روحانی اقدامات متقابل در واکنش به خروج آمریکا از برجام را اعلام می کند - افق تازه
روحانی اقدامات متقابل در واکنش به خروج آمریکا از برجام را اعلام می کند
سایر خبرها
با اعلام رئیس جمهوری و در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام ایران فردا به خروج آمریکا از برجام پاسخ متقابل می ...
روز چهارشنبه برنامه های مرحله ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام اعلام خواهد شد. امری که گفته می شود بر اساس برنامه های پیش بینی شده در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت های هسته ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و
ایران چهارشنبه به خروج آمریکا از برجام پاسخ متقابل می دهد
فیصله موضوع بررسی خواهد کرد. چنانچه موضوع کماکان به نحوی مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق "عدم پایبندی اساسی" است، آنگاه بر اساس مندرجات برنامه جامع اقدام مشترک صفحه 18، طرف می تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات اش وفق برجام قلمداد کرده و یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق "عدم پایبندی اساسی" بشمار می آید. چهارشنبه 18 اردیبهشت (8 می)، سالگرد خروج آمریکا از برجام است./ح ایسنا ...
نوبت عکس العمل ایران
متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم های جدید مرتبط با هسته ای خودداری خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که تحمیل تحریم های جدید مرتبط با هسته ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق برجام، تلقی خواهد کرد. ماده36 ؛ مسیر اثبات عدم پایبندی اساسی چنانچه ایران معتقد باشد که هریک یا تمامی گروه1+5 تعهدات خود را رعایت نکرده اند، ایران
یک سال پس از خروج آمریکا از برجام رقم می خورد نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی ها
. در بند 36 نیز ذکر شده است: چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه اعضای گروه 1 + 5 تعهدات خود را طبق این برجام رعایت نکرده اند، ایران می تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع کند؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضای گروه 1 + 5 معتقد باشد که ایران تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده است، هریک از دولت های گروه 1 + 5 می توانند اقدام مشابه به عمل آورند. کمیسیون مشترک 15 روز
روزموعود؛ ایران در مقابل آمریکا
فیصله نیابد، کمیسیون مشترک در کمتر از 5 روز نظریه هیات مشورتی را با هدف فیصله موضوع بررسی خواهد کرد. چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق عدم پایبندی اساسی می باشد، آنگاه آن برنامه جامع اقدام مشترک صفحه 18 طرف میتواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات اش وفق برجام قلمداد کرده و/یا به شورای
پاسخ حداقلیِ دیرهنگام در قبال "فشار حداکثری"/ ایران با چه استدلالی از برخی تعهدات برجامی خارج می شود؟
. چنانچه، متعاقب این فرایند 30 روزه موضوع فیصله نیابد، کمیسیون مشترک در کمتر از 5 روز نظریه هیات مشورتی را با هدف فیصله موضوع بررسی خواهد کرد. چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق عدم پایبندی اساسی می باشد، آنگاه آن طرف می تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات اش وفق برجام قلمداد کرده و/یا به
برنامه خاص ایران و آمریکا درباره برجام؛ تحریم و تعلیق
بازگرداندن تحریم های مشخص شده در پیوست دو یا وضع تحریم های جدید هسته ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود. در بند 36 برنامه جامع اقدام مشترک نیز آمده است: چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه اعضای گروه 1 + 5 تعهدات خود را طبق این برجام رعایت ننموده اند، ایران می تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید؛ به همین
پاسخ برجامی ایران به آمریکا
. چه مطابق با ماده 36 برجام چنانچه ایران معتقد باشد هر یک یا کلیه اعضای گروه 1+5 تعهدات خود را طبق این توافق رعایت نکرده اند، می توانند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نمایند؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضا معتقد باشند یکی از کشورها تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده است، سایرین می توانند اقدام مشابه به عمل آورند.
