بزرگترین معدن روی ایران در مسیر توسعه قرار گرفت - ایمیدرو
سایر منابع:
سایر خبرها
لزوم ایجاد فضای رقابتی در صنعت بیمه
. براین اساس پس از توافق حاصل از گروه 5+1 با ایران که برجام خوانده شد؛ تیم کارشناسان صنعت بیمه طرح های خود را به مقامات ارشد اعلام و با توجه به اهمیت موضوع فعالیت هایشان را در عرصه بین الملل آغاز کردند. تاسیس شرکت های بیمه جدید با توجه به آخرین گزارش های دفتر برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی، طی 3 سال گذشته در مجموع 30 مورد تقاضا برای تاسیس شرکت بیمه بررسی شده است که در نهایت 3 مورد از
افق روشن صنعت خودروی ایران
به ایران بسنده کنند، بلکه باید با خودروسازان ایرانی مشارکت کنند. معظمی با تشریح 4 شرط برای حضور خودروسازان خارجی در ایران گفت: صادرات تولیدات مشترک، استفاده حداکثری از توان داخلی، توجه به تحقیق و توسعه و همچنین توجه به خدمات پس از فروش از جمله شروط حضور خارجی ها در بازار ایران است. وی تاکید کرد: داخلی سازی خودروها باید با 40 درصد آغاز شود و به 60 تا 80 درصد برسد. معظمی در پایان با اشاره به گزارش
جزئیات چند افتتاح و امضای قرارداد مهم گل گهر با حضور روحانی
منعقد شوند. تقی زاده درباره طرح مگامدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی (احیاء مستقیم) گفت: ظرفیت سالانه این طرح سالانه 1.7 میلیون تن است و برای راه اندازی آن در مجموع 3200 میلیارد ریال و 63 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است؛ ضمن اینکه برای 220 نفر اشتغال مسقیم و 880 نفر فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده است. وی افزود: با توجه به نزدیکی مواد اولیه (معدن و واحدهای کنسانتره و گندله سازی
اظهارات صریح آخوندی در باره تراکم فروشی در تهران،مسکن مهر،خریدهواپیما و...
650 هزار واحد بود. این یعنی تنها در پنج سال یک میلیون مسکن خالی اضافه شده است. هنوز نتیجه آمارگیری سال 1395 اعلام نشده است. لیکن با توجه به حجم پروانه های صادره بین سال های 1389 تا 1392 به نظر می رسد این آمار رشد فزاینده ای داشته باشد. حال شما اگر معادل سه درصد تعداد خانه های ایران را خالی فرض کنید برای جابه جایی، تعمیرات و تهیه مسکن از سوی والدین برای نسل بعدی خودشان و...، همان حدود 600 تا 700 هزار
نگرانی های آخوندی برای کشورش
امسال به هفت میلیون خواهیم رسید. علاوه بر همه اینها بیش از سه هزار کیلومتر شبکه جدید در دست احداث داریم که پنج مرکز استان دیگر را به شبکه وصل می کند شامل کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج و یک مسیر جدید برای اتصال مستقیم میانه به تبریز به جای رفتن به مراغه و برگشت به تبریز. البته سرمایه گذاری ما در راه آهن به اقدامات پیش گفته خلاصه نمی شود. بحث استفاده از فناوری اطلاعات و مخابرات و مدیریت
آخوندی: با ساخت مسکن برای مردم توسط دولت مخالفم/ احتمال تحریم نفتی دوباره ایران/ دولت روحانی حجم فساد را ...
