گزارش روز: زد بی زد در غیاب زد! - ورزش 3
سایر منابع:
سایر خبرها
گزارش روز: تمام سیوهای رحمتی در لیگ برتر
آی اسپورت – علیرضا منصوریان برای بازی با سپاهان یک تصمیم بزرگ گرفت و کاپیتان های اول و دومش را از ترکیب اصلی خارج کرد. در این میان نیمکت نشین کردن خسرو حیدری به واسطه عملکردش اتفاق خاصی به حساب نمی آید اما این قضیه در مورد رحمتی کمی متفاوت است. به هر حال خسرو در 12 دیداری که امسال در لیگ برای استقلال به میدان رفته، تنها یک پاس گل داده و به هیچ عنوان نتوانسته در حد و اندازه های خودش ظاهر شود. در
طاهری: پرسپولیسی ها مذاکره هم کنند، خلیل زاده را نمی دهیم/ یک دقیقه تحمل می کردیم، استقلال شکست می خورد
یا استقلال که بازی برنده نداشت، تصریح کرد: در لحظاتی از بازی استقلال خوش شانس بود. آنها در حمله بودند و ما در ضد حمله دو موقعیت خوب را از دست دادیم، اما آنها یک موقعیت در لحظات آخر به دست آوردند که تبدیل به گل شد و مساوی گرفتند. در حالی که اگر ما یک دقیقه تحمل می کردیم، می توانستیم برنده بازی باشیم. طاهری در خصوص نقل و انتقالات نیم فصل گفت: ورودی و خروجی تیم با کادرفنی است و آنها هنوز
برانکو حاشیه را جمع کرد
تیم است. - تیمی مثل پرسپولیس که قرار است هم در لیگ برتر ایران برای قهرمانی بجنگد و هم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد، باید چند بازیکن هم جذب کند نه این که مدافعی مثل انصاری را هم از دست بدهد. من نگران لیگ قهرمانان آسیا هستم. آنجا احتمال محرومیت و مصدومیت برای بازیکنان تاثیر گذار زیاد است. پرسپولیس باید در خط دفاعی بازیکنان دیگری بگیرد. * ولی این تیم بهترین خط دفاعی لیگ
قاتلان پرسپولیس در انتظار قهرمان ایران
به گزارش دولت بهار، استقلال خوزستان در پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران همه را شگفت زده کرد تا بالاتر از پرسپولیس قهرمان شود. اهوازی ها اگر چه پس از آن در کادر فنی خود دچار تغییراتی شدند اما به عنوان نماینده نخست فوتبال ایران پای به فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا گذاشته اند. شاگردان سیروس پورموسوی در گروه دوم لیگ قهرمانان، با الجزیره امارات و لخویا قطر نبرد خواهند کرد تا شانس خود را
سپاهان اصفهان 1 - 1 استقلال تهران
/> سرمربی:منصوریان گل: *اشتباه یعقوب کریمی در دقیقه 70 بازی توپ را جلوی پای جلال الدین علی محمدی انداخت و ضربه او به تور دروازه استقلال چسبید. *در پی حملات دامنه دار استقلال، این بار کاوه رضایی با یک سانتر سرضرب از جناح راست توپ را به دهانه دروازه سپاهان فرستاد تا بهنام برزای با ضربه ای عالی حق استقلال را بدهد و بازی را به تساوی بکشاند. دقیقه حساس:
از باقیات الصالحات اوباما تا نامه خائنانه قهرمانان فتنه
که دشمن، شب و روز مشغول بمباران و موشک باران شهرها بود، مردم در پشت جبهه ها، رزمندگان اسلام را با هر آنچه در توان داشتند یاری کردند و این پشتیبانی ها باعث شد که نقشه دشمنان این مرزوبوم، نقش بر آب شود. این در حالی بود که آحاد مردم با انواع و اقسام کمبودها مواجه بودند و به این جهت که مسئولین را در خط روشن انقلاب می دیدند، مرارت ها را هم به جان می خریدند. آرمان امروز فرصت های
ویسی: در فوتبال قانون جنگل حکمفرماست
سرمربی سپاهان تساوی تیمش برابر استقلال را عادلانه دانست. به گزارش ایسنا، عبدالله ویسی در نشست خبری پس از تساوی تیمش برابر استقلال، گفت: یک بازی خوب را از سوی دو تیم دیدیم. بازی این دو تیم همیشه جذاب بوده است. امروز هم خوش شانس بودیم که نباختیم و هم بدشانس بودیم که نبردیم. می شد حرفه ای تر باشیم تا ببریم هرچند که دو، سه توپ استقلال به تیرک دروازه ما خورد. وی افزود: نیم فصل
مهاجم سابق آبی ها: بخواهند با کله می آیم!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امین منوچهری، مهاجم سابق استقلال، پس از جدایی از استقلال بارها علاقه خودش به تیم محبوبش را ابراز کرده و در بین طرفداران آبی ها هم بسیار محبوب است. این روزها که استقلالی ها به دنبال جذب دوباره سجاد شهباززاده هستند، صحبت هایی مطرح شده که اگر سجاد به تیم برنگردد، امین منوچهری گزینه بعدی آبی ها برای خط حمله خواهد بود. در همین رابطه منوچهری در مصاحبه ای با روزنامه گل گفته: اگر استقلال بخواهد، با کله می آیم. همچنین انگار فرهاد مجیدی پیشنهاد حضور منوچهری در تیم را داده که او می گوید: حتما فنی مورد تایید آقا فرهاد بودم که مرا توصیه کرده است. 43257 ...
آنالیز سپاهان-استقلال: فاکتوری به نام انگیزه
آی اسپورت – انگیزه آخرین تیر استقلالی ها و تیرک دروازه آخرین یاور سپاهانی ها برای دیدار پایانی نیم فصل اول بود .استقلالی ها مسابقه را بسیار با انگیزه شروع کردند و بسیار منسجم تر از گذشته در هر دو فاز بازی فعال بودند، هافبکهای استقلال در این دیدار همکاری بسیار خوبی با کاوه رضایی داشتند؛ آنها خیلی سریع با پاسهای کوتاه در میانه میدان و با فرارهای مورب رضایی، برزای و انصاری که کاملا غیر قابل پیش بینی
وضع موجود شایسته نظام اسلامی نیست/ جبهه مردمی نیروهای انقلاب فرا اصولگرایی است/ حمایت 210 فعال سیاسی و ...