اقدام دیرهنگام رئیس جمهور هشداری برای کشورهای عضو برجام است/ اروپا مهلت60 روزه ایران را جدی بگیرد
قادر بود با نقض عهد یکی از طرف ها، به بخشی از تعهدات برجامی خود عمل نکند، ادامه داد: امروز دنیا به این موضوع پی برده است که عنصر بدعهد، مشکل ساز و بهانه جو آمریکا و کشورهای اروپایی می باشند. به گفته وی، در یکسال اخیر اگر چه اروپایی ها رسما اعلام خروج از برجام نکردند اما با عدم خرید نفت ایران و پابرجا ماندن مشکلات بانکی عملا از این توافقنامه خارج شده بودند. میر با بیان اینکه عده
کاهش تعهدات ایران در برجام روز چهارشنبه اعلام می شود
کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق عدم پایبندی اساسی می باشد، آنگاه آن برنامه جامع اقدام مشترک صفحه 18 طرف می تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات اش وفق برجام قلمداد کرده و یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ نماید که معتقد است موضوع مصداق عدم پایبندی اساسی بشمار می آید. در بند 37 نیز
بند 36 برجام چه می گوید؟
برجام خارج شود، برخی تعهدات برجامی خود را کنار بگذارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به متن برجام رجوع کرد. بند 36 برجام چه می گوید؟ بند 36 برجام ناظر بر ساز و کار حل و فصل اختلافات میان طرفین است؛ طبق این بند چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک از اعضای 1+5 تعهدات برجامی خود را رعایت نکرده اند، می تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید؛ پس از آن، موضوع در
غنی سازی 20 درصد را آغاز کنید
جریان این اقدام ایران قرار داده شده اند. طبق بند 26 برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. همچنین بر اساس بند 36 اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کرده یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق عدم
ایران چهارشنبه بدعهدی طرف های غربی برجام را پاسخ می دهد
به گزارش شفاف ، منابع آگاه امروز دوشنبه گفتند ایران قصد دارد از حقوقش در برجام استفاده کرده و در سالگرد خروج آمریکا از این توافق هسته ای به این اقدام واشنگتن، واکنش متقابل نشان دهد. طبق گفته این منابع، ایران در واکنش به بدعهدی طرف های غربی به ویژه آمریکا در اجرای برجام قصد دارد با استناد به مفاد مطرح شده در بندهای 26، 36 و 37 توافق، برخی از تعهدات خود را کاهش داده و بخشی از فعالیت های
آمریکا بدنبال آغاز جنگ با ایران نیست
آمریکا یا کشتی های تجاری، پاسخ فوریربه همراه خواهد داشت. *** ایران در مقابل بد عهدی آمریکا طبق بند 26 برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. بند 26- اتحادیه اروپایی فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در برجام ، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این سند لغو کرده
پاسخ محدود ایران به تحریم ها
ایالات متحده فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجا، در چارچوب نقش مشخص رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم های مشخص شده در پیوست 2 که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می کند. دولت ایالات متحده، در چارچوب نقش مشخص رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم های جدید مرتبط با برنامه هسته ای خودداری خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که تحمیل یا بازگرداندن
پایبندی کامل ایران به برجام و حق اقدام متقابل دربرابر بدعهدی
برداشتن گامهای عملی فوری در این ارتباط اجرا نمایند. این در حالی است که حق اقدام متقابل برای ایران در برابر بدعهدی طرفهای دیگر در برجام پیش بینی شده است. مطابق بند36برجام،'چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه اعضای گروه 1+5 تعهدات خود را طبق برجام رعایت ننموده اند، می تواند موضوع رابه منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید'.این بند از برجام ضمن توضیح فرایند شکایت درباره نقض برجام می
گام های تدریجی آمریکا برای کشاندن ایران به افراط گرایی
تعهدات، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. بند 36 نیز تاکید دارد که اگر موضوع اختلافی با طی مراحل این بند فیصله نیافت شاکی می تواند این امر را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات اش وفق برجام قلمداد کرده و یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق عدم پایبندی اساسی به شمار می آید. این به معنای خروج ایران از برجام و پشت کردن
پیگیری ساز وکار داخلی برای تولید سوخت هسته ای
سیاستی که شکل گیرد، حمایت می کند. اتخاذ سیاست های تقابلی بر اساس مفاد برجام نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران در قالب برجام و NPT سیاست خود را پیش خواهد برد، برجام متن جامعی است که برای شرایطی که طرف ها به تعهدات خود عمل نکنند، پیش بینی هایی کرده است. وی افزود: آمریکایی ها بعد از بازگشت تحریم ها به دنبال محرومیت صنعت هسته ای جمهوری
بازتاب رسانه ای اقدام ایران در توقف برخی تعهدات در برجام
خروج دولت ترامپ از برجام، تهران بارها به دیگر طرف های برجام و از جمله اتحادیه اروپا هشدار داده بود در صورت ادامه روند کنونی، دلیل بر تداوم اجرای تعهدات خود نمی بیند. رادیو فردا وابسته به سازمان سیا هم چنین واکنش نشان داد: ایران روز چهارشنبه، 18 اردیبهشت، رسما خروج خود از برخی تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد. حسن روحانی در عین حال تاکید کرد که راه امروز ما راه جنگ
پاسخ امروز روحانی چیست
اروپایی یا اقدامات محدودیت ساز وجود نخواهد داشت و دولت ایالات متحده، در چارچوب نقش مشخص رییس جمهوری و کنگره، از اعمال تحریم های جدید مرتبط با برنامه هسته ای خودداری خواهد کرد. در بند 36 نیز آمده است: چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه اعضای گروه 1 + 5 تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده اند، پس از طی مراحلی از جمله نشست های مختلف کارشناسی، تشکیل جلسه کمیسیون برجام و نشست وزیران و عدم
آیا آمریکا در سالگرد خروج از برجام تحریم جدیدی خواهد داشت؟/اقدام ایران در مقابل بدعهدی های غرب چه خواهد ...
امروز چهارشنبه اولین سالروز خروج آمریکا از برجام است. در یک سال گذشته اتحادیه اروپا اقدام عملی را برای حفظ برجام انجام نداده و تنها به دادن وعده هایی اکتفا کرده است. از این رو، قرار است رئیس جمهور روحانی در چارچوب بندهای 26 و 37 برجام اقدامات متقابلی را در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها انجام دهد. حداقل کار این است ایران می تواند در چارچوب برجام برخی از تعهدات خود را کاهش داده و بخشی از فعالیت های هسته ای که انجام آن در چارچوب این توافق متوقف شده بود را آغاز کند.