فروش سهام بین سهامداران شده است. یک علت دیگر به عملکرد هلدینگ ها و شرکت های بزرگ باز می گردد که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با هدف کسب نقدینگی های لازم، تمایل بیشتری به فروش دارند. عامری مقدم درباره عرضه اولیه گروه دارویی برکت که باعث ناخرسندی فعالان بازار سرمایه شد نیز توضیح داد: هفته گذشته در بورس تهران شاهد نخستین عرضه اولیه به شیوه ثبت سفارش بودیم اما افت قیمت سهم گروه دارویی
خواسته نظام از اصلاح طلبان/ تعارضات را چگونه باید حل کرد؟
مدعی اصلاح طلبی در سال 88 کلید خورد و فاز دوم آن، از ویرانه های همین پروژه اطلاعاتی 20 ساله سر برآورد؛ آنجا که پیاده نظام منهزم، آدرس تحریم های فلج کننده را به دشمن دادند و براساس آن، تسلیم طلبی در پوشش مذاکره و سپس توسعه این رونده به حوزه های غیرهسته ای را تبدیل به اضطرار ملی ! کردند. کوبنده تر و فراگیرتر شدن شعار مرگ بر آمریکا در راهپیمایی حماسی 22 بهمن، زدن یک تیر دقیق به دو هدف (تهدیدهای
محصولات دانش بنیان کرمان صادر می شود
از پروژه های اقتصاد مقاومتی است و در 10 ماهه سال جاری یک میلیارد و 169 میلیون دلار صادرات داشته ایم که 13 درصد از برنامه جلوتر هستیم. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: همچنین بر اساس پروژه های اقتصاد مقاومتی باید حفظ تراز تجاری مثبت باشد که این اتفاق در استان کرمان روی داده است. حسینی نژاد تصریح کرد: نکته قابل تامل این است که بالانس صادرات صنعتی استان
مشکل دولت امریکا توانمندی ایران است
روستاها بتواند مشکلات خود را حل کند لازم است که صنعت و برنامه های دیگر مورد توجه قرار گیرد؛ یکی از برنامه هایی که در برنامه ششم توسعه موردتوجه قرار گرفت توجه به صنعت در روستاها بود تا از چرخه اقتصادی مطلوب برخوردار شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله کمبود آب گفت: یکی از راهکارها سرمایه گذاری در بخش آبیاری قطره ای برای کشاورزان بود که برای قم نیز حائز اهمیت است همچنین سیستم های
رشد اعتیاد در محافل دانشگاهی
بندی های علمی، ولع معتاد بین 40 تا 60 درصد بالاتر از ولع گرسنگی است.پرویز افشار در نخستین نشست هم اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر با بیان آنکه 170 کشور در سال گذشته اعلام کردند که مشکل اول و اصلی آنها اعتیاد به موادمخدر است گفت در سال های اخیر تلاش های زیادی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر صورت گرفته و گروه های مرجع جامعه نظیر اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران، فرهیختگان، خیرین، متنفذین اجتماعی می توانند برای درد مشترک مبارزه با موادمخدر و تأثیر بر معتادان و همچنین عدم گرایش به این بلای خانمانسوز از سوی جوانان اقدامات و طرح های مشترکی را به انجام برسانند. ...
وزیر ورزش: میزبانی ایران در مسابقات شطرنج زنان اثر برجام است/ مخالفت عضو اصلاح طلب شورای شهر با احداث ...
مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان به ایران از جمله این اثرات است . [1] *قضاوت درباره گفته های سلطانی فر (که خود او نیز زمانی در تیم مذاکره کننده هسته ای دولت یازدهم حضور داشته) و اینکه دستاوردهای برجام قرار بود برای جوانان باشد یا برای میزبانی مسابقات شطرنج زنان؟ را به عهده مخاطبان محترم می گذاریم. پیش از این و در سال گذشته، عباس عبدی از فعالان اصلاح طلبان نیز در یک گفت وگو عنوان
چانه زنی بر سر تعرفه واردات فولاد
مبارکه هم طی نامه ای به وزرات صنعت، معدن و تجارت خواستار این شد که با در نظر گرفتن شرایط حاضر تعرفه ها کاهش 5 درصدی داشته باشد؛ یعنی از 20 درصد به 15 درصد برسد، اما باز هم تابع سیاست های دولت هستیم .آنطور که محمود اکبری می گوید، در سال های گذشته تعرفه ویژه ای برای واردات فولاد وضع نشده بود تا اینکه در سال 93 به دلیل کاهش چشمگیر قیمت های جهانی فولاد و مازاد عرضه فولاد چین و صادرات 120 میلیون تنی
صندلی ام را به جوان ها می دهم
در بین خودروسازان این سخن را گفت و البته به آنها توصیه کرد کاری کنید تا سال آینده مردم شما را تشویق کنند. من که قرار است بازنشسته شوم و کارها را به دوستان جوان بدهم. اما باید توجه به توسعه صنعت خودرو مورد ملاک مسوولان قرار گیرد. این جمله ها بیشتر شبیه خداحافظی است. برای محمدرضا نعمت زاده 71 ساله که خیلی ها هنگام رای اعتماد او را پدربزرگ صنعت می خواندند، نوعی خداحافظی محسوب می شود. به خصوص وقتی می
رونق صادرات ایران به مالزی در پسابرجام/افزایش 62 درصدی
پروپان از جمله اقلامی بوده اند که نقش مهمی در افزایش صادرات کشورمان به اندونزی داشته اند. همچنین کگل گوگرد، محصولات نیمه تمام از آهن و فولاد، سرب تصفیه شده کار نشده، سنگ گچ، سایر موم های پارافین و وازلین گرید دارویی از دیگر اقلام صادراتی ایرانی هستند که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش صادرات به اندونزی داشته اند. پایان پیام/ 473
واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد افزایش بوروکراسی را در پی دارد
است اما فعالیت هایی که دولت و سازمان منطقه آزاد برای احداث زیرساخت ها و زیربناها و ایجاد مشوق های لازم انجام داده به میزان زیادی نارسایی ها را جبران می کند. ثبات در تصمیمات کیش و ثبات در روند توسعه امور در منطقه و استقرار شیوه های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری های زیربنایی و زیبایی هایی که در محیط گردشگری کیش وجود دارد از جمله مزیت های این منطقه محسوب می شود. * انتقال مناطق آزاد
سال آینده بازنشسته می شوم/ خائنین کمپین تحریم خودرو معرفی شدند
ها آمدند، فکر نکنند که اینجا فقط بازار آنهاست، بلکه باید بخشی از بازار خود را نیز دراختیار ما بگذارند. وزیر صنعت در ادامه با اشاره به تدوین برنامه 10 ساله صنعت خودرو گفت: طبق این برنامه، تا سال 1404 به 200 تا 250 هزار گیربکس اتوماتیک برای خودروهای سبک نیاز داریم که کلنگ تولید آن زده شده است. وی همچنین با بیان اینکه 25 درصد نارضایتی مشتریان به دلیل کمبود قطعات در تعمیرگاه ها
ایران در کنار روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در سوریه تلاش می کند/ از آتش بس سوریه قاطعانه حمایت می ...
