنه بیایم، افتخار می کنم که خودم را به عنوان کاندیدای مجلس مطرح کنم. درهمین حال
اخبار کوتاه 2397
. شورای اصلاحات نهاوند رونمایی شدند اصلاح طلبان نهاوند هم فعال شده اند. به دنبال تشکیل جلسه اصلاح طلبان در شهرستان رزن و پس از آن نشست شورای هماهنگی احزاب و تشکل های اصلاح طلب استان در همدان این بار نهاوندی ها دست به کار شده تا شورای راهبردی اصلاحات نهاوند را انتخاب کنند. این نشست که شنبه شب در ضیافت افطاری و با حضور علیحسینی نماینده نهاوند در مجلس ششم و آسیابان و مجاهد از اعضای
نمایندگان حق دخالت در امور اجرایی را ندارند
محمد سقائی عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته نمایندگان استان فارس در مجلس در حضور آیت الله ایمانی و آیت الله دستغیب، به ایسنا گفت: پنج گزینه در این جلسه برای تصدی استانداری فارس مدنظر قرار گرفت و ما انتظار داشتیم که وزیر محترم کشور و هیات دولت به نظر مجمع نمایندگان و علما و بزرگان استان فارس توجه کرده و به آن احترام می گذاشت و به خواسته مطرح شده، عمل می کرد.
33 هزار نفر واجد شرکت در انتخابات نظام مهندسی خراسان رضوی هستند
محمد رضا اخوان عبدالهیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: استان خراسان رضوی پس از تهران دارای بیشترین عضو نظام مهندسی ساختمان در هفت رشته معماری، نقشه برداری، شهرسازی، عمران، ترافیک، برق و تاسیسات می باشد. وی خاطر نشان کرد: هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نهم مهر ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در مرکز این استان و 21 نمایندگی در شهرستان های استان برگزار خواهد
پاسخ آلن ایر به توئیت ظریف/ نقاشی رسایی در فنلاند/ توصیه مطهری به روحانی برای تقلید از احمدی نژاد/ تیتر ...
بدانند لغو تحریم ها تنها 30 تا 40 درصد تاثیر مثبت خواهد داشت و دیگر شرایط باید توسط مدیران کشور مدیریت شود.وی تنها راه پیشبرد کشور به سوی اصلاحات را تغییر و خانه تکانی در مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: اصولگرایان بعد از 12 سال باید مجلس را ترک کنند و جای خود را به اصلاح طلبان بدهند. علت اصلی اعتراض نمایندگان فارس نادر فریدونی عضو مجمع نمایندگان استان فارس در گفت وگو با فارس، با
حاشیه های جالب دیدار دانشجویان با رهبرانقلاب
ایران پشت در سازمان ملل مانده است و توطئه کاهش نفت و ... سوالی که حالا تیتر همه رسانه ها شده است را هم مطرح کرد. بعد از توافق هسته ای تکلیف استکبار ستیزی چیست؟ تقریبا جدی ترین نقدها توسط نماینده انجمن مستقل مطرح شد که بیشتر حوزه ها را پوشش می داد. از وزیر کار و وزیر بهداشت تشکر کرد. در موضوع تشکلهای دولت ساخته صحبت کرد کهآقا هم جواب معروف ظرف یکبار مصرف را دادند و در آخر متن
آمریکایی ها اندازه ایران خرج والیبال نمی کنند
وجود دارد. بیس بال هم اهمیت بسیار زیادی دارد. در ایران اما تنیس ورزش گرانی است و باید حتما عضو باشگاه باشید. شنا در آمریکا با اهمیت است و باشگاه های مختلفی دارد. مدارس هم تیم شنا دارند. مدارس آمریکا اصلا تاکید غیرعادی روی ورزش دارند. من یک بار رفته بودم در یک شهر 10 هزار نفری بازیکنان منتخب را گزینش کنم. دیدم که شهر خلوت است و همه به سالن رفته بودند تا شاهد ورزش باشند. حالا اینکه به قهرمانی برسند
عصبانیت زنجیره ای ها از کندی سرعت مذاکرات/ فائزه و فاطمه هاشمی مجری سیاست های پدر
روزنامه اعتماد به تشریح وضعیت انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت؛ وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به مرحله تعیین افراد و مصادیق برای انتخابات می رسند؟ معرفی نامزد از چه زمانی شروع می شود؛ اظهار داشت برای مصادیق سیاستی از پایین به بالا وجود دارد. تلاش می کنیم که دخالتی از مرکز بر حوزه های انتخابیه و دیگر استان ها صورت نگیرد. هر استان خود نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب و اعلام می کند. به نوعی تمرکز
