سفر قریب الوقوع محمود عباس به عربستان - پارسینه
سایر منابع:
سایر خبرها
لاسجردی در گفت وگو با شفقنا: هیجان هیات حاکمه جدید عربستان، تاثیری مثبت بر تعدیل سیاست های منطقه ای اش ...
مقامات فلسطین و ریاض از جمله سفر قریب الوقوع محمود عباس به عربستان و با توجه به تغییر تیم هیات حاکمه در عربستان می توان گفت بعد از هر تغییری در هیات های حاکمه معمولا این امکان وجود دارد که با روی کار آمدن گروه جدید، سیاست ها نیز تغییر کند. مقامات فلسطین به دنبال این هستند که با سفر به عربستان یک آری مجدد نسبت به سیاست های گذشته بگیرند یا در صورت احتمال بروز هر نوع تغییر و تحولی در سیاست های عربستان
نهضت شیعیان کویت وارد فاز معادلات منطقه ای می شود؟ + تصاویر
کویت و شخص عبدالحمید دشتی اما در پی دور جدید انقلاب یمن و فتح صنعا به دست انقلابیون جنبش انصار الله، به مرور شیعیان کویت وارد فاز سوم فعالیت سیاسی خود شدند. در این دوره، حمایت جدی از جریان مقاومت اسلامی در سراسر منطقه، دستور کار اصلی شیعیان است. در این فاز، بار دیگر دشتی نقش اول را ایفا می کند. او ابتدا از یمن شروع کرد و در یک توئیت جنجالی نوشت: به ملت مظلوم بحرین بابت پیروزی انقلاب یمن
ماجرای خواندنی ماموریت شهید دوران در بغداد
از جنگ روانی دشمن صهیونیستی و امپریالیسم آمریکا بر علیه جنبش مقاومت فلسطین است . (5) پی نوشت: 1- اطلاعات ، 2 مرداد 1361 ، صفحه 15 ، در این عملیات عباس دوران به شهادت رسید . صدام در مصاحبه با روزنامه الدوره عراق گفته بود که این جنگ به خاطر فتح و تصرف چند صد کیلومتر اراضی خاک ایران نیست و همه چیز محدود به اهداف نظامی نمی شود. بلکه این جنگ به خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی ایران
مجوز کشتار بیشتر هدیه اوباما به سعودی
اشتون کارتر در ادامه سفر دوره ای خود به کشورهای خاورمیانه، وارد جده شد تا با پادشاه عربستان سعودی دیدار کند در حالی که نتیجه این سفر تشدید حملات ائتلاف سعودی – آمریکایی به یمن بوده بگونه ای که گویی پیام اشتون به عربستان مجوز کشتارهای بیشتر بوده است. عربستان در طول 4 ماه اخیر به نیابت از آمریکا به کشتار مردم یمن می پردازد در حالی که آمریکا نیز با ارسال تسلیحات و ایجاد فضای امن بین المللی
کنکاشی در ماجرای مک فارلین
مقامات ایران به عنوان کلید فتح باب تقدیم داشته ایم صحت ندارد. مک فارلین همچنین در 24 آبان اعلام کرد برنامه مأموریت مخفی وی به تهران در اواخر سال گذشته مسیحی و از طریق یک میانجی در لندن ترتیب داده شد. وی در این اظهار نظر مسئولیت استفاده غیر قانونی از گذرنامه ایرلندی را به گردن رابط انگلیسی خود که با دولت انگلستان در ارتباط بود انداخت. سرانجام ریگان رئیس جمهوری امریکا پس از ده روز از افشای سفر
روانشناسی شخصیت محمدرضا پهلوی /محمد رضا پهلوی در سفر ی که هر گز بازنگشت!!!