فرصت می خواهم بدان اشاره کنم، نقش شیخ حسین عبید در تشکیل حزب الله و همچنین در تشکیلات حزب الله است. این اقدام ایمانی و جهادی را مجموعه بزرگی از علماء، اساتید، چهره ها، مجاهدان، نخبگان و مبارزان میدان نبرد تشکیل داده اند در نتیحه موسس این جنبش ایمانی شخص خاصی نیست بلکه حزب الله تجلی اراده جمعی از مومنان و مجاهدان است. در سال هزار و نهصد و هشتاد و هشت این مجموعه بزرگ که به جریان ها و افکار مختلف
برنامه بلندمدت دانشگاه یاسوج حضور در بین 10 دانشگاه برتر کشور است
تابستان 96 به زمین زده می شود. وی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، خدمات دانشگاه یاسوج به عنوان الگو در دیگر شهرهای بزرگ توسعه می یابد. دکتر رحیمی به رایزنی با دیگر دانشگاهها اشاره کرد و گفت: با دانشگاه های شیراز،اصفهان و تهران مذاکراتی برای استفاده از مجتمع های رفاهی هیئت علمی این دانشگاهها انجام شده است. وی بیان داشت: دانشگاه یاسوج به لحاظ آموزشی و
خبرهایی خوب از آینده ی صتعت خودروی ایران
صنایع ایران (ایدرو) ضمن اشاره به انعقاد شش قرارداد با خودروسازان خارجی، اظهار کرد: در ایران به ازای هر 210 نفر یک خودرو وجود دارد و این در حالی است که این آمار در جهان یک خودرو به ازای هر 120 نفر است. وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تولید انواع خودرو در کشور به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید، گفت: از جمله شرکت های خارجی که ایران با آن ها در حال انعقاد قرارداد است، بنز است که تا
بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز یکشنبه
آذربایجان غربی؛ حریق ناشی از بخاری نفتی یک مدرسه، تن 33 دختر نوجوان و دل یک ملت را سوزاند. بیش از چهار سال از حادثه شین آباد و دانش آموزان شین آبادی می گذرد و درد و درمان آنها، هنوز ادامه دارد... ایراد شورای نگهبان و نظام پزشکی به بند پرمناقشه برنامه ششم علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به بند ب ماده 89 قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر ممنوعیت
درهای ایران برای مشارکت در صنعت خودرو باز است
سال 92 شاید اولین کاری که انجام دادم تدوین برنامه راهبردی صنعت خودروتا1404 بود که با کمک علاقمندان انجام شد. نعمت زاده ادامه داد: از خودروسازان می خواهم نسبت به ارتقاء خدمات فروش و پس از فروش خود اقدام کنند زیرا مردم نسبت به آنچه از ما می بینند قضاوت می کنند نه آنچه که ما دوست داریم مردم بگویند.وی با اشاره به 8 میلیون مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش خودرو افزود : رضایت مردم را شرط
تأمین آب شرب 90 روستا
شهرستان با حدود هزار نفر جمعیت، به دلیل خشکسالی دچار کمبود آب شده و آبرسانی به اهالی این روستا را با مشکل مواجه نموده بود. وی افزود: برای برطرف نمودن این مشکل، پس از انجام مطالعات فنی، طرح جایگزین نمودن منبع تأمین آب جدید در دستور کار قرار گرفت و در دهه فجر بهره برداری از آن آغاز شد. محمد اونیک آزه اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه را 2500 میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: این اعتبارات
چگونه اهواز، آلوده ترین شهر جهان شد؟!