رامبد جوان: پای اعتقاداتم ایستاده ام
فیلم سینمایی مورد نظر خودم را کلید خواهم زد. در فرهنگ ما الکی خندیدن تقبیح شده است. به دختران معمولا توصیه می شود که مخصوصا در خیابان نخندند یا مردانی که به راحتی و مدام می خندند به عنوان آدم هایی به اصطلاح سبک که نباید جدی شان گرفت شناخته می شوند. در چنین وضعیتی پرداختن به چیزی مثل خندیدن جسارت آمیز است. ضمن این که مرز بین خنده واقعی و نیفتادن به لودگی مرز باریکی است که شما در برنامه
وضعیت لیدر رهروان در ابهام / رفت و آمدهای چهره نزدیک به شهردار تهران
اتاق فکر و رایزنی و گفتگو با همفکرانشان درجهت رسیدن به یک فهرست واحد انتخاباتی تلاش می کنند. از استان سمنان خبر می رسد اصولگرایان و اصلاح طلبان چراغ اتاق انتخابات را روشن و برخی به پایتخت سفر کرده اند تا آخرین استراتژی های انتخاباتی برای آنان تبیین شود، در این راستا اصلاح طلبان چندین جلسه در تهران و در دفتر رئیس دولت اصلاحات برگزار کردند. حسن همتی رئیس شورای اصلاح طلبان سمنان
افشاگری های اشرفی اصفهانی/سرمایه گذاری بقایی در 10 کشور
، اشرفی اصفهانی و همچنین وطنی شوهر خواهر آقای روحانی را به برای نزدیکان احمدی نژاد متهم کرد از او نام برده است. در این ماجرا حمید رسایی به پنج سال انفصال از خدمات دولتی و یکی دیگر از نمایندگان جنجالی مجلس که به توهین ورزی شهره است به 10 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند. به گفته اشرفی اصفهانی همین احکام برای اینکه این دو دیگر نتوانند در انتخابات پیش روی مجلس کاندیدا شوند کافی است. باتوجه
انصار الله چگونه به قوی ترین نیروی یمن تبدیل شد؟
از بین برد، به ویژه که جنبش الشباب المؤمن رهبر خود را از دست داده بود. با این حال جنبش الشباب المؤمن منحل نشد، بلکه با حمایت علامه بدرالدین الحوثی، پدر سید حسین به حیات خود ادامه داد. مذاکراتی هم میان حوثی ها با دولت شکل گرفت، اما به علت کارشکنی و بدعهدی دولت، سید بدر الدین به منطقه النشور بازگشت. پس از شهادت سید حسین، همه چشم ها به سمت " عبدالله الرزامی " همکار سابق سید حسین در مجلس معطوف شد.
علی صوفی تشریح کرد/ گام های اصلاح طلبان برای فتح بهارستان
طلب نیز بخشی از فرآیند انتخابات مجلس خواهند بود. در تهران برنامه به چه صورت است؟ آیا برای تهران شورایی تعیین می شود یا شورای راهبردی خود مسوولیت انتخابات را به عهده می گیرد؟ در تهران شورای راهبردی فعلا در حال پیش بردن کارهاست و کمیته خاصی از طرف شورای راهبردی مسوول نشده است. چه زمانی به مرحله تعیین افراد و مصادیق برای انتخابات می رسند؟ معرفی نامزد از چه زمانی شروع
احسان علیخانی در ممنوع التصویریم بی تقصیر است/ رقص و پایکوبی در هتل کوبورگ
داد. مرتضوی، با حضور در جمع خبرنگاران به توضیح اتفاقات دادگاه پرداخت و گفت: پنجمین جلسه رسیدگی به شکایات جدید آقای روح الامینی و شکایت سازمان تأمین اجتماعی صبح دیروز در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. وی با بیان اینکه قانون جدید آیین دادرسی کیفری در حال حاضر لازم الاجرا شده است، بیان کرد: چهار جلسه گذشته در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران و با ترکیب 5 قاضی برگزار شد، اما در حال حاضر با
سیاست میدان رقابت یا جنگ
کار خود قرار دادند که محصول آن یک دوره ی تنش در نخستین گام های تجربه نوین فعالیت های سیاسی پس از یک دوره طولانی استبداد بود. با حذف جریانات برانداز نیروهای مختلف درون جمهوری اسلامی وارد میدان سیاست با دیدگاه های مختلف شدند. این جریانات تا به تفکیک جدی و مرزبندی مشخص برسند وارد دوران اصلاحات شدند. اگر چه باور و شعار رییس دولت اصلاحات تبدیل مخالف به منتقد و منتقد به همراه بود و صادقانه شعار زنده باد
