سایر منابع:
سایر خبرها
فقط ابلهان متحول نمی شوند
داشت که به گمانم اسمش تانیا بود. تانیا عطر به خصوصی به خود می زد. خانه آن ها در شمران آن زمان، تجریش، بود و پشت خانه شان سینمایی بود که از پنجره خانه می شد فیلم ها را دید. یک روز که به اتفاق خواهرم به خانه تانیا رفته بودیم مشغول تماشای فیلمی شدیم که در حال پخش شدن روی پرده سینما بود و عطر تانیا هم فضا را پر کرده بود و به مشام می رسید. این رایحه انگار در ذهن من حک شده باشد، هر بار بعد ها ...
تماشای یک مراسم اصیل زیر برف
نهایت مراسم تِربی انجام می شود. این مراسم یک هفته بعد از مراسم عروسی یعنی در جمعه هفته سوم بهمن ماه خواهد بود. گرچه به عنوان یک گردشگر نمی توانید تمام این مراحل را ببینید اما به نظر می رسد دیدن بخشی از این جاذبه های فرهنگی، به سرمای کوهستانی اورامان بیارزد. برای رسیدن به اورامان تخت کافی است خود را به یکی از سه شهر سنندج، کرمانشاه یا مریوان برسانید. این روستا 155 کیلومتری غرب سنندج، 169کیلومتری شمال کرمانشاه و 75 کیلومتری جنوب مریوان قرار گرفته است. منبع: دنیای اقتصاد نویسنده : روشنعلی ...
داریوش شایگان: فقط ابلهان متحول نمی شوند
شخصیت داریوش شایگان را در کجای کتاب فانوس جادویی زمان می توان پیدا کرد، چه بخشی از این کتاب به شما نزدیک تر است؟ اغلب کسانی به سمت پروست می روند که با او به شکلی همدلی دارند یا به دلیلی خاص به سمتش می روند، در جستجوی زمان ازدست رفته ، کتابی نیست که از سَر تففن سراغش رفت. اول کتاب فانوس جادویی زمان درباره گرایشم به پروست مطالبی گفته ام: زمانی که در دانشگاه ژنو دانشجو بودم، به دلیل علاقه ای که به ادبیات داشتم سر کلاس استاد ژان روسه، که از نمایندگان مکتب ژنو است، در دوره ای شش ماهه با موضوع پروست شرکت کردم و از آن موقع به این نویسنده علاقه مند شدم و شروع کردم به خواندن رمان جستجو . جلد اول رمان را خواندم، اما اشتغالات دیگر ذهنی مانع از آن شد که مابقی مجلدات را بخوانم. تا اینکه بیست وپنج، شش سال پیش در بازگشت به ایران، تمام آثار پروست را همراه خود آوردم و کل مجموعه را خواندم. اگرچه تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتم، اما باز فرصتی دست نداد که روی این موضوع کار کنم، چون مشغول نگارش کتاب افسون زدگی جدید و هویت چهل تکه بودم. هنگام نوشتن کتاب جنون هشیاری ، نظریات والتر بنیامین درباره پیشگامی بودلر در طرح مفهوم تذکار که بعدها در رمان پروست نقش عمده ای ایفا می کند، نظرم را جلب کرد. این شد که برگشتم به دوباره خواندن پروست، اما این دفعه با نگاه خریدارانه. کتاب جستجو بی آنکه پیرو مکتب فلسفی خاصی باشد، از لحاظ شیوه طرح کردن مسائل اساسی، رمانی فلسفی است. مخصوصاً قسمت اول کتاب که با خواب شروع می شود، خواب بنیادین! که خواب خیلی عجیبی است. البته اولین خوانندگان رمان جستجو ، درباره این بخش نسبتاً طولانی درباره شرح غلت زدن فردی که دریافت های لحظه نیمه بیداری اش را به تفصیل بیان می کند، نظر چندان مساعدی نداشتند، چون به اهمیت این موضوع آگاه نبودند. خوابی که در اینجا پروست از آن سخن می گوید در حقیقت مظهر جوهر است. راوی داستان، در آن حالت