...؛ جایی که نمی دانی برای زنده ماندن باید دهانت را باز کنی و نفس بکشی یا آن را ببندی. دهان را باز کنی، حلق و گلویت پر می شود از گرد و خاک، طوری که خاک لای دندان ها و روی زبانت لمس می شود، قیزقیز می کند و در معده و ریه هایت می رود. اینجاست آن نقطه ای که به جای ممد حیات بودن می شود مخل حیات و این می شود که اهواز آلوده ترین شهر جهان نام می گیرد. به گزارش تیترشهر : خوزستان؛ جایی که نمی دانی برای زنده ماندن باید دهانت را باز کنی و نفس بکشی یا آن را ببندی. دهان را باز کنی، حلق و گلویت پر می شود از گرد و خاک، طوری که خاک لای دندان ها و روی زبانت لمس می شود، قیزقیز می کند و در معده و ریه هایت می رود. اینجاست آن نقطه ای که به جای ممد حیات بودن می شود مخل حیات و این می شود که اهواز آلوده ترین شهر جهان نام می گیرد. این روزها در اهواز گاه آب و برق و تلفن همراه و اینترنت قطع و مدرسه و دانشگاه و ادارات دولتی و حتی بازار نیز تعطیل می شوند. مراکز درمانی و بیمارستان ها پر شده از بیماران تنفسی. بعد از بحران هوا، بی آبی حالا از اساسی ترین رنج های مردمان این سرزمین است. همان ها که با ظرف های خالی در صف های چند کیلومتری به انتظار نشسته اند. هر چند چشم چشم را نمی بیند؛ اما گالن های آب در گوشه و کنار شهر بدجوری توی چشم می زند. حتی به خاطر قطع شدن برق، دستگاه های سنجش آلودگی هوا نیز نمی توانند اطلاعات لحظه به لحظه و دقیقی را از میزان ذرات معلق به مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بدهند. امسال دومین سال است که اهواز روزهای خاکی را تجربه می کند. بار نخست بهمن ماه دو سال پیش بود، بهمن ماه 93 و حالا باز دوباره خاک، آدم های خاکی و ... X اهواز؛ آلوده ترین شهر جهان بهمن ماه 1393 بود که روزهای خاکی اهواز شروع شد. پس از چند روز رایزنی با مجلس و دولت، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست به اهواز سفر کرد. او همانجا در نشست خبری اعلام کرد طبقه دسته بندی سازمان بهداشت جهانی، اهواز آلوده ترین شهر جهان بوده و معضلات جدیدی مانند ریزگردها به مسئله آلودگی هوای کلان شهرها افزوده شده است. ابتکار گفت: به نظر می رسد با یک پدیده در حال تغییر مواجه شده ایم و نیازمند تجدید قوا و بازنگری برنامه های پیشین هستیم. با رویکردی که دولت نسبت به این موضوع دارد و با توجه به آثار و تبعات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آلودگی هوا، تمام دستگاه ها مانند شهرداری باید بتوانند در چارچوب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ایفای نقش کنند تا شتابی که باید برای حرکت در حل این موضوع داشته باشیم، ایجاد شود. همه می دانند که معضل آلودگی هوا به صورت تدریجی بهبود پیدا می کند و نمی توان یک شبه به نتیجه دست یافت. تنها کاری که می توانیم در مواقع اضطراری انجام دهیم، تعطیل کردن کارخانه ها و معادن اطراف شهرهاست. علت چیست؟ نتایج یک پژوهش در بخش بیابان موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نشان داده است حدود 60 درصد از انباشت های بادی کشور در نزدیکی کویرهای پست و شور قرار گرفته و با اندک اختلافاتی از آنها نشأت گرفته اند. در واقع می توان گفت چالش ریزگردها در کانون های داخلی کشور مرتبط با چالش آب است. حمیدرضا عباسی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور که درباره ریزگردها پژوهش هایی را انجام داده معتقد است وضعیت کنونی خشکسالی ها است که چالشی به نام ریزگرد را در ایران پدید آورده است. او می گوید: پژوهش های دیرین شناسانه پژوهشگران سازمان زمین شناسی کشور نیز نشان داده است اغلب محیط های آبی ایران،هرگز دست کم در 12 هزار سال گذشته با چنین بحران و خشکسالی شدیدی که امروز نفس های شان را به شماره انداخته، روبرو نبوده اند. به راستی که کمتر تالاب و کویر شور خشکیده ای است که در کنار خود آثار و علایم توفان های گرد و غباری و انباشت های بادی را نداشته باشد. نگرانی بارش ریزگردهای شور از سطح خشک دریاچه ارومیه نیز به واسطه همین موضوع در ذهن ها شکل گرفته است. این عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیابان موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع که هورالعظیم