به گزارش ارس تبار به نقل از خبرگزاری فارس ، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی عصر یکشنبه 5 دی ماه با حضور 10 نفر از چهره های انقلابی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه اعلام موجودیت کرد. حجت الاسلام حسن رحیمیان، مرضیه وحید دستجردی، مهدی چمران، یحیی آل اسحاق، حمیدرضا حاجی بابایی، رضا روستاآزاد، محمود خسروی وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی و نادر طالب زاده 10 نفری هستند که با حضور آنها این جبهه اعلام
بیانیه وزیر بلندپرواز!/ گرگ ها از کجا بو کشیدند؟
سرویس سیاست مشرق – روزنامه ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه ها و نظریات اصلی و اساسی خود می پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می توان آنرا سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه ای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور با گرایش های مختلف سیاسی را می خوانید: ******* کیهان وطن امروز
آغاز چالش جدید برانکو/ لیست بازیکنان مورد نیاز و مازاد پرسپولیس
دارد برای پوشیدن پیراهن پرسپولیس کار سختی را در پیش دارد چرا که از اصفهان خبر می رسد مسئولان سپاهان کماکان مخالف جدایی او از این تیم هستند. حسن بیت سعید: بازیکن سوسنگردی فوتبال کشورمان در چند سال اخیر برای خود اسم و رسم خوبی در فوتبال پیدا کرده و پیش از این در فولاد نوین و استقلال صنعتی خوزستان بازی کرده است. این مهاجم هم یکی از بازیکنانی است که شاید با درآوردن پیراهن آبی پیراهن سرخ
قلعه نویی: شایسته این برد بودیم/ سروش رفیعی در تمرین ما حاضر می شود
سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی گفت: شایسته برد مقابل نفت بودیم. به گزارش ایسنا، امیر قلعه نویی پس از پیروزی ارزشمند تیمش برابر نفت تهران درباره این بازی گفت: فوتبال ما با نفت ماراتن گونه بود. به علی دایی تبریک می گویم که تیم بسیار خوبی را ساخته است. بازیکنانم را ستایش می کنم که توانستند روزنه های حمله حریف را ببندند. در نیمه دوم مطهری موقعیت خوبی داشت که اخباری آن را گرفت و از او هم
بازی با رقبا در نیم فصل دوم حکم شش امتیاز را دارد
کردیم، گلی نخورده ایم؛ حتی با بررسی صورت گرفته در پایان نیم فصل اول بهترین پاسور، بهترین خط دفاعی و دروازه بان، همچنین خانم گل به تیم ما تعلق دارد.وی ادامه داد: پس از تیم سیرجان از نظر تعداد گل زده بهترین تیم شناخته شده ایم. همه اینها نشان می دهد تیم ما خوب کار کرده؛ کما اینکه من هنوز داوری را در عقب ماندن تیمم از قهرمانی در نیم فصل اول تاثیرگذار می دانم.
پوست اندازی شجاعانه استقلال
علیرضا منصوریان که هر روز در خروجی را به او نشان می دهند و البته رفتارهای خود او که توقعات را از همان روزهای نخست آنچنان از تیم بالا بُرد که کمر جوان های تیم خم شد. سپاهان اصفهان گرچه با گل جلال الدین حاج محمدی پیش افتاد و فرصت سوزی مهرداد محمدی در دقیقه 85 آنها را از پیروزی بازداشت اما بازیکنان این تیم می دانند که بیش از هر چیز مدیون تیرهای دروازه شان هستند که سه بار متوالی توپ های
ورزش + روز
اصفهان، میزبان مسابقات والیبال بانوان کلانشهرها مسابقات والیبال بانوان شهرداری کلانشهرهای کشور به میزبانی اصفهان و در سالن گل نرگس در حال پیگیری است. پنج تیم از کلانشهرهای تهران، ارومیه، مشهد، شیراز و اصفهان در این مسابقات حضور دارند که به مدت سه روز پیگیری خواهد شد. تیم والیبال بانوان شهرداری اصفهان در اولین دیدار خود به مصاف تیم شهرداری مشهد رفت و با نتیجه 2 بر یک موفق شد این تیم را شکست
روزنامه های یکشنبه
کیفیت بالایی برخوردار نیستند، ولی در کل ساختمان های تهران کیفیت نسبی دارند. ** جبهه پایداری برای تخریب دولت برنامه سنگین دارد پس از مدت ها از یک نیروی اصلاح طلب دعوت شده بود تا در یک برنامه تلویزیونی به نام زاویه حضور پیدا کند؛ ساعت 21 نخستین روز زمستان در شبکه چهارم سیما. البته حمیدرضا جلایی تنها میهمان این برنامه نبود و صادق کوشکی اصولگرا، داوود گودرزی و ضیا هاشمی هم به دور
سرخط ...
