بازگشت تحریم های سازمان ملل؛ ایران آماده شد - پایگاه خبری گسترش نیوز
سایر خبرها
مکانیسم ماشه، سلاحی در دست قدرت های جهانی برای فشار به ایران
کرد که کاهش تعهداتش پاسخی به خروج آمریکا و ناکامی اروپا در اجرای سازوکار INSTEX بوده است. ادعای سه کشور اروپایی مبنی بر تکمیل فرآیند حل اختلاف در 2020 از نظر حقوقی قابل مناقشه بود؛ زیرا خروج آمریکا از برجام و ناکامی اروپا در اجرای تعهدات اقتصادی، نقض توافق از سوی غرب محسوب می شد. در مرداد 1399، دولت دونالد ترامپ در تلاشی برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل، مکانیزم ماشه را فعال کرد
آمریکا باید برای تمدید مکانیسم ماشه ابتکار عمل را در دست بگیرد
ریاست دوره ای شورای امنیت به روسیه است؛ موضوعی که می تواند روند بازگشت تحریم ها را پیچیده تر کند. کارنگی با اشاره به حملات اسرائیل و آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران در ماه ژوئن نوشت که این تحولات، جنگ سایه را به رویارویی مستقیم تبدیل کرده و تهران نیز در پاسخ، دسترسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را محدود کرده است. تحلیلگران این اندیشکده هشدار داده اند که اجرای کامل مکانیسم ماشه ممکن
طراح طرح سه فوریتی خروج ایران از NPT: واکنش ما به ادامه برجام است نه بازگشت تحریم ها
برای خروج از از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را طراحی کرده، گفتگو کرده است. حاجی دلیگانی می گوید که سایر نمایندگان هم طرح های مشابهی داشته اند و مجموعا 10 طرح برای خروج از NPT به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده که قرار است ادغام شود و تا روز یکشنبه به صحن مجلس برسد. حاجی دلیگانی که از طراحان طرح سه فوریتی است، می گوید قطعنامه های شش گانه شورای امنیت سازمان ملل اثر چندانی ندارد. سوالی که به
پاسخ به مکانیسم ماشه در میدان روایت ها
فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی سه کشور اروپایی، پرونده هسته ای ایران را در نقطه ای حساس قرار داده است. اکنون تنها 30 روز فرصت باقی است تا ایران بتواند از بازگشت تحریم های شورای امنیت جلوگیری کند. این شرایط، یادآور بحران های سال های 1391 و 1392 است و هم زمان بحث خروج احتمالی ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را به یکی از موضوعات داغ هفته تبدیل کرده است؛ طرحی که در مجلس شورای اسلامی با
پرونده هسته ای ایران باید به حالت عادی بازگردد؛ تمدید ماشه مطلوب نیست
می شود. خروج ایران از NPT حتماً تبعاتی برای طرف مقابل خواهد داشت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خروج ایران از NPT حتماً تبعاتی برای کشورهایی که گمان می کنند ایران دستش خالی است، خواهد داشت، بنابراین آن ها باید بین ادامه مسیر غیرقانونی و سیاسی خود و فعال سازی مکانیسم ماشه، یا بازگشت به تعهدات خود، یک مورد را انتخاب کرده و درباره آن تصمیم بگیرند. ایران
دیپلماسی قربانی شعار تندروها
به گزارش اکوایران، پس از فعال شدن مکانیسم ماشه و طرح دوباره خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT)، بار دیگر بحث های جدی در عرصه سیاست خارجی و داخلی کشور بر سر پیامدهای این تصمیم مطرح شده است. در حالی که صحبت از تهیه طرح سه فوریتی خروج ایران از این معاهده در مجلس مطرح شده است، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با اکوایران این رویکرد را
تکاپوی دیپلماسی نفسگیر در وقت اضافه
حفظ اهرم های فشار متقابل است تا در صورت بازگشت تحریم های سازمان ملل، بتواند پاسخی متناسب ارائه دهد. خروج از NPT، بی تردید تبعات سنگینی خواهد داشت و ایران را در معرض اتهامات جدید قرار می دهد، اما طرح آن در فضای فعلی، بیش از آنکه یک تصمیم قطعی باشد، یک ابزار فشار سیاسی برای بازدارندگی غرب و مدیریت افکار عمومی داخلی است. تحرکات دیپلماتیک روسیه و چین در شورای امنیت نیز بُعد تازه
کلید مهار اسنپ بک در دست خود اروپایی هاست