را یکی از منشأهای بزرگ ریزگرد خوزستان عنوان کرده است، می گوید: تصاویر ماهواره ای حاکی است حداقل بخش بزرگی از ریزگردهای اسفند ماه خوزستان از منشأهای داخلی و هورهای منطقه به خصوص هورالعظیم است. غلظت سنگین گرد و غبار در اهواز، رقمی حدود یک صدم گرم در متر مکعب که یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند نیز حاکی از نزدیکی منشأ توفان گرد و غباری اخیر است. افزون بر تمامی اینها پایین بودن ارتفاع جبهه گرد و غبار و مستندات گزارشات هواشناسی نیز مؤید این امر است. باید توجه داشت کانون ها و منشأهای نزدیک و داخلی، توفان های گرد و غباری غلیظ تر و خطرناک تر نسبت به ریزگردهایی که از منشأهای دورتر می آیند، به وجود می آورند. این امر ضرورت تثبیت کانون های مذکور را بیشتر می کند. او در ادامه با تاکید بر نقش بسترهای رسوبی شور دریاچه ها و رودخانه های خشک در تولید ریزگردها می گوید: حداقل درباره خوزستان، سه کانون بزرگ گرد و غباری با ویژگی های متفاوت وجود دارد که اینها سوای منشأهای خارجی در کشورهای عراق و اردن و سوریه است. مشاهدات حاکی است که کانون های مذکور به سبب شرایط خشکی مستولی بر دشت خوزستان در چند ساله اخیر فعال تر شده اند. 3 کانون مهم گرد و غبار بر اساس این پژوهش، نخستین کانون در حد فاصل حمیدیه – ماهشهر و اهواز قرار گرفته است که توفان گردوغباری 21 بهمن سال 1393 از آن شکل گرفت. این کانون صفحه ای و نسبتا گسترده و وسیع شامل بستر دشت های رسوبی رودخانه های جراحی و کارون است که دارای شوری متغیر بوده و اخیرا فعال تر نیز شده است. خشک شدن رودخانه های جراحی و کارون در پایاب موجبات این تشدید را فراهم کرده است. این شرایط موجب شده که فرایند تثبیت آن بسیار سخت باشد. علاوه بر آن، کانون های کوچک تری نیز در حد فاصل بین آبادان و ماهشهر در ماه های اخیر فعال تر شده اند که بیشتر از نوع نقطه ای هستند. همچنین تالاب هورالعظیم به عنوان یک کانون بالقوه برای منطقه مطرح است که به واسطه خشک شدن، این روزها بلای جان خوزستانی ها شده است. این کانون به دلیل مدیریت غلط برنامه ریزان آب در سه کشور ترکیه، عراق و ایران فعال شده است. بیشتر سطح این کانون رد عراق قرار دارد؛ اما امکان شناسایی و اجرای طرح های مدیریتی مانند قرق و احداث بادشکن و با کمک عراقی ها به واسطه نزدیکی به مرزهای ایران امکان پذیر است. سومین کانون گرد و غباری یک کانون قدیمی فرسایش بادی است که از استان واسط عراق در نزدیکی شهر بدره شروع و تا شرق کرخه در داخل ایران عرصه ای بیش از 300 هزار هکتار را اشغال کرده است و بیشتر آن در داخل ایران قرار دارد. بخش های کوچکی از این کانون در استان ایلام و خاستگاه بیشتر آن آبرفت های تشکیل شده پای سلسله کوه های کبیر کوه در نقاط مرزی استان ایلام است که آبریز آنها از داخل ایران شروع و به داخل عراق ختم می شوند. متاسفانه وزارت نیرو بدون توجه به این امر، بندها و سدهایی را روی این رودخانه ها در دست احداث دارد که به طور مسلم تشدید فرسایش بادی را به دنبال خواهد داشت. وجود تپه های عظیم ماسه زارهای کرخه (ریگ خوزستان) گواه توان بالای این کانون گرد و غباری است. تثبیت این کانون گردوغباری دارای قدمتی بیش از نیم قرن است و پایگاه تثبیت شن خوزستان جزء اولین پایگاه های تثبیت شن کشور است که یکی از موفق ترین جنگل کاری ها در مناطق خشک کشور به شمار می آید؛ هر چند هم اکنون سرعت فعالیت های مذکور در سال های اخیر کاهش یافته و مدیریت مبتنی بر رویکرد علمی بر این جنگل ها حکمفرما نیست. X مدیریت نادرست منابع آب همین چند روز پیش معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور در گفتگو با روزنامه ایران بر نقش سدسازی ها در بروز پدیده ریزگرد تاکید کرد. پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: عامل ریزگردهای اهواز، سدسازی روی رودخانه زهره است که طغیان آب رودخانه را از بین برده و دشت های هندیجان خوزستان را که از طغیان زهره مشروب می شد به کانون ریزگرد تبدیل کرده است. محدوده ای به وسعت 350 هزار هکتار که تا یک دهه قبل، بیش از 80 درصد آن پوشیده از آب و رودخانه و تالاب بوده و حالا به بیابانی بی آب و آبادی تبدیل شده است. این مطلب یکی از مهم ترین اظهارات