کار معاونت زنان ریاست جمهوری ارائه آمار نیست
توجهی به مشکلات نداشته باشند و یا وقتی وارد کار شدند، چه مجلسی ها و چه دولتی ها سعی می کنند از کنار مشکلات رد شوند! اواخر مجلس هفتم یا اوایل مجلس هشتم پیگیر ساختار اداری تهران بودم، نطق های زیادی هم کردم، در دولت دهم بود که بعد از نطق من، این موضوع در جلسه دولت موردبررسی قرار گرفت. پیشنهاد هایی نیز دادند اما هیچ کدام نهایی نشد حتی بنده ساختارهای موجود را بردم و یک به یک با وزرای مربوط
گفتگوی “محمد جعفر محمد زاده” با “مهدی نژاد” امام جمعه سابق کوهدشت
به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری [...] به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ ماشا الله مروجی (ره) گفتگوی صمیمانه دکتر محمد جعفر محمد زاده را با حاج سید علی مهدی نژاد امام جمعه سابق کوهدشت و امام جمعه فعلی گرمسار را خدمت مخاطبان ارائه دهیم . دکتر محمد جعفر محمد زاده : در یک روزجمعه بهاری با قرار قبلی راهی گرمسار شدم .از سالهایی که جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج سید علی مهدی نژاد کوهدشت بوده تا الان ارتباط مستمر و البته خانوادگی ام با ایشان قطع نشده است. بار چهارمی است که به گرمسار می آیم ، سه بارش جمعه بوده و توفیق شرکت در نماز جمعه را هم یافته ام. واین بار به قصد دیگری آمدم ،چهارمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله مروجی نزدیک است و قصد دارم برای سالگردش مجموعه مختصری منتشر کنم .بعد از نماز جمعه به منزل آمدیم و آقای مهدی نژاد با همان صمیمیت قدیم و قبلی گرم پذیرایی و صحبت شد. اجازه خواستم بحث را روی موضوع اصلی متمرکز کنم ضبط را روشن کردم وبحث آغاز شد. بحث کوهدشت که به میان می آید آقای مهدی نژاد گل از گلش می شکفد و با لذت خاطرات کوهدشت را تعریف میکند.صحبتها از مرحوم اقای مروجی شروع شد و به دوران دفاع مقدس و ویژگی های مردم کوهدشت وبرخی تلخ وشیرین های کوهدشت کشیده شد.وقتی از کوهدشت و مردمش به اسم یاد می کند تو گویی که زاده کوهدشت و دهها سال در میان مردم بوده است.هنوز هم ارتباطش را با برخی اهالی کوهدشت قطع نشده و بعضی ها استخاره و مسایل شرعی شان را تلفنی با وی در میان می گذارند.سال 65 که در میان استقبال مردم وارد کوهدشت شد 28-29 سال بیشتر نداشت وده سال در میان مردم ماند وعلیرغم خواست مردم و علاقه قلبی اش به شهرستان الیگودرز رفت و حدود 8 سال هم آنجا ماند و پس از آن به گرمسار که استان زادگاهش هست آمده است. اکنون هم فعال و با نشاط علاوه بر کار امامت جمعه مسئولیت اداره حوزه های علمیه استان را بر عهده دارد و به همین جهت است که غالبا هفته ای سه روز را در سمنان و یا سایر شهرستانها برای رسیدگی به امور حوزه می گذراند.در این سفر سید حسن پسر ارشدشان که تا اوایل دوره راهنمایی را در کوهدشت درس خوانده بود دیدم و متوجه شدم که پس از ده سال درس و بحث مستمر حوزوی در قم به گرمسار آمده و کمک کار پدر شده است ودر غیاب او نماز جماعات را به جا می آورد و نایب پدر است.و چقدر شبیه روزهایی است که پدرش به کوهدشت آمده بود. پدری که امروز دانه های موی سیاه در سر وصورتش نایاب شده است. با تشکر از جنابعالی که فرصت دادید و مجالی فراهم فرمودید تا در باره موضوعاتی که قطعا مورد علاقه شما هم هست گفتگو کنیم.شما ده سال از بهترین سالهارا در کوهدشت سپری کردید ،بهترین که می گویم از چند جهت ،یکی اینکه دوره ای به کوهدشت آمدید که تجربه قبلی امامت جمعه در دو شهر را داشتید وامام جمعه با تجربه ای محسوب می شدید و دیگراینکه حدود یک دهه از انقلاب اسلامی گذشته بود و مردم کوهدشت هم به بلوغ سیاسی اجتماعی خوبی رسیده بودند و دوران شور و شعور دفاع مقدس هم بود و بعد هم از جهت میزان اثر گذاری حضور ده ساله شما که واقعا دوره ای ماندگار و به یاد ماندنی و پر خاطره است، به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم آیت الله مروجی بحث را از ایشان شروع می کنیم و از جنابعالی میخواهم هر طور صلاح می دانید آغاز بفرمایید. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر و قدردانی از شما به خاطر ایده خوب و خیری که در زمینه کارهای فرهنگی دارید به ویژه این که در باره آیت الله مروجی می خواهید کاری انجام دهید. زمانی که کوهدشت بودم هر موقع مهمانی برای ما می رسید به ویژه مهمانانی که مقداری به طرف دنیا متمایل شده بودند تلاش می کردیم هرجور شده ترتیب ملاقات آنها را با آقای مروجی بدهیم ومعمولا این اشخاص وقتی می رفتند و بر می گشتند خیلی تحت تاثیر قرار می گرفتند وخود شان به زبان می آوردند که ما بد جوری در مسایل دنیا گرفتار شده ایم و باید برویم تغییری در خودمان ایجاد کنیم.ایشان دو تا اتاق کوچک داشت که خود من چند بار به ایشان گفتم که اجازه بدهید دستی به سر و روی این دو اتاق بکشیم و حد اقل سفیدشان کنیم و او می گفت نه نیازی نیست، تا به حال عمر من اینگونه گذشته است . در هر صورت تا آنجا بودیم حتی اجازه سفید کردن آن دو اتاق را ندادند.همه مردم کوهدشت هم معتقد بودند از منزل ایشان تا مسجد جامع، مردم مسیر از برکت وجودشان متاثر شده اند.اهل ذکر بودنش و ذکر گفتن و تواضعش و سلوک و راه رفتنش و نحوه برخوردش با مردم به نحوی بود که همه مردم را تحت تاثیر قرار داده بود. بالاخره ایشان تقریبا تنها روحانی مقیم شهر بودند و شما هم امام جمعه شهر ،قطعا به واسطه دغدغه های مشترک و از جمله حوزه علمیه ارتباطات شما در آن ده سال با ایشان زیاد بود و می دانستید که مرحوم آقای مروجی نسبت به حوزه علمیه باقر العلوم که خودش بنا نهاده بود حساسیت ویژه داشت.نگاه ایشان به حوزه و تربیت طلاب چگونه بود؟ گاهی اوقات راجع به حوزه باهم صحبت می کردیم که خوب است مقداری بیشتر به طلبه ها برسیم واز جهت امکانات و شهریه قدری توجه بیشتری بکنیم.ایشان می گفت:طلبه اگر سختی نبیند در آینده نمی تواند فرد مفیدی باشد باید در شرایط سخت با زی طلبگی درس بخوانند تا بتوانند رشد معنوی کنند.در هر صورت ایشان به همان اندازه ای که برای خودشان چیزی نمی خواستند در نقطه مقابل دغدغه حوزه و طلبه ها را داشتند. به نظر شما راز محبوبیت ایشان و جایگاهشان در دلهای مردم چه چیز می تواند باشد؟ ایشان در رفتار شخصی شان بسیار اهل مراقبت بودند، روزی به ایشان تعارف کردم که از چای و امکان پذیرایی که بود میل بفرمایند ،گفت نذر کرده ام اگر بیشتر از مقدار معین و مورد نیاز مثلا بیشتر از یک چای بخورم روزه فردا بر من واجب شود وخودم را عادت داده ام که کم غذا بخورم و کم استفاده کنم. کارهایش روی حساب و کتاب بود،در خوردن و آشامیدن در سخن گفتن وخیلی چیز های دیگر اهل رعایت و مراقبت بود.مردم هم واقعا چون می دیدند ایشان عالم عامل است و خودش اهل عمل است خیلی متوجه ایشان بودند و احترام می گذاشتند و در دل مردم جای گرفته بود . ارتباط کاری شما با ایشان در بحث مراجعات مردم و پاسخگویی به نیاز های دینی مردم چگونه بود؟در هر صورت شما امام جمعه شهر بودید و ایشان روحانی قدیمی، شما جوان و پر انرژی بودید وایشان دوران کهولت و پیریشان را می گذراندند. در طول ده سالی که در کوهدشت بودم ارتباط من با ایشان بسیار گرم و صمیمی بود.اواخر صحبت شده بود که بعد از ده سال از کوهدشت به الیگودرز بروم خوب مردم آن زمان خیلی لطف داشتند وایشان با اینکه اهل فضل و دانش بود و من هیچ گاه خودم را طلبه ای بیشتر در مقابل شان نمی دانستم دیدم با جمعی از معتمدین شهر آمدند منزل ما و تعبیراتی به کار بردند که باعث شرمندگی من شد، این روحانی پیرمرد با آن اوصاف معنوی و شان و جایگاه معنوی که داشتند گفتند:امام جمعه در یک شهر حکم پدر را دارد و پدر هیچ موقع بچه هایش را رها نمی کند برود،الان اگر شما این شهر را رها کنید و بروید این شهر بی صاحب میشود وامروز که در کوهدشت یک وحدتی ایجاد شده است وجود شما ضروری است . خلاصه اینکه ایشان وقتی بنا بود برای خودشان قدمی بر دارند هیچگاه جلو نمی افتاد اما وقتی می دید موضوعی برای عموم است پیش قدم میشد .