بازخوانی تاریخ جزییات آخرین لحظه های شاه در ایران فرح در خاطرات خود آخرین لحظات شاه در ایران را اینگونه روایت می کند : عزیمت اشک آلوده محمدرضا و من در 26 دی ماه 1357 انجام شد. دخالت امریکا در امور داخلی ایران به اندازه ای رسیده بود که دیگر حتی ما را هم در جریان امور قرار نمی دادند، مثلا ژنرال رابرت هایزر مدتها بود به ایران آمده و فعالیت می کرد در حالی که ما اصلا اطلاع نداشتیم . وقتی محمدرضا فهمید ژنرال هایزر در تهران است بیشتر مشکوک شد و به من گفت: به محض اخذ رای اعتماد توسط بختیار کشور را ترک خواهیم کرد. ما در روزی که بختیار به مجلس رفته بود در فرودگاه بودیم و جریان مجلس را از طریق تلفن بی سیم گوش می کردیم. محمدرضا بیم آن را داشت که ما به سرنوشت ژنرال داوود خان رئیس دولت افغانستان که به اتفاق تمام اعضای خانواده اش اعدام شد دچار شویم. خوشبختانه محمدرضا با پیش بینی درست از ماه ها قبل همه اعضای خانواده دیبا و پهلوی را به خارج فرستاده بود فرزندانم در امریکا بودند بیشتر اعضای خانواده محمدرضا هم به جز والاحضرت شمس و شوهرش در امریکا بودند و جایشان امن بود. اما من و محمدرضا ماهها بود از وحشت این که به دست انقلابیون بیفتیم خواب راحت نداشتیم. روزی که برای خروج از کشور به فرودگاه رفتیم (26دیماه57) ارتشبد قره باغی آمد جلوی هلی کوپتر و احترام کرد .بعد سپهبد بدره ای جلو آمد و من و محمدرضا را بوسید. محمدرضا به قره باغی و بدره ای ، خسرو داد ، ربیعی و اسیر افسران عالی رتبه حاضر در پاویون سلطنتی گفت: ما برای مدت کوتاهی استراحت می کنیم تا ببینیم چه می شود؟ افسران حاضر مثل بچه های کوچک گریه می کردند. سپهبد ربیعی فرمانده نیروهای هوایی دست محمدرضا را گرفته بود و رها نمی کرد. عده ای خود را روی پای محمدرضا انداخته بودند. محمدرضا به عنوان آخرین دستورات به آنها گفت: ما در این شرایط احتیاج به نهایت میهمن پرستی شما داریم. قره باغی با صدای نسبتا بلند گفت: اعلیحضرت چه دستور می دهند؟محمدرضا گفت: ابتکار عمل به دست خود شما است همان که گفتم احتیاج به میهن پرستی در نهایت معنی آن داریم امیدواریم خودتان را نشان بدهید. محمدرضا از آن که مجبور به ترک وطن شده بود به شدت متاثر و ناراحت بود ساعت از یک بعد از ظهر گذشته بود که ما در میان بدرقه دکتر شاهپور بختیار (نخست وزیر) دکتر جواد سعید (رئیس مجلس شورای ملی) دکتر علی قلی اردلان (وزیر دربار) و فرماندهان عالی رتبه ارتش و گروهی از رجال و شخصیت های مملکتی فرودگاه مهر آباد تهران را ترک گفتیم. محمدرضا در گفتگوی کوتاهی که پای پلکان هواپیما با خبرنگاران انجام داد گفت: برای چند روز استراحت به اسوان (مصر) می رود او اضافه کرد همان طور که در موقع تشکیل این دولت گفته بودم مدتی است که احساس خستگی می کنم و احتیاج به استراحت دارم ضمنا گفته بودم بعد از این که خیال ما راحت شود و دولت مستقر شود به مسافرت خواهم رفت و این سفر اکنون آغاز می شود. امروز با رای مجلس شورای ملی که پس از سنا داده شد امیدوارم که دولت بتواند هم در جبران گذشته و هم در قانون گذاری آینده موفق شود و برای این کار ما مدتی به همکاری و حسن وطن پرستی به معنای اشد کلمه احتیاج داریم سخن دیگری غیر از حفظ مملکت و انجام وظیفه بر اساس میهن پرستی ندارم... محمدرضا همین اندازه گفت که خسته است و برای معالجه کشور را ترک می کند و از پاسخ به این پرسش که کی باز خواهد گشت خودداری نمود و گفت که این به وضع مزاجی اش بستگی خواهد داشت. محمدرضا در حالی که از پلکان هواپیما بالا می رفتیم گریه می کرد. در هواپیما خودش به کابین خلبان رفت و هدایت هواپیما را به عهده گرفت و تا فرودگاه اسوان بدون استفاده از خلبان اتوماتیک شخصا هواپیما را هدایت کرد. ما پنج روز در مصر بودیم اما امریکایی ها به ما دستور دادند تا خاک مصر را ترک کنیم در روز پنجم سفیر امریکا به دیدار محمدرضا در اسوان آمد و بدون مقدمه چینی ها تشریفاتی به صراحت گفت شما باید فردا صبح خاک مصر را ترک کنید. تاریخ اساطیر سرزمین آموزش آواز در باب ققنوس مرغ مشهور می گویند که موسیقی دانان هندی چندی از دستگاه های موسیقی خود را مدعی هستند که از ققنوس آموخته اند . مجمل احوال این حیوان آنکه ققنوس مرغی است در یکی از جزایر هندوستان ، طاق است ، او را جفت نباشد و هزار سال عمر می کند و چون نزدیک به مردن رسد ، سه روز قبل از