ما قرار دارد و نوع رفتار چین نیز نشان می دهد بسیار محتاطانه تر از این ها عمل خواهد کرد. در واقع یکی از آسیب های فعال سازی اسنپ بک به همین موضوع معطوف است. چین همیشه بر رفتار قانونمند، پیروزی از تصمیمات نهادهای بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل متحد تاکید دارد و لذا به لحاظ حقوقی و سیاسی، برای رابطه با ایران در تنگنا قرار می گیرد. این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: اما مسیر دیگری
مکانیسم ماشه، مغایر با منشور ملل متحد است
حکم از سوی نهادهای مشروع بین المللی دارد در حالی که این مکانیسم، اصل را بر تحریم گذاشته و لغو آن را استثنا قرار داده که رویکردی کاملاً معکوس و خلاف منشور ملل متحد است. روحی با بیان اینکه سه نقد عمده حقوقی به مکانیسم ماشه وارد است، عنوان کرد: عدم مشروعیت پس از خروج آمریکا نخستین نقد وارده است؛ با خروج یکطرفه آمریکا از برجام در سال 2018، این معاهده از نظر حقوقی دیگر وجود خارجی ندارد و
مکانیسم ماشه ابزاری سیاسی است/ اروپا تابع آمریکا است
مصطفی انتظاری در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت: مکانیسم ماشه از ابتدا با این هدف طراحی شد که دو طرف، در صورت پایبندی به تعهدات، بتوانند در صورت بروز تخلف، با این ابزار سازوکار مشخصی را فعال کنند. اما ما بلافاصله بعد از امضای برجام، با روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج یک جانبه آمریکا از توافق، شاهد بی عملی اروپا بودیم. کشورهای اروپایی نتوانستند استقلال عمل خود را حفظ کنند و در عمل تابع تصمیمات
تحلیل یک رسانه خارجی: ایران آماده خروج از NPT است
به گزارش اکوایران، مجلس شورای اسلامی ایران که در اختیار محافظه کاران است، در حال تدوین لایحه ای است که اجازه خواهد داد روند خروج از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) به سرعت آغاز شود؛ این اقدام در واکنش به فعال سازی سازوکار مکانسیم ماشه از سوی سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) روی خواهد داد که چارچوب توافق هسته ای 2015 ایران انجام می شود. مکانسیم ماشه در صورت اجرا می تواند منجر به
به نفع آمریکاست که ضرب الاجل مکانیسم ماشه را تمدید کند/ اوضاع ممکن است از کنترل خارج شود
/> در 28 اوت، تروئیکای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) رسماً اعلام کردند که ایران به طور قابل توجهی به تعهدات هسته ای خود در چارچوب توافق هسته ای عمل نکرده است. در نتیجه، طی سی روز آینده تمامی تحریم های پیشین سازمان ملل علیه ایران که به عنوان مکانیسم بازگشت خودکار (ماشه) شناخته می شود دوباره اعمال خواهند شد، مگر آنکه توافقی حاصل شود که رضایت هر پنج عضو دارای حق وتوی شورای امنیت را جلب کند
پیامدهای خروج ایران از NPT: سناریوی تقابل، مذاکره مجدد و منطقه ای سازی
شمالی و واکنش سازمان ملل و شورای حکام آژانس نشان می دهد که خروج دوفاکتویی از NPT بار حقوقی و سیاسی مستقیمی بر کشور تحمیل می کند و زمینه اجماع سازی های وسیع، حتی توسط چین و روسیه را نیز فراهم می آورد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده صراحتا تهدید کرده اند که خروج ایران از NPT را به مثابه نشانه ای قوی برای برنامه ریزی در مسیر ساخت سلاح هسته ای تلقی کرده و بازگشت کامل تحریم های شورای امنیت ذیل
احتمال خروج ایران از NPT؟ طرح سه فوریتی مجلس و پیامدهای احتمالی آن زیر ذره بین
معاهده تبدیل کرده است. با فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی برخی طرف های غربی برجام، بحث خروج ایران از NPT مجدداً در فضای سیاسی کشور مطرح شده است. در همین راستا، مجلس شورای اسلامی طرحی سه فوریتی برای خروج از این پیمان و همچنین پروتکل الحاقی را بررسی می کند؛ اقدامی که در رسانه ها و محافل سیاسی داخلی بازتاب گسترده ای داشته و نظرات متعددی را به همراه داشته است. تحلیلگران معتقدند خروج
NPT زیر ذره بین جهت اطلاع