ضمن اینکه واقعا پشتوانه بزرگی برای فعالیتهای دینی و مذهبی امام جمعه در شهر بودند. یکی دیگر از ویژگی های مرحوم آیت الله مروجی عزت نفس ایشان بودکه من در ده سالی که در کوهدشت بودم یک بار ندیدم که یک جمله ای مبنی بر احتیاج و نیاز شخصی خودشان بر زبان بیاورند و تا جایی که بیاد دارم ندیدم از کسی یا جایی چیزی بخواهد و اظهار نیازی بکند،عزت نفس ایشان به اندازه ای بود که هیچ موقع نه به خودش و نه به دیگران اجازه نداد برای او چیزی بخواهند مستغنی مستغنی بود.با حد اقل ممکن زندگی می کرد و زندگی ایشان هم برای ما و هم برای همه کسانی که می آمدند و می دیدند باعث عبرت بود.روزی یکی از آقایان روحانی که در تهران برای خودش زندگی مرفهی درست کرده بود به دیدن من آمد،من دیدم بهترین راه برای اینکه ایشان مقداری متنبه شوند این است که ببرمشان پیش آقای مروجی ،وقتی برگشتیم دیدم که ایشان بسیار متاثر شده و با خود می گفت:خدایا ایشان دارد زندگی می کند ما هم داریم زندگی می کنیم،او به چه فکر می کند و ما در چه افکاری هستیم وبه چه صورت دارد حرکت می کند وچه کسی را الگوی خود قرار داده است.به این جهات بود که مردم به او علاقمند شده بودند وهمیشه هم این مطلب را داشت و می گفت:باید اول خدا را راضی کرد بعد مابقی چیزها خودشان درست می شوند. او به این حد از اطمینان قلبی رسیده بود. خدمات مرحوم آیت الله مروجی و مشخصا خدمت ماندگار ایشان یعنی تاسیس وتداوم حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) حایز اهمیت است،از آنجایی که شما به حسب مسئولیتتان در شهر در جریان کار حوزه و نقش مرحوم ایشان بوده اید در این زمینه اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید. حوزه علمیه در هر جایی چراغ دین در آن جا محسوب می شود.آقای مروجی برای حوزه علمیه خیلی زحمت کشیدند و خیلی تلاش کردند.علیرغم اینکه آقای مروجی اهل هیچ درخواستی نبود ولی ایشان برای ارتقا حوزه از هیچ کوششی فر گذار نبودند برای پیشرفت حوزه هر گاه موقعیتی پیش می آمد مثلا مسئولی می آمد و یا خودشان در زمینه جمع آوری زکات، با زحمت فراوان اقدام می کردند.بلاخره حوزه ای را که خودشان سالها پیش با جمع محدودی طلبه پایه گذاری کرده بودند ، بنای ساختمانی اش هم با همت خودش آغاز شده بود وتا بود تمام توانش این بود که حوزه را به نحواحسن اداره کند و البته به اداره حوزه بر اساس روش سنتی حوزه هم اعتقاد داشت.همانطور که امام فرموده بودند به فقه جواهری اعتقاد دارند ایشان هم بر این روال معتقد بود وبرای تربیت طلاب با زی طلبگی، از ظاهر گرفته تا درس و بحث بسیار کوشا و جدی بودند والحمد لله امروز حوزه کوهدشت از حوزه های خوب و فعال استان لرستان محسوب می شودکه طلاب خوبی تربیت کرده و آینده درخشانی هم دارد که جزو باقیات الصالحات ایشان محسوب میشود. شما ده سال یعنی از سال 65 تا 75 در کوهدشت بودید.قبل از آن هم تجربه امامت جمعه در رامشیر و رامهرمز را هم داشتید از سال 75 هم تا کنون در شهرهای الیگودرز و گرمسار مشغول اداره این جایگاه اجتماعی و معنوی هستید .کوهدشت را در مقایسه با جاهای دیگر چطور دیدید؟ بنده تقریبا 31 سال است که امام جمعه هستم. در کوهدشت یکی از ویژگی های مردم این بود که ظاهر و باطن مردم یکی بود،در این مدتی که من کوهدشت بودم مردم اعتماد خاصی پیدا کرده بودند که من این اعتماد را نه قبل دیده بودم و نه بعد که تا این اندازه به یک طلبه اطمینان شود. مثلا در نماز وقتی برای باران دعا می کردیم مردم اعتقاد داشتند که حتما باران می آید واصل هم برای استجابت دعا هم همین اعتقاد است، لذا به خاطر همین اعتقاد خداوند هم تفضل می کرد و باران رحمتش را نازل می نمود.