حتی کارشناس بی بی سی فارسی درباره آن می نویسد: باید کلمات و مفاهیم از دست رفته را باز پس گیریم، آنکه با نامه به ترامپ تقاضای تحریم، تنبیه و حمله به کشورش را می کند، تنها یک نام دارد؛ خائن . یا جماعتی که روزی احمد باطبی و امثال او شرف شان بودند هشتگ زده اند که فلانی بی شرف است. اما مساله مهم تر شاید پاسخ به این سوال ها باشد که آیا این مدل وطن فروشی ها بار اول است که انجام گرفته؟ این جماعت
طیبی در سپاهان، شجاع در پرسپولیس
خواهد با به خدمت گرفتن طیبی زوج میانه خط دفاع فصل قبل استقلال خوزستان متشکل از طیبی – کولی بالی که در 30 بازی 16 گل خورد و به لطف این عملکرد فوق العاده قهرمان شد را در سپاهان هم شکل بدهد. ویسی گفته اگر باشگاهش بتواند طیبی را جذب کند راضی به جدایی خلیل زاده خواهد شد. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد هم ویسی هم برانکو به مراد خود خواهند رسید و خط دفاع پرسپولیس و سپاهان تقویت می شود. البته شجاع خلیل زاده که
میمهانی تراکتور فانتزی در زمین ناهموار نفت
سرویس ورزش جوان ایرانی به نقل از مهر ؛ بخش سایر: به گزارش خبرنگار مهر ، هفته پانزدهم و پایانی نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور امروز با انجام سه مسابقه پیگیری می شود و طی آن در یکی از بازیهای مهم، تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در زمین تیم نفت تهران به میدان می رود . تراکتورسازی که هفته گذشته برابر سپاهان در تبریز باخت و فرصت صدرنشینی را از دست داد، این هفته با علم
نوشتاری از زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور درباره ی تیره ها و زیرتیره های طایفه جوکی (جودکی)
...: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه [...] اشاره: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه بتازگی متوجه شدم، شخص مجهول الهویه، مطلب را بی کم و کاست در وبلاگش منتشر کرده و تنها زحمتی که کشیده نام خود را جایگزین اسم مرحوم کدخدا کرده، و برخی هم که از ماجرا خبر ندارند وقتی مبادرت به بازنشر مطلب می کنند منبع را وبلاگ سارق مجهول الهویه ذکر می کنند، از این رو و بخاطر استفاده ی بیشتر مخاطبان نشریه صلاح در آن دیدیم آن را بازنشر نمائیم. بالاگریوه یکی از شش طایفه لر در جنوب غربی لرستان است که در تقسیمات میان طایفه ای به چهار تیره معروف و مشهور می باشد-یک:میرودریکوند-دو: پاپی-سه: قلاوند-چهار: جودکی . میر خانواده ی بزرگی است و احتیاج به معرفی ندارد از بازماندگان شووردی خان اتابک لرستان اند اما هر کجا اسم دریکوند گفته می شود میر در راس قرار دارد و می گویند میردریکوند پس معلوم است که اتابکان و والییان لرستان از بالاگریوه بوده.به همین منظور معمرین و ریش سفیدان می گویند بالاگریوه یعنی صدر نشین،بالا نشین،بالا گروه ها و برجسته تر چون به گواه تاریخ در تمام مراحل و در گیری ها و نزاع های عشایری چه با دولت مرکزی چه طایفه ای و عشایری مشکل ها به دست روسای طایفه ی با لاگریوه حل شده است.آشکار و عیان است چه اتابکان قبل از شووردی خان و چه بعد از او همه بالا گریوه ای اصل بوده اند که رفتار نیک و درستشان مایه مباهات و افتخار برای با لا گریوه است به تنهایی و بدون کمک دولت مرکزی از مرزها وآب وخاک ایران دفاع کرده اند بالا گریوه اگر به خود میبالد ازآن جهت است که از ایران و آب و خاکش دفاع کرده است از شرفش و حیثیتش نه از آن که چند آبادی را غارت کرده وچند نفر را کشته و چند بچه را یتیم کرده یا چند آبادی را از هستی ساقط کرده است و اسم بالاگریوه برازنده این مردم است کدخدا داوود در روزگار جوانی ایرانی اصیل لر است و خالص ترین ایرانی با لاگریوه . جودکی گوهری است در نگین بالا گریوه ، در زمان اردو کشی نادر شاه افشار به خوزستان در منطقه بالاگریوه به شاه اطلاع می دهند که رئیس لرها نه به استقبال شما آمده و نه اعتنا کرده تحفه و پیش کشی تقدیم شاه کند فورا شاه دستور می دهد بروید و رئیس لرها را بیاورید سواران به نزد مظفر بیک رئیس لرهای بالاگریوه میروند و پیغام نادر شاه را به او می دهند او هم در جواب می گویید من با نادرهیچ کاری ندارم چنانچه با من کاری دارد خودش بیاید سواران که برای دستگیری خان لر آمده اند دست خالی بر میگردند و جریان را به عرض شاه می رسانند شاه ناراحت می شود و سواران زیادی برای دستگیری خان لر میفرستد این دفعه نیز سواران نادر شکست خورده بر میگردند بعد از چندین بار زد خورد نادر دستور حمله نظامی همه جانبه میدهد نیروهای نادر هر چه می کنند نمی توانند قلعه خان لر که دژ بسیار محکمی است و در منگره نزدیکی های کیالان و پل زال امروزی است را تسخیر کنند چند روزی با چند حمله پیاپی نادر کاری از پیش نمی برد و چون جنگی مهم تر از جنگ با خان لر در پیش دارد با مشورت سرداران سپاه خود از در صلح وارد و نامه ای به مظفر بیک نوشته و تقاضا می کنند اگر نزد من بیایی ترا می بخشم و اردویم را از اطراف قلعه تو می برم خان لر هم فرصت را مغتنم می شمارد و بلا فاصله با چند نفر از ملازمان و نزدیکان نزد نادر میرود.