موت ، هیزم بسیار جمع کرده ، بر سر هیمه نشیند ، و نزدیک هزار سوراخ در منقار اوست ، شروع به خواندن می کند ، و هر گونه آواز از منقار او بیرون آید ، و جمیع وحوش و طیور آن صحرا نزد آن مرغ جمع شوند ، بعضی از آواز او مدهوش شوند و برخی بمیرند . و چون وقت فوتش در رسد ، بال و پر بر هم زند ، و آتشی از بال او بجهد و به هیزم افتد و آن مرغ را بسوزاند و خاک و خاکستر گرداند ، آنگاه بادی بوزد و از زیر خاکستر ققنوسی دیگر پیدا شود . برهمن های هند و ریاضت کشان آن دیار به آن جزیره رفته و علم موسیقی را از آن مرغ فرا گرفته اند به نقل از کتاب ریاض السیاحه مستعلی شاه تلخک شیخ عطار و طنازی موقع شهادت نقل است که شیخ عطار در زمان فترت چنگیز خان به دست لکشر مغول اسیر شد و در قتل و عام شهید گشت و سسب شهادت او آن بود که طوطی روح مبارکش از زندان قفس بدن ملول شده ، می خواست که به شکرستان وصال رسد . گویند که مغولی می خواست که شیخ را به قتل برساند و مغول دیگر گفت : این پیر را مکش که خونبهای او هزار درهم بدهم . مغول خواست که ترک قتل شیخ نماید . شیخ گفت : مفروش که بهتر از این خواهندم خرید. شخصی دیگر گفت که این پیر را نکش که به خونبهای او یک توبره کاه می دهم . شیخ گفت : بفروش که به از این نمی ارزم ... سرباز مغول از این شوخی و حرکات شیخ خشمگین شده شمشیر کشید و شیخ شربت شهادت نوشید . به نقل از تذکره دولتشاه شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی به دلیل اوجگیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرائی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جائی جهت اقامت شاه بود. او که در سنموریتس سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، 2 خانه ویلائی داشت... از 26 دی 1357 که محمدرضا پهلوی در بحبوحه انقلاب اسلامی از ایران گریخت تا 5 مرداد 1359 که در بیمارستان رمادی قاهره درگذشت، در سرگردانی و آوارگی بود. او در اولین مرحله از سفر بدون بازگشت خود وارد آسوان مصر شد و به هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمی و تشریفاتی انورسادات رئیس جمهور این کشور قرار گرفت. سادات، میهمانان را به هتلی در یک جزیره مصنوعی در وسط رود نیل انتقال داد. شاه یک هفته در این هتل اقامت کرد. سپس در دوم بهمن 1357 با بدرقه رسمی سادات، مصر را به قصد مراکش ترک کرد. گرچه شاه به دعوت پادشاه مراکش به آن کشور رفت ولی در رباط از آن تشریفات رسمی که در مصر به عمل آمد خبری نبود. ملک حسن پس از دیداری کوتاه و رسمی با شاه، ترتیب انتقال وی و همراهانش را به کاخ جنانالکبیر در حومه پایتخت داد. شاه 67 روز در این کاخ که در وسط باغ بزرگی بنا شده بود، ماند. در طول این مدت از یکسو امامخمینی از نوفللو شاتو به تهران آمد و 10 روز بعد انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید و از سوی دیگر در مدت زمان دو ماهه اقامت شاه در مراکش، اکثر درباریان و اطرافیان شاه که وی را در خروج از ایران به مصر و از آنجا تا مراکش همراهی کرده بودند، به تدریج او را رها کرده و رهسپار اروپا و امریکا شدند. تنها جمعی از خدمه بودند که شاه را هنگام ترک مراکش همراهی کردند. از سوی دیگر دولت مراکش نیز به دلیل آنکه تصمیم گرفته بود روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند مایل نبود اقامت شاه طولانی شود. این موضوع را خود شاه و اطرافیانش نیز از فحوای مقالات مطبوعات مراکش فهمیده بودند. شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی به دلیل اوجگیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، مایل به پذیرائی از وی نبودند. اردشیر زاهدی از جمله کسانی بود که در آن روزها دائماً در تلاش برای یافتن جائی جهت اقامت شاه بود. او که در سنموریتس سوئیس و همچنین در کنار دریاچه ژنو، 2 خانه ویلائی داشت تصمیم گرفته بود شاه را به آنجا انتقال دهد اما دولتمردان سوئیس مایل نبودند روابطشان با دولت جدید ایران به خاطر وفاداری به رئیس یک دولت سرنگون شده به خطر بیفتد. محمدرضا پهلوی در شرائطی که نتوانسته بود کشوری را به عنوان پناهگاه بیابد، به پیشنهاد مشترک راکفلرو کیسینجر مجبور شد به باهاما در آمریکای مرکزی،1 برود. این سفر با هواپیمای اختصاصی شاه حسن مراکشی صورت گرفت زیرا خلبان معزی چند روز پس از آنکه شاه و همراهانش را به رباط رساند، با موافقت