ویژگی دیگر مردم کوهدشت این بود که زیاد سخت گیر نبودند که همه چیز را از لحاظ قانونی حل وفصل کنند سعی می کردند کمتر دادگاه بروند و راضی بودند مشکلاتشان را پیش یک طلبه مطرح کنند تا بروند دادگاه پیش قاضی و این هم نشانه اعتمادشان به روحانیت بود شما آن زمان را به یاد بیاورید یک شهرستان بود و یک قاضی به نام آقای عبداللهی که به همه امور می رسید برای اینکه مردم قسمت عمده مسایلشان را در بین خودشان و یا در دفتر امام جمعه رفع و رجوع می کردند.ویژگی دیگر مردم کوهدشت سخاوتمندی آنها بود علیرغم اینکه وضع مالی آنجا خیلی خوب نبود ولی با این وجود مردم بسیار سخی بودند و خدا هم بر همین اساس خیر و برکتش را بر مردم نازل می کرد .خصوصیت دیگر مردم پافشاریشان بر حق بود معمولا مردم اگر به مطلب حقی می رسیدند دیگر رها نمی کردند.ما اول که آمدیم مردم خیلی روی خوش نشان ندادند 150 نفر بیشتر نماز جمعه نمی آمدند بعد وقتی دیدند راهی که ما دنبال می کنیم راه حقی است و دنبال خط و جناح نیستیم دیگر رها نکردند و از این رو تا روزهای آخر که آنجا بودیم همیشه نماز جمعه با شکوهی داشتیم ولذا وقتی آقای موسوی دامغانی معاون شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای معرفی امام جمعه بعدی رفته بودند تعریف می کرد می گفت من اولین باری است که برای معرفی امام جمعه ای می روم می بینم مردم برای امام جمعه قبلی گریه می کنند.و لذا این را که گفتم فقط برای این بود که بگویم مردم کوهدشت وقتی حقی و یا راه درستی را تشخیص می دهند پای کار می ایستند و در حمایت از مسیر درست هم همواره حساب شده و با اعتقاد هستند. مردم کوهدشت در شجاعت هم کم نظیرند. آیت الله نعیم آبادی امام جمعه ونماینده فعلی ولی فقیه در بندر عباس، آن زمان آمده بود کوهدشت و رشادت رزمندگان کوهدشت را که دیده و شنیده بود می گفت نظام به جای اینکه برود در برخی جاها برای جنگ سرمایگذاری کند بهتراست قدری بیشتر به کوهدشت توجه کند و توانش را اینجا بگذارد همین جوانان تکلیف جنگ را روشن می کنند. در عملیات مرصاد هفت هزار نفر از مردم کوهدشت رفتند و سینه سپر کردند جلوی دشمن ایستادند واین در حالی بود که خیلی از شهرها ی اطراف تخلیه کرده و رفته بودند در هر صورت در کنار سایر صفات خوب مردم کوهدشت شجاعت،سخاوت و یک رنگی از مشاهدات عینی من در آنجا بود. شما در طول مدتی که در کوهدشت بودید منشا برکات و خدمات خوبی شدید با وجود اینکه می فرمایید در ابتدا کار سخت بود اما به سرعت توانستید در دل مردم جا باز کنید از روزهای آغاز کار و کلا فضای کارهای فرهنگی کوهدشت حتما گفتنی های فراوانی دارید که البته باید در مجال جداگانه ای به آن پرداخت ولی مایلم از این فرصت پیش آمده قدری خاطرات شما را مرور کنیم. از همان ابتدا در کوهدشت احساس می کردم اگر سخنی می گویم هدر نمی رود. مثلا یک روز همان اوایل رفتم مجلس ختمی در مسجد دیدم از شدت دود داخل مسجد پیدا نیست گفتم این جا چه خبر است؟گفتند در فاتحه خوانی رسم است که تا پایان چند بار سینی پر از سیگار را می چرخانند ومردم هم سیگار بر می دارند و می کشند. من دیدم عجب چیز بدی است، یک اطلاعیه ای دادم و در آن پیشنهادهایی نوشتم که در مراسم ختم و فاتحه چه بشود و چه نشود،خیلی زود مردم همراهی کردند ،خادم مسجد آمد گفت که در اولین مجلس سیگار آورده اند و من گفته ام که امام جمعه ممنوع کرده است و صاحب عزا بدون هیچ مقاومتی پذیرفته است . یا مثلا دیدم در کوهدشت تا چهل روز در منزل صاحب عزا خرج می دهند ، اطلاعیه دادم که برای اموات، مستحب چیست و واجب کدام است و توصیه دین چیست،دیدم خیلی زود جا افتاد و مقاومتی هم نشد. همان طور که گفتم در حل و فصل دعوا ها و اختلافات مردم بیشتر حکمیت یک طلبه را می پذیرفتند تا محکمه و قاضی و دادگاه واین را شما در خیلی از جاها نمی دیدید.