بازرسی ها و گزارش های خود را به شورای حکام و شورای امنیت ارائه می دهد. ایران، دومین کشور آسیایی عضو در NPT ایران در سال 1970 به این پیمان پیوست و پس از ژاپن، دومین کشور آسیایی عضو آن شد. طولانی بودن این عضویت، ایران را به یکی از بازیگران مهم در چارچوب NPT تبدیل کرده است. جدال تازه؛ از مکانیسم ماشه تا طرح سه فوریتی پس از فعال شدن مکانیسم ماشه توسط طرف
اظهارات واعظی درباره خروج NPT/ اگر 6 قطعنامه سازمان ملل بازگردند، راه دیگری جز اقدام متقابل باقی نمی ماند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم در بخشی از گفت و گوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به اقدام ایران در پاسخ به نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت برای فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: باید تلاشی مجدانه صورت گیرد تا به آن نقطه نرسیم. اما اگر آن ها بخواهند بر بازگشت شش قطعنامه لغو شده، اصرار بورزند، طبیعتا همانطور که در گذشته نیز اعلام شده است، واکنش و عکس العمل های
خروج از ان پی تی؛ بازدارندگی یا انزوا؟
نمایندگان مجلس و حامیان آنها پیشنهاد داده اند در مقابل فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپا، ایران در پاسخ باید از معاهده NPT خارج شود. اما مخالفان این دیدگاه که عمدتا اصلاح طلبان و حامیان دولت پزشکیان هستند بر این باورند خروج از NPT نه تنها مزایایی برای ایران ندارد بلکه فشار های بین المللی و تحریم ها را افزایش خواهد داد و به حملات احتمالی آینده دشمنان مشروعیت می دهد. تقابل این دو دیدگاه به خوبی نشان
خروج از NPT در اختیار مجلس است؛ برای هر سناریویی آماده هستیم
. انتظار دارند ایران از حقوق غیرقابل انکار خود تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT و قطعنامه 2231) شورای امنیت سازمان ملل صرف نظر کند. این یعنی آن ها تعهدات خود را بر اساس برجام و قطعنامه شورای امنیت، که با اجماع تصویب شده، نقض می کنند. آیا فکر نمی کنید که از میان این سه شرط - مذاکره با آمریکایی ها، اجازه دادن به بازرسی ها و وضعیت ذخایر - حداقل در مورد وضعیت ذخایر، مشکلی وجود ندارد و
بقایی: مجلس خروج از NPT را تصویب کند نمی توانیم مانع شویم
پیش بینی می کنند این طرح با حمایت قاطع در پارلمان به سرعت تصویب شود. خروج از NPT به معنای از دست دادن تمام حقوق سازمان ملل برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران است. برای مقابله با اسرائیل آماده ایم گروه های قدرتمند در مجلس ایران متقاعد شده اند که ایران توان وارد کردن خسارات سنگین به اسرائیل در صورت حمله دوم غربی را دارد. بقایی گفت: ما آماده ایم، چون این موضوع به عزت و حاکمیت ما
دورنمای توافق موقت ایران و تروئیکای اروپایی
هسته ای ایران، مجلس ایران قانونی را برای خروج از معاهده NPT تهیه کرد، اما تاکنون رأی گیری انجام نشده است. معاهده NPT که به استاندارد طلایی شناخته می شود، تلاش کرده هم تعداد کشورهای دارای سلاح هسته ای را کنترل کند و هم فناوری اتمی را به کشورهای بیشتری گسترش دهد. خروج ایران از NPT به معنای پایان بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود و احتمالاً به تهران اجازه خواهد داد قابلیت های تسلیحات
پاسخ ایران به اروپا؛ زمین بازی مذاکرات تغییر کرد
ارسلان محمدی ، کارشناس اقتصادی، اقدام اخیر سه کشور اروپایی در فعال سازی مکانیزم ماشه را غیرقانونی و فاقد مشروعیت خواند. وی تأکید کرد که ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تأکید داشته و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تأیید کرده است. محمدی افزود: خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا در اجرای تعهدات اقتصادی خود، هرگونه مشروعیت حقوقی برای بازگشت تحریم های شورای امنیت را از