مسئولان کشور بود که در عین حال با بی توجهی مواجه شده است؛ چرا که با تمام نظرات کارشناسی که در دهه اخیر درباره آثار نامطلوب سدسازی ها در بروز خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی تجدیدپذیر کشور بیان شد، سدسازی و تامین بودجه برای انجام مطالعات و اجرای این پروژه ها همچنان ادامه دارد. به گفته پرویز گرشاسبی، معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور، در حال حاضر از مجموع 350 هزار هکتار تالاب و هور بیابانی شده در یک دهه گذشته در خوزستان، بیش از 50 هزار هکتار در نتیجه فعالیت های شرکت نفت در بستر تالاب هورالعظیم و توسعه میدان نفتی آزادگان ایجاد شده؛ اما مابقی این عرصه که حدود 70 تا 80 درصد را شامل می شود، در نتیجه مدیریت نادرست منابع آب و سدسازی های گسترده در بالادست رودخانه های استان به بیابان تبدیل شده است. نتیجه این همه سد و کانال های متعدد انتقال آب که یکی از مهم ترین آنها روی رودخانه زهره ساخته شده، حالا هزاران تن گرد و خاکی است که چند سالی است بر آسمان خوزستان باریدن گرفته و نفس ساکنان استان را به شماره انداخته است. آبگیری سدهای آسک و کوثر در بالادست این رودخانه در 11 سال گذشته عملا تیر خلاص را به زهره وارد کرد و بسیاری از دشت های استان خوزستان خشکید. گرشاسبی تاکید می کند برای کنترل کانونی ریزگردهای خوزستان در 80 درصد عرصه ها چاره ای جز مدیریت منابع آب نیست. او می گوید: همین عرصه هایی که الان می بینید این چنین خشکیده، دو سال پیش در زمستان زیر آب بود و حالا به این روز افتاده است و اگر ما در کشور مدیریت جامع آب و خاک داشتیم، امروز نباید اصلا تالاب خشکیده ای وجود داشته باشد اما این نمی شود که یک عده تالاب ها و هورها را خشکانده و بیابان کنند بعد ما بخواهیم با روش های سخت و پرهزینه احیایش کنیم. همچنین از مهم ترین مسائلی که در گزارش اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP نیز بر آن تاکید شد، نحوه مدیریت منابع آب و احداث شبکه های زهکشی و آبیاری است که 90 درصد از بزرگ ترین و زیباترین تالاب خاورمیانهرا به بیابان و نمکزار تبدیل کرد. تالاب های بین النهرین که در منتهی الیه رودخانه کرخه و دجله و فرات قرار دارند و در 40 سال گذشته ترکیه و عراق بیش از 32 سد بزرگ روی 2 رودخانه دجله و فرات احداث کرده اند. ایران نیز تا سال 91 با ساخت 14 سد در حوزه آبریز کرخه، ورودی آب هورالعظیم را تا حدی کاهش داد و علاوه بر این 36 سد دیگر هم در دست اجرا و مطالعه دارد. بودجه کافی تامین نشد معاون آبخیزداری و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور می گوید: فقط 10 درصد بودجه مصوب هیات دولت در تاریخ 23/9/93 داده شد؛ بودجه ای که مقرر شد بر اساس آن طرح های کنترل ریزگردها در خوزستان انجام شود. بر اساس آن مصوبه قرار بود 7 هزار هکتار نهال کاری، 30 هزار هکتار مالچ پاشی و 12 هزار هکتار بخش سیلاب و آبخوان داری در مناطق بحرانی انجام گیرد؛ اما بعد از ماه ها فقط حدود 10 درصد این بودجه در سال 94 تخصیص داده شد و الان نیز پس از گذشت 6 ماه از سال مالی، اعتبارات سال 95 سازمان هنوز پرداخت نشده. برای همین به استان ها اعلام کردیم که از محل اسناد خزانه، قراردادهای شان را با پیمانکارها ببندند چون هوا که گرم شود، دیگر کاری نمی توانیم بکنیم. گرشاسبی می گوید: متاسفانه امسال در خوزستان کاهش اعتبارات هم داشتیم به طوری که اعتبار بیابان زدایی در سال گذشته حدود یک میلیارد و 200 و امسال به 800 میلیون تومان کاهش یافته که حتی همین اعتبار محدود هم تاکنون تخصیص نیافته و اعتبارات ملی هم که برای استان خوزستان یک و نیم میلیارد تومان بوده، هنوز داده نشده و کار را برای مقابله با ریزگردها سخت تر کرده است. یک میلیون هکتار بیابان زایی جدید یک میلیون هکتار بیابان جدید فقط در پنج سال گذشته در کشور ایجاد کرده ایم. این را معاون آبخیزداری و بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفته است. گرشاسبی با بیان این نکته پرسید: سوال ما این است چرا باید سدسازی اینقدر توسعه پیدا کند و بعد مشکلات این چنین به وجود بیاید که ناشی از برنامه ریزی غلط و فقدان برنامه جامع آب و خاک و بخشی نگری است. بیابان زایی فقط در