پنتاگون درباره هزینه انبارهای بدون استفاده در جنوب افغانستان توضیح دهد - خبرگزاری تسنیم
سایر منابع:
سایر خبرها
تصادف عجیبی که زندگی راننده را زیرورو کرد
به گزارش بولتن نیوز، روزنامه شرق پس از این مقدمه، نوشت: ماجرا از این قرار است؛ تصادف یک هواپیمای C130 ارتش شاهنشاهی با تاکسی دِکاوه به شماره 1197. دنبال تاریخ دقیق وقوعش هم که باشید، می رسید به چنین روزهایی در 50 سال پیش. حالا، اینجا خانه مردی است که بیش از آنکه او را به محمدحسن روبندفروش بشناسند، به حسن طیاره می شناسند؛ آن هم به دلیل سانحه ای که تنها قهرمانش اوست. محمدحسن روبندفروش در
آمریکا باید سلاح هسته ای قابل استفاده داشته باشد!!!
به گزارش پایگاه انقلاب نیوز ، مجله آمریکایی “نشنال اینترست” طی مقاله ای با عنوان “افشا شد: چرا آمریکا به سلاح های جدید و فوق قابل استفاده هسته ای نیاز دارد”، درباره نیاز آمریکا به سلاح های هسته ای که بر خلاف بمب های بزرگ اتمی، در شرایط متعارف “قابل استفاده” باشند، می نویسد: بر اساس دیدگاه یک اتاق فکر، آمریکا نیاز به تولید سلاح های هسته ای “ قابل استفاده” بیشتر برای جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی
آشنایی با گروهی خطرناک تر از داعش
هستند. 2- از نظر تشکیلاتی این گروه زیر مجموعه القاعده بوده و با گروه نصرت در سوریه ارتباط دارد. طبق برآورد سرویس های مخفی امریکا، اعضای گروه خراسان از در هم ریختگی اوضاع سوریه از سال 2011 به بعد، استفاده کرده و از افغانستان، پاکستان به شمال این کشور رفته اند تا از آنجا بدون هیچ مزاحمتی به طراحی سوءقصدهای خود بپردازند. 3- دستور کار اصلی این گروه هدایت و اجرای عملیات خرابکاری در
زباله های بیمارستانی، آلودگی جدید شهر ورامین
مرکز را با مشکل مواجه ساخته و هم اکنون این مرکز فعالیت چندانی در این زمینه صورت نمی دهد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود آن که طبق ماده 7 قانون مدیریت پسماند ، مدیریت زباله های ویژه از جمله زباله های بیمارستانی و پزشکی وظیفه تولید کننده است ولی سازمان مدیریت پسماند ورامین از دو سال گذشته با همکاری اداره حفاظت محیط زیست جهت ساماندهی این
تهران فصلی برای نفس کشیدن ندارد
در این گزارش که در شماره روز پنجشنبه یکم مرداد 1394 خورشیدی به قلم مهدی آیینی منتشر شد، آمده است: آلودگی هوا با نام تهران گره خورده است، پاییز و زمستان وارونگی دما به آن دامن می زند، بهار و تابستان نیز کم آبی و رقص ریزگردها در اقصی نقاط کشور. در حالی که هنوز تا شروع فصل های سرد سال زمان زیادی باقی است آمارهای منتشر شده از این حکایت دارد که بهار و تابستان تقویم تهرانی ها نیز پر می شود از روزهای آلوده، روزهایی که نفس کشیدن را برای گروه های حساس یعنی سالخورده ها، بیماران قلبی و عروقی و کودکان سخت تر می کند. مریم نادری، ...
منار شهر گور در فیروزآباد در حال مرمت است
جنوب) داشته است که به وسیله خندق و حصاری خشتی به عرض 50 متر محصور می شده است. در وسط این شهر مناری چهار گوش به ارتفاع 30 متر با استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شده که کارکردهای گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده است که می توان به نماد قدرت مرکزی برای ساخت شهر به شکل دایره ، محل ارتباط قلعه دختر ، محل نیایش اشاره کرد . در اسناد تاریخی آمده است ساخت شهر بغداد از این شهر الگو برداری شده است
گیوتین با طعم رفاه
خلافت خودخوانده اسلامی از ابزار ترور برای جلب اطاعت و ترساندن دشمنان استفاده می کند. این گروه سرزمین هایی را تسخیر، آثار باستانی را تخریب، اقلیت ها را قتل عام، زنان را به بردگی اجباری و کودکان را به قاتل تبدیل کرده است. کارشناسان می گویند مقام های داعش ظاهرا در برابر رشوه مقاوم هستند. به گزارش نیویورک تایمز، بلال که در رقه زندگی می کند، می گوید: می توانید از رقه به موصل بروید بدون اینکه کسی جرات
اقلیم تهران در حال بیابانی شدن است
افزایش طرح های هادی وجود ندارد و ضرورت جمعیتی احساس نمی شود. تنها پیام این تقاضا صرفاً افزایش ویلا سازی و خوش نشینی افراد با سو استفاده از طرح هادی است. وی برخورد با ساخت وسازهای ارتفاعات1800 متر را بر عهده اداره منابع طبیعی دانست و افزود: ابتدا طرح جهادی شناسایی ساخت وسازهای بالای 1800 متر را آغاز کردیم گرچه این وظیفه ما نبود ،لیکن بعد از اشاره مقام معظم رهبری به موضوع، طرحی را برای تحت
مچ گیری از سخنان نادرست صالحی در مجلس
سازی ها و طراحی های خودمان را تست کنیم و توان فنی مهندسی کشور را در آن آزمایش کنیم. بتوانیم آزمایش های قدرتی انجام دهیم بدون اینکه قدرتش بالا باشد و آماده باشیم برای ساخت سوخت راکتورهای 360 مگاوات و 1000 مگاوات. راکتور قبلی 40 مگاواتی، کنترلش در دستان خودمان بود، سوختش هم داخلی و ما تجارب خیلی زیادی از این راکتور می گرفتیم درصورتیکه خارجی ها نمی گذاشتند ما سوختمان را به خارج برای تست ببریم
ارزیابی پوتین و اوباما از نتیجه مذاکرات اتمی و نقش روسیه در توافق ایجاد شده
ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهوری روسیه و آمریکا در گفت وگویی تلفنی نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین را عالی ارزیابی کردند. به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، این گفت وگوی تلفنی عصر چهارشنبه ( به وقت محلی) و به ابتکار طرف آمریکایی انجام شد. پوتین و اوباما خاطرنشان کردند که موفقیت تلاش های چند ساله برای یافتن راه حل سیاسی - دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران با همکاری سازنده تهران، دولت های عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا امکانپذیر شد. دو طرف اعلام کردند که توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران در راستای منافع جامعه جهانی است و به تحکیم نظام منع انتشار سلاح های هسته ای و کاهش تنشها در منطقه خاورمیانه کمک می کند. در این گفت وگو، با یادآوری نقش مذاکرات آمریکا و روسیه در تامین ثبات و امنیت جهان، بر عزم متقابل دو طرف برای ادامه تلاش های مشترک به منظور اجرای کامل توافق وین و برخی مسایل مهم بین المللی از جمله مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید شد. ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه پس از 12 سال مذاکره در مورد برنامه هسته ای، در وین به توافق رسیده و برنامه جامع اقدامات مشترک را تائید کردند. روسای جمهوری روسیه و آمریکا همچنین چهلمین سالروز ماموریت فضایی مشترک سایوز- آپولون را به یکدیگر تبریک گفتند. مأموریت فضایی مشترک پروژه آزمایشی آپولو-سایوز نخستین مأموریت فضایی مشترک بین دو کشور و نخستین همکاری فضایی بین المللی بود. این مأموریت در 24 تیر 1354 (15 جولای 1975) آغاز شد و در طی آن، فضاپیمای آمریکایی آپولو و فضاپیمای روسی سایوز در مدار زمین به هم متصل شدند و فضانوردان آنها باهم عملیات مشترکی را به انجام رساندند. استفان والت در فارن پالیسی بررسی کرد الگوی قرن نوزدهمی قدرت های جهان 21 تیر 1394 فرارو- استفان والت در یادداشتی برای فارن پالسی نوشت: روسیه به قرن نوزدهم پرتاب شده، داعش می خواهد زمان را به هزار سال پیش برگرداند، و ژاپن در نظم پسا جنگ جهانی دوم گرفتار مانده است. چه میزان از ژئوپولیتیک امروز واقعا به جا مانده از اعصار گذشته است؟ به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از فارن پالسی ، والت در ادامه می نویسد: در سال 2014 بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در انتقاد از تصرف کریمه به دست روسیه گفت: شما با حمله به یک کشور دیگر، با بهانه ای کاملا کاذب، در قرن بیست و یکم به روش قرن نوزدهم رفتار می کنید. بی خیال که این اظهارات کری بر حمله دولت جورج بوش به عراق نیز منطبق است. این اظهارنظر بیانگر این عقیده آشنا بود که جهان ظاهرا به ورای محاسبات بدبینانه از سیاست قدرت حرکت کرده است. مشکل، دست کم در دیدگاه کری این است که رهبرانی مانند ولادیمیر پوتین اطلاعیه مربوط به رفتار مناسب قرن بیست و یکم را دریافت نکرده اند- یا پوتین خود را زحمت نداده که آن را بخواند یا با پیام آن موافق نبوده است. طی سفری که اخیرا به اروپا داشتم و در کنفرانس هایی در یونان و فرانسه شرکت کردم، این اظهارات کری را بیاد آوردم. من از تعداد کسانی که دیدگاه کری را پذیرفته و عمیقا نگران بودند که جهان چرخشی یو-شکل را تجربه می کند و با دور شدن از فرآیند پساجنگ سرد به سمت فضای رقابتی تر اعصار گذشته می رود. این مشاهدات باعث شد به این فکر بیافتم که کشورهای مختلف هرکدام در چه قرنی زندگی می کنند؟ مسلما ما همگی بخشی از قرن بیست و یکم هستیم اما این جهان بینی که کشورهای مختلف دارند، اغلب به نظر می رسد از اعصار مختلف گرفته شده است. برخی کشورها ظاهرا به راحتی به جهان بینی قرن بیست و یکم متعهد هستند، در حالیکه دیگر کشورها در پس جهانی بینی هایی مانده اند که تاریخ شان به قرن ها قبل باز می گردد. بنابراین کدام کشورها بهترین نمونه تفکر قرن بیست و یکمی امروز هستند؟ اول از همه اتحادیه اروپا قرار دارد که اعضایش تا حد زیادی در اداره سیاست های بین المللی منطبق بر نسخه کامل لیبرال هستند—نقطه. نخبگان اروپایی با تفاوت هایی اندک، حال واقعیت های تلخ سیاست قدرت را پس می زنند و باور دارند که دموکراسی، حاکمیت قانون و نهادهای فراملی قدرتمند می توانند رقابت میان دولت ها را از بین ببرند و در نتیجه ثبات و آرامش را تضمین کنند. علیرغم بحران ناحیه یورو، یوروسپتیسیسم (بدبینی به اروپا) در بریتانیا و بازخیزش ملی گرایی جناح راست در سراسر اروپا، بسیاری از نخبگان این قاره هنوز معتقدند همگرایی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در اروپا، وفاداری ملی مشابه به گذشته ها را تضعیف کرده و توسعه یک وحدت پست مدرن، فراملی و پان اروپایی را تقویت کرده است. این گونه اعتقادات (به علاوه حمایت مداوم آمریکا) باعث شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه دهند توانمندی ناچیز نظامی شان به هیچ تبدیل شود. اگر همه بر اساس اصول قرن بیست و یکم عمل کنند، یک قدرت نظامی جدی، ضروری نخواهد بود و صرف پول زیاد برای آن، ولخرجی خواهد بود. ارتش های ملی قدرتمند نیز کشورهای همسایه را نا امن می کنند و در را به روی آسیب های نظامی می گشاید که به شکل گیری جنگ های گذشته اروپایی کمک کرد. اتحادیه اروپا باید بر دیپلماسی و دیگر شکل های قدرت نرم تاکید کند، و باید از نیروی نظامی و دفاع از منافع ژئوپولیتیک سنتی خود اجتناب کند. ضمن اینکه نخبگان قرن بیست و یکمی اروپا مشکل سازان کوته فکری چون اسلوبودان میلوشویچ و پوتین را مقصر مشکلات سیاسی معاصر می دانند. مشکل اینجا است که رهبران کوته فکر مانند آنها را نمی توان با استدلال های هنجاری یا تحریم های اقتصادی تحت تسلط گرفت. چه کسانی را در ذهن دارم؟ مشخص ترین نمونه ها، پوتین روسیه و چین معاصر هستند که سیاست خارجی شان بازتابی از نگرانی های سنتی برای حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، توانمندی دولت و توازن قدرت است. روسیه با شور و نشاط از منطقه نفوذ خود در خارج نزدیک خود دفاع می کند و فردگرایی لیبرال که پشتیبان نهادهای غربی اصلی است را به چالش می کشد و به شدت مایل است از نیروهای نیابتی و دیگر ابزارهای خشونت برای حمایت از آنچه منافع ملی اش محسوب می شوند، استفاده کند. اگر این هدف مستلزم تصرف قلمرو یا تشدید جنگ های داخلی در دیگر نقاط باشد، خب باشد. رهبران غربی می توانند با صدای بلند اعلام کنند که اقدامات شان هیچ تهدیدی علیه روسیه نیست؛ مسئله این است که مسکو آنها را باور ندارد (و البته بدون دلیل هم نیست). همچنین، چین رو به رشد ممکن است جهانی شدن را به عنوان یک امتیاز مثبت اقتصادی بپذیرد اما خود را با جهان بینی سیاست قرن بیست و یکم تطبیق نداده است. برعکس، چین پس از تحمل دو قرن تحقیر، می خواهد آنقدر ثروتمند و قدرتمند باشد که فشارهای خارجی را هم در حال حاضر و هم در آینده خنثی کند. این هدف نیازمند رشد مداوم اقتصادی، قدرت نظامی بالا و تلاش های صبورانه برای کنترل منطقه ای اراضی یا مناطقی (مانند تایوان) که بخشی از چین می داند، است. چین همچنین می خواهد با بیرون راندن آمریکا از آسیا و ترغیب همسایگان به همساز کردن خود با قدرت چین، خود را به یک هژمون منطقه ای در آسیا تبدیل کند. به هر حال این تقریبا همان کاری بود که آمریکا در طول خیزشش به عنوان قدرت جهانی (تحت دکترین مونرو) انجام داد. روسیه و چین تنها کشورهایی نیستند که با نسخه قرن نوزدهمی سیاست خارجی زندگی می گذرانند. اقتصاد پیشرفته اسرائیل نمونه ای از چشم انداز قرن بیست و یکمی است اما همانطور که تاریخ نویس تونی جودت بیش از یک دهه پیش مطرح کرد، دی ان ای سیاسی آن-صهیونیسم- در هسته خود تنها یک ناسیونالیسم قومی اروپایی قرن نوزدهمی است. چین، روسیه و اسرائیل ممکن است- دست کم در حوزه سیاست خارجی- در چشم انداز قرن نوزدهمی گیر کرده باشند، اما برخی از کشورهای دیگر در کهربای قرن بیستم گرفتار شده اند. کره شمالی و جنوبی به واسطه یک درگیری که تاریخش به سال 1950 برمی گردد، از هم جدا هستند و کره جنوبی و ژاپن هنوز نتوانسته اند از میراث زهرآگین استعمار ژاپن و جنایات جنگ جهانی دوم آن عبور کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد سیستم های سیاسی و اقتصادی ژاپن قادر نیستند از ترتیبات نهادی که به معجزه اقتصادی جنگ جهانی دوم این کشور دامن زد اما اقتصاد آن را از زمان انفجار حباب در سال 1190 فلج کرد، آزاد شوند. بیایید همین جا متوقف نشویم. برخی کشورها و جنبش های سیاسی هستند که جهان بینی شان نه به قرن نوزدهم بلکه به دوره های بسیار دورتر باز می گردد. القاعده، داعش، طالبان و وهابی های عربستان سعودی به درجات مختلف از فناوری های مدرن استفاده می کنند اما الگوهای سیاسی شان مبتنی بر احکامی استکه به قرن هفتم بازمی گردد. زمانیکه شخصی می گوید به دنبال بازسازی یک خلافت قرون وسطایی است، این طرد آشکار فرمول دموکراسی+حقوق بشر+بازارها+ حاکمیت قانون است که افراد خوش بین زمانی معتقد بودند تنها راه ساختن یک جامعه پیشرفته قرن بیست و یکمی است. و در مورد آمریکا چطور؟ آمریکایی ها دوست دارند که خود را مترقی با نگاهی رو به جلو و کاملا متعهد به همان ارزش های لیبرالی بدانند که متحدان اروپای غربی شان دارند؛ در واقع آنها برخی مواقع گمان می کنند که این ارزش ها را آنها ایجاد کرده اند. به طور خلاصه، آمریکایی ها گمان می کنند که تجسم جهان بینی قرن بیست و یکمی هستند. واقعیاتی در این دیدگاه وجود دارد، تا آنجا که آمریکا زمان زیادی را صرف استدلال بر اساس عقاید لیبرالی و دفاع از این عقاید کرده است. اما در واقعیت، ایالات متحده امروز ملقمه ای است از آرمان گرایی قرن بیست و یکم و سیاست قدرت قرن نوزدهم. لفاظی های آن مملو از ستودن دموکراسی، حقوق بشر، برابری جنسی، بازار آزاد و دیگر ویژگی های برجسته فرمول قرن بیست و یکمی است و در انتقاد و سرزنش رقبایی چون روسیه و چین به دلیل بی بهره بودن از این ابعاد، خیلی سریع است. اما ایالات متحده نیز همچنان دیدگاه سیاست قدرت قرن نوزدهمی را حفظ کرده است. واشنگتن می خواهد هژمونی آمریکا در نیم کره غربی را حفظ کند و هنوز مایل به دفاع از مجموعه ای از متحدان غیردموکراتیک خود در سراسر جهان است. آمریکا مانند قدرت های بزرگ گذشته، نگرش منعطفی نسبت به حاکمیت قانون و نهادها دارد: زمانیکه به نفع آمریکا باشد، آنها را می پذیرد و زمانیکه در مسیر خواسته هایش باشند، آنها را نادیده می گیرد. حتی شاید بگویند که واشنگتن به خوبی مانند یک آرمان گرای قرن بیست و یکمی صحبت می کند اما زمانی که به عمل می رسد بیشتر از آنچه بخواهد اعتراف کند، قدیمی رفتار می کند. پوتین: جهان نفسی راحت کشید 23 تیر 1394 رئیس جمهوری روسیه در اولین اظهار نظر به حصول توافق هسته ای گفت که جهان با این توافق یک نفس بلند و راحت خواهد کشید. کاخ کرملین در بیانیه ای رسمی که به مناسبت پایان مذاکرات هسته ای در وین منتشر کرده است اعلام کرد؛ روسیه از توافقی که امروز حاصل شد استقبال می کند. ما مطمئنیم که جهان امروز نفس راحتی کشید. ما از پیدا شدن راه حل براساس اصول توقف تدریجی و احترام متقابل که کشور ما قویا از آن حمایت می کند راضی هستیم. این بیانیه افزود، توافق جامع مبتنی بر اصول محکم حقوق بین المللی، معاده منع گسترش سلاحهای هسته ای و پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله پروتکل الحاقی است. علیرغم تلاشها برای هرگونه سناریوی مبتنی بر زور، طرفین مسیری در حمایت از ثبات و همکاری را انتخاب کردند که برمبنای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. ما از همه کسانی که از تلاشهای قابل اتکا و راه حلهای دیپلماتیک برای حل و فصل این مساله حمایت کردند سپاسگذاریم. تیم مذاکره کننده روسی و متخصصهای ما تمام توان خود را در جهت تدوین توافق جامع به کار گرفتند. براساس این بیانیه، ایران براساس این توافق فرصتی برای توسعه برنامه های خود از جمله غنی سازی اورانیوم تحت کنترل آژانس در مقابل رفع تحریمهای تحمیل شده بدست می آورد، چیزی که ما همواره بر آن تاکید می کردیم. این موضوع همچنین فرصتی برای همکاریهای صلح آمیز بیشتر هسته ای بین ایران و روسیه فراهم خواهد آورد. ما از همه طرفها انتظار داریم که به این توافق پایبند باشند. روسیه همه تلاشهای خود در جهت تضمین اجرای کامل توافق وین که در راستای تقویت صلح و امنیت جهانی و منطقه ای است به کار خواهد گرفت. منبع: خبرگزاری فارس پوتین: غرب روابطش با ایران را اصلاح کرد 23 تیر 1394 رییس جمهور روسیه گفت: غرب روابطش را با ایران اصلاح کرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز سه شنبه در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: غرب روابطش را با ایران و کوبا اصلاح کرد. این پیام در حالی دقایقی پیش منتشر شد که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 سرانجام پس از 18 روز رایزنی بی وقفه و نفس گیر در وین پایتخت اتریش به نتیجه رسید. بهرام امیراحمدیان عملکرد روسیه در مذاکرات را بررسی کرد بازی روسی در مذاکرات 20 تیر 1394 فرارو- "روس ها ایران را بازار فروش تسلیحات خود می دانند." یک کارشناس مسائل روسیه بابیان این مطلب گفت: فکر نمی کنم که لغو این بخش از تحریم ها آن طور که روسیه گفت است در اولویت طرف ایرانی باشد. مذاکرات هسته ای درحالی که از ضرب الاجل تعیین شده عبور کرده است همچنان ادامه دارد و طرفین تلاش می کنند که به توافق برسند. در این میان برخی مسائل هنوز محل اختلاف است. لغو تحریم ها به عنوانی یکی از اصلی ترین مسائلی است که هنوز تکلیف آن روشن نشده است و حتی در روزهای اخیر و تأکید روس ها در مورد لغو تمام تحریم های تسلیحاتی پیچیده تر نیز شده است. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که در روزهای گذشته و در جریان اجلاس کشورهای بریکس، میزبان حسن روحانی رئیس جمهور ایران بود، اکنون بر ضرورت رفع تمام تحریم های ایران تأکید می کند. این تأکید پوتین در حالی است که طی روزهای گذشته مساله لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران به مهم ترین موضوع مورد اختلاف تبدیل شده است. این مسئله همچنین باعث بروز شکاف در میان اعضای گروه 1+5 نیز شده است. از یک سو آمریکا و غربی ها بر حفظ این بخش از تحریم های اصرار می کنند و از سوی دیگر روسیه و چین اعتقاددارند که باید حذف شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به مقابله ایران با گروه تروریستی داعش گفته بود که تحریم های تسلیحاتی باید جزو اولین تحریم های ایران باشد که (بعد از توافق) برداشته می شود زیرا لغو این تحریم ها به مبارزه با داعش کمک خواهد کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش نیویورک تایمز مقامات آمریکایی و شرکای اروپایی آن با هرگونه لغو تحریم های تسلیحاتی مخالفت کرده اند و می گویند به خاطر آنکه ایران تسلیح شبه نظامیان شیعه را تشدید خواهد کرد، این موضوع تنها بر شعله درگیری ها در عراق و سوریه، یمن و لبنان خواهد افزود. این روزنامه ادامه داده است روسیه و چین که هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، در خفا از فروش تسلیحاتی به ایران سود برده اند و همچنین بی سروصدا برای برداشته شدن ممنوعیت تسلیحاتی به ایران در حال تلاش هستند . یک مذاکره کننده اروپایی که خواستار عدم انتشار نامش شده درباره درخواست لغو تحریم های تسلیحاتی ایران به این روزنامه آمریکایی گفته است من فکر می کنم ایرانی ها فرصتی برای از بین بردن اتحاد مخالفان مذاکره ای خود می بینند. آنها در این کار خیلی ماهر هستند . بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل روسیه در گفت وگو با فرارو تقاضای روسیه مبنی بر ضرورت لغو تحریم های تسلیحاتی ایران را معنادار دانست و گفت: این موضع گیری روس ها ازاین جهت معنادار است که آنها خودشان در شرایط تحریمی به سر می برند و برای فروش تسلیحات احتمالاً با مشکل مواجه هستند. وی افزود: روسیه کشور ما را به عنوان یک بازار مهم برای فروش تسلیحات خود می داند و به همین خاطر بر لغو این بخش از تحریم ها توجه خاص دارد. این درحالی که است که لغو تحریم های مالی و پولی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این گروه از تحریم ها در مراودات مالی بین المللی و به تبع آن تجارت اثر دارد. اگرچه تحریم های تسلیحاتی نیز بخشی از نیازهای ما را مورد توجه قرار داده است اما این بخش در شرایط کنونی جزء اولویت های ما نیست. این استاد دانشگاه ادامه داد: از موضع گیری کلی روس ها در جریان مذاکرات نیز نباید غافل شد. ما فکر می کردیم که روس ها به عنوان کشور دوست در برداشت تحریم های پولی و مالی کمک کنند اما موضع گیری های دیگری کردند. امیراحمدیان با تأکید بر اینکه موضع گیری اخیر روس ها یک موضع گیری خام بوده است، گفت: فکر نمی کنم که لغو این بخش از تحریم ها آن طور که روسیه گفت است در اولویت طرف ایرانی باشد زیرا روند مذاکرات هسته ای با اعضای 1+5 این طور نشان نمی دهد. وی توضیح داد: ما علی رغم همه تحریم ها در سالهای اخیر به فعالیت های اقتصادی خود ادامه داده ایم و در بخش صادرات غیرنفتی موفقیت هایی داشته ایم. بدون شک وجود تحریم ها ما را با مشکلاتی مواجه کرده است حتی تحریم های تسلیحاتی که بر مبنای آن نمی توانیم اسلحه بخریم و بفروشیم هم مسائلی را ایجاد کرده است اما درمجموع از پس مشکلات برآمده ایم و رقمی که از تحریم های تسلیحاتی متضرر می شویم نیز چندان قابل توجه نیست. این کارشناس مسائل روسیه افزود: این در حالی است که به گفته کارشناسان روس اگر آنها درزمینهٔ صادرات تسلیحات خوب کار کنند و می توانند هفت تا هشت میلیارد دلار اسلحه به ایران بفروشند. وی با یادآوری مسائل و مشکلات پیش آمده در جریان خرید s300 گفت: آنها نه سلاح به ما داده اند و نه پولش را. از سوی دیگر مقامات ایرانی می گویند که ما مشابه s300 را ساخته ایم و نسبت به آن بی نیاز هستیم. از این منظر روس ها شرکای قابل اعتمادی نیستند لذا موضع گیری آنها در مورد لغو تحریم های تسلیحاتی قابل تأمل است. امیراحمدیان بابیان اینکه باید از روس ها پرسید که چرا خواستار لغو تحریم های تسلیحاتی هستند، گفت: به نظر می رسد که آنها شناخت درستی از توان نظامی، اقتصادی و سیاسی ایران ندارند و نپذیرفته اند که ایران به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده و برای تأمین سلاح خود از آنها بی نیاز است. وی با اشاره به اینکه روسیه ارز خود را از راه صادرات انرژی، اسلحه و چوب تأمین می کند، گفت: اکنون که در تأمین ارز از این طرق با مشکلاتی مواجه هستند به دنبال فروش اسلحه به ایران هستند. روسیه بعد از آمریکا و اروپا در تولید تسلیحات مقام سوم را دارد اما در شرایطی که جامعه جهانی به سمت تنش زدایی می رود و بروز جنگ در این جامعه برازنده نیست، با مشکل مواجه شده اند. این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه روس ها در بازی های سیاسی به دنبال نتایج برد- برد نیستند، گفت: درمجموع نمی توان روی روسیه حساب کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضع گیری روسیه در مذاکرات به نتیجه می رسد یا آنها تنها می مانند گفت: روشن است که طرف ایرانی لغو تحریم ها را در یک پکیج دنبال می کند و اولویت آن هم تحریم های تسلیحاتی نیست لذا به نظر نمی رسد که آنها به نتیجه مطلوب خود برسند زیرا جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل و قدرتمند است و هیچ کشوری نمی تواند به سیاست خارجی ما خط دهد یا برای ما تعیین تکلیف کند. روسیه و چین؛ منفعلان همیشگی 20 تیر 1394 - بهرام امیراحمدیان-استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اوراسیا در روزنامه شرق نوشت: در کوران مذاکرات هسته ای در وین، این بار نیز همچون مذاکرات قبلی در لوزان سوئیس، وزرای خارجه روسیه و چین چندان فعال نبودند. رفتار این دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل سؤال برانگیز می نماید؛ دو کشوری که پس از برقراری تحریم ها علیه ایران، بیشترین مناسبات را نسبت به دیگر اعضا با ایران داشته اند و هردو به قطع نامه های علیه ایران هم رأی مثبت داده اند. چرا روسیه در این مقطع حساس پافشاری دارد که پیش از همه، تحریم های تسلیحاتی برداشته شود؟ از آن سو، در همین اثنا، وزیر خارجه روسیه اعلام می کند که روسیه آماده است از تسلیحات هسته ای خود برای مقابله با تهدیدات علیه کشورش بهره ببرد. پوتین هم می گوید که اسد باید در رأس قدرت باقی بماند. گویا سرنوشت رئیس جمهور اسد به دست پوتین است. روسیه پس از بحران اوکراین دگرگون شده است. هنگامی که روسیه به اوکراین حمله نظامی و شبه جزیره کریمه را اشغال کرد، باید این حمله از سوی ایران محکوم می شد زیرا در غیر این صورت به یک رویه تبدیل می شد. حمله عربستان به یمن نیز در همین راستا ارزیابی می شود. روسیه کشور همسایه ایران است. از یک همسایه خوب انتظار می رفت اعلام کند هرچه زودتر تحریم های پولی و مالی برداشته شود تا همسایه ما ایران بتواند نسبت به تهیه نیازمندی های اساسی که به قول رئیس جمهور روحانی بر بسیاری از مسائل تأثیر منفی داشته، اقدام کند. از سویی کارشناسان صادرات تسلیحاتی روسیه اعلام کردند که پس از رفع تحریم تسلیحاتی ایران، روسیه آماده است که حدود هفت میلیارد دلار تسلیحات به ایران صادر کند، روسیه ای که در شرایط ویژه ایران، از تحویل سامانه اس-300 که بهای آن را نیز دریافت کرده بود، سر باز زد؛ روسیه ای که ژنرال هایش چندین بار به ایران هشدار دادند و تاریخ معین کردند که آمریکا به ایران حمله نظامی خواهد کرد تا به این ترتیب ایران را تشویق به خرید اسلحه از روسیه کنند. معلوم است که روسیه شناخت درستی از ایران ندارد و مقامات آن ایران را زیاد جدی نمی گیرند. ایرانی که با آمریکا درافتاده است توان زیادی دارد. روس ها بهتر است چشم های خود را باز کنند و ایران را آن گونه که هست ببینند نه آن گونه که دوست دارند. به نظر می رسد نمایندگی سیاسی ایران در مسکو در شناساندن ایران و واقعیت های آن به