ایران از برجام خارج نمی شود
تصریح کرد: طبیعی است از روزی که این تصمیم اجرایی شود و جمهوری اسلامی این را رسما اعلام کند، در عمل توپ در زمین کشورهای عضو برجام است و آنها باید تصمیم بگیرند. ایران در مراحل آتی همچنان به توقف اقدامات داوطلبانه خود ادامه می دهد، چه بسا حتی در آینده از برجام کاملا خارج شود و این توافق فروبپاشد. از این رو آنها هستند که باید تصمیم بگیرند مطابق با این سند بین المللی تعهدات خود را به طور کامل و دقیق انجام
تهدید فرانسه برای بازگرداندن تحریم های اروپا
یک مقام فرانسوی تهدید کرده است در صورتی که ایران تعهدات خود را ذیل توافق هسته ای سال 2015 نقض کند، تحریم های اروپا علیه ایران باز خواهند گشت. *** تهدید ایران به بازگشت تحریم های اروپا به گزارش خبرگزاری سروش ، یک منبع آگاه در ریاست جمهوری فرانسه روز سه شنبه گفت در صورتی که ایران تعهدات خود را ذیل توافق هسته ای سال 2015 نقض کند، اروپا مجبور می شود تحریم ها را علیه این کشور
اقدام متقابل در چارچوب برجام
موضوع شد که تامین کالاهای اساسی برای جامعه در قالب کوپن کاغذی، بن کالا یا کارت شارژی و الکترونیک کدام مفیدتر و مؤثر تر خواهد بود. هرچند نشست غیرعلنی دیروز بهارستان 3محور داشت اما همزمانی نشست دیروز نمایندگان با سالگرد خروج ترامپ از برجام سبب شد بیشتر مباحث و موضع گیری مجلسی ها حول این موضوع شکل بگیرد. ماندن در برجام ، کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران و بازگشت به زمان قبل از برجام 3راهکاری بود که
برجام بدون آمریکا هم دارد کارش را می کند!
مسعود اکبری 18 اردیبهشت 97 آمریکا از برجام خارج شد. اکنون و در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای، با کنار هم قراردادن اقدامات یک ساله دولت آقای روحانی و همچنین عملکرد طرف اروپایی، چرایی تصمیم دولت آمریکا مبنی بر خروج از برجام بیش از پیش نمایان می شود. برخی دولتمردان و به خصوص مقامات ارشد وزارت خارجه در یک سال اخیر بارها دو ادعا را تکرار کرده اند. اول اینکه منتقدین می گفتند که آمریکا
گمانه زنی ها نسبت به توقف اجرای برخی تعهدات ایران در برجام
خارجی، توقف اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های اضافی، تحقیقات درباره سانتریفیوژهای پیشرفته و غیره از جمله اقداماتی است که می تواند در لیست اقدامات احتمالی ایران در چارچوب کاهش تعهدات هسته ای اش قرار گیرد. همچنین به گزارش روزنامه ایران، روز چهارشنبه هفته جاری برنامه های مرحله ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام اعلام خواهد شد. منابع آگاه تأکید کرده بودند که برنامه
فکت شیت دولت: اقدامات پلکانی و فعلا درون برجام
فرهیختگان نوشت: امروز چهارشنبه، روز موعود است؛ روزی که گفته شده دولت ایران در قبال خروج آمریکا از برجام، بازگرداندن تحریم ها و همین طور همراهی دولت های اروپایی یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا در مسیر تاثیرگذاری هرچه بیشتر تحریم ها، اقدام متقابل خواهد کرد و احتمالا بخشی از تعهدات خود در قالب برجام را کاهش خواهد داد. آنچنانکه روز گذشته در فرهیخ
واکنش ها به تصمیم جدید ایران درباره برجام
. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجام، طی یک نشست خبری در روز چهارشنبه اعلام کرد توافق هسته ای باید کاملا اجرا شود و همه طرف ها مسئول اجرای کامل هستند. شوانگ همچنین گفت چین از اجرای دقیق توافق هسته ای توسط ایران قدر دانی می کند. این مقام چینی برای اجتناب از تشدید تنش، از همه طرف های ذیربط درخواست کرد که خویشتنداری کنند. Fararu.com
دیپلمات اروپایی: ایران قصد خروج نسبی از برجام را دارد
های پیش بینی شده در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست. طبق بند 26 برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت های هسته ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین
تحلیلگر غرب آسیا: ایران همچنان حمایت طرف های برجامی را دارد
حداکثری بر ایران که توسط آمریکا درجریان است را صورت دهند، اما مشخص نیست که این پایان کار باشد. به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پی بدعهدی ها و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تصمیم خود برای کاهش تعهداتش از این معاهده بین المللی و متزلزل کردن یکی از پایه های مهم توافق هسته ای را به 5 کشور اعلام خواهد کرد. موضوع از سوی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه به سفیران 5