سریال نیسان آبی : کمدی با دو کارگردان
سریال نیسان آبی یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی به کارگردانی منوچهر هادی (فصل اول) و مسعود اطیابی (فصل دوم) و تهیهکنندگی احسان ظلیپور است. فیلمنامه را سعید دولتخانی و سعید هوشیار بر اساس فیلمنامه سینمایی نیسان آبی نوشته و کمیل روحانی به نگارش درآورده است.
مجموع امتیاز های داده شده به سریال نیسان آبی آپ تی وی و آی ام دی بی به هشتاد و چهار درصد میرسه که نشون میده نیسان آبی مجموعه ای پرطرفدار فیلم ایرانی به حساب میاد
قسمت اول سریال نیسان آبی در هفته اول با بیست و هشت میلیون و هفتصد و شصت و پنج هزار و دویست و هشتاد و چهار دقیقه تماشا تونست یک رکورد تازه رو در زمینه جذب مخاطب قسمت اول به نام خودش ثبت کنه. نیسان آبی با این رکورد تازه تونست از سد سریال «آقازاده» بگذره که قبلا این رکورد رو در اختیار داشت. جالب اینکه این حجم از استقبال بی سابقه در حالی بود که منتقدان پس از پخش اولین قسمت نیسان آبی هجمه ای از انتقادات رو روانه سریال تازه منوچهر هادی کرده بودند.
از زمانی که کارگردانی فصل دوم سریال نیسان آبی به دست مسعود اطیابی که یکی از رکورد داران ساخت فیلم های کمدی موفق در سینما است سپرده شد، اولین سوال در ذهن مخاطب تداوم و انسجام قصه است که پس از پخش سریال متوجه شدیم شخصیتها و تمامی کاراکترها و بازیگران فصل اول حفظ شدن.
فیلمنامه نیسان آبی
در فصل اول سریال :
نیسان آبی قصه جمشید و رضا ست، قصه دو دوست قدیمی که روزی روزگاری عاشق دو خواهر به اسم زری و پری شدن و با اون ها ازدواج کردن
جمشید علاقه بیش از حدی به جمشید هاشم پور داره و نیسان آبیش رو حاضر نیست با هیچی عوض کنه؛ رضا هم عاشق شعر و شاعری و در رویاهاش خودش رو شاعری نامدار میدونه، جمشید با نیسانش کار میکنه و ریال روی ریال میذاره تا چرخ زندگیش بچرخه، رضا هم در جستجوی فرصتی برای بهبود اقتصاد زندگیشه و به دنبال شغلی بهتره.
در فصل دوم سریال:
اهالی شکرآباد جمع میشوند تا شام عروسی ممد را بخورن ولی نه تنها شام به کسی نمیرسد بلکه اتفاقی میافتد که باعث میشود تعادل اهالی شکر آباد از بین برود .
نیسان آبی مجموعه ای از تمام حالات و احوالات متضاد یک زندگیه ، قصه جیب خالی و پول، قصه عشق و شیفتگی، قصه خیانت و وفاداری
داستان جدید نیسان آبی 2:
جمشید قاسمپور به خاطر پیدا شدن جنازه یک زن در نیسان آبی متهم به قتل شده و بازجوییها ادامه پیدا میکنه.
اگر اسم« نیسان آبی» در کار نبود با توجه به دوخط بالایی احتمالا فکر میکردیم با یک ژانر جنایی/معمایی طرف هستیم ولی نیسان آبی 2 با همین دو خط، روی ریل« ژانر کمدی جنایی » حرکت میکنه و داستان خودش رو پیش میبره.
یکی از ژانر های قابل ترکیب یا بهتره بگم انعطاف پذیر و سازگار با ژانر های دیگه ژانر کمدیه و گاهی اوقات میتونه عاملی موثر برای کشش لحظات و خلق موقعیت های ناب باشه.
ترکیب ژانر در نیسان آبی 2 یکی از نقاط مثبت در تغییراتِ فنی سریال به شمار میره ترکیب ژانر کمدی و ترکیب ژانر جنایی ترکیبی برنده ست که میتونه بخشی از دلیل علاقه مندی مخاطبان به فیلم یا سریال باشه
دستور ساخت ژانر کمدی و ژانر جنایی دو دستور ساخت متضاد و جداگانه ست که همین متضاد بودن میتونه تکمیل کننده ضعف ها و حفره های ژانر باشه و هر دو طیف رو راضی نگه داره.