روسیه ناتوان بوده است . آنها نتوانسته اند پیشرفت های علمی، فنی، نظامی، تسلیحاتی، اجتماعی و فرهنگی ما را به آنها بشناسانند. اینکه روسیه قصد دارد در این آشفته بازار تحریم های خود با فروش تسلیحات به ایران وضعیت خود را بهبود بخشد، اطلاع ندارند که ارتش قدرتمند ایران توانایی آن را دارد که نیازهای تسلیحاتی خود را تولید و حتی صادر کند؛ تسلیحاتی که در صنایع نظامی ایران تولید می شود. از طرف دیگر چین از یک سو در طرح عظیم یک کمربند، یک راه که احیای جاده ابریشم است، بهترین گزینه را مسیر سنتی آن که از ایران می گذرد انتخاب کرده است و در این راه بیش از 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. چین باید در نظر داشته باشد که ایران پس از رفع تحریم ها جایگزین های بهتری خواهد داشت تا نسبت به برقراری روابط تجاری و اقتصادی با شرکای جدید اقدام کند. روسیه و چین هردو وارد کننده فناوری های سطح بالا هستند و ایران نیز می تواند این فناوری ها را از منابع دست اول وارد کند. در این سال های خاکستری چینی ها با صادرات کالاهای نازل و نامرغوب و پایین نگاه داشتن دستمزد کارگران چینی، بازار ایران را به بازار کالاهای چینی تبدیل و سبب تعطیلی صنایع بسیاری شده اند که در نتیجه آن، نرخ بیکاری جمعیت فعال از نظر اقتصادی ایران افزایش یافته است. ایران در شرایط مناسب با تکیه بر نیروهای ملی و نیروی ماهر، تحصیل کرده و دارای استعدادهای بالقوه توانایی آن را دارد که برنامه های توسعه ای خود را پیش ببرد؛ توانایی هایی که در اثر برخی سیاست های خارجی نادرست، سبب تحریم هایی شد که چین و روسیه هم به آن رأی مثبت دادند. در هر شش قطع نامه شورای امنیت علیه ایران، روس ها و چینی ها نه تنها رأی منفی ندادند، که حتی از دادن رأی ممتنع هم دریغ کردند. هم چین و هم روسیه می دانند که ایران در زمینه های مختلف فنی و علمی دارای استعدادهایی است که مترصد بروز فرصت های مناسبند که پایه و اساس آن در برداشتن تحریم ها پی ریزی خواهد شد. بی سبب نیست که این دو شریک شرقی شاید از بهبود روابط ایران با غرب زیاد خرسند نباشند، چون منافع زیادی را از دست می دهند. در زمانی که در لوزان اجلاس نهایی برگزار و اعلامیه نهایی صادر می شد، وزرای خارجه چین و روسیه حضور نداشتند. وزیر خارجه روسیه همراه رئیس جمهور پوتین به برزیل سفر کرده بود تا در اجلاس بریکس شرکت کند. این بار نیز وزیر خارجه روسیه در حساس ترین زمان برای شرکت در اجلاس شانگهای و بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در یوفا، مذاکرات هسته ای وین را ترک کرد. پوتین: روسیه برای افزایش تولید نفت ایران آماده است 20 تیر 1394 - ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش برای افزایش تولید نفت ایران و تاثیرات احتمالی آن بر بازار نفت جهانی آمادگی کامل دارد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، پوتین روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان خاطرنشان کرد: روسیه افزایش تولید نفت ایران را پس از لغو تحریم های بین المللی در مورد این کشور امری طبیعی می داند. وی افزود: بدیهی است که ایران پس از لغو تحریم ها تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و حجم صادرات نفت این کشور احتمالا افزایش خواهد یافت. رییس جمهوری روسیه گفت: اقتصاد جهانی با این مساله (افزایش تولید نفت ایران) خود را وفق خواهد داد. اقتصاد روسیه نیز همین وضعیت را خواهد داشت و ما برای افزایش تولید نفت ایران کاملا آمادگی داریم. ایران و گروه 1+5 بیش از دو هفته است که برای دستیابی به توافق جامع با یکدیگر در وین مذاکره می کنند و به گزارش رسانه های خبری به احتمال زیاد این توافق در روزهای آینده به دست خواهد آمد. مقامهای کشورمان اعلام کرده اند که با دستیابی به توافق جامع و لغو تحریم ها، تولید نفت ایران و میزان صادرات آن بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از اظهارات چندی پیش 'رکن الدین جوادی' مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: ایران ممکن است تولید نفت خود را پس از لغو تحریم ها به دو میلیون و 500 هزار بشکه در روز برساند. وزیر خارجه آمریکا بعضی اختلاف های باقی مانده حل شد 19 تیر 1394 فرارو- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته ای در وین گفت بعضی از اختلاف های باقی مانده دو طرف در مذاکرات هسته ای حل و فصل شده است. کری فضای کنونی مذاکرات را "بسیار سازنده" توصیف کرد و گفت پیشرفت هایی به دست آمده است. هم زمان به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران هیچگاه تا این حد به توافق نزدیک نبوده اند. امروز دوره توافق موقت هسته ای میان ایران و 1+5، با هدف ادامه مذاکرات جاری تا روز دوشنبه 13 ژوئیه (22 تیر) تمدید شد. اتحادیه اروپا هم تعلیق تحریم ها علیه ایران را تا سه روز دیگر تمدید کرده. تعلیق این تحریم ها قرار بود امشب پایان یابد. اتحادیه اروپا دلیل این تمدید را اختصاص دادن مدتی بیشتر برای رسیدن به راه حلی طولانی مدت درباره پرونده هسته ای ایران بیان کرده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم به خبرنگاران در وین گفت که توافق موقت هسته ای میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک تا روز دوشنبه تمدید شده است. ظهر امروز هاموند وزیر امورخارجه انگلیس هنگام ترک وین گفت که مذاکرات به کندی پیش می رود. امروز جلسات هیات دیپلماتیک برگزار شد. محمد جوادظریف با موگرینی جان کری دیدار کرند. ظریف پس از بازگشت اشتاینمایر به وین جلسه ای یک ساعته با او داشت. ارنست مونیز عضو هیات مذاکره کننده آمریکا نیز که شب گذشته وین را به مقصد لیسبون ترک کرده بود، به مذاکرات ملحق شد. وزیر انرژی آمریکا در توییتی نوشت: اکنون زمان بازگشت به کار است. سخت مشغول کار هستیم تا یک توافق خوب برپایه علوم سخت به دست بیاوریم. براساس ضرب الاجل تعیین شده در مذاکرات شب گذشته باید مذاکرات به پایان می رسد اما روزگذشته خوشبینی ها درباره توافق از بین رفت. مذاکره کنندگان کشورمان تغییر موضع امریکا را در این باره عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانستند. گویا آمریکا تا چهارشنبه شب با پیش نویس توافق موافقت کرده بود اما روز پنجشنبه تغییر دیدگاه داده و پیش نویس مذاکرات را رد کرده است. چهارشنبه شب مذاکره کنندگان آمریکایی به ریاست جان کری با باراک اوباما و تیم امنیت ملی او به صورت ویدئو کنفرانسی جلسه ای برگزار کرده بودند. ظریف پنج شنبه شب درباره اختلاف نظر در مذاکرات گفت: متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم. همچنین شاهد این هستیم که چند کشور که در گروه پنج به اضافه یک هستند، مواضع متفاوتی دارند. این مساله کار را دشوار کرده اما همه تلاش خودمان را می کنیم. واکنش ها در تهران اتفاقات روز پنج شنبه در مذاکرات امروز با واکنش مقامات کشورمان در تهران روبه رو شد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم روز قدس در تهران: در درون 1+5 یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد... امروز آثار آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که من به مذاکرات خوش بین نیستم ، بیشتر از گذشته در حال نمایان شدن است. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز خطاب به طرف های مذاکره هشدار داد: اگر مذاکرات را به بن بست بکشانید این شما هستید که در مقابل انعطاف ایران دچار اشتباه استراتژیک شده اید و نتیجه آن هم به نفع شما نخواهد بود زیرا همه نیروهای فعال در بخش هسته ای آمادگی کامل دارند که فناوری هسته ای را شتاب دهند. سرلشکر محمدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: با وجود این که آمریکایی ها گاهی حیله هایی برای نزدیک کردن خود به نتیجه نشان دادند ولی همیشه هر گاه مذاکرات خواست به توافق نزدیک شود سنگ های بزرگ تری سر راه انداختند. در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهان رفع تمام تحریم های ایران "در سریع ترین زمان ممکن" بعد از رسیدن به توافق جامع هسته ای شد. پوتین امروز جمعه 10 ژوئیه گفت که به نظر او دو طرف مذاکره "به زودی" راه حلی برای رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران خواهند یافت. احتمال ادامه مذاکرات تا دوشنبه اتحادیه اروپا تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید کرد 19 تیر 1394 فرارو- اتحادیه اروپا تعلیق تحریم ها علیه ایران را تا سه روز دیگر تمدید کرد. تعلیق این تحریم ها قرار بود امشب پایان یابد. به گزارش فرارو، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: به منظور ادامه مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 تعلیق تحریم های ایران تا 13 ژوئیه (دوشنبه 22 تیر)تمدید می شود. با این اقدام اتحادیه اروپا به نظر می رسد مذاکرات تا روز دوشنبه تمدید شده است. پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته بود مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی داشته اما بعید است امروز جمعه 19 تیر (10 ژوئیه) توافقی به دست بیاید. به گفته ظریف مهمترین موضوعات هنوز حل نشده و ممکن است گفت وگوها طی دو روز آینده هم ادامه داشته باشد. مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 از صبح امروز در سطوح مختلف در وین از سر گرفته شد. فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا مذاکرات را ترک کرده اند. قرار است مونیز عصر امروز به وین بازگردد. هاموند هم گفته فردا شنبه دوباره به وین بازخواهد گشت. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم قرار است فردا به محل مذاکرات برگردد. همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، امروز بعد از بازگشت به وین با همتای ایرانی اش گفت وگو کرد. صبح امروز نیز دیدار سه جانبه ای میان ظریف، کری و موگرینی برگزار شد. در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفته است تمام تحریم ها علیه ایران باید بعد از توافق به تدریج برداشته شود. پوتین ابراز امیدواری کرده که این توافق به زودی حاصل شود. دستاوردهای سفر روحانی به روسیه 19 تیر 1394 - حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان پس از شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا روسیه، بامداد جمعه به تهران بازگشت. به گزارش ایسنا، رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون اول رییس جمهوری و شماری از وزیران قرار گرفت. روحانی در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگاران، سفر خود به روسیه و شرکت در نشست سران سه سازمان بزرگ منطقه ای و بین المللی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: اعضای سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس و اتحادیه اوراسیا در مجموع با داشتن بیش از 50 درصد جمعیت جهان، حدود 30 درصد درآمد ناخالص کل جهان را در اختیار دارند. رییس جمهور در ادامه به ملاقات های خود با روسای جمهوری روسیه ، چین ، بلاروس و افغانستان و نخست وزیر هندوستان در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، راههای توسعه بیش از پیش همکاریهای دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. روحانی با اشاره به دیدار خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت: در این دیدار اقدامات انجام شده برای توسعه مناسبات تهران - مسکو طی دوره فعالیت دولت یازدهم مرور و برنامه های آتی برای تقویت این روابط بررسی شد. رییس جمهور همچنین به دیدار خود با نخست وزیر هند اشاره کرد و افزود: این دیدار در واقع اولین ملاقات با وی بود. در این دیدار موضوع حضور و مشارکت هند در طرحهای توسعه بندر چابهار و عملیاتی کردن پروژه های شرق کشور مورد بررسی قرار گرفت. روحانی درباره ملاقات خود با رییس جمهوری چین نیز گفت که در این دیدار مسایل پیش رو و کاری میان دو کشور مرور شد. رییس جمهور در ادامه به مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و اظهارداشت: در ملاقات ها با سران کشورهای چین و روسیه به طور طبیعی بحث مذاکرات مطرح بود.این مذاکرات هم اکنون مراحل حساس خود را طی می کند و ان شاء الله آن چه برای مردم کشورمان خیر است، محقق خواهد شد. روحانی همچنین از تلاش و زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان که با قدرت و قوت تمام در لیالی قدر نیز به مذاکرات خود با مذاکره کنندگان ادامه می دهند، قدردانی کرد. روحانی: مذاکرات به انتها نزدیک شده است 18 تیر 1394 فرارو- رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، ایرانِ دوستی و همکاری و تعامل و تفاهم است"، گفت: ایرانِ فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری های گسترده تر با قدرت های اقتصادی نوظهور جهان است تا ضمن کسب توانمندی بیشتر در برآوردن نیازهای جمعیت بزرگ خود، سهم افزون تری در صلح، ثبات و امنیت جهانی ایفا کند. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که شامگاه پنجشنبه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای، اعضای گروه بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شهر اوفا در روسیه صحبت می کرد، گفت: دوران تهدید و تحریم به سرآمده است و آنان که سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می کرده اند، اکنون در وین گرد هم آمده اند تا از این بحران خود ساخته، با منطق و گفت وگو، عبور کنند. رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه مذاکرات هسته ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت های غربی سرانجام با تکریم اذعان کرده اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف ناپذیر است. متن کامل سخنان رئیس جمهور در این اجلاس به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور محترم فدراسیون روسیه رؤسای محترم جمهور نخست وزیران محترم خانم ها و آقایان بسیار خرسندم که فرصت حضور در این اجلاس بزرگ در شهر زیبای اوفا فراهم گردید. لازم می دانم از جناب آقای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور محترم فدراسیون روسیه و دولت این کشور برای برگزاری این نشست مهم و میهمان نوازی صمیمانه، سپاسگزاری نمایم. نشست سران سه سازمان تاثیرگذار، فرصت مغتنمی برای تبادل نظر و چاره اندیشی در باره پاره ای از معضلات جهان امروز است. بی تردید غلبه بر چالش های جهان در قرن 21، نیازمند چند جانبه گرایی، احترام به حقوق بین الملل، اصلاح نهادهای حاکمیت سیاسی و اقتصادی و توسعه همکاری های بین المللی است. ما با اتکا به سهم بیش از 50 درصدی از جمعیت جهان، نهادسازی های قدرتمند اقتصادی با حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ انرژی جهان، از توانایی و ظرفیت لازم برای استقرار رویکردهای متناسب با شرایط جدید قرن 21 برخوردار هستیم. چرا که امروزه پیشرفت های علمی و فناورانه، تأثیراتی گسترده بر فرایند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در تمامی کشورهای جهان داشته و موجب ارتقای مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً پدید آمدن اقتصادهای بزرگ نوظهور شده است. این تحولات، گسترش روزافزون روابط اقتصادی، تجاری و توسعه سرمایه داری میان کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال انتقال را نیز به دنبال داشته و نقش آنان را در اقتصاد جهانی با رشد فزاینده توام نموده است. عالیجنابان ایران با جمعیت 80 میلیون نفری، منابع کم نظیر انرژی، معادن فراوان کانی های فلزی و غیرفلزی و قرار گرفتن در میان بازاری وسیع، کانونی ویژه برای هم افزایی های اقتصادی است. ما به شکلی جدی علاقمندیم تا برای متنوع سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری های بین المللی حضور و مشارکتی فعال تر داشته باشیم. ایران نقطه استراتژیک پیوند شرق و غرب است؛ و با موقعیتی راهبردی، شبکه مناسب حمل و نقل ریلی وجاده ای، فرودگاه های مجهز و استاندارد، بنادر تجاری در شمال و جنوب، عبور کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب، جاده ابریشم، راه آهن و بزرگراه سراسری آسیایی، گذرگاه اتصال اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به تراسیکا و نیز کریدور جاده ای و ریلی اتصال چین و آسیای مرکزی به دریای عمان، هابِ ترانزیتی منحصر به فردی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است. ما با قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا، یکی از مترقی ترین و جامع ترین قوانین حمایت از سرمایه گذاری خارجی در سطح منطقه را ایجاد و سرمایه گذاران خارجی را از حقوقی همانند اتباع داخلی برخوردار کرده ایم؛ حمایت از سرمایه ها و سرمایه گذاران در اولویت های مهم کشور من قرار گرفته است. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران افتخار خواهد داشت در مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در نوامبر سال جاری در تهران، میزبان ابتکاری مهم برای پیوند اقتصاد و انرژی باشد. خانم ها و آقایان دوران تهدید و تحریم به سرآمده است؛ وآنانکه سالیان دراز، در مسیر نادرستی حرکت می کرده اند، اکنون در وین گرد هم آمده اند تا ازاین بحران خود ساخته، با منطق وگفتگو، عبور نمایند. خوشبختانه مذاکرات هسته ای با تدبیر و تفاهم به انتهای خود نزدیک شده است و قدرت های غربی سرانجام با تکریم اذعان نموده اند که رشد و توسعه علمی ایران توقف ناپذیر است. من با استواری تمام اعلام می کنم که ایران،اکنون بیش از هر زمان دیگر، ایرانِ دوستی وهمکاری است؛ ایرانِ تعامل و تفاهم است. ایرانِ فردای توافق با شش قدرت بزرگ جهانی و شروع دوران پس از تحریم، آماده همکاری های گسترده تر با قدرت های اقتصادی نوظهور جهان است؛ تا ضمن کسب توانمندی بیشتر در برآوردن نیازهای جمعیت بزرگ خود، سهم افزون تری در صلح، ثبات و امنیت جهانی ایفا نماید. در این مسیر، امنیت ملی و منطقه ای و مقابله با تروریسم و افراطی گراییِ خشونت بار، مهمترین عرصه همکاری های نوین است. ما باید بتوانیم کشورها و مردم درگیر در بحران های موجود بویژه تروریسم کور را نجات داده و از ادامه و گسترش این پدیده شوم در میان ملت ها جلوگیری نماییم. متاسفانه عدم حضور جدی و نا هماهنگی های موجود در کشورهای ما، درمقابله با این پدیده زشت، بسیاری از کشورهای منطقه را دستخوش بحران های جدی نموده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از با ثبات ترین کشورهای منطقه، پیشنهاد می کند تا با اراده جدی تر و همکاری بیشتر به مبارزه با افراط و تروریسم بپردازیم. من بار دیگر و پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی ام در سازمان ملل متحد، برای مقابله با افراط گرایی خشونت بار، دست یاری و همکاری را به سوی شما دراز می کنم و بر این باورم که با کمک یکدیگر خواهیم توانست منطقه را از لوث وجود خشونت بارترین جنایات قرن بیست ویکم پاک نماییم. در پایان، ضمن تشکر مجدد از تمامی مسئولان عالی رتبه و دست اندرکاران این اجلاس، امیدوارم حضور سران در این نشست و هم اندیشی، موجبات نقش آفرینی و ارتقاء جایگاه این سه مجموعه را در نظام بین الملل فراهم آورد. از حوصله شما سپاسگزارم. رایزنی پوتین و روحانی برای توسعه همکاری اتمی 18 تیر 1394 - کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد رئیس جمهوری روسیه با همتای ایرانی خود درباره توسعه همکاری های اتمی بحث و گفت وگو کرده است. به گزارش فارس، کرملین می گوید ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه امروز، پنجشنبه در دیدار با همتای ایرانی اش با وی درباره توسعه همکاری های اتمی بحث و گفت وگو کرده است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، دیمیتری پسکوف، معاون مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه گفت پوتین همچنین ابراز امیدواری کرده بر سر برنامه هسته ای ایران توافق حاصل شود. این مقام روس بعد از دیدار پوتین با روحانی در حاشیه اجلاس بریکس در شهر اوفا گفت: پوتین به تحولات مثبت مذاکرات هسته ای ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که به زودی یافتن راه حل های لازم امکان پذیر شود. به گفته پسکوف، روحانی در این دیدار گفته حل بحران ایجاد شده بر سر برنامه هسته ای ایران افق های جدیدی برای همکاری با روسیه در مقابله با تروریسم خواهد گشود. بر اساس گزارش ایتارتارس، طرفین همچنین درباره گسترش همکاری های نظامی و فناوری نیز گفت وگو کرده اند. روسیه: ایران پس از لغو تحریم ها عضو پیمان شانگهای می شود 17 تیر 1394 مشاور رئیس جمهور روسیه می گوید که الحاق ایران به سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای بر روی میز است ولی این الحاق مطمئناً بعد از برداشته شدن تحریم های شورای امنیت انجام خواهد شد. به گزارش فارس، ساعاتی پیش از پرواز بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران به سمت شهر یوفای روسیه بمظور شرکت در اجلاس سالانه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای، مشاور رئیس جمهور روسیه برای الحاق ایران به این سازمان محدویت زمانی تعیین کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، آنتون کوبیاکوف مشاور ولادیمیر پوتین در خصوص عضویت ایران در این سازمان گفته: درخواست ایران (برای الحاق) در دستور کار اجلاس است و عضویت، دیر یا زود، پس از برداشته شدن تحریم ای شورای امنیت به ایران اعطا می شود. کشورهای روسیه، چین، قرقستان، قرقیزستانف تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای را تشکیل می دهند. 11 کشور دیگر از جمله ایران و مصر هم برای عضویت کامل در این سازمان، درخواست خود را تسلیم دبیرخانه این سازمان کرده اند. ایران عضو ناظر شانگهای است و حق رأی ندارد. روحانی و پوتین با یکدیگر دیدار می کنند 17 تیر 1394 رؤسای جمهور ایران و روسیه با یکدیگر دیدار می کنند. به گزارش تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جریان سفر خود به روسیه برای شرکت در اجلاس شانگهای _ بریکس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو می کند. خبرگزاری ایتارتاس نیز با تایید خبر دیدار روحانی و پوتین نوشته است روسای جمهوری روسیه و ایران در اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی (بریکس) در روسیه با هم دیدار و گفت وگو خواهند کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران پنج شنبه این هفته و به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای بریکس به روسیه سفر می کند. روحانی در روز اول اجلاس سازمان همکاری های بریکس به عنوان میهمان اختصاصی حضور و سخنرانی خواهد داشت. گفت وگوی اوباما و پوتین درباره توافق اتمی 25 تیر 1394 روسای جمهور آمریکا و روسیه تلفنی با یکدیگر درباره نتایج توافق هسته ای میان ایران و 5+1 با هم گفت وگو کردند. به گزارش فارس به نقل خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه تلفنی با یکدیگر درباره نتایج توافق هسته ای میان ایران و 5+1 و لزوم اجرای آن با هم گفت وگو کردند. روز سه شنبه 23 تیرماه بود که طرف های مذاکره کننده در 5+1 درباره متن برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) به توافق رسیدند. قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز طی قطعنامه ای از این متن حمایت نماید. همچنین دو طرف بر لزوم ادامه رایزنی ها میان مسکو و واشنگتن در راستای حل مشکلات بین المللی از جمله خطر تروریسم با یکدیگر رایزنی کردند. ...
ترجمه غیررسمی برنامه جامع اقدام مشترک - برجام
به نحو مندرج در پیوست 1، ایران آغاز به ساخت تعداد مورد توافقی از دستگاه های سانتریفیوژ IR-6 و IR-8 بدون روتورز نموده و تمامی دستگاه های تولید شده را در نطنز، تا زمانی که بر اساس برنامه بلندمدت ایران مورد نیاز واقع شوند، تحت نظارت مستمر آژانس انبار خواهد نمود. 5. ایران بر اساس برنامه بلندمدت خود، برای 15 سال، فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم، از جمله تحقیق و توسعه ی تحت نظارت پادمانی خود
رهبر معظم انقلاب در چه روزی متولد شد
زندگینامه سید علی حسینی خامنه ای فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد حسینی خامنه ای، در فروردین ماه سال 1318 شمسی برابر با 1358 قمری در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. او دومین پسر خانواده بود و زندگی مرحوم سید جواد خامنه ای هم مانند بیشتر روحانیون و مدرسان علوم دینی، بسیار ساده: پدرم روحانی معروفی بود، اما خیلی پارسا و گوشه گیر [...] زندگی ما به سختی می گذشت. من یادم هست شب هایی اتفاق می افتاد که در منزل ما شام نبود. مادرم با زحمت برای ما شام تهیه می کرد. [...] آن شام هم نان و کشمش بود. ...
توصیه به تقوی و رعایت قانون باعث همدلی بیشتر می گردد
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد واعظ و گوینده و امام جمعه موفق کسی است که سخنانش جامعه را امیدوار کند و بر اساس دستورات اسلام مردم را به تقوی، عدالت و احسان دعوت نماید و بنا به گفته مرحوم استاد الهی قمشه ای حتی با دشمن هم نکو خلق و با صفا باشد و با شفقت و مسالمت رفتار کند تا دشمن را دوست گرداند و او از ما صلح و صفا و مهربانی بیاموزد مگر کسی که به خاطر خدا دوستی، با ما دشمنی و عداوت داشته باشد 1 چند روز بعد از جشن حضور که مورخ 24/3/94 در تالار شهید پاک نژاد یزد برگزار شد و دکتر علی جنتی و سیدمحمد میرمحمدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار یزد از سخنرانان در آن همایش بودند امام جمعه یکی از مناطق شهرستان یزد در خطبه های نماز با اشاره به جشنی که به عنوان سالگرد پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در یزد برگزار شده بود، تصریح کرد: حضور برخی در این مراسم غیر قابل انتظار بود و برخی دیگر در این مراسم با بیان مسائل و درخواست های نامشروع هویت روشن شده خود را بیشتر آشکار کردند.!! وی افزود: مسئولان، مدیران دستگاه های امنیتی و انتظامی باید در مقابل کسانی که در استان حاشیه سازی می کنند واکنش نشان دهند و اجازه ندهند مجلسی البته با جمعیتی بسیار کم و هدایت شده از یک نهاد آموزشی تشکیل شود که افرادی در تقابل با ارزش های نظام صف آرایی و عملکرد دولت قبل را تخریب و خلاف نظر دستگاه قضا صحبت کنند و یا خواستار آزادی کسانی شوند که خسارت های جبران ناپذیری را به این مردم و نظام زدند. 2 واعظ و گوینده ای که از تریبون رسمی آن هم در جایگاه با عظمت و قابل احترام نمازجمعه سخن می گوید و مواردی را نامشروع قلمداد می کند به طور قطع با معنی و مفهوم (مشروع) کاملاً آشنا است یعنی به مخاطبان القاء می کند درخواست ها و گفته های سخنرانان مورد نظر وی در آن همایش طبق شرع و اسلام نبوده است! چون نگارنده این سطور از افرادی بود که به عنوان روزنامه نگاری مستقل مطالبی را در آن جلسه اعلام نمود و عیناً در شماره 416 در همین ستون تحت عنوان نویسنده و خبرنگار باید امین، مطلع و منصف باشد چاپ و منتشر گردید لازم می داند مواردی را به اطلاع امام جمعه محترم برساند و نکاتی را تذکراً یادآور گردد. آیا واقعاً درخواست از مقامات مسئول برای رسیدگی به وضع معیشت معلمان، از بین بردن تبعیضات حقوقی فرهنگیان شاغل و بازنشسته با کارمندان دیگر ادارات، گران نکردن نان، مردم را در سفرهای استانی بدنبال ماشین های صدها میلیون تومانی دولتمردان ندواندن، سپاس از مسئولان دولت یازدهم که جو آرامش را بر جامعه حاکم نموده و در زمینه سلامت توفیقاتی کسب کرده اند، هم چنین با احترام یاد کردن از تلاش دلسوزان انقلاب و فعالان سیاسی و بازگو نمودن تقاضای بسیاری از رای دهندگان به دکتر روحانی تا برای رفع حصر معترضان انتخابات سال 88 تلاش نماید و یا حضار بر اساس دستور پیامبر گرامی اسلامی(ص) در ماه مبارک رمضان برای آزادی اسرا دعا کنند، در این صورت چه موضوع نامشروعی مطرح گردیده است؟ آیا هر کس می تواند به زعم خود اعمال و گفتار فردی را که با سلیقه سیاسی وی مخالف است غیر مشروع بنامد آن هم در جایگاه نمازجمعه !!؟ حمایت کنندگان در آینده باید درباره عملکرد رییس دولتی که خود را پاک ترین دولت تاریخ ایران می دانست پاسخگو باشند. دولتی که تاکنون دو نفر از معاونانش به علت ارتکاب تخلفات متعدد مالی و اداری به زندان افتاده اند یا پرونده بعضی دیگر در حال بررسی است، با این همه آمار و ارقام نجومی و شگفت انگیز ارتشاء، اختلاس، سوء استفاده های کلان، دروغگویی های آماری رییس دولت، تورم و گرانی های کمر شکن، بی توجهی به مصوبات مجلس شورای اسلامی، راه انداختن بگم بگم های مشمئز کننده، بکار بردن ادبیات غیرفاخر، برکناری بعضی از وزرا و مدیران عالی رتبه اجرایی در یک چشم به هم زدن و ناگهانی و ده ها مورد از کارهایی که سال ها باید بگذرد تا خرابکاری های آن ترمیم یابد. آیا در هیچ یک از خطبه های آن امام جمعه این گونه امور مورد انتقاد قرار گرفته است؟ آیا در آن 8 سال جز تعریف و تمجید در بعضی از سخنرانی ها چیز دیگری درباره مسئولان عالی اجرایی استان گفته شد؟ وقتی از هاله نور سخن به میان آمد، دهها نفر با استفاده از بیت المال به نیویورک رفتند و به سیر و سیاحت پرداختند، از همه مهم تر وقتی کارهای دولت را به امام زمان (عج) منتسب نمودند، وجه مربوط به یارانه را پول امام زمان نامیدند، صدها میلیون تومان به حساب بعضی از نهادهای تبلیغی از جمله دفتر بعضی از ائمه جمعه واریز شد، آیا بحثی از کارهای غیر مشروع به میان آمد؟ اما در تاریخ جراید یزد به ثبت رسید که مدیر مسئول آیینه یزد به علت اعتراض از عملکرد مدیران وقت استان به خاطر تعطیل کردن مدارس و ادارات و به صف کردن بسیاری از دانش آموزان دبستانی و راهنمایی و دبیرستانی و عده ای از کارمندان، در خیابان ها هنگام سفر ریاست جمهوری و دواندن مردم به دنبال ماشین های هیات دولت، در یک روز دو تذکر غلاظ و شداد از مدیریت وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد دریافت نمود و از ورود آیینه به استانداری و بعضی از ادارات هم جلوگیری کردند. ضمناً در تاریخ صدا و سیمای یزد نیز ثبت و ضبط شد که شب قبل از ورود اعضای دولت سابق به شهر دارالعباده یکی از ائمه جمعه در تلویزیون ظاهر شد و به منظور تشویق شهروندان برای تجمع در خیابان ها و جایگاه سخنرانی از مهمان نوازی مردم یزد سخن به میان آورد اما داستان مردم شهر انبار و فرمایش مولای متقیان حضرت علی (ع) را فراموش کرد بازگو کند اما این نشریه بنا به رسالت روزنامه نگاری با دلسوزی و علاقه مندی که برای انقلاب داشته و دارد، شرح ماجرا را به ثبت رساند و مشکلات را تحمل کرد خلاصه آنکه عملکرد دولت قبل خود عامل تخریب خودش بوده است. گرچه به قول یکی از انقلابیون با سابقه و مورد احترام فساد در دولت گذشته همانند کوه یخی است که قله های آن تاکنون نمایان شده است!!. آیت ا... یثربی رییس حوزه علمیه کاشان در پاسخ به سوالی درباره اختلاس های دولت گذشته گفت: واقعا اسباب تاسف و سرافکندگی و شرمساری است. شرایط به گونه ای شده که انگار هر کس دستش به هر جایی می رسید برمی داشت. کسانی را می شناسم که سال 84 یا 85 به اینجا می آمدند که ما واسطه شویم برای دو میلیون وام. الان خبر می رسد که همین ها چندین برج در تهران دارند! این گونه افراد هستند که تلاش می کنند فردی را برای نمایندگی معرفی کنند تا بتوانند به این فعالیت ها ادامه دهند. 3 راقم این سطور در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب و قبل از اخذ مجوز برای چاپ نشریه طی نامه هایی از تخلف بعضی از مسئولان انتقاد می نمود. به طور مثال چرا زمین چند صد متری گرفته بودند یا از اتومبیل های ادارات استفاده شخصی می نمودند یا حین کار اداری ادامه تحصیل می دادند یا چرا بعضی را زودتر از موعد مقرر بازنشست و یا به سفارش و توصیه این یا آن بر خلاف ضابطه عمل می کردند ؟ گاه این روش نه تنها مشکلات زیادی برای نویسنده که پرونده اش را به این دلایل به دادگاه فرستادند بوجود می آورد بلکه مورد عیب جویی و یا تمسخر عده ای هم قرار می گرفت. نه تنها آیینه یزد بلکه هر نشریه ای در دوران هر دولتی باید وظیفه و رسالت خود را انجام دهد از کار مفید و اثرگذار و خیر دولتمردان تقدیر و ستایش نماید اما از رشوه خواری، زمین خواری، اختلاس و فروش فرودگاه و کارخانه های دولتی با بهای اندک یا از غارت وجه اسکله نفت بنویسد. خوشبختانه قوه قضاییه عزم را جزم کرده است که برابر با قانون بنا به وظیفه ای که برعهده دارد از تضییع بیت المال و سوء استفاده عده ای زراندوز و متجاوز به حقوق مردم جلوگیری نماید و مجرمان و متخلفان و سوء استفاده کنندگان را به سزای اعمالشان برساند. لازم است خطیب نماز جمعه به مردم و مسئولان ادارات و نهادهای دولتی تذکرات لازم را بدهد و ضمن تشکر و سپاس از نیروهای امنیتی و انتظامی بخواهد امنیت مکان های برگزاری مراسم و جلساتی را که مجوز کسب نموده اند تامین نمایند و قانوناً جلوی نیروهای خودسر را بگیرند و اگر برگزار کنندگان مراسم یا مدعوین هم بر اساس تعهدی که سپرده اند احیاناً سخنی ناروا گفتند یا اقدامی بر خلاف قانون انجام دادند از طرف مقامات ذی ربط اقدام لازم مبذول گردد. به امید آن که مسلمانان با آگاهی هر چه بیشتر و عمیق تر از عمل به تعالیم ارزنده و عالیه اسلام بهره ببرند و روز به روز صفا و صمیمت و برادری و همدلی بین آنها افزون گردد. حسن ختام مقاله به درج ترجمه خطبه ارزشمند پیامبر گرامی اسلامی(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان که به منظور آماده ساختن یاران خویش برای استقبال از این ماه مبارک ایراد فرمود اختصاص می یابد باشد که مورد استفاده خوانندگان آیینه قرار گیرد. ای مردم ! ماه خدا با برکت، آمرزش و رحمت به سوی شما روی می آورد، این ماه برترین ماه ها است، روزهای آن برتر از روزهای دیگر و شب های آن بهترین شب ها است لحظات و ساعات این ماه بهترین ساعات است. ماهی است که به میهمانی خدا دعوت شده اید و جزو کسانی قرار گرفته اید که مورد اکرام خداوند هستند. نفس های شما همچون تسبیح، خوابتان چون عبادت، اعمالتان مقبول، و دعایتان مستجاب است. بنابراین با نیت های خالص و دل های پاک از خداوند بخواهید تا شما را در روزه داشتن و تلاوت قرآن در این ماه توفیق دهد، زیرا بدبخت آن کسی است که از آمرزش الهی در این ماه بزرگ محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی خویش در این ماه به یاد گرسنگی و تشنگی رستاخیز افتید، بر فقراء و بینوایان خود بخشش کنید، پیران خویش را گرامی دارید، به خردسالان رحمت آورید، پیوند خویشاوندی را محکم سازید. زبان هایتان را از گناه باز دارید، چشمان خویش را از آنچه نگاه کردنش حلال نیست بپوشید، گوش های خویش را از آنچه شنیدنش حرام است فرا گیرید. بر یتیمان مردم شفقت و محبت به خرج دهید، تا با یتیمان شما چنین کنند... 4 مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- صحیفه کامله سجادیه، شرح دعای 44 2-یزد آوا، 29/3/94 3- سایت انتخاب، 8/4/94 4- تفسیر نمونه ، جلد اول، صفحه 463 ...
کنکاشی در ماجرای مک فارلین
بودند.(20) این هیئت مورد استقبال هیچ مقام عالی رتبه ایرانی قرار نگرفت و پس از چند ساعت معطلی در هواپیما و فرودگاه به هتل آزادی منتقل شدند. همراهان مک فارلین ، الیور نورث، هوارد تیچر، امیر ام نیر، جورج کیو، و فردی متخصص امور فنی، مخابرات و پشتیبانی معرفی شده بودند و اعضا ی تیم مذاکره کننده ایرانی فریدون وردی نژاد، از مسئولان حفاظت اطلاعات سپاه، نجفی، مصطفوی، سمیعی و کنگرلو بودند. مک فارلین خواستار
باند مهدی هاشمی/ اعترافی که اگر صورت نمی گرفت چه می شد؟ /کالبد شکافی باند مهدی هاشمی
خادم الحسین که وابسته به بیت آیت الله خادمی بود، ترور کردند. در بند هشتم دادخواست مهدی هاشمی اقدام علیه سیاست های خارجی کشور مطرح شده است. آیا این اقدامات در راستای انجام وظایف ایشان در واحد نهضت ها نبود؟ وی کاری به سیاست خارجی نظام نداشت چرا که برای خود یلی بود. وی درباره نهضت افغانستان، عراق، حزب امل و حتی در فرانسه، هند و لیبی هم آدم و ارتباط قوی داشت. از ابتدا وزارت امور خارجه نسبت
خاطرات هاشمی رفسنجانی در مورد سقوط فاو و جنگ/دفاع سردار قربانی: اشتباه کرده است !!با تحلیل های آبدوغ ...