شاه، مراکش را به مقصد تهران ترک کرد. 2 هواپیما صبح روز 10 فروردین 1358 فرودگاه رباط را به مقصد جزایر باهاما ترک کرد. در فرودگاه باهاما هیچ یک از مقامات دولتی برای پذیرائی از شاه حضور نیافتند و شاه و همراهان توسط رابرت آرمائو عضو ارشد سیا و دوست اشرف پهلوی به مقصد از پیش برنامهریزی شده هدایت شدند. شاه، همسرش و یک پیشخدمت به یکی از جزایر و بقیه همراهان به جزیره دیگر برده شدند. به شاه و فرح اجازه خروج از جزیره داده نشد. شاه 70 روز در این جزیره به سر برد. انتشار خبرهای مربوط به برقراری نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین 1358، شناسائی جهانی جمهوری اسلامی ایران، اعدام هویدا و امرای ارتش شاه در ایران، ورود عرفات به تهران، تبدیل سفارت اسرائیل به سفارت فلسطین، تعقیب بینالمللی شاه و تشدید بیسابقه مراقبتهای امنیتی برای حفظ جان شاه و ممانعت از ربوده شدن وی، بدترین خبرها و رویدادهائی بود که شاه طی 7 هفته اقامت خود در باهاما با آنها مواجه شده بود. علاوه بر این، در همین مجمعالجزایر بود که شاه توسط پزشکان اعزامی از فرانسه، از بیماران سرطان لنفاویش مطلع شد. 3 شاه و باقیمانده همراهان روز 20 خرداد 1358 با یک هواپیمای کرایهای از باهاما راهی مکزیک شدند و در یک خانه ویلائی که قبلاً برای اقامت آنان در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند. گفته میشود وزارت خارجه مکزیک مایل به ورود شاه نبود اما خوزه لوپز پورتیلو رئیسجمهور آن کشور تحت فشار آمریکا مجبور شده بود، وی را در حومه مکزیکوسیتی برای مدتی اقامت دهد. شاه و معدود همراهان وی مدت 4 ماه در این اقامتگاه ماندند. در دوازدهمین روز اقامت آنان در مکزیک دوم تیر 1358 انورسادات از پارلمان مصر تقاضا کرد قطعنامهای تصویب کند و به شاه اجازه دهد تا به عنوان پناهنده سیاسی برای همیشه در مصر بماند. در پارلمان مصر از این پیشنهاد با کفزدنهای بسیار، استقبال شد. 4 هفته پس از ورود شاه به مکزیک بیماری وی تشدید شد. او یک تومور سرطانی بدخیم در ناحیه گردن داشت و از یرقان شدید نیز رنج میبرد. پس از 4 ماه اقامت در مکزیک وی مطلع شد که دولت کارتر با سفر او به آمریکا صرفاً با هدف معالجه بیماریش موافقت کرده است. از این رو در 30 مهر، مکزیکوسیتی را به مقصد بیمارستان نیویورک همان بیمارستانی که 17 ماه پیش امیراسدالله علم وزیر پیشین دربار به بیماری مشابهی در آن درگذشت 4 تر ک کرد و به مدت 54 روز در آنجا بستری شد در این مدت دو بار تحت عمل جراحی طحال و کیسه صفرا قرار گرفت. کمتر از دو هفته پس از ورود شاه به این بیمارستان، سفارت آمریکا در تهران به تصرف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آمد و این امر بیش از پیش کارتر را به صحت دیدگاههایش که مایل نبود شاه به آمریکا بیاید، متقاعد کرد. دستور مسدود ساختن دارائیهای ایران در بانکهای آمریکائی 22 آبان 1358 واقعه دیگری بود که اوضاع را پیچیدهتر کرد. مشاهده خشم ضد آمریکائی مردم ایران و اصرار آنان برای تحویل گرفتن شاه، از تلویزیون اتاق بیمارستان نیویورک از جمله مهمترین نگرانیهای شاه بود. علاوه بر این خبر آزاردهنده دیگر این بود که به شاه اطلاع داده شد به محض بهبودی نسبی باید خاک آمریکا را ترک کند. در همین حال سفیر مکزیک نیز به همراهان شاه اطلاع داد که بعد از تصرف سفارت امریکا در تهران، دولت مکزیکوسیتی به خاطر حفظ روابط سیاسی خود با حکومت تهران مایل به میزبانی مجدد شاه نمیباشد. بدترین لحظه شاه و همسرش زمانی بود که در 11 آذر 58 از بیمارستان نیویورک مرخص شدند ولی هنوز مقصدی برای سفر نداشتند. در نتیجه آنان با یک هواپیمای نیروی هوائی آمریکا به مقصد تکزاس پرواز کردند تا 2 هفته باقی مانده از روادید خود را در آنجا در داخل آپارتمانی کوچک بگذرانند. اما در حین راه به همراهان آمریکائی خبر رسید که آپارتمان مزبور هنور آماده نیست. در نتیجه شاه و همسرش به مکانی که بعداً معلوم شد، تیمارستانی برای نگهداری بیماران روانی است برده شدند. با ورود به این مکان همسر شاه برای نخستین بار با داد و فریاد به همراهان آمریکائی خود اعتراض کرد و گفت: آیا ما در اینجا زندانی هستیم؟ آیا کارتر ما را زندانی کرده است؟ ما در این جا دیوانه خواهیم شد؟ باید بیرون برویم و .......... 