الان هم من در جاهای دیگر وقت می گذارم و صحبت می کنم ولی تاثیری که در کوهدشت می دیدم نمی بینم. از ویژگی های کوهدشت خیلی می توان گفت.من وقتی از سفر مکه برگشتم به آقای هادیان گفتم که برای نزدیکان و مسئولین شهر یک نوبت شام بدهیم شما خودتان هم در جریان بودید ،دیدم مردم به اندازه ای لطف کردند ومحبت نمودندکه ما چندین شبانه روزشام و نهار درست کردیم و مهمانی دادیم. البته مایه اش هم خیرات خود مردم بود که هدیه می آوردند وما هم فقط درست می کردیم وتبدیل به غذا می کردیم و پذیرایی می کردیم تا جایی که من دیگر توان سر پا ایستادن نداشتم.محبت مردم به گونه ای بود که امام جمعه را متعلق به خودشان می دانستند به نحوی که من احساس می کردم مهمان مردم هستم. سالهای اول حضور شما در کوهدشت مصادف بود با سالهای اوج دفاع مقدس که دوران افتخار آمیزی برای تاریخ کوهدشت است و شما خیلی از شهدای گرانقدر که سرمایه های ابدی مردم کوهدشت هستند و خانواده های آنها را می شناسید به نظر شما مناسبات مردم با دفاع مقدس چگونه بود؟ گذشته از گردانهای رزمی جوانان کوهدشتی و دلاوری هایشان ،مردم عادی در کمک به جبهه و جنگ با اینکه وضع مالی مناسبی هم نداشتند در بحث کمک به جبهه بسیار فعال و سخاوتمند بودند. به خاطره دارم که یک روز سردار حاج نوری فرمانده لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) تماس گرفتند وگفتند که رزمندگان در کردستان با کمبود آذوقه به ویژه گوشت و مواد پروتئینی مواجه اند.با اینکه شهر بمباران می شد ومردم در شهر نبودند همان موقع در دفتر امام جمعه جلسه ای تشکیل دادم و گفتم از جبهه این پیغام رسیده است.در مدت یک هفته 13 کامیون گوسفند جمع آوری شد و من خودم و نماینده وقت و چند نفر از مسئولین شهرستان رفتیم منطقه عملیاتی “گمو”و” گرد رش” هدایای مردم را به رزمندگان رساندیم و برگشتیم. شما میدانید که موشکهایی که به عراق اصابت میکرد بخشی از مناطق اطراف کوهدشت پرتاب می شد اما من نشنیدم که کسی پیدا شود و علیه نظام قدمی بردارد و اسرار نظام را افشا کند.مردم واقعا در شرایط سخت جنگ همراهی شان با نظام در سطح عالی بود در برخی جاها می شنیدیم مردم به خاطر کمبود آذوقه اعتصاب و یا اظهار نارضایتی می کردند اما در کوهدشت در آن شرایط سخت نانوایی ها نانشان می ماند ،علتش هم این بود که روستاییان که میزبان مردم جنگ زده بودند خودشان آذوقه مردم را تامین میکردند وکمبودی احساس نمی شد حتی در قم از این دست مشکلات وجود داشت و البته ما وقتی تعریف می کردیم خیلی ها باورشان نمی شد. رابطه مردم کوهدشت را در کل با روحانیت چگونه ارزیابی می کنید؟ روحانیت در کوهدشت علیرغم تعداد کم، خوب عمل کرده است و به همین جهت مردم هم خوب برخورد می کردند حتی اگر شخصی عملکرد بدی هم داشت مردم رازداری می کردند.مثلا طلبه ای رفته بود جایی و بد عمل کرده بود ولی مردم به من منتقل نکردند بعد گفتم چر نگفته اید گفتند ما سعی کردیم که پنهان کنیم که هم شما را ناراحت نکنیم هم آسیبی به آبروی روحانیت وارد نشود.در کل روحانیت نزد مردم کوهدشت احترام داشت و رابطه حسنه ای وجود داشت که البته احترام و رابطه دو طرفه ومتقابل بود. در مدتی که در کوهدشت بودید حتما به این نکته التفات فرمودید که مردم کوهدشت و به ویژه جوانان آن از هوش سیاسی سرشاری بهره مند هستند و قطعا خاطرات خوبی هم دارید. بله واقعا کوهدشتی ها دارای اطلاعات و معلومات عمیق سیاسی هستند.شش ماه قبل از اینکه آقای منتظری برکنار شوند آن موقع در دبیرستان امام جعفر صادق(ع) که من رفته بودم برای سخنرانی برخی آمدند و به من گفتند این شیخ هم که خراب کرده است و این نشان میداد که مردم و به ویژه جوانان نسبت به موضوعات سیاسی حساس وپیگیر هستند واز مسایل سیاسی پشت پرده هم با اطلاعند، لذا همانطور است که می گوئید مردم کوهدشت دارای بینش سیاسی دقیق و عمیقی هستند و فکر می کنم از قبل هم چنین بوده اند. دوره ای که شما کوهدشت بودید حوادث تلخ و شیرین سیاسی زیادی مخصوصا در جریان انتخابات کوهدشت رخ می داد، حتما خاطراتی هم از آن دوره دارید.