سایر منابع:
سایر خبرها
واژه ی فتنه در قرآن
...: آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها می شوند و مورد آزمایش قرار نمی گیرند. 13- همان، آیه ی 3: و به یقین، کسانی را که پیش از اینان بودند آزمودیم، تا خدا آنان را که راست گفته اند معلوم دارد و دروغگویان را نیز معلوم دارد. 14- طه (20)، آیه ی 40: و تو را بارها آزمودیم. 15- عنکبوت (29)، آیه ی 10: و چون در راه خدا آزار کشند، آزمایش مردم را مانند عذاب خدا قرار می دهد. ...
روایت ابن العبری از داستان حضرت ابراهیم (ع)
به فرعون سخن گفتند. فرعون از ابراهیم پرسید که این زن کیست؟ ابراهیم گفت: خواهر من است، از پدر، نه از مادر. و ابراهیم به دروغ سخنی نگفته بود. زیرا سارا دخترعمویش بود و نیای هر دو به جای پدرشان بود. فرعون سارا را برای خود برگزید ولی با او نزدیکی نکرد و چون دریافت که سارا زن ابراهیم است او را با هدایایی کرامند، که از آن جمله بود هاجر کنیزی مصری سارا، باز پس فرستاد و گفت که از دیار او بیرون رود مباد که ...
روایت مَقدِسی از زندگی حضرت ابرهیم (ع)
و خدای توفیق بخش و یاور است. دانشمندان این فن آورده اند که او ابراهیم بن تارح بن ناحور بن ساروح بن آغور بن فالج بن عابر بن شالح بن ارفخشذ بن سام بن نوح است. گویند چون هنگام ظهور او فرا رسید ستاره شناسان و کاهنان به نمرود آگهی دادند که در این سال فرزندی زاده خواهد شد که نابودی پادشاهی تو بر دست اوست و این امر، ممکن است. چرا که روایت شده که علم نجوم، پیش از آن که نسخ شود، حقیقت داشته و دیگر ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
......). تاریخ شاهد است که این دو خطبۀ غیرت آفرین چگونه خواب گناه آلود مردم را برهم زد و حرکتها ایجاد نمود و دربار یزید را آشفته کرد. بعدها حتی ادبا و شعرای بزرگ نیز در کلام و شعرشان به مضامین این خطبه ها و مشابه آن روی آوردند و بدانها تمسک کردند. چنانکه در همان ایام سلیمان بن قتّه در بیتی از مرثیۀ خود گفت: فانّ قتیل الطفّ من آل هاشم اذّل رقاب المسلمین فَذَلّت [17] (براستی که ...
حجت الاسلام حق پناه: مداح نباید صدایش را در غیر از مدح اهل بیت(ع) خرج کند+گزارش تصویری
گهواره و میانسالی سخن بگوید. مفسرین دوجور تحلیل درباره روح القدس دارند. یک اینکه روح القدس فرشته ای از فرشتگان بزرگ و مقرب است. خداوند 4 فرشته ی مقرب دارد: جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، عزرائیل. نظر دوم این است که روح القدس موجودیت خارجی ندارد، بلکه نیرویی در وجود انسان پدید می آید که با آن ماه را دونیم میکند، یا بیمار را شفا می دهد. در واقع می گویند روح القدس درون انسان وجود دارد اما با توجه به آیات قرآن ...
روایت یعقوبی از زندگی حضرت ابراهیم (ع)
ابراهیم باشد. آنگاه لوط دعوت ابراهیم را پذیرفت و ایمان آورد و لوط پسر برادر ابراهیم خاران بن تارخ بود. و خدای عزوجل ابراهیم را فرمود که از کشور نمرود به زمین مقدس شام رود، پس ابراهیم و زنش ساره دختر خاران بن ناحور عمویش و لوط به خاران هجرت نمودند و در زمین فلسطین که خدا فرموده بود فرود آمدند و ثروت ابراهیم و لوط زیاد گردید. آنگاه ابراهیم به لوط گفت خدای متعال مال و مواشی را زیاد کرده است پس تو ...
روایت ابن اثیر از زندگی حضرت ابراهیم (ع) (2)
انجام این کار معاف فرمود تا به جای اسحاق قربانی بزرگ بکند. آنگاه خداوند به اسحاق وحی فرستاد که: از من چیزی بخواه تا نیاز تو را روا سازم. اسحاق عرض کرد: پروردگارا! از بندگان اولین و آخرین تو، هر بنده ای که برای تو شریکی قرار نمی دهد، هنگامی که به دیدار تو می رسد، او را در بهشت جای ده. عبید بن عمیر گفته است: حضرت موسی (علیه السلام) هنگام راز و نیاز با خدا گفت: پروردگارا، مردم می گویند: ای خدای ...
خلاصه ای از زندگی حضرت ابراهیم (علیه السلام)
مهاجرت کرد و در آن جا با خدای معروف به ایل یا إل ملاقات کرد، همو که نام هایی چون جبرائیل و اسرائیل و میکائیل بدو منتسب اند. برخی محقّقان ریشه ی لفظ جلاله ی الله، اله را در زبان عربی همین، همیل، إیل یا إل می دانند. این خداوند، ابراهیم پیامبر (علیه السلام) را خلیل (خلّ (دوست+ ایل) خود گرفت [7] و برابر نصّ تورات سرزمین کنعان از آن فرزندان و نسل وی شد (سفر تکوین، 13: 14، 15). مسیحیان به تصریح ...
دانشوران دینی اهل کتاب چه نام داشتند؟
ظهور پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله) و نام و محل هجرت و خاتمیت ایشان در دست است. هنگامی که تُبَّع بن حسان، از پادشاهان سلسله حمیر در یمن، با حمله به یهودیان مدینه بر آنان چیره شد، تصمیم گرفت که مدینه را ویران کند. احبار یهود به او گفتند: تو قادر به این کار نخواهی بود؛ زیرا این سرزمین محل هجرت پیامبری از فرزندان اسماعیل(صلی الله علیه و آله) است که در مکه مبعوث خواهد شد. تُبَّع که از دانش آنان آگاه ...
تفاوت های عمده دو روایت توراتی و قرآنیِ زندگی ابراهیم (علیه السلام)
تورات ابراهیم اسحاق را قربانی می کند و در روایت قرآن اسماعیل را. 8. در تورات از ساختن کعبه خبری نیست، تنها از ساختن دو مذبح به دست او یاد شده است. 9. قرآن بر خلاف تورات از زمان و تاریخ دقیق سخن نمی گوید چون کتاب عقیده و تشریع است. 10. در قرآن از تفصیلات قصه ی سفر ابراهیم از عراق به سرزمین فلسطین خبری نیست، چون بر عکس تورات کتاب تاریخ نیست. 11. در قرآن نام ساره و هاجر ...