نادر هم همانطور که قول داده بود با عزت تمام او را می پذیرد و خلعت می دهد پیمان صلح و دوستی می بندد موقع حرکت در آن ناحیه نادر پیشنهاد می دهد اگر صلاح بدانی من ترا سرکرده سپاه خود میکنم ،چون این شهامت و دلیری تو در مقابل لشگر من قابل تحسین است هم از نیروی من نترسیدی و هم مردانه به قول من اطمینان کردی و با چند نفر بدون سلاح پیش من آمدی،تو سردار لایقی هستی .خان لر هم میگویید من تا آخر عمر کمرخدمت به تو را بسته و در رکابت هستم فقط چند روز به من مهلت بده تا کارهایم را کمی روبه راه کرده فورا خودم را به شما ملحق می کنم لشگر نادر حرکت کرد و رفت مظفر بیک در منطقه خوزستان با چند هزار سوار به خدمت نادر رسید و خود را آماده هر گونه جانفشانی نمود و نادر همان طور که قول داده بود خان لر را سر کرده قسمت مهمی از سپاه خود کرد پس از آن فتح و لشگر کشی خان لر مرخص شد اما موقع ضرورت فورا خود را به سپاه نادر ملحق مینمود. لران بالاگریوه مردمانی مهربان،سوارکار،باسخاوت،مهمان نواز،بانشاط،باصداقت،راستگو و درستکار،دلیر و با شجاعت هستند. تصویری دیگر از کدخدا داوود سران عشایر لر بختیاری نجات دهنده ایران از دست شاهان بی لیاقت و بی کفایت قاجار که نزدیک به آخرین آنها محمد علی شاه بدست سران ایل بختیاری وسوارانشان و با همکاری و همیاری سپهدار تنکابنی این سران و سواران بختیاری بودند که محمد علی شاه را تحت فشار قرار دادند و شاه هم از ترس نیروی بختیاری به سفارت انگلیس پناهنده شد وآنها پسر خردسالش احمدشاه را به شاهی ایران انتخاب و محمد علیشاه را از سلطنت خلع کردند سران و سواران لر بختیاری در پایتخت ماندند تا آرامش کامل را در پایتخت بر قرار نمودند و برگشتند این دلیران اصالتشان لر بالاگریوه هست حسین قلی خان ایلخانی، محمد تقی خان ایل بیگی،حسین قلیخان سردار اسعد فرزندان حیدر کور هستند که اصل و بنیاد و ریشه این شخصیت های بزرگ از تبار بالاگریوه اند.علی مردان خان بختیاری به تنهایی بدون کمک دولت مرکزی با محمود افغان که ادعای تاج و تخت ایران را داشت جنگید و محمود افغان را با آن همه ید بیضا از اصفهان بیرون راند فرزندان بالاگریوه همیشه جان بر کف در راه وطن بوده و هستند هر کدام از شاهان وقتی احساس خطر می کردند به عناوین مختلف لر و لرستان را از نظر جغرافیایی و جمعیت کم می کردند به نام های گوناگون لرستان را کوچک و کوچکتر می کردند اما لرستان همان است که هست چون زبان ، آداب و رسوم ، نشست و برخاست ، پیوند و پیوستگی لرستانیان را حفظ کرده و لرها بزرگان اول ؛دوم و سوم خود را می شناسند چه جور میشود آن را کوچک کرد این تلاش حاکمان گذشته برای کوچک کردن لرستان تلاشی ناموجه، بیهوده و برای آحاد مردم لرستان مشخص و معلوم بود. چرا حاکمان وقت و گذشته قبل از انقلاب اینقدر لرستان را از نظر جغرافیایی کوچک می کردند جغرافیا ممکن است عوض شود اما مردم که عوض نمی شوند ریشه ، نژاد ، زبان ژن و خونشان که عوض شدنی نیست.لر هم برگی است از پیکره تنومند و پربار ایران که سایه اش بر بالای سر قسمتی از دنیای گذشته بوده وهست. اسکندر مقدونی وقتی میخواست وارد تخت جمشید شود می بایست از داخل لرستان و از میان لرها عبور کند اما جاسوسانش به او خبر دادند مردمانی دلیر،شجاع و نترس سر راه ما قرار دارد که نمیتوانیم از داخل آنها عبور کنیم پس از مدتی معطلی و مشورت با فرمانده هان و بلدها که در لشکرگاه او بود قرار بر این گذاشته شد که راه خود را کج کرده با طی مسافت خیلی دورتر و کیلومترها فاصله با منطقه لرنشین به تخت جمشید وارد و پایتخت ایران را آتش زدند این گوشه کوچکی از شهامت،رشادت و مردانگی لر بود . از سلاطین های جبار گذشته فقط تیمور لنگ توانست به صورت عبوری از داخل لرستان رد شود دیگرکسی نمی توانسته به عنوان جنگ یا دشمنی وارد خاک لر و لرستان شود اگر پرنده بوده در آسمان لرستان پر و بالش سوخته و کباب شده به زمین افتاده است. لر سرشار از دوستی،صداقت ،پاکی،راستگوی و بی غل وغش از دشمنی نه پاینده جان بوده و نه عیال و مال. همه چیزش را فدای دشمنی کرده تا دشمن را با ذلت به زانو در آورد و نابود کند اگر به لر بگویی میخواهی به جنگِ دشمن وطن وبرای دفاع از آب و خاکت بروی آنقدر خوشحال می شود مثل این است که میخواهد به عروسی برود از جنگ با دشمن وطن پروا ندارد در زمانهای گذشته هیچ لری برای جیره و مواجب به جنگ دشمن نرفته است جنگ برای وطن برای یک لر فریضه دینی بوده و آنرا واجب دانسته است. در جنگهای جهانی اول و دوم لرها با رشادت هر چه تمام تر سربازان و افسران متجاوز انگلیسی و روسی را با خفت و خواری و تلفات سنگین جانی و مالی از منطقه لرستان مفتضحانه بیرون راندند آنقدر از نیروهای بیگانه کشتند که جنازه آنها چندین روز روی زمین ماند و متعفن شد و بعدا برای اینکه مردم مریض نشوند نعش متلاشی شده آنها را در زیر خاک پنهان نمودند .این گوشه کوچکی از شجاعت و وطن پرستی لر است .