خوزستان نیست. به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، سدسازی، کانال سازی و زهکشی در دشت قزوین، ملارد و اشتهارد هم 200 هزار هکتار بیابان زایی داشتیم که اگر این کانون ها فعال شود، اتفاق بدی برای تهران و کرج رقم خواهد خورد. در ارومیه هم 200 هزار هکتار، در گاوخونی و هامون نیز به این صورت بوده است. در جازموریان هم با ساخت دو سد روی رودخانه بمپور و جیرفت 34 هزار هکتار اراضی کشاورزی را توسعه دادیم در عوض 300 هزار هکتار کانون بحران ایجاد کرده ایم. در خوزستان هم 350 هزار هکتار تالاب و هور را بیابان کرده ایم. او راه حل را اصلاح مدیریت منابع آب و تامین بودجه مقابله با بیابان می داند و می گوید: اما درباره خوزستان اگر این 350 هزار هکتار کانون بحران را بخواهیم مدیریت کنیم چاره ای نیست جز اصلاح مدیریت منابع آب. در این صورت بین 70 تا 80 درصد این اراضی را که پیش تر مملو از آب بوده، می توان کنترل کرد و این امر هزینه های دولت را هم کاهش می دهد؛ در حالی که بیابان زایی هر سال بیشتر از سال قبل کشور را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما بودجه بیابان زدایی سازمان جنگل ها در سال 95، تنها 64 میلیارد تومان بوده که هنوز یک ریال هم اختصاص نیافته است و اساسا هر سال هم بیشتر از 60 درصد کل بودجه اختصاص نمی یابد و همین امر باعث شده ایران که زمانی در اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی در آسیا و جهان رتبه دار بوده، حالا با بین بست های جدی و بروز گرد و خاک های شدید با منشأ داخلی هم مواجه باشد. بنا به گزارش سازمان جنگل ها و مراتع کشور، در دو دهه اخیر و به علت مدیریت نامطلوب آب و خشکسالی و طرح های ناموزون و بی مطالعه عمرانی، حدود 350 هزار هکتار از اراضی خوزستان به اصلی ترین کانون های تولید گرد و غبار داخلی تبدیل شده اند. همچنین حدود 129 هزار هکتار از این اراضی بیابانی شده فقط در شمال شرق، جنوب و جنوب شرق اهواز واقع شده اند. راهکار حل بحران ریزگرد چیست؟ دکتر عباسی در نتیجه گیری پژوهش خود پاسخ را این گونه می دهد: در حال حاضر تمرکز بیشتر مدیران، برنامه ریزان و حتی پژوهشگران حوزه ریزگردها بر یافتن راه حل از طریق خاکپوش های طبیعی و مصنوعی است؛ در حالی که راهکار برون رفت از این موضوع در جایی دیگر و در استقرار گونه های گیاهی است. نگاهی به طرح های پژوهشی حمایت شده در بخش مالچ های مصنوعی از سوی بخش های دولتی گواه این تمرکز نابجاست؛ در حالی که از یک طرح با موضوعیت پوشش گیاهی حمایت نشده است. بر همین اساس، پیشنهاد جنگل کاری در کانون های تولیدکننده ریزگرد با روش های کنونی و بدون آگاهی فراوان از وضعیت اکولوژیکی و عدم مشارکت جوامع محلی با شکست مواجه است. الفبای مهار فرسایش بادی، پوشش گیاهی است. این در حالی است که سازمان جنگل ها و مراتع کشور به عنوان یک نهاد اجرایی با تمام توان بالقوه خود در بیش از نیم قرن فعالیت، تنها توانسته یک میلیون هکتار از مناطق خشک کشور را به زحمت تثبیت بیولوژیک کند. این امر نشان دهنده آن است که تثبیت کانون های فعال ریزگرد اگرچه شدنی است اما به راحتی میسر نیست. مطمئنا با تشدید پدیده ریزگردها در کشور، حساسیت های زیادی در بین مسئولان به وجود آمده و با فروکش کردن آن مجددا به فراموشی سپرده خواهد شد. به طور مسلم همان گونه که چالش پیش رو یک شبه به وجود نیامده است، راهکارهای مهار آن نیز با چند نشست کارشناسی به دست نخواهد آمد؛ ولی شناخت این پدیده و کانون های تولید ریزگرد، کمک شایانی به تصمیم گیری های کلان خواهد کرد. به نظر می رسد دولت تدبیر و امید علاوه بر کسری بودجه و مشکلات مالی فراوان، هنوز برنامه مشخص و مدونی برای محیط زیست در دست ندارد. هر چند برخی مسئولان و از جمله رییس سازمان حفاظت محیط زیست از همان روزهای نخست روی کار آمدن حسن روحانی درصدد بوده اند تا دولت و رییس آن را با اصول توسعه پایدار آشتی داده و آشنا کنند اما به نظر می رسد هنوز هم همان دیدگاه های سابق حاکم است. نمایندگان و مجریانی که همچنان بودجه سدسازی تصویب می کنند و در عمل، درک همه جانبه ای از مفاهیم علمی قوانین طبیعی و محیط زیستی ندارند؛ اگرچه شعار محیط زیستی می دهند و دولت محیط زیستی نام گرفته اند. منبع: ...