5 برای فرونشاندن اعتراضات همسر شاه تلفن در اختیار وی گذاردند و او توانست بستگان خود را در جریان قرار دهد. پس از چند ساعت آنان به آپارتمان مورد نظر در پایگاههای نظامی لک لند تکزاس برده شدند. مقامات آمریکائی با پایان مهلت اقامت شاه در آمریکا به وی اطلاع دادند که به دلیل عواقب ناشی از تصرف سفارت آمریکا در تهران امکان تمدید روادید وی وجود ندارد و به همین دلیل در پاناما جائی مناسب برای اقامت وی و همسرش در نظر گرفته شده است. شاه که غیر از پذیرفتن، چاره دیگری نداشت به اتفاق همسرش در 24 آذر 1358 با هواپیمای نیروی هوائی آمریکا از فرودگاه تکزاس به پاناما در آمریکائی مرکزی برده شدند. وقتی شاه و همسرش در فرودگاه پایگاه هوائی هوارد در پاناما سیتی از هواپیما خارج میشدند جز جمعی از سربازان گارد ملی پاناما، افسران امنیتی ، دستیاران عمر توریخوس 6 و سفیر آمریکا کسی در فرودگاه نبود. شاه، همسرش و پزشک مخصوص آنها با هلیکوپتر از فرودگاه به یک پایگاه در جزیرهای به نام کونتا دورا متعلق به پاناما انتقال داده شدند. توریخوس روز 25 آذر به ملاقات شاه آمد. او در پایان این ملاقات به یکی از مشاورینش گفت شاه مانند پرتقالی است که تا آخرین قطره آبش را گرفتهاند و تفالهاش حتی به درد غذای خوکها هم نمیخورد. این سرانجام کسی است که کشورهای بزرگ او را چلاندهاند، شیرهاش را کشیدهاند و تفالهاش را دور انداختهاند. 7 شاه و همسرش در پاناما با دو دردسر عمده مواجه شدند. نخست شدت گرفتن بیماری شاه که وی مایل نبود پزشکان پانامائی بدون اطلاع از ماهیت و عمق بیماریش معالجات را از صفر شروع کنند؛ او بویژه از نگرانی پزشکان پانامائی از عواقب جراحی خبر داشت. دیگری اطلاعاتی بود که براساس آن مقامات وزارت خارجه دولت ایران در تماس مداوم با مقامات پانامائی بودند تا بتوانند راهی برای استرداد شاه بیابند.8 راه رهائی از این دو دردسر، خروج شاه و همسرش از پاناما بود. با همه این مشکلات، شاه و همسرش 100 روز در پاناما ماندند و سپس به اصرار رئیس جمهور مصر و همسرش، روز سوم فروردین 1359 با یک هواپیمای پانامائی رهسپار قاهره شدند. این بار نیز در فرودگاه مصر انورسادات و همسرش استقبال رسمی از شاه به عمل آوردند. شاه روز 8 فروردین در بیمارستان معادی قاهره تحت عمل جراحی طحال و کبد قرار گرفت. آزمایشهای انجام شده بر روی بافتها نشان میداد سرطان بدخیم تمامی سیستم خون و کبد وی را فرا گرفته است. با ورود شاه به مصر مجلس نمایندگان این کشور نیز دستور رئیسجمهور در مورد تصویب طرح اعطای پناهندگی به شاه را به اجرا در آورد. ورود شاه همچنین از یکسو خشم مردم ایران علیه آمریکا و حکومت مصر را برانگیخت و از جانب دیگر سبب رنجش خاطر گروههای اسلامی مصر گردید و تظاهراتی را در قاهره و چند شهر دیگر با هدف واداشتن دولت به اخراج شاه براه انداخت. تشخیصهای گروهای مختلف پزشکی راجع به درمان شاه و تجویز راهحلهای مختلف، خود یکی از عوامل نگران کننده برای شاه بود. شاه در مصر دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و بهبود نیافت. او در کاخ قبه که معمولا در اختیار سران کشورهای بازدید کننده از مصر قرار میگیرد برده شد. آخرین مصاحبه شاه قبل از مرگش، در خرداد 1359 در همین کاخ صورت گرفت. وی در این مصاحبه که با کاترین گراهام مدیر مؤسسه مطبوعاتی واشنگتن پست انجام داد، از بیمهری رهبران دولتها که مایل به پذیرفتن وی نبودند، از فرصتطلبی دولتمردان آمریکائی و انگلیسی و از اینکه در برابر انقلاب ایران دست به کشتار بیشتر و بیرحمانه تر نزد اظهار تاسف کرده است. حال عمومی شاه در اقامت دومش در مصر هفته به هفته و ماه به ماه وخیمتر شد. آزمایشات انجام شده در ماههای خرداد و تیر 1359 نشان میداد که عفونت تمامی بدن وی را احاطه کرده است. در اولین روزهای مرداد تیم پزشکی اعزامی از فرانسه نسبت به نجات جان شاه اظهار ناامیدی کرد و محمدرضا پهلوی 4 ماه پس از سفر دوم خود به مصر در 5 مرداد 1359 درگذشت .جسد شاه در مسجد زیدالرفاعی، جائی که معمولاً اجساد پادشاهان مصر در آن دفن میشد، به خاک سپرده شد. جنازه رضاخان پدر شاه نیز که در 1323 در آفریقای جنوبی درگذشت برای مدت 6 سال در مصر و در همین مسجد نگهداری میشد.9 شاه در حالی درگذشت که 9 ماه از گروگانگیری دیپلماتهای آمریکائی در تهران میگذشت و استرداد شاه به ایران از جمله شرائط آزاد کردن دیپلماتها اعلام شده بود. از این رو هیچ یک از کشورها حاضر به پذیرفتن شاه نبود. ...