قرارگاه کربلا در جلسه با آقای هاشمی رفسنجانی، در یک گزارش مبسوط درباره شناسایی از خط دشمن، توانایی و استعداد آن، مانور عملیات، تعداد گردان های موجود خودی و وضعیت اعزام نیرو، ایشان را در جریان عملیات فاو قرار دادند. علاوه بر این، کمبود کادر اداره کننده یگان و کادر بخش های مختلف جنگ، رابطه این عملیات با عملیات اسکله ها، ضرورت استفاده از زرمی و مقایسه زمین فاو با مناطق دیگر در جنوب، در این جلسه مطرح شد
روانشناسی شخصیت محمدرضا پهلوی /محمد رضا پهلوی در سفر ی که هر گز بازنگشت!!!
و برای معالجه کشور را ترک می کند و از پاسخ به این پرسش که کی باز خواهد گشت خودداری نمود و گفت که این به وضع مزاجی اش بستگی خواهد داشت. محمدرضا در حالی که از پلکان هواپیما بالا می رفتیم گریه می کرد. در هواپیما خودش به کابین خلبان رفت و هدایت هواپیما را به عهده گرفت و تا فرودگاه اسوان بدون استفاده از خلبان اتوماتیک شخصا هواپیما را هدایت کرد. ما پنج روز در مصر بودیم اما امریکایی ها به ما دستور دادند
آیت الله شهید مرتضی مطهری ، از تولد تا شهادت
حجاب و زن نوشت که استاد بدون پروا از اینکه دیگران چه خواهند نوشت و چه خواهند گفت با انتشار یک سلسله مقالات در همان مجله پاسخ یاوه گوییهای آن فرد را داد و بعدها همان مقالات را با عنوان نظام حقوق زن در اسلام منتشر کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت . استاد خود در شأن نزول نشر این کتاب می نویسد : ... آنچه اکنون از نظر خوانندة محترم می گذرد مجموع مقالاتی است که به مناسبت خاصی ، این بنده در
شگفتی های گردشگری به وسعت ایران
زیادی از دل آن بیرون آمد که در این میان می توان به انواع ابزارآلات به ویژه دست سازهای صنعت کشاورزی مانند "داس"، اشاره کرد. درباره تاریخ ساخت "داس" در منطقه باستانی "تپه علی کش" که از آن به عنوان یک ابزار مهم در صنعت کشاورزی استفاده می شود و نخستین داس که از دل خاک تپه مذکور بیرون آمد و هم اینک در معرض دید علاقمندان تاریخ کهن ایران گذاشته شده متعلق به 8500 سال است. قلعه خورموج در بوشهر تاریخی
صدام چگونه سخن گفت؟
دهد. راه شکستن چنین آدمی چه بود؟ زمان. چند ماه زمان که طی آن پیرو صدام را اداره کرد و رابطه ای برمبنای وابستگی، اعتماد و عاطفه با او ساخت. پیرو مدام جای رفتارهای مهربانانه و تحریک کننده را با هم عوض می کرد. عصبانی اش کردم مثلاً به صدام فیلم هایی از سقوطش و پایین کشیده شدن مجسمه هایش نشان داد. می خواستم این فیلم ها را ببیند و عصبانی شود؛ شاد، عصبانی، غمگین. وقتی کسی را وارد
هویت بازار 500 ساله میناب با سازه های جدید گم شد
مساحت پنج هزار متر اقدام به ساخت و بهسازی این بازار کرده است و با اعتباری بیش از یک میلیارد ریال که از منابع شهرداری تامین شده است توانسته بیش از 140 غرفه را در این مکان در معرض ساخت قرار دهد. این بازار سنتی که جزء مصوبات شورای شهر میناب بود در اسفند ماه سال 93 تکمیل وبا حضور اعضای شورای شهر وشهردار میناب وفرماندار ویژه میناب به بهره برداری رسید. اما آنچه در این مکان مشهود است استفاده
ایران و نبرد بندرها در غرب آسیا - زمان رضاخانی*
که برای گشایش در این طرح لازم است. نکته مهم در توسعه چابهار این است که ایران از محل پروژه چابهار – افغانستان، تنها به واسطه دریافت گمرک و حق ترانزیت بهره مند نمی شود؛ بلکه چابهار کلید توسعه و افزایش رفاه عمومی در استان محرومِ سیستان و بلوچستان خواهد بود. هندی ها پیشنهاد ساخت مناطق ویژه اقتصادی پسگرد (reverse special economic zones) را نیز به ایران داده اند. فکر کلی در منطقه اقتصادی
روستایی در دشتی که معتاد و پرونده قضایی ندارد
به گزارش خلیج فارس ؛ خبرگزاری فارس نوشت: روستای کردلان از توابع بخش شنبه در 85 کیلومتری جنوب شرقی شهر خورموج مرکز شهرستان 80 هزار نفری دشتی قرار دارد که هیچ پرونده قضایی تاکنون نداشته است و تمام مشکلات با همکاری مردم روستا حل وفصل می شود. این روستا در دل کوه قرار دارد و مهم ترین پدیده و فرآیند مشهود اقلیمی آن گرمای هوا و خشک صحرایی بوده، که دارای مردمی خون گرم و مهمان نواز است.
مرمت قلعه دوره ساسانی در خراسان جنوبی
و گنجایش هزاران سرباز را داشته است . وی گفت: معماری قلعه با استفاده از ناهمواری های کوه از دو بخش سربازان و جنگجویان و قسمت امیرنشین تشکیل شده است . قلعه کوه قاین در فاصله ی 3 کیلومتری جنوب شهر قاین و بر فراز کوهی مرتفع و صعب العبور ساخته شده است . این قلعه ی سنگی دوره ساسانی با شماره 4803 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ا
اسراف، تهدیدکنندۀ منابع است نه جمعیت
خشک قرار دارد و جزو کشورهای کم آب محسوب می شود، این سرانه برای هر نفر حدود 1300 متر مکعب در سال است؛ یعنی دو برابر میانگین دنیا. هدررفت آب در ایران 28 تا 30 درصد است؛ در حالی که متوسط مقدار اتلاف در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است. استفادۀ نادرست از آب آشامیدنی نیز در ایران 70 تا 80 درصد بیشتر از متوسط جهانی است. استاندارد مصرفی آب در ایران برای هر فرد روزانه 150 لیتر آب در شبانه روز
اعترافات تکان دهنده عامل اسپایکر
المسله گفت یک دستگاه خودرو بمب گذاری شده عصر سه شنبه در نزدیکی یک پمپ بنزین در منطقه الزعفرانیه در جنوب بغداد منفجر شد که این انفجار دو کشته و 12 زخمی به جا گذاشت. یک منبع در وزارت کشور عراق در این باره گفته بود 12 نفر بر اثر انفجار خودرو بمب گذاری شده در نزدیکی مرکز نگهداری معلولین در منطقه الزعفرانیه در جنوب بغداد، کشته و زخمی شدند. هلاکت بیش از 40 داعشی در شمال فلوجه
انتقاد تند آخوندی از ساخت بی رویه فرودگاه وبندر
وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ گاه رقابت پذیر کردن بنادر و فرودگاه ها در ساخت و سازها رعایت نشد و اگر هم مطرح می شد فکر می کردند که باید دکه بسازند و به ساندویچی بدهند. به گزارش اقتصاد آلاین به نقل از خبرآنلاین؛ عباس آخوندی در مراسم افتتاح پژوهشکده مالی و اقتصادی مسکن و حمل و نقل با تاکید بر اهمیت هدف گذاری در پژوهش های مسکن و حمل و نقل اظهارداشت: این نوع تعریف پروژه که سازمان ها و دستگاه
گاف های ظریف در مجلس/ تنابنده: از برخی شوخی ها احساس گناه می کنم
به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، حضور ظریف و تیم مذاکره کننده در مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش از روند مذاکرات و پایان آن، مورد توجه روزنامه های صبح کشور قرار گرفته و اکثر روزنامه ها، تیتر نخست خود را به آن اختصاص داده اند. هیات 100 نفره فرانسه در راه ایران/ آب خوش ظریف حال خوش منتقدان/ دو حقوقدان دو پیروزی/ واکنش اصولگرایان به توافق/ دلیل انصراف علی کریمی از حضور درخندوانه
از سرزمین های شمال غربی
، نیازمند اخذ گواهی مجوز واردات از وزارت صنعت و معدن و تجارت هستید. در این مجوز واردکننده باید تعهد دهد که قطعات مورد نیاز کالای ارائه شده را از طریق ایجاد دفاتر در این کشور یا از طریق بستن قرارداد با یکی از شرکت های داخل ترکیه تأمین کند. تمامی مدارک ارائه شده مانند گزارش صورتحساب یا استعلام قیمت، گواهی سلامت، گواهی تجزیه و تحلیل و آنالیز کالا، اجزای تشکیل دهنده محصول و... باید به زبان اصلی و ترجمه ترکی آن تهیه شده و هنگام عبور از گمرک ارائه شود. منبع: گزارش دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران تهیه کننده: دکترحسین بامیری / اردیبهشت ماه 1393 ...
ما دنیا را با مذاکره وادار به تعظیم کردیم
به گزارش تراز ،شاید بتوان گفت حتی دقایقی هم از اعلام توافق ایران با پنج کشور قدرتمند جهان نگذشت که برخی رسانه ها اعلام کردند: المان و فرانسه در راه ایران. این تیتری بود که رسانه های غربی برای این سفرهای مهم و دیپلماتیک انتخاب کرده بودند. روز گذشته زیگمال گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان در صدر یک هیئت بلند پایه تجاری به دعوت وزیر نفت کشورمان به ایران آمد اون که دارای نفوذ سیاسی بسیار است