اسم بالا گریوه بر گرفته از بالا بودن بالادست بودن و برتر بودن است لر بویژه و به خصوص بالا گریوه در زمانهای آشغال ایران با آشغالگران مخلوط نشده است و با آنها آمیزش نداشته همان طور دست نخورده باقی مانده است ممکن است تلفات جانی بسیار داشته است اما اجازه سکونت به نظامیان پیروز در منطقه لر نشین را نداده اند اگر هم بنا به مقتضیات زمان خواسته اند مسئولیت منطقه را به صورت جزئی و کلی به ماموران خارجی بدهند آنقدر آنها را اذیت می کردند که آن مسئول خودش التماس می کرده که محل ماموریتش را به جای دیگر منتقل کنند چون تامین جانی و مالی نداشته است اصلا سلب آسایش از خودش و خانواده اش میشده و مجبور به فرارش میگشته است لر قاطی ندارد خالص است. یکی از تیره های بالاگریوه تیره پر آوازه مطرح و تاثیر گذار جودکی است که از دو کلمه جود به معنای سخاوت ،کرم،بخشش و کی به معنای کیان، بزرگ منش،بزرگ رفتار،بزرگ کردار و جودکی برگرفته از این دو کلمه بوده که عرض شد در عمل هم ثابت شده است که جودکی هم بزرگ منش است و هم دارای کرم و بخشش و سخاوت است جودکی یک طایفه است اما در نظام ایلی عشایری به دو تیره ی ریخو و آوسر و شانزده تیره و زیر تیره تقسیم میشود اما برای در هم شکستن دشمن آن زمان هیچ گونه تفاوتی نداشته اند همه را به جودکی و یک طایفه میخواندند این تقسیم بندی درون طایفه ای است خارج از طایفه جودکی است و بس هشت تیره ی ایل ریخو: محمودوند :در ایام گذشته ریاست کل جودکی را داشته است و مهدی بک محمودوند رئیس کل طایفه بوده است پس از آنکه حکومت وقت مهدی بک را اعدام میکند طبق وصیت مهدی بک،حیدر که هم منشی مهدی بگ بوده و هم زرنگ و باسواد و با عرضه بوده به جای او معرفی میگردد و مسئول رتق و فتق طایفه میشود با گذشت زمان و در گیریهای داخلی جودکی به دو تیره ریخو و آوسر منشعب می شود حیدرون :حیدرکه بازماندگانش به حیدروند معروف میشوند وکل حیدرون از نسل او هستنداز نسل باباخان است و او بود که ریاست ایل را با همکاری دولت از دست مهدی بک محمودون در آورد و خودش را نیز دولت اعدام کرد.حیدرون به دو تیره آقارضایی و آقامیرضایی معروفند و در یک تقسیم بندی دیگر به حیدرون حیرده و حیدرون برتر دسته بندی می شوند که حیدرون حیرده ها از نسل نصیر خان نیستند و حیدر وندِ اصل و اصیل و صاحب ریاست همان اولاد و بازماندگان نصیر خان هستند که در راس تیره آقا میرضایی و طایفه ریخو و تیره های زیر مجموعه خود عباس خان،علی مرادخان،اِسپن،علی اکبرخان بوده اند و در راس تیره آقا رضایی و طایفه آبسر و تیره حیدرون حیرده و زیر مجموعه هایش مرادخان ،فتح اله خان ،محمد میرزاخان ،جهانگیر خان ،رحیم خان ،عزیزاله خان و ملک نیاز خان قرار داشته اند.تیره ی آقامیرزایی در ریخو و دادآوا سکونت دارند اما در حال حاضر چند خانواری که در فصلِ پاییز برای کشت و زراعت به ریخو و دادآوا می آیند در خرم آباد ساکن هستند و یره آقارضایی عموما بازمانده گان فتح اله خان اند که در چولحول،افرینه و پلدختر هستند .بازماندگان محمدمیرزاخان در قلعه نصیر، واشیان وپلدختر وبازماندگان مرادخان در پلدختر وخرم آباد وچند خانواری از نواده های آقا رضایی در تنگ ملاوی که آنها را به نام نوادگان نصراله می خوانند یعنی اولادان نصراله . تیره ای از اولاد نصیر که نه آقا رضایی و نه آقا میرزایی است تیره و دودمان تیره ودودمان روسم است ودر خوشاب ،بدر بک ،سه داران وپلدختر زندگی می کنند مستقل از دو تیره مهم آقارضا وآقامیرزایی اما متصل و وابسته به خانواده فتح اله خان هستند و در دوران بیعت های عشایری ودسته بندی های محلی همیشه طرف خانواده فتح اله خان بوده اند و بیشتر به این خانواده وابسته هستند سایر تیره های وابسته به آقا رضا وآقا میرزایی معروف و مشهور به حیدرون حیرده عبارتند از:نور علی ون ساکن درکاوه کالی،عواس ساکن در چولحول و پلدختر ، قواد ساکن در چال کَل و سه داران و جایدر ، الفت ساکن در چال کَل و جایدر و پلدختر ، شرف ون ساکن در قلعه نصیر و اخیرا همگی در پلدختر و تیره سهراب به طوری از ریش سفیدان خودشان سوال کرده ادعایشان برائی است از اولادان نصیر هستند و در بحث های محلی و عشایری آن زمان وابسته به خانواده خسرو بوده اند و دست راست این خانواده به حساب میآیند . تیره ممی وند :جزء ایل جمعی جودکی و طایفه ریخو است و در مناطقی همچون چولحول ،معمولان،افرینه،شوراب و جایدر زندگی می کنند و دارای پنج تیره مهدی بک معروف به محمود،صحرایی،هته،قنبرعالی و ناظری است و قبلا در منطقه ریخوبودند و بعد از جنگ معروف به ریخو که ایل و طایفه از هم پاشید تیره محمود وند هم به مناطق یاد شده در بالا مهاجرت و ساکن شدند.