بوسه جالب صالحی بر بازوی لاریجانی/ اگر زنان در قدرت بودند شاهد داعش نبودیم/ گزینه نهایی اصلاح طلبان برای ...
که چنین طرز فکری را دارند، می گویند به جهنم که دلواپسی. نامه محرمانه ریاض به تهران درباره یمن منابع اختصاصی از تهران در گفت وگو با این پایگاه خبری از نامه محرمانه عربستان به ایران درباره یمن خبر دادند. به گفته این منابع، مقامات سعودی توسط میانجی با ارسال نامه ای به ایران خواستار توقف حمایت تهران از جنبش انصارالله یمن شدند. این منابع تأکید کردند، عربستان در مقابل وعده داد حمایت
محمود عباس گروه چهارجانبه را به هموارکردن راه مذاکرات صلح فراخواند
اعلام این مطلب که عباس در 19 سپتامبر به ایتالیا سفر خواهد کرد، گفت، ایتالیا و حکومت خودگردان فلسطین در چند هفته گذشته 10 توافقنامه همکاری، به ویژه در زمینه تقویت اقتصاد نوار غزه، امضا کردند. اروپام** 1088**1613
ارتباط حماس و عربستان٬ بخشی از "پروژه ای بزرگ" علیه ایران
آمد. عربستان سعودی به عنوان مهم ترین رقیب منطقه ای ایران در تلاش است تا دامنه تاثیر این توافق را کنترل کرده و از گسترش نفوذ و تاثیر جمهوری در منطقه جلوگیری کند. دیدار روز جمعه گذشته خالد مشعل٬ رئیس دفتر سیاسی حماس با ملک سلمان٬ پادشاه عربستان سعودی که پس از سه سال تیرگی روابط دو طرف انجام شد٬ به اعتقاد برخی از تحلیلگران بخشی از استراتژی کلان عربستان برای کنترل تاثیرات دامنه
جزئیات سفر مشعل به ریاض و واقعیت رابطه حماس و عربستان
زندانیان فلسطینی. این زندانیان در جریان سفر مشعل به تهران بازداشت شده بودند و در واقع عربستان برای انتقام گیری از حماس به خاطر رابطه با ایران آنها را بازداشت کرده بود. 2-درخواست از عربستان برای گفت وگو با مقامات مصری به منظور کاهش فشار قاهره بر ساکنان غزه که عربستان این موضوع را به بهبود روابط فتح و حماس کرد. 3-کمک عربستان برای آشتی داخلی فلسطینی که عربستان این مسأله را به دو
نشریه خبر روز جامعه مدرسین مورخ 1394/04/31
عباس به عربستان یک مقام بلندپایه در تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد تنها چند روز پس از پایان سفر هیأت حماس به عربستان که در سه سال گذشته بی سابقه بود، هیأتی از جنبش فتح به ریاست محمود عباس برای دیدار با پادشاه عربستان به این کشور سفر خواهد کرد. ** همشهری 94/4/31 * سیل تهران استاندار را به مجلس برد حسین هاشمی، استاندار تهران امروز در ارتباط با حادثه منجر به فوت تعدادی
نقش متغیر ایران در روابط حماس یا ریاض
1394/4/31 - 15:31 474169 خبرگزاری شبستان: پس از انتشار خبر دیدار خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس با ملک سلمان پادشاه عربستان، در ریاض تحلیل گران بسیاری سعی دارند روابط ریاض و این گروه فلسطینی را با توجه به متغیر ایران و محور مقاومت تحلیل کنند. بر این اساس اخبار منتشر شده در رسانه های گروهی جهان ،خالد مشعل در راس هیئتی از اعضای حماس در قالب سفری دو روزه به ریاض رفته و با پادشاه عربستان و
اهداف سفر خالد مشعل به عربستان
تحلیلگران معتقدند رئیس دفتر سیاسی حماس با هدف درخواست میانجی گری از مقامات سعودی میان قاهره و حماس و نیز برنامه ریزی برای دوران بعد از توافق هسته ای میان ایران و 1+5 به ریاض سفر کرده است. به گزارش مهر، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه هفته گذشته در رأس هیئتی بلندپایه از اعضای این جنبش وارد عربستان شد. از 3 سال گذشته تاکنون و از زمانی که سلمان بن عبدالعزیز بر کرسی حکومت تکیه زده
بازی دو سر باخت حماس با سفر مشعل به عربستان
گروه بین الملل - العرب در گزارشی نوشت : جنبش حماس با سفر هیاتی از این جنبش به عربستان سعودی حمایت ایران را از دست داد اما حمایت ریاض را هم کسب نکرد. به گزارش بولتن نیوز، پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی نوشت : تحلیلگران بعید می دانند که در آینده تحول عمیقی در رابطه میان عربستان سعودی و جنبش حماس فلسطین و به دنبال آن اخوان المسلمین بوجود آید. پس از دیدار اخیر میان پادشاه
حماس و عربستان؛ ائتلاف ابزاری کوتاه مدت
