سایر منابع:
سایر خبرها
دربارۀ بازخوانی زندگی این بزرگوار بکنیم، نقش ایشان در کارهای فکری شهر بروجرد واضح می شود؛ ایشان به اصطلاح یک مرجع تقلید منطقه ای بودند، زمانی که ایشان در شهر بروجرد زعامت داشتند، تقریباً شخصیت های بزرگ از همین منطقۀ اطراف ما در درس ایشان حاضر می شدند و وجود ذی جود ایشان باعث شده بود شاگردان زیادی از سراسر کشور بیایند و در سر درس ایشان تلمذ کنند؛ بعد از آن داستان درگیری معروف ایشان با یکی از وابستگان ...
زن و مورد در برخی ابعاد معتقد بودند. به بیان جامعه شناختی، شاید بتوان گفت: طلاّب دسته اول به نوعی رابطه مبتنی بر اقتدار معتقد بودند؛ به این معنا که اعمال قدرت مرد به عنوان فرد اول خانواده، با نوعی محبت همراه است و همسر به صورت درونی این اعمال قدرت را می پذیرد ، و حال آنکه نوع رابطه مطلوب از دید دسته دوم، رابطه افقی است و اعمال قدرت در خانواده بر همسر یا به طور کلی مطرح نمی شود و یا ...
این آثار اولیه، به نظر من، بیش از همه کتابی که دربارۀ جنون است بیشترِ خوانندگان جدید فوکو را راضی خواهد کرد. این کتاب بسیار خواندنی تر از نظم اشیاست؛ ضمن اینکه با تأثیرگذارترین اثر فوکو، که بعدتر در باب رابطۀ دانش و قدرت نگاشت، پیوند بسیار نزدیک تری دارد. نسخۀ خلاصه شده (که با عنوان جنون و تمدن6، و با حذف بخش هایی با تأیید فوکو به انگلیسی ترجمه شده) به اندازۀ کافی برایتان سودمند خواهد بود اگر فرصت ...
رویکرد قابلیت بالاتر این دانش است . این استاد دانشگاه گفت: درباره رویکرد دوم که کارکردگرایانه و نتیجه گرایانه است با مسائل مختلفی روبرو هستیم و در نگاه سیاسی و اجتماعی با نظام اجتماعی و سیاسی روبرو هستیم. مساله اساسی ما این است که این سیستم و نوع زندگی ما با علوم ترجمه شده از غرب نمی تواند مسائل خود را حل کند. فرهنگ جامعه ما که موضوع علوم انسانی است ساخته و محصول اسلام است. همه آنچه که ...
حوزه و کنشگران حاضر در آن را به صورت جامعه شناختی بشناسیم. ج. حوزویان در رأس هرم قدرت با وقوع انقلاب در سال 1357 شمسی در ایران و طی فراز و نشیب های متعدد، به تدریج و پس از دوره ای کوتاه، کلیدی ترین نقش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به روحانیان سپرده شد. در رأس قرار گرفتن تربیت شدگان نهاد حوزه در خرده نظام های اساسی جامعه، ضرورت کسب شناخت از این نهاد دینی را افزایش داده است ...
ارتباط و پیوند اساسی مبحث تصویر با پدیده طلسم و جادو در فضای فرهنگی دوره میانه اسلامی مطرح شده است. بر اساس این فرضیه، در سده های نخستین اسلامی، مسبوق بر سنتی کهن در تمدن های باستان (ایران، فلسطین، عربستان، مصر و شمال افریقا)، از مبحث صورتگری و به ویژه تصاویر انسانی و حیوانی و تمثال سازی برداشتی زیبایی شناسانه وجود نداشته و فهم تصویر در درجه اول در زمینه ای جادویی و سحرآمیز و رازورانه تلقی ...
فلسفه خلقت وَ الْأئِمَّه الْمَعْصُومِینَ خُزَّانَ عِلْمِی فَلَوْلَاکُمْ مَا خَلَقْتُ الدُّنْیَا وَ لاَ الْآخِرَه . برای روشن شدن موضوع، از دو نظر زیر این بحث را بررسی می کنیم. 115) امامت و فلسفه خلقت از منظر آیات از نظر قرآن، هر مسافری نیازمند اموری است؛ راه، برنامه، مبدأ، مقصد و از همه مهم تر راهنما. از همین جا، نقش وجودی امام در روند خلقت از دید قرآن ...
...، که جایگاه و اهمیت شواهد، کشفیات و دستاورد های دانش باستانشناسی را در نقد و تصحیح گزارش ها و روایت های تاریخی و تصفیه و پیراستن تاریخ خلیج فارس از تحریف هایی که قدرت های استعماری فرامنطقه ای و برخی از کشور ها و نظام های سیاسی منطقه طی دهه های اخیر دامن زده اند را برای مخاطبان شفاف سازی عالمانه می کند. ویژگی های خلیج فارس ، عنوان مقاله سوم فصلنامه است که به قلم سردار دکتر محمدحسن نامی ...
پرنشدنی تأکید می کند که نظام فکری غرب را که برپایۀ گفتمان های دکارت، لاک و کانت بنا شده است، از نظامی فکری که کمال و تحقق خود را در قرن هفدهم ایران می یابد، جدا می کند. گفته شده است که متافیزیک اسلامی تنها یک حسن دارد و آن این است که واسطه ای برای انتقال ارسطو به قرون وسطای لاتین بود. با وجود این، متعاقباً زیر شن های تفاسیر مکرر و تکرارهای بی حاصل دفن شد. از آن جهت که متافیزیک غربی در قرن نوزدهم ...