انتقاد ازعدم برخورد نعمت زاده بامتخلفان
محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، با اعلام تصویب طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس گفت: شرکت ملی مس چند سالی است بعد از اینکه سهام عدالت به موضوع مسائل این شرکت ورود کرد به دلیل عدم اشراف مدیریت ها در طول سال های قبل چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی دچار چالش های اساسی شده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود سه
نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران و طرح دغدغه های تولید
شود. وزارت صنعت توجهش بیشتر به صنایع بزرگ است ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این جلسه گفت: صنعت ما دچار رکود اساسی است و علی رغم آمارهای اعلامی بانک مرکزی، شاید رشد صنایع ما نسبت به سال گذشته 2 درصد باشد و به نظر نمی رسد صنایع کوچک و متوسط از این رکود خارج شده باشند. درحالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه اصلی
افزایش سهم گروه سرمایه گذاری مسکن در توسعه نظام ساخت و ساز
جدیدی از فعالیت خود را با هدف توسعه و تجهیز نظام مالی بخش ساختمان و کمک به رونق بازار در دولت یازدهم آغاز کرد. این مجموعه از بدو تاسیس در سال 69 تاکنون عملیات اجرایی بالغ بر 63هزار واحد مسکونی در قالب 357 پروژه را اجرا کرد که بالغ بر 50 هزار واحد مسکونی به بهره برداری رسیده است. علاوه برآن در ساخت مجمتع های تجاری، اداری، آموزشی و نیز ساخت آزادراه، خطوط انتقال آب و آماده سازی زمین فعالیت های
افشای اسناد جدید از "راکفلر"/آغاز پروژه جهانی تغییر ژنتیک انسانها و گیاهان از 1904 میلادی + فیلم
اداره می شود. تاریخچه رسمی این سایت { اینجا } می نویسد: در هنگام وقف این بنیاد در سال 1902 توسط کارنگی، 27 تن به عنوان اعضاء هیئت مدیره انتخاب شدند که رئیس جمهور امریکا، رئیس مجالس سنا و نمایندگان و تعدادی دیگر از رجال ایالات متحده از آن جمله بودند. 10 محققانی همچون ادوین هابل 11 (منجم)، چارلز ریشتر 12 (زمین شناس)، و ورا روبین 13 (فیزیکدان) از دانشمندان برجسته این بنیاد هستند؛ همچنین
مهاجرت معکوس به روستاها، ای کاش اتفاق بیفتد
داشته است. وی راه سازی، پل سازی و آسفالت ریزی را از جمله اقدامات در حوزه توسعه زیر ساخت ها دانست و یادآور شد: 88 درصد از روستاییان ما از گاز برخوردارند که 50 درصد از آن در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است و با افزوده شدن 11 روستای دیگر در آینده ای نزدیک این رقم به 94 درصد خواهد رسید. وی، میزان تجهیز مزارع ابهر به آبیاری نوین تا قبل از سفر ریاست جمهوری به استان رنجان را هزار و
وزیر صنعت: برای 4 گورخر، معدن تعطیل می کنند
سرمایه گذاری و کار کرد را متوجه سازمان حفاظت محیط زیست دانست. اما در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از معادن به دلایل ایراد زیست محیطی تعطیل شده اند و فعالان حوزه معدن معتقدند که این موضوع اشتغال و تولید را به خطر انداخته است و بنابراین باید فکر اساسی برای این مشکل شود. پیشنهاد فعالان بخش معدن این است که باید استراتژی و راهکار مشخصی اتخاذ شود تا حتی اگر منطقه ای حفاظت شده باشد، امکان بهره برداری از
افق روشن صنعت خودروی ایران
کشورها 8/ 5 میلیون دستگاه خودرو تولید و باز هم 900 هزار دستگاه خودرو به این کشورها وارد خواهد شد. وی با اشاره به درآمد 1400 میلیارد دلاری صنعت خودرو جهان در سال 2000 میلادی، گفت: سهم خدمات پس از فروش در این سال 260 میلیارد دلار بوده است. به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، صنعت خودروی جهان در سال 2015 درآمدی حدود 3500 میلیارد دلاری داشته که پیش بینی می شود با افزایشی بیش از 90 درصد به 6700