ندای ایرانیان - دیدار ناگهانی خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از عربستان را می توان از چند منظر بررسی کرد. به ویژه که در این دیدار مشعل با پادشاه عربستان دیدار کرد در حالیکه تمام دیدارهای قبلی رئیس دفتر سیاسی حماس در عربستان محدود به دیدار با وزیر خارجه سابق یا مسئولان امنیتی بود. اما در این سفر ملک سلمان شخصا از وی مانند رئیس یک دولت استقبال کرد. در بررسی و تحلیل چنین سفری و به خصوص با
واکنش غرب در مواجهه با عملیات رمضان
، برای شخصی که تنها به انقلاب خدایی و تعصب مذهبی خود پایبند است، بزرگ جلوه نمی نماید. آغاز عملیات رمضان واکنش های متفاوتی را از سوی حامیان جهانی و منطقه ای صدام به همراه داشت به طوری که سیل کمک های سخت افزاری و نرم افزاری به سوی بغداد جاری شد. در کتاب عبور از مرز به بخشی از این کمک ها اشاره شده است: * دوشنبه 21 تیرماه 1361: در پی سفر اخیر حسین بن طلال پادشاه اردن و نخست
حماس، عربستان و بازی جدید در منطقه
شفقنا- رویترز عربی نوشت: دیدار ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حرکت مقاومت اسلامی (حماس) در روز جمعه گذشته به اعتقاد کارشناسان در چارچوب تلاش های ریاض برای یکپارچه کردن اعراب در برابر ایران قابل ارزیابی است. به اعتقاد ریاض اوضاع در منطقه بخصوص بعد از توافق هسته ای با ایران به شدت سخت شده است. به طور کلی عربستان سعودی درسالی که گذشت برای جلوگیری
گاف های ظریف در مجلس/ تنابنده: از برخی شوخی ها احساس گناه می کنم
، درباره مفاد این قطعنامه و نیز اثرات آن بر برنامه جامع اقدام مشترک توضیح دهد. حضور عراقچی در یک برنامه زنده تلویزیونی و دادن یک تریبون یکطرفه به وی در حالی رخ داد که نگرانی ها و انتقادات گسترده ای در محافل سیاسی و دانشگاهی نسبت به مفاد قطعنامه 2231 و نیز تبعات آن برای برجام مطرح شده بود و این انتقادات به قدری واضح و مستدل بود که عباس عراقچی، برخلاف برنامه های گذشته نتوانست در مقابل آنها قرار گیرد. او
انتقاد معاون پلیس دبی درباره حمایت عربستان از اخوان المسلمین
سعودی نیز در صفحه شخصی خود در توبیتر در واکنش به اظهارات ضاحی خلفان نوشت: ' در آغوش کشیدن مبارزان شرافتمند راه عزت و سربلندی امت مسلمان توسط ملک سلمان بهتر از در آغوش کشیدن زنان روسپی و فاحشه خانه ها و رواج دهندگان مواد مخدر در امارات است.' به نظر می رسد سفر اخیر خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به ریاض ضاحی خلفان را که مخالف سرسخت جمعیت اخوان المسلمین است، به شدت عصبانی کرده و وادار به
کمیته ای برای ترور آزادیخواهان
مطالب زیر درباره ی فعالیت کمیته ی مجازات و نامه آن دال بر تهدید به قتل مرحوم حاج شیخ عباس قمی، به دلیل اظهارات ضد آمریکایی ایشان، به استحضار می رسد: ریشه های تهدیدات تروریستی علیه علما به دوران مشروطه باز می گردد و در این دوران نام دو تن از تشکیل دهندگان کمیته مجازات، که بعدها علنی شد، به چشم می خورد: ابوالفتح زاده و منشی زاده. سابقه فعالیتهای تروریستی اسدالله خان و سیف الله خان ابوالفتح
نقش مهدویت در معناداری زندگی شیعیان
راهی است (طباطبایی، 1385: 714). آدم چشم به راه و منتظر همواره منتظر چیزی یا کسی است؛ منتظر حادثه ای بد یا خوب است. پس انتظار همواره متعلقی دارد. اگر متعلّق انتظار شخص منتظر، امری مثبت و مورد پسند و رضایت و خوش آیند او باشد، در او ایجاد امید و آرزو می کند و به او قوّت روحی و معنوی می بخشد، به گونه ای که رنج ها را فراموش می کند و هر اندازه حادثۀ مورد انتظار برای انسان منتظر مهم تر باشد، مشعل
سفر مقامات حماس به ریاض بی ارتباط با توازن جدید قوا در منطقه نیست
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به قلم اشرف کمال نوشت بهبود روابط بین عربستان و جنبش فلسطینی حماس، با تلاش های ریاض برای ایجاد توازن جدید قوا در منطقه پس از توافق هسته ای بین ایران و غرب بی ارتباط نیست. به گزارش اسپوتنیک، سفر هیئتی از دفتر سیاسی جنبش حماس به ریاست خالد مشعل به عربستان، برای کسانی که تماس ها بین دوطرف را از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز در عربستان دنبال می کردند
تحرکات خطرناک داعش در غزه