درکنار ژانر ، با نوستالژی بودن فضای نیسان آبی میتونیم به هر دوکارگردان از بابت راضی نگه داشتن مخاطب اعتماد کامل رو داشته باشیم.
هر داستان ماجرایی داره و هر ماجرا قراره اخباری رو گوش ما برسونه و به چشم های ما نشون بده در نتیجه،پشت هر طنز و کمدی، تفکری در حال گسترشه که باعث میشه مخاطب رو در عین لبخند به فکر فرو ببره، مثل نقد اجتماعی و مشکلات اقتصادی،مساله گرانی ارز و تاثیر بر زندگی مردم و تورم ناشی از گران شدن دلار .
قالب شخصیت های نیسان آبی 2 و دیالوگ ها بیان میشه تا مشکلات و معضلات رو به ما نشون بده .
نیسان آبی دو از کمدی اجتماعی هم پیروی میکنه. کمدی که وابسته ست به سبک زندگی شخصیت ها؛ از مونولوگ ها ، دیالوگ های خاص و یک رفتار یا ویژگی منحصر به فرد
چند رمز موفق در دیده شدن نیسان آبی دو در شخصیت پردازی های مکمل ، دیالوگ های تکرار شونده و بانمک و لحظات کمدی ناب دیده میشه،حتی شوخی سریال با سکانسهای معروف تاریخ سینما و سریال سازی روند تماشا رو برای مخاطبان دلنشین تر و عمیق تر میکنه.
به بهانه ژانر اصلی نیسان آبی ( کمدی ) بپردازیم به تاریخچه کمدی ، اولین فیلم کمدی و اولین کمدین های این ژانر
آبیار آبیاری میشود محصول سال ۱۸۹۵ اولین فیلم کمدی دنیا در عصر فیلمهای صامت به نمایش در اومد. آبیار آبیاری میشود به کارگردانی لوئیس لومیر بود که زمانی کمتر از ۶۰ ثانیه داشت. داستان این فیلم ماجرای پسربچهایست که باغبانی را اذیت میکند.
اولین کمدین های فیلم کمدی
یسیاری اولین کمدین بزرگ تاریخ سینما کمدی را «ماکس لندر» میدانند. بازیگری فرانسوی که کار خودش رو از کمپانی «پاته» شروع کرد. پاته مهمترین کمپانی فیلمسازی در فرانسه و یکی از مهمترینها در جهان تا پیش از جنگ جهانی اول بود. بیش از ۴۰۰ فیلم در این کمپانی ساخته شد که ماکس لندر نویسنده، کارگردان و بازیگر آنها بود. شخصیتی که در اکثر این فیلمها نشون میداد مردی شیک پوش و خوش برخورد، اما بدشانس بود. همین نقش بود که سبب شهرت جهانیش شد. یکی از قابلیتهای کمدی «ماکس لندر» تاثیر تردید ناپذیر او بر کمدیهای مک سنت و چارلی چاپلین بود.
اولین فیلم کمدی بعد از انقلاب
در سال ۱۳۵۹ اولین فیلم در ژانر کمدی برای تلویزیون به نام خانه آقای حقدوست به کارگردانی محمود سمیعی ساخته شد. از فیلمهای طنز دهه ۶۰ در سینمای پس از انقلاب ژانر کمدی و درام اجتماعی را زنده کردند میتوان جعفرخان از فرنگ برگشته به کارگردانی علی حاتمی و مردی که زیاد میدانست به کارگردانی یدا.. صمدی اشاره کرد .