ریش سفیدان و بزرگان محمودوند که از سایرین معروف تر بوده اند علی جان صحرایی،لطیف،صیداسمعیل،جافر و شیران میباشند بزرگان و ریش سفیدان دیگری نیز داشته اند اما نام آورتر از همه چند نفر بودند که ذکر شد شاید بشود گفت علی جان و صحرایی بیش از سایرین در بین مردم شناخته شده اند-نمی گویم برتر بلکه شناخته شده تر بودند- شهسوارون : دومین طایفه زیر مجموعه ایل ریخو شهسواروند که در مناطقی همچون بابا بهرام،چولحول بوده و جد اعلای آنها شخصی به نام شهسوار بوده که به این نام معروف شده اند و جز شانزده تیره جودکی و ایل جمعی ریخو به حساب میایند بزرگانی هم چون علی اکبر،علی ابدال،میرزاعلی دارند تیره مطرح و اثرگزار بوده اند و در دوران گذشته و حال ریش سفیدانی و بزرگان دیگری هم داشته اند ولی شاخص تر از همه این چند نفربود که ذکر شد. هفت تخم : جزءایل جمعی ریخو بعد از جنگ ریخان و به طور اجبار در زمان فرماندهی نظامی امیر احمدی در سرمای سخت زمستان و در شرایط بدجوی که باران و برف میبارد با عیال و اطفال و حشم به مدت چندین روز کوه پیمایی بوسیله نظامیان از منطقه خود که ریخو نام داشته کوچانیده شده و در چم قلعه که قلعه ی نیمه مخروبه بوده اسکان می یابند بعد از گذشت زمستان در کنار رود خانه کشکان اسکان می یابند و برای همیشه در روستای باغ سکونت میابند.به هفت تیره ی کلیوند،شیرون،بهاری،سُرسُر،سنگرون (پاپا) ،سی سی (خیرالله) و جیجون معروف و مشهورند.هر تیره ریش سفیدان خود را داشته است از کلی ونها حسین بک ،رضابک، پنج شنبه ،مراد بک ،مهدی بک و اسدبک و دیگر تیره ها به ترتیب علی محمد و علی محمدخان ،شیخ عباس،ولی،حسین قلی ،صید جافر بزرگ بوده اند.در مناطقی هم چون پلدختر،جایدر ،معمولان و تعدادی هم در ریخو زندگی می کنند. بخشی وند: زیر مجموعه ایل جمعی ریخو که در منطقه های ریخو چولحول معمولان و پلدختر زندگی می کنند و تعدادی هم در کوماس . جد پدری آنها بخشی نامی بوده که به این نام مشهور شده اند ریش سفیدانی همچون نادعلی و مشهدی غلام از سایر بخشیونها معروف ترند . لتوند : جز ایل جمعی ریخان بوده و جد پدری آنها لته نام داشته که به نام لتون مشهور شده اند.درمنطقه های ریخو و اطراف خرم آباد زندگی می کنند ریش سفیدانی هم چون گدا،محمد رفیع،علی رضا و قربانی داشته اند . لگونی : تیره زیر مجموعه ایل ریخو که در چولحول و افرینه و معمولان زندگی می کنند ریش سفیدانی همچون محمدآقا داشته اند مینه ای :که در تل کوماس و منطقه مینه زندگی می کنند و تعدادی هم در خرم آباد و اطراف آن ساکنند. بلاواسی : یکی دیگر از تیره های بی نام و نشان بلاواسی است در منطقه جودکی نشین اثری از آنها دیده نمی شود اما تعداد زیادی در منطقه سفید دشت پاپی و فعلا همگی در شهرستان اندیمشک سکونت دارند در فعالیت های اجتماعی در خوزستان حضوری پر رنگ دارند و مردمانی اثر گذار به حساب می آیند این بود تیره و طایفه ریخو. اعضای انجمن شهر پل دختر، نفر سوم از سمت راست، کدخدا داوود عزیزپور ایل جمعی آوسر عبارتست از: دیناروند : که از منطقه دینارکوه به این دیار مهاجرت نموده.قسمتی در جودکی و قسمتی در وریان “مه له” جز طرحان سکونت دارند که به اسم آن کوه معروف شده اند و در مناطقی همچون بابازید،گلُ گُل،باغ گُل گُل،مورانی و جلگه خلج نیز سکونت دارند که همگی در جوار رودخانه کشکان جز ایل جمعی آوسر بحساب آمده و ریش سفیدان و بزرگانی پرآوازه و مطرح و اثرگزار در منطقه بالا گریوه داشته اند.موسی خان پارسا،پسرش محمد پارسا،خدامراد لطفی،حاج علی قنبر،ممشایی،بوعالی و شیخ علی که همگی مردان خوب ومنشا کارهای نیک بوده اند تیره کرمون :در زورانتل و تلمبه خانه افرینه و در کناررودخانه کشکان بوده اند و اکثرا به خرم آباد رفته اند از نظر فرهنگی پیشرفت زیادی داشته اند بنام پدر جد خود که همانا کرم نام داشته است مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی مطرح و اثرگزار داشته اند که پیشترحسینخان و علی حیدر و در سنوات اخیرقندی بوده است و زیر مجموعه ایل آوسر میباشند. باوه(بابایی) :در قلعه نصیر،خلیل کر،بادامک و پلدختر بوده و خادم و خدمتکارِ خلیل کر هستند و به همین نام مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی همچون خدایی،بوسلیمو،حسین وصیدحسن داشته و در سنوات اخیر علی آقا از همه مطرح و پرآوازه تر بوده و در امورات اجتماعی منطقه نقشی بسزا داشته است . جزء ایل جمعی آوسر میباشد کایید : زیر مجموعه ایل جمعی و عشایری آوسر بوده و در قدیم از منطقهِ بختیاری مهاجرت و در بین ایل جودکی سکونت نموده اند در منطقه قلعه نصیر،دره کایید،بادامک و جایدر زندگی میکنند.همیشه در کنار حیدروند بوده و هستند.یک رفاقت جدایی ناپذیر در بین آنها وجود دارد ریش سفیدانی همچون کایید رشید،حاج غلام و میرسن داشته اند در زمان خود کارهای نیک و در خور تحسین انجام داده اند و همیشن از جنگ و درگیری گریزان بوده اند برای این رفتار خوب من احترام قائلم چون این رفتار از دانایی و فهمیده ای بوده نه از رویی بی غیرتی رشنو :در منطقه دوکوهه جایدر سکونت داشته و ریشه و نژادشان خیلی بلند است مردمانی جسور در زندگی،بسیار فهیم در هرکجای لرستان،خوزستان،ایلام،کرمانشاه و سایر استانهای همجوار مراجعه کنی چند خانواری رشنو در آن منطقه میبینی.رشنو از منطقه تایی به سایر مناطق جودکی نشین رفته اند در اصل جز طایفه دیرکون به حساب میایند انارو و رشنو یک دودمان و تیره هستند اما در این یادداشت رشنو و انارو را دو تیره بحساب میاوریم . ریش سفیدان رشنوِ دوکوهه بارانی،پنج شنبه،خداداد و محم بوده اند.