سایر منابع:
سایر خبرها
وضعیت رشد در فقه اسلامی
قانون مدنی (مواد 956 به بعد) ظاهراً برای رفع این نقیصه، در سال 1313 ه ش، ماده واحده ای راجع به رشد متعاملین تصویب شد و به موجب آن سن 18 سال شمسی (برای پسر و دختر) به عنوان اماره ی رشد پیش بینی شد؛ اماره ای نسبی که امکان اثبات خلاف آن در دادگاه وجود داشت. البته این اماره در مورد عقود و ایقاعات، به غیر از نکاح و طلاق بود و برای آن دو، معیاری برای رشد معین نشده بود[1]. در انتهای سال 1313 جلد ...
چشم انداز حقوق یهودی (1)
گاه ادیان توحیدی خوانده می شوند. حتی گاه در نوشته های برخی از دین پژوهان غربی از ادیان یهودی تبار (1) سخن به میان می آید، و مراد چه بسا این باشد که بنیادگذار و بسیاری از آموزه های یهودیت مورد اتفاق و پذیرش هر سه دین پیش گفته است، اما در مورد مسیحیت و اسلام چنین توافقی وجود ندارد. (2) با این همه، رابطه ی یهودیت با دو دین هم خانواده اش به یک صورت نیست. مسیحیت دینی است که از درون یهودیت جوشیده ...
آخرین وضعیت پرونده سلطانی
های ثبت و پزشکی قانونی واجد حیثیت قضایی است. جعفری ادامه داد: هم چنین برخی معتقدند برای مبارزه با فساد و منافع عمومی می توان اسناد محرمانه را منتشر کرد که در پاسخ باید گفت به خلاف آنچه که برخی بدون ذکر منبع مدعی شده اند که این امر در جوامع توسعه یافته رایج و پذیرفته است، در قوانین ایران و از جمله بند 6 ماده ی 6 قانون مطبوعات، استثنایی بر ممنوعیت موضوع بحث مقرر نشده است؛ اما از قید مجوز قانونی ...
بررسی شروط ضمن عقد در قانون ایران
نمی توان در ضمن عقد نکاح شرط کرد که شوهر حق طلاق دادن زوجه را نداشته باشد؛ سلب این حق از شوهر، مخالف قوانین آمره و باطل است. زیرا همان گونه که گفته شد، برخی شروط به سبب نامشروع بودن، بی اعتبار بوده و شرط خلاف شرع یا قوانین آمره باطل است (3)، اما با وجود این، شرع و قانون جهت جلوگیری از برخی سوءاستفاده ها، حقوق متقابلی را برای زنان در نظر گرفته است. در این رابطه گاه به صورت مطلق و بی هیچ ...
نقدی بر برابری در ازدواج و روابط خانوادگی در کمیته منع تبعیض علیه زنان
) (در همین زمینه : آیا از نظر فقهای امامیه، ازدواج بدون خواندن صیغه صحیح است؟ ) (در همین زمینه : موافقان نکاح معاطاتی/ آیا هم باشی همان نکاح معاطاتی است؟ ) (در همین زمینه: آیا هم باشی با عقد موقت تفاوتی ندارد؟ ) (در همین زمینه: نظر فقها/ در چه صورت زن و مرد به یکدیگر حرام ابدی می شوند؟ ) پی نوشت 1. . General recommendation No. 21 ...
ارزیابی وضعیت حقوقی و قضایی ازدواج و طلاق در ایران
نکته توجه داشته باشیم که قانون و شرع ما یک چارچوب برای نکاح دارد. به عبارت دیگر زن و مرد در انتخاب همسر و شروطی که در زمان عقد بیان می شود، هیچ محدودیتی ندارند (نه برای زن و نه برای مرد)، البته باید بیان داشت که بعضاً استثنائات معدودی در این زمینه وجود دارد که البته این استثنائات مرتبط با زن و مرد نیست. مثلاً قانون مدنی ما می گوید که اگر دختر باکره باشد، برای ازدواج نیاز به اذن ولی دارد و این ربطی به ...
عقود اذنیه، عقد هایی که در آن تعهد و التزام وجود ندارند
به شمار می آید که اثر اصلی آن اذن و اختیار است و در مقابل، عقد عهدی، عقدی است که اثر اصلی آن ایجاد، انتقال و یا سقوط تعهد و حق دینی است. در عقد اذنی نیز تعهدات به تبع عقد به وجود می آید اما تمایز این تعهدات با اثر عقد عهدی، آن است که تعهد در عقد عهدی در شمار اثر اصلی است در حالی که در عقد اذنی به عنوان آثار فرعی عقد، ظاهر می شود. از ویژگی های مهم عقد اذنی عدم ثبات و پایداری است و این امر موجب آن ...
ضمانت، مسئولیتی که در ورای یک امضا وجود دارد
...، هر چند بیشتر منظور از ضمان همان معنای خاص حقوقی این واژه است، ضمان به معنی اخص همان ضمانی است که در قانون مدنی از مواد 684 تا 723 بدان پرداخته شده است. ضمانت در ماده 648 قانون مدنی در ماده 648 قانون مدنی از آن بدین صورت تعریف شده است که عقد ضمان عبارتند از اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده می َگیرد. یعنی تعهد به مال است. بدین شکل که شخصی مالی را که بر ...
راز نصرت خواهی خداوند و اولیای الهی از مردم
بلکه همه موجودات سر تا پا نیازند و فقر و وابسته به آن وجود مستقل که اگر لحظه ای ارتباطشان قطع شود هیچند و پوچ. همانگونه که او بی نیاز مطلق است انسان ها فقر مطلقند، و همانگونه که او قائم به ذات است مخلوقات همه قائم به او هستند. در قدم بعدی معرفی مظهر اسماء و صفات الهی به عنوان نمونه ای از جلوات غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ در روی زمین برای اهل زمین، که همان شأن والای پیامبران و اولیای الهی ...
اقدام یاشار سلطانی در پی پیروزی یک جریان خاص سیاسی بوده است
را منتشر کرد که در پاسخ باید گفت: به خلاف آنچه که برخی بدون ذکر منبع مدعی شده اند که این امر در جوامع توسعه یافته رایج و پذیرفته است، در قوانین ایران و از جمله بند 6 ماده ی 6 قانون مطبوعات، استثنایی بر ممنوعیت موضوع بحث مقرر نشده است؛ اما از قید مجوز قانونی در قسمت پایانی می توان نتیجه گرفت که این امر با اذن مرجع ذی صلاح، امکان پذیر است نه تصمیم دلخواه مدیر مسؤول یک سایت یا یک خبرنگار یا یک فعال ...