بازیگر ها و عوامل
در سریال نیسان آبی ( فصل اول )
حسین یاری، مهران غفوریان، یکتا ناصر، بهناز جعفری ، جمشید هاشم پور، علیرضا خمسه، سحر قریشی، گیتی قاسمی، ایمان صفا، بهشاد شریفیان، سیروس همتی، غلامرضا نیکخواه، حسام نواب صفوی، کریم قربانی، یوسف صیادی، آرش ظلی پور، صفر کشکولی، علی مهربان، نیکی میربها، سانای امیرآبادی، آرین محمودی، سبحان هادی، طاها عبداللهی، رزا بیات، بهزاد رحیم خانی , رضا بنفشه خواه به هنرمندی پرداختهاند
آهنگساز: آریا عظیمی نژاد ، راوی: بهادر مالکی، فیلمبردار: روزبه رایگا، تدوین: سیاوش کردجان
در سریال نیسان آبی ( فصل دوم )
حسین یاری ،یکتا ناصر،مهران غفوریان،شادی خلیلی ، ایمان صفا، آرش ظلی پور،بیژن بنفشه خواه، جواد پولادی، سیروس همتی، صفر کشکولی،علیرضا خمسه،غلامرضا نیکخواه، گیتی قاسمی، یوسف صیادی،مه لقا باقری به هنرمندی پرداخته اند. شادی خلیلی در سریال نقش کاملیا دختر رضا خرسند با بازی مهران غفوریان را بازی می کنه.
عوامل نیسان آبی ( فصل اول)
تهیهکننده احسان ظلی پور
مدیر فیلمبرداری روزبه رایگا
طراح چهرهپردازی امید گل زاده
دستیار کارگردان علی سخنگو
تدوین گر سیاوش کردجان
آهنگساز آریا عظیمی نژاد
منشی صحنه مهتاب شهرابی
عوامل نیسان آبی ( فصل دوم)
کارگردان: مسعود اطیابی
نویسنده: سعید دولتخانی
تهیهکننده: احسان ظلی پور
منشی صحنه: مهتاب شهرابی
دستیار اول کارگردان: علی سخنگو
مدیر برنامهریزی: امین قوامی
جانشین تولید: محسن اسدی
به بهونه ساخت نیسان آبی توسط منوچهر هادی و مسعود اطیابی کارنامه کاری این دو کارگردان رو باهم بررسی میکنیم :
در سینما میتوان به فیلم های قرنطینه ، یکی میخواد باهات حرف بزنه، دنیای پر امید ،زندگی جای دیگریست،من سالوادور نیستم، کارگر ساده نیازمندیم، آینه بغل ،رحمان ۱۴۰۰ و فیلم حدود۸صبح اشاره کرد.
در شبکه نمایش خانگی میتوان به عاشقانه ، دل ،گیسو و نیوکمپ پرداخت و در تلویزیون سریال های خداحافظ بچه ، خوب ،بد،زشت،آمین و دلدادگان را کارگردانی کرده.
منوچهر هادی
دریافت تندیس حافظ بهترین کارگردان تلویزیونی در هفدهمین جشن حافظ برای مجموعه خانگی عاشقانه ۱۳۹۶
دریافت تندیس حافظ بهترین کارگردان تلویزیونی در نوزدهمین جشن حافظ برای مجموعه تلویزیونی دلدادگان ۱۳۹۸
حدود 8 صبح جدید ترین اثر منوچهر هادی در سال 1402 تولید شد و چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ایران شرکت کرده است.
درحال حاضر منوچهر هادی مدرس کارگاه کارگردانی و بازیگری در یکی از موسسه های هنری ست.
مسعود اطیابی
از کارهای مسعود اطیابی میتوان به مصائب دوشیزه ، خروس جنگی ، صبح روز هفتم، شرط اول ،اخلاقتو خوب کن ،ریسمانی نزدیک تر از رگ ،خاک و مرجان ،برج آرام ،ماه گرفتگی ،تگزاس ، تگزاس ۲ ، دینامیت ،انفرادی ،بخارست و هتل اشاره کرد.
در تلویزیون مسعود اطیابی کامیون و سهمی برای دوست رو در کارنامه کاری خود داره و در شبکه نمایش خانگی سریال جادوگر را کارگردانی کرده
فیلم هتل جدیدترین ساخته مسعود اطیابی ست که باز هم در گونه طنز ساخته شده و این روزها به یکی از پر فروشترین فیلمهای روی پرده تبدیل شده . اطیابی از زوج موفق پژمان جمشیدی و محسن کیایی برای بازی در نقش اول این فیلم استفاده کرده و فیلم با استقبال مخاطبان همراه شده
ناگفته نماند فیلم سینمایی تگزاس سه توسط مسعود اطیابی در حال ساخته.