انارو همانطور که گفته شد جز ایل جمعی آوسر جزء لاینفک رشنو به حساب میایند در سرآب حمام و دره انارو زندگی میکنند گویا در زمان قدیم مقداری انار به زور از صاحب باغ برده اند که به این اسم معروف و مشهور شده اند بعدا صاحب باغ انار هرچه مراجعه کرده نتوانسته قیمت انارها را پس بگیرد. ریش سفید و بزرگانی همچون گنجعلی،علیرضا و عباس داشته اند الهیارون :زیرمجموعه ایل آوسر به حساب میایند و در منطقه جایدر،باغ،کوماس و آبدانان زندگی میکنند فرزند اصل و اصیل جودکی اند و مردمانی آرام،دانا و بی ریا هستند و خود را قاطی ناآرامیهای دورانهای گذشته نکردند به راحتی و بی دردسر زندگی کرده اند.ریش سفیدانی همچون حسین جان،شیرمحمد وآسا داشته اند جد پدری آنهافردی بنام الهیار بوده که بازماندگانش به این نام معروف شده اند زیرمجموعه ایل آوسر هستند. درویش : یا مارگیر خادم و جاروکار بابابزرگ در منطقه دلفان بوده در زمان خیلی دور بعنوان درویش و گرفتن خیرات و نذر و نیاز یه این منطقه آمده و در اینجا مانده و سکونت دائم نموده اند با مردم شریف جودکی وصلت نموده و جا خوش کرده اند و در این منطقه سکونت دارند اصلیت درویش منطقه دلفان است اما اکنون جز ایل آوسربحساب میاید مردمانی خوب،با ایمان،از هر حیث و جهت مطرح و معلوم میباشند. آوسری : طایفه بزرگی است که به دو تیره وازروون و میشونی تفسیم شده در منطقه واشیان،کلک بیشه،تخت آو و بنه شه سکونت دارند اکثر میشونی ها در کلک بیشه و آوسر، چمشکی در تخت آو،بنه شه وازروون در واشیان و عمده ی از همه تیرها در پلدختر.این تیره بزرگ زیرمجموعه ایل آوسر تیره معروف و اثرگزار و مطرح در بین طایفه جودکی بوده ریش سفیدان و بزرگان گذشته طایفه آوسری برجسته تر،مشخص تر و اثرگزارتر از دورانی که در آن زندگی میکنیم بوده است البته حالا هم خوب هستند اما گذشته خیلی بهتر از حالا بوده اند گرچه روزگار هم فرق میکند اما در هر زمان خوبان خود را نشان خواهند داد.طایفه آوسری اصل و اصیل جودکی است در دوران گذشته هنگام دو دستگی ها طرف هر دسته ای که بودند خیلی سنگینی میکردند و دسته ای که آوسری با او بود برنده حتمی منازعات و مبارزات بود و بزرگانی هم داشته اند که در زمان حکمیت هرجه گفته اند دیگر کسی اعتراضی نکرده است و با جان و دل آنرا قبول داشته اند.ریشه نژادی جافر،پدرجدشان جافر بوده و وازروون،گلالیون و ریشه نژادی میشونی ساکن در قلعه میشون بوده که به این نام مشهور شده اند.بزرگان و ریش سفیدان آوسری ممد،ممدشا،پاپی،کرمی و از دودمان وازروون گل ممد،کرمحسین،کاظم خان،جمعه کلانتری و از دودمان میشونی عبدالعلی.از دودمان جافر و حیات،علی کرم آوسری.ریش سفیدان دیگری نیز داشته اندمطرح و اثرگزار در جامعه عشایری بوده اند اما این بزرگانی که اسم برده شد از سایرین مشخص تر بوده اند.آوسری تیره مهم و تاثیرگزار و با سابقه درخشان و نیکوکار جودکی است. سادات : تیره بزرگ سادات که در منطقه جودکی نشین زندگی میکنند و خیلی مورد احترام مردم هستند. همیشه در کارهای محلی و عشایری این محل و این سامان با حسن نیت دخالت و نظارت داشته و در مواقع جنگ و نزاع و درگیری که در دورانهای گذشته رایج بوده وساطت کرده و بدون نظر برای پایان دادن به آن درگیری و دلخوری کوشش نموده و تا آن نزاع یا نفاق را اصلاح نکرده ساکت نمیشدندعموما مردم این بلد واین سامان از سادات حرف شنوایی داشته اند و تاکنون هم روش به آن رویه گذشته است و در حد و حدود خودشان رعایت احترام میشوند و در کنار هم به خوبی زندگی میکنند ملکشاهی : یکی از تیرهای مطرح وابسته به جودکی،پدر و عموهای حاج شیخ علی بابایی،حاج سبز علی و حسینعلی شکارچی هستن که از زمانهای گذشته از طایفه ملکشاهی در استان ایلام به داخل جودکی مهاجرت نموده و در حال حاضر خانواده های زیادی بوجود آمده و در جایدر ،سراب حمام و پلدختر زندگی میکنند.معروفترین و مشهورترین این دودمان حضرت حجت الاسلام حاج شیخ علی بابایی فرزند حاج سبز علی ملکشاهی-که واقعا هم شخصیت مذهبی است و هم محلی- و شهید درویش علی شکارچی پسر حسینعلی که جا دارد از رشادتهای این شهید عزیز تقدیر شود. این تیره از ملکشاهی متصل به طایفه جودکی است. منبع: بلوطستان درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
صبحانه با آی اسپورت/ چه خبر از فوتبال ایران؟
دارد دوباره پیراهن استقلال را بپوشد. امین منوچهری که با روزنامه گل صحبت کرده گفته که اگر تیم سابقش او را بخواهد، با کله می آید. سپاهان هم کریمی را می خواهد حتما در جریان لیست بازیکنان مورد نظر برانکو قرار گرفته اید. یکی از بازیکنانی که سرمربی پرسپولیس به دنبال جذبشان است، علی کریمی هافبک دیناموزاگرب است که احتمالا در نیم فصل به فوتبالش در کرواسی خاتمه خواهد داد. پرسپولیس البته
قلعه نویی سوزاندن ریشه کدام سه نفر را راهکار نجات استقلال می داند؟
به گزارش جویباران ، امیر قلعه نویی راه نجات استقلال را سوزاندن ریشه جند نفر در این تیم می داند. حرف های او خیلی شبیه است به حرف های پرویز مظلومی بعد از جدایی. روزهایی که تازه از این تیم اخراج شده بود. او از یک بازیکن و چند نفر در تیم سخن گفت. در 90 هم حرف هایش را زد . او گفت من را زمین گیر کردند. قبل از من پدر قلعه نویی را در آورده بودند و بعد از من هم همین ها منصوریان را زمین می زنند.
