سایر منابع:
سایر خبرها
قدرت روحانی مردی است که خدا را شناخته است و به اتکای حق از هیچ خطری بیم ندارد. مولانا آن قدرت باطنی را با معیارهای عالم حس توصیف می کند: گویی خیمه گاه لشگریان برپاست و طناب خیمه ها را استوار کرده اند. حضرت حمزه می گوید: این که در قرآن آمده است که خود را به دست خود هلاک نکنید، کسی باید از آن پیروی کند که مردن جسم را تهلکه می داند. فتح باب گشودن راه معرفت در دل سالک است. و سارعوا به آیه ی 133 سوره آل ...
...> هست منهاج و نهان در مکمن است *** یافتنش رهن گزافه جستن است مولانا در این جا به اقتضای مسئله تربیت نفوس، به تحلیل روانی انسان ها می پردازد و می گوید: مردم دنیا را نگاه کن که چقدر تاریک دل و فاقد نور ایمان اند و ببین در راه کالای ناپایدار جهان چه جانی می کَنَند. از فرط خودبینی و بزرگ منشی، جملگی دچار تفرقه و پریشان حالی شده اند. در نتیجه، در غفلت از حق مُرده اند، اما در کذب و دروغ زنی ...
، نشان نمی دهیم تا از آن شراب که ویژه ی خاصان حق است، ننوشند: (وَإِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَی الْهُدَی لَا یسْمَعُوا وَتَرَاهُمْ ینْظُرُونَ إِلَیکَ وَهُمْ لَا یبْصِرُونَ)؛ و اگر آنها را به راه راست بخوانی، نمی شنوند و می بینی شان که چشم بر تو دارند و تو را نمی بینند.(1) نقش حمام به معنای تصویر بی جان و بی حالت است. از نقش و از اهل دنیا توقع این است که در برابر سلام، جوابی و علیکی بگویند و سری ...
...> از خلیل حق بیاموز این سیر *** که شد او بیزار اول از پدر تا که ابغض لله آیی پیش حق *** تا نگیرد بر تو رشک عشق دق تا نخوانی لا و الا الله را *** درنیابی منهج این راه را توبه کن و با هرکس که ر روح و کالبد خود، آب کوثر عرفان و عمل صالح ندارد حشر نشر نکن، اما هر کس را دیدی که چهره اش از آب کوثر عرفان و ایمان و عمل صالح سرخ و باطراوت شده، بدان که او اخلاق محمدی دارد. پس او حشر ...
عزیزان برای نشر فرهنگ قرآنی و آشنائی بیشتر مردم و جامعه با معارف قرآنی و وجوهی که برای پیشرفت و ترقی حقیقی انسان مؤثر است متحمل می شوند، تقدیر و تشکر می نمایم و امیدوارم همه تلاش ها مورد قبول حضرت بقیة الله الاعظم مولانا المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که عِدل قرآن مجید هستند باشد، و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته نقشه راه زندگی إنسان ها قرآن است حجت الاسلام سیدهاشم بطحائی ...
وارد شوید و مصاحب آنان گردید، مانند بازشکاری از پوششی که سر او را می پوشاند نجات خواهید یافت. مولانا انسان را به بازشاهی تشبیه می کند که روی سرش پوششی می گذارند تا به ماندن در بارگاه و محل تربیت خود عادت کند و پس از آن روپوش را بر می دارند و باز در پیشگاه شاه آزاد و رها می کنند. سرپوش یا سرکله ما، دنیا و دل بستگی های دنیایی است که ما را نگه می دارد تا با ارشاد انبیا و اولیا شایسته ی حضرت حق شویم و آن ...
جنون می شود. شغاف به معنای جنون و گیج است. خشم انبیا و اولیا می تواند همه ی خوبی ها و بهره های زندگی را بگیرد و خاصیت ها را عوض کند. خشم دل ها خشم صاحب دلان است که همان مردان حق اند. مولانا به منکران خطاب می کند و آنها را که به ظاهر زنده اند، مرده ای می خواند که آداب غسل و دفن در مورد او اجرا نشده باشد. حنوط مواد خوش بویی است که پس تغسیل بر پیکر مرده می زنند. معنای بیت این است: ای مردگان به ظاهر زنده ...
باشد نه نور معرفت آینه کو عیب رو دارد نهان *** از برای خاطر هر قلتبان آینه نبود منافق باشد او *** این چنین آیینه تا تانی مجو هر جا که جنگ هولناکی رخ می دارد، جنگاوری حضرت احمد(صلی الله علیه و آله و سلم) فریادرس آنان می شد. هر جا که بیماری کهنه و لاعلاجی عارض می شد، نام و یاد شریف آن حضرت داروی شفابخش بود. صورت و هیئت آن حضرت بر سر راه حق ستیزان نصب می شد و نام او در دل و گوش ...
...> این دعا بسیار کردیم و صلات *** پیش لات و پیش عزی و منات که اگر حق است او پیداش کن *** ور نباشد حق زبون ماش کن چون که وادیدیم او منصور بود *** ما همه ظلمت بدیم او نور بود این جواب ماست کان چه خواستید *** گشت پیدا که شما ناراستید باز این اندیشه را از فکر خویش *** کور می کردند و دفع از ذکر خویش کین تفکرمان هم از ادبار رست *** که صواب او شود در دل درست خود چه شدگر ...
...> گر تو برگردی و برگردد سرت *** خانه را گردنده بیند منظرت ور تو در کشتی روی بر یم روان *** ساحل یم را همی بینی دوان گر تو باشی تنگ دل از ملحمه *** تنگ بینی جمله دنیا را همه اما فرعون زیر بار نرفت و گفت: ای موسی؛ به درستی که جادوگر چیره دستی هستی، زیرا با مکر و حیله خود در میان ما تفرقه افکندی. تو مردم متحد و یک پارچه را به دو گروه موافق و مخالف مبدل ساختی، زیرا جادوگری حتی ...