مخصوصا آن واقعه تلخی که چند نفر بی گناه کشته شدند و درگیریهایی در اطراف فرمانداری رخ داد. انتخابات(سال68) را به آرامی پیش برده بودیم، ولی معاون سیاسی و فرماندار وقت مقداری کار شکنی کردند ونگذاشتند. همان روز ها رییس اداره اطلاعات وقت کوهدشت آمد و گفت اگر شما ورود نکنی اینها نمی توانند هیات اجرایی تشکیل بدهند. البته آنها نمی خواستند امام جمعه در کارشان دخالت کند بعد دیدند ظاهرا چاره ای ندارند ،بعد از نماز مغرب و عشاء بود که فرماندار آمد پیش من و گفت خوب است امشب شما هم سری بزنید فرمانداری. من هم رفتم و با وساطت من و صحبتی که با عقلای هر دو طرف کردم لیست هشت نفر را به 30 نفر مدعو دادم و گفتم لطفا به اینها رای بدهید تا غائله بخوابد با اینکه برخی معترض بودند ولی با رای زنی با اشخاصی مثل مرحوم حاج سید علی رضا هاشمی،ابراهیم باقری وعلی تیموری به نتیجه رسیدیم تا اینکه ساعت 11 شب قبل از اتمام مهلت قانونی هیات اجرایی تشکیل شد. در کل مسئولین سیاسی شهر و استان به علت محاسبات غلطی که داشتند دچار اشتباه شدند و بعد ازانتخابات مردم متاسفانه به خیابانها ریختند و بعد چند نفر بی گناه هم کشته شدند. اگر به محض وقوع هم من در جریان قرار می گرفتم شاید می شد مانع از آن اتفاق ناگوار شد ولی چون نمی خواستند من در مسائلشان دخالت کنم مرا در جریان نگذاشتند . بعد هم وقتی رییس اطلاعات گفته بود برویم فلانی را بیاوریم گفته بودند که در شهرستان نیست در حالی که بودم و اگر در بین مردم حاضر می شدم مردم به حسب تجربه در موقعیت های دیگر حرف مرا گوش می کردند و متفرق می شدند . بعد هم وارد ماجرا شدیم و با کمک معتمدین، شهر آرام شد وجالب که همان کارهایی که در دفتر من مکتوب و به توافق وامضای طرفین رسید تا شهر آرام گرفت را در شورای تامین استان بدون اینکه نامی ببرند به عنوان کار خودشان معرفی کردند . البته خاطرات شیرین کوهدشت بیش از تلخی هاست . مجددا از شما سپاسگزارم که وقت دادید و این مجال فراهم شد. برای بنده هم فرصت مغتنمی بود تا هم امروز در نماز جمعه با شکوه گرمسار شرکت کنم و تداعی خاطرات 20-25 سال پیش بشود و هم از سخنان ارزشمند شما در باره مرحوم آیت الله مروجی وسایر موضوعاتی که مطرح شد بهره ببرم. من هم برای شما توفیق آرزو می کنم و امیدوارم در مسیر فعالیتهای فرهنگی تان خداوند شما را یاری بدهد . کانون فرهنگی سبحان تصاویر : اختصاصی میرملاس درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت ) ...
نقطه مشترک داعش و قاتل امام علی(ع)/ ناپدید شدن یک شبه یک دریاچه/ توصیه حائری به هاشمی/ واکنش فرمانده ...
کار آسانی نیست، ولی این کار مشکل را من نشدنی تلقی نمی کنم.وی افزود: احساسم این نیست که رسیدن به سلیقه مشترک و نیل به فهرست واحد در بین اصولگرایان کار نشدنی باشد، بلکه کار شدنی است؛ ولی مشکلاتی در این زمینه به چشم می آید. به نظر من، قاطبه اصولگرایان برای حل این مشکل باید محکم و قوی باشد تا در انتخابات مجلس دهم به لیستی مشترک برسند.
شمارش معکوس تا بهارستان دهم/ از ائتلاف لاریجانی با دولت تا حال و روز آفتابی عارف!
حسام رضایی: 8 ماه به انتخابات سرنوشت ساز مجلس دهم باقی مانده است؛ انتخاباتی که می تواند تا حد زیادی مسیر سیاسی کشور به خصوص تکلیف ریاست جمهوری دوازدهم را تبیین سازد. در این میان، متحزبین کشور از مدت ها پیش فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند که البته توفیق یا عدم موفقیت ایشان منوط به رأی و نظر مردم است. گزارش پیش رو تنها شمه ای از سیاست ورزی برخی سیاسیون ایران در آستانه اسفند 94 است.