. الاشقر روابط میان حماس و تشکیلات خودگردان را بسیار بد خوانده است چراکه حدود 250 تن از اعضای این جنبش از سوی تشکیلات خودگردان بازداشت شده اند. وی میانجی گری خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نزد عربستان برای ممانعت از اجرای حکم اعدام اعضای اخوان المسلمین مصر را تکذیب کرد و درخصوص توافق هسته ای غرب با ایران گفت: ایران در داشتن انرژی هسته ای از نظر اقتصادی به روش مسالمت آمیز
فارن آفرز: توافق هسته ای؛ فرصتی تازه برای همکاری ایران و اروپا
همیشه علیه منافع غرب عمل کرده است ساده انگارانه است. ایران در برقراری ثبات در افغانستان و در تضمین بقای حکومت بغداد در مقابل داعش نقش داشته است. ارتباط ایران با حزب الله و حمایتش از سازوکار تقسیم قدرت با جنبش 14 مارس تحت حمایت عربستان بود که باعث شد ساختار سیاسی لبنان فرونپاشد. حتی مقامات آمریکایی، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلویحاً تأیید کرده اند که اهداف خاورمیانه ای دولت
حماس پیشنهاد سعودی شناسایی رژیم اسرائیل را نپذیرفت
هزینه دارد و ما همان طور که تاکنون هزینه آن را پرداخته ایم، ناگزیر به پرداخت آن در آینده هستیم. در دیدار کوتاه مشعل با مقامات ارشد عربستان، زندانیان فلسطینی که در جریان سفر اخیر مقامات حماس به تهران از سوی دولت ریاض بازداشت شده بودند آزادی خود را به دست آوردند و در واقع این تنها نتیجه سفر مشعل به عربستان بود. این در حالی است که مذاکرات وی با مقامات ریاض، برای اعمال فشار ریاض بر قاهره برای بهبود مناسبات مصر و مقاومت فلسطین به جایی نرسید و دولت عربستان بهبود مناسبات حماس و قاهره را به پذیرش شرایط تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی حماس و جهاد اسلامی منوط دانست. ...
نشریه خبر روز جامعه مدرسین مورخ 1394/04/30
کرد سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به اخبار منتشر شده از سوی برخی درباره توافق با عربستان جهت ارسال نیرو به یمن و مشارکت در عملیات موسوم به "طوفان قاطع"، این اخبار را "دروغ محض" خواند و گفت: نه مقامات سعودی از حماس چنین درخواستی کرده اند و نه حماس فکر انجام چنین کاری را در سر دارد. ** ابتکار 94/4/30 * واکنش ایران درباره اظهارات مقام آلمانی مرضیه افخم در مورد
قسام به دنبال شکار داعش در غزه
خودگردان یا حداقل حمایت این نهاد انجام می شود. این اعتقاد حماس به دو موضوع بازمی گردد: ورود سخنگوی دستگاه های امنیتی در کرانه باختری به خط درگیری میان سلفی ها و حماس از دو ماه پیش که نشان می دهد تشکیلات محمود عباس، به خوبی از جزئیات امنیتی در غزه آگاه است. عامل دوم گزارشی است که دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هفته جاری منتشر و اعلام کردند یک گروه وابسته به حماس را بازداشت کرده اند
تنها نیروگاه غزه از کار افتاد
آنطور که مقامات حماس می گویند مقامات رام ا... تقاضای مالیات و پول بیشتری برای این میزان سوخت کرده اند که حماس قادر به پرداخت آن نیست. ماه دسامبر گذشته بود که قطری ها 10 میلیون دلار به دولت محمود عباس دادند تا سوخت غزه را تامین کند؛ این یعنی حماس هیچ پولی بابت سوخت این نیروگاه به رام ا... نمی پردازد اما به نظر می رسد این ده میلیون دلار دیگر تمام شده و دولت خودگردان فلکه سوخت را بسته است
حماس میانجی گری عربستان برای بهبود روابط این جنبش با قاهره را تکذیب کرد
صهیونیست جهت تعرض به این مسجد باز کردند. محمود عباس بزودی به عربستان می رود یک مسئول عالی رتبه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که یک هیئت به ریاست محمود عباس رئیس این تشکیلات بزودی برای دیدار با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و دیگر مقامات سعودی به ریاض سفر می کند. به گفته این مقام فلسطینی، محمود عباس سفر قریب الوقوع به ریاض را در برنامه های خود گنجانده
درخواست خالد مشعل از ملک سلمان
/> به نوشته روزنامه الوطن ، هیئت حماس همچنین از عربستان خواسته است مصر را برای بازگشایی گذرگاه مرزی رفح با هدف ارسال انواع کالاها به نوار غزه و تردد افراد از دو سوی این گذرگاه تحت فشار قرار دهد . این روزنامه مصری افزود هیئت حماس به ریاست خالد مشعل با ملک سلمان همچنین درباره راههای مقابله با گسترش نفوذ شیعه در منطقه و مقابله با حضور قدرتمند ایران در یمن و عراق گفتگو کرد .