اصول مقابله با جنگ نرم از دیدگاه رهبری
10/7/88 در این باره فرمودند: یکی از کارهای دشمن این است که نقاط ضعف کوچکی که حتماً وجود دارد، بزرگ کنند یا نقاط ضعف را نمی گوییم هم کوچک، نقاط ضعفی وجود دارد، بزرگ نمایی کنند؛ چند برابر آنچه که هست، این نقاط ضعف را نشان بدهند؛ سیاه نمایی کنند؛ تلقی های بدبینانه نسبت به نظام را گسترش بدهند. به زور می خواهند این یأس را به جامعه القا کند. وقتی یأس وارد جامعه شد، جامعه از پویایی خواهد
گل تماشایی شهباززاده برابر گالاتاسرای
مهاجم سابق استقلال و فعلی آلانیا اسپور ترکیه در بازگشت دوباره به ترکیب و شب شکست تیمش به زیبایی دروازه گالاتاسرای را باز کرد. پ به گزارش "ورزش سه"، در بازی ماقبل پایانی هفته شانزدهم سوپر لیگ ترکیه گالاتاسرای از ساعت 19:30 شب گذشته میزبان آلانیا اسپوری بود که سجاد شهباززاده را پس از 14 مسابقه در ترکیب اولیه داشت. گالاتاسرای در دقیقه 30 با پاس وسلی اسنایدر و گلزنی
سیانور؛ ترور خوب و ترور بد
واقعیت وفادار مانده و می تواند یک مستند به شمار آید. همانطور که در واقعیت تاریخی اتفاق افتاده است، فیلم نشان می دهد وحید افراخته بدون شکنجه زیاد و بدون هیچ مقاومتی با ساواک همکاری می کند، طوری که بهمنش (بازجو) می گوید: با گذشته ات یه ریزه زود معامله نکردی؟... تو چریکی یا چروکی؟ افراخته جواب می دهد: چیز دندون گیری توش نبود که بخوام پاش وایسم تا چروکم کنین... گفتگوی مرتضی صمدیه و
رحمتی نزدیک به خط پایان
تصور می کرد که منصوریان همبازی قدیمی خودش را نیمکت نشین کند. نیمکتی که غریبه بود آخرین باری که سیدمهدی رحمتی در یک بازی لیگ برتری روی نیمکت نشسته بود، به 5 سال و 7 ماه و 5 روز قبل برمی گردد که این دروازه بان در جریان دیدار تشریفاتی سپاهان مقابل سایپا بعد از مسجل شدن قهرمانی تیم اصفهانی روی نیمکت نشست. البته در بازی ابتدایی فصل آبی پوشان برابر نفت تهران نیز سیدحسین حسینی فرصت
توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در حوزه برق
روابط سیاسی متعادل و متعارف با همه کشورهای همسایه است. مسائل و مشکلات وضعیت اقتصادی، حل بحران های داخلی و خارجی کشورهای قفقاز جنوبی، فقط به همکاری و اتحاد نیروهای این کشورها امکان پذیر است. کشور ایران نسبت به کشورهای قفقاز جنوبی مواضع متعادل و بی طرفی نشان می دهد. تهران تلاش کرده تا در سیاست گذاری های خود، سیاست متوازن سازی و خط و مشی حل و فصل اختلافات کشورهای همجوار را دنبال کند که موضوع قره باغ
همه چیز درباره نیم فصل پرتلاطم آبی ها/ در انتظار پرواز ققنوس
گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو-محمدصالح سلطانی ؛ ضربان قلب استقلالی ها در بالاترین حد ممکن است. آخرین بازی فصل، آخرین فرصت برای تحقق رویای آن هاست. پس از یک سال سخت و پر فراز و نشیب، پنالتی های خرمشهر می توانند پایان خوشی برای آخر سال آبی ها بسازند. پنالتی علیرضا رمضانی اما گل نمی شود و....تمام! ذوب آهن جام حذفی را فتح می کند و استقلال، دست خالی فصل 95-94 را به پایان می رساند. عملکرد پرویز مظلومی، به
آل نعمه: امیدوارم نفت سهمیه آسیایی را بگیرد
خبرگزاری فارس: احمد آل نعمه درباره شکست امروز نفت مقابل تراکتورسازی گفت: در ابتدا به بازیکنانمان خسته نباشید می گویم. ما در نیمه دوم سنگ تمام گذاشتیم اما توپ هایمان تبدیل به گل نشد. به هر حال زیبایی فوتبال به همین مسائل است چون این همه توپ می آوری اما توپ گل نمی شد اما تراکتورسازی روی ضد حمله به ما 2 گل زد و به آنها تبریک می گویم. فکر می کنم ما می توانستیم از این بازی با تساوی بیرون بیاییم.