سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر و خواص سوره حجرات
منان و کوشش و تلاش در انجام این خواسته ها، و زدودن غم از دلها و اطعام ، و پوشاندن لباس و اکرام و احترام آنها وارد شده است که بخشهای مهمی از آن را در (اصول کافی ) در ابواب مختلف تحت عناوین فوق می توان مطالعه کرد. 5 - در پایان این بحث به روایتی اشاره می کنیم که از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) درباره حقوق سی گانه مؤ من بر برادر مؤ منش نقل شده که از جامعترین روایات در این زمینه است ...
کاستی های متون آموزشی حوزه - عدم توجه به شیوه فراآموزی
رسیدن به ذی المقدمه حاصل می شود، با قصد امر مقدمه نیز قرب، حاصل می گردد. آیت الله بروجردی فرموده: ثمره هایی که برای این مسأله ذکر شده بدون ایراد و اشکال نیست. مرحوم مظفر فرموده: این بحث نتیجه علمی ندارد. تنها بحث های علمی مفیدی که در ضمن آن مطرح است، به عنوان ثمره تلقی می شود. حضرت امام فرموده: بحث مقدمه واجب دارای فایده نیست، و آنچه که بعضی از محققان به عنوان ثمره ...
مساله شر در سنت نوافلاطونی مسیحی
های الهیاتی تلقی می کند. در این مقاله بحث می وشد که ارای آگوستین و دیونیسیوس مجعول در مساله شر صرفا به طرح مباحث الاهیاتی نمی پردازند، بلکه آنان بدون تاثیرپذیری از آموزه های نوافلاطونی هیچ گاه قادر به مطرح ساختن چنین مبحثی نبودند. اما در عین حال آنان از کتاب مقدس نیز برای اثبات مدعیات خود گواه آورده اند. البته باید توجه داشت که آموزه های کتاب مقدس در مباحث آوگوستین همواره در نسبت با گناه و به ...
بررسی مسئله شرور و قدرت مطلق الهی با تکیه بر نظریه کمال گرایانه
.... سبزواری، حاج مهدی. (1348). رسائل حکیم سبزواری، مشهد: انتشارات اداره کل اوقاف استان خراسان. (1361). اسرارالحکم، جلد اول. تهران: انتشارات مولی. علامه حلی. (1380)، باب حادی عشر؛ شرح فاضل مقداد، ترجمه حاج میرزا محمد علی حسینی شهرستانی، چاپ پنجم. نشر دانش پرور. طباطبایی، محمد حسین. (1380)، اصول فلسفه و روش رئالیسم. مقدمه و پاورقی به قلم متفکر شهید استاد مطهری. جلد پنجم. چاپ ...
فتاوای تکفیری، چالشی در برابر نهاد افتاء: بازخوانی برخی شرایط افتاء از منظر مذاهب اسلامی
بغیر علم، ح9. 45. همان، ج 1، ص 44، باب من عمل بغیر علم، ح 2. 46. علی بن حسین کرکی، رسائل، ص 109. 47. محمد یسری ابراهیم، الفتوی اهمیتها و ...، ص 452-453. 48. احمد بن علی خطیب بغدادی، الفقیه والمتفقه، ج 2، ص 152. 49. اگر از کلمات کسانی مثل شیخ انصاری ادعای اجماع بر بلوغ و عقل و ایمان در مجتهد استفاده می شود، ولی حکیم و برخی دیگر از فقها در خصوص بلوغ و ایمان تأملاتی ...
تبارشناسی سلفی های تکفیری در پاکستان و پیامدهای آن
که به دروغ تحت لوای نام سلف انجام می پذیرد. کلید واژه : پاکستان، تکفیری، سلفی گری، طالبان، القاعده، سپاه صحابه، وهابیت، دیوبندی، لشگر جهنگوی. مقدمه جریان سلفی گری تکفیری روز به روز در سطح جهان اسلام گسترش می یابد و به تبع آن فعالیت های مختلف افراطی به نام اسلام گرایی نیز افزایش یافته است که سر بریدن و کشتارهای گروه های تکفیری در سوریه، پاکستان، عراق و ...، ماحصل ترویج عقاید این جریان ...
تبارشناسی مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی اسلام سلفی - تکفیری
آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و اسنادی است. کلید واژه : نص گرایی افراطی، عقل ستیزی، سلفی گری، اصالت تکلیف، تکفیر. مقدمه اسلام در طول قرن ها برای مسلمانان آیین زندگی، کمال و اعتباری فراهم آورده است که باعث تردید هیچ مؤمنی نشده است. اما حقیقت آن است که پیروان این دین از گروه های متکثر، متنوع و غیرمتحد، آن هم در جغرافیای سیاسی بسیار گسترده ای، تشکیل شده است. این از آن روست که مسلمانان درک ...
صنعانی؛ سلفی تکفیری یا سلفی میانه رو
- در حکم همان شرکی است که بت پرستان بر آن بودند و هستند. او می افزاید: نذر مالی و غیرمالی برای مرده، ریختن خون و قربانی کردن حیوانات بر آرامگاه اولیا و توسل به آنها برای رفع حاجت، عین همان کارهایی است که بت پرستان دوران جاهلیت برای بت های خود انجام می دادند. با این تفاوت که آنها این کار را با عنوان بت و بت پرستی انجام می دادند، اما قبرپرستان با نام قبر یا مشهد [زیارتگاه] انجام می دهند ...
نقش عقل در فهم و استنباط آموزه ها و گزاره های دینی از منظر سلفی های تکفیری
این حد به تعریف دقیق عقل اهتمام نورزیده اند. معنای عقل برای ابن تیمیه به شدت ابهام دارد. وی با این که مستقلاً وارد بحث معنایی نمی شود؛ اما در مقام مشاجره با متکلمان و فلاسفه معنای دوم عقل را که عقل به مثابه اسم جنس معنا به کار می رود، مورد انتقاد قرار می دهد که اگر مقصود از عقل، معرفت حاصله از عقل باشد، نمی تواند هر آن چه با عقل به دست آید، اصل سمع و دلیل صحت سمع باشد؛ زیرا مدرکات عقلی بدین معنا ...
سلفی گری در مقابل نواندیشی دینی
.... (15) سلفی گری گروه وسیعی از گرایش های سنتی و معتدل تا سلفی گری افراطی را در بر می گیرد، (16) بر خلاف تصور برخی افراد، مبنای کلامی سلفیت، اشعری مسلکی نیست، زیرا ابوالحسن الشعری به کارکرد عقل برای انتقال به معنای متون مقدس اعتقاد داشت، ولی سلفیه بسیار ظاهراگرا هستند. (17) معتقدان به سلف صالح، عقاید خود را به احمد بن حنبل (241-164ق) نسبت می دهند. وی محدثی سنتی و ضد فقاهت و اجتهاد بود و از تمسک ...