فرمان خروج از NPT را چه کسی صادر می کند؟ دولت ایران نمی تواند مانع شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: بقایی گفت: دولت ایران از نظر قانونی نمی تواند مانع خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) شود، اگر پارلمان، قانونی برای خروج از آن به دلیل بازگرداندن تحریم های سازمان ملل توسط اروپا تصویب کند. به نقل از فارس، اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه ای با گاردین در تهران اعلام کرد که اروپا در آستانه رها کردن نقش
اروپا ماشه را کشید؛ ایران در تنگنای 30 روزه
کبنا ؛ صبح پنج شنبه فضای دیپلماسی هسته ای ایران وارد مرحله ای تازه شد. فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه ای رسمی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرده اند؛ مکانیزمی که بازگشت همه تحریم های تعلیق شده در چارچوب توافق هسته ای 2015 را کلید می زند. به این ترتیب، شمارش معکوس 30 روزه برای ایران آغاز شده است. سه کشور اروپایی در نامه خود هشدار دادند
شمارش معکوس بازگشت تحریم های سازمان ملل
مکانیسم ماشه توافق برجام و بازگشت قریب الوقوع تحریم های سازمان ملل علیه ایران به این معناست که اروپا در آستانه کنار گذاشتن نقش میانجی گری میان ایران و آمریکا و واگذاری پرونده هسته ای ایران به وتوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است. آقای بقایی گفت: اروپایی ها همان کاری را می کنند که دونالد ترامپ به آن ها دیکته کرده است. نقش اروپایی ها رو به کاهش است. اگر به مسئولان سیاست خارجی
اروپا مجری اوامر ترامپ و رژیم صهیونیستی شده است
اروپا بازگردد، آمریکا بار دیگر حق وتوی خود را در شورای امنیت به دست خواهد آورد. این یعنی اروپایی ها عملاً صحنه را به آمریکا واگذار کرده اند. او همچنین با اشاره به احتمال خروج ایران از معاهده منع اشاعه هسته ای (NPT) تأکید کرد: براساس قانون اساسی، دولت ایران نمی تواند مانع تصمیم مجلس در این زمینه شود. اگر نمایندگان طرح خروج از NPT را تصویب کنند، ما موظف به اجرای آن هستیم. بقایی
دست ایران در پاسخ اقتصادی به فعال سازی مکانیزم ماشه باز است
، تمرکز بر موضوع ماندن یا نماندن در توافق NPT است. سال هاست که غرب تلاش کرده موضوع مذاکرات را حول سطح غنی سازی ایران تنظیم کند اما اکنون ایران باید با ابتکار عمل، این مسئله را به طور کلی از دستور کار خود حذف کرده و به جای آن، بحث درباره عضویت در معاهده NPT را به محور اصلی تبدیل کند. در صورت پایان یافتن مهلت 30 روزه و بازگشت خودکار تحریم های سازمان ملل، ایران می تواند خروج از NPT را به عنوان واکنشی در
گزینه های احتمالی مقابله ایران با مکانیسم ماشه در فرصت باقیمانده چیست؟
تنها به بازگشت محدود بازرسان آژانس رضایت داده و از همکاری کامل خودداری کرده است. در داخل کشور نیز فشارهایی وجود دارد که هرگونه امتیازدهی را نوعی عقب نشینی می دانند و حتی برخی نمایندگان مجلس حتی پیشنهاد کرده اند اگر اروپا مکانیسم ماشه را کامل اجرا کند، ایران از معاهده NPT خارج شود. مکانیزم چگونه عمل می کند؟ اما مساله این است که چه ایران این روند را بپذیرد و چه آن را رد کند
سه فوریت هسته ای
به گزارش اصفهان زیبا ؛ سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا بامداد پنج شنبه ششم شهریورماه، با ارسال نامه ای رسمی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، از تصمیم خود برای فعال سازی سازوکار حل اختلاف در توافق هسته ای خبر دادند. این اقدام که در ادبیات سیاسی به نام مکانیسم ماشه یا همان اسنپ بک شناخته می شود، به کشورهای اروپایی این امکان را می دهد که در صورت مشاهده نقض برجام از سوی ایران، شش قطعنامه
خروج از NPT یکی از گزینه های جدی در برابر فعال سازی مکانیزم ماشه است
پیدا کند، کشورمان نیز با اقدامات متقابل و قاطع پاسخ خواهد داد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پیامدهای احتمالی فعال شدن مکانیزم ماشه گفت: یکی از آثار روانی این اقدام، بازگشت تحریم های سازمان ملل است، اما باید توجه داشت بخش عمده ای از تحریم های اقتصادی که امروز بر کشور حاکم است، ناشی از تحریم های آمریکا است. بسیاری از این تحریم ها با تحریم های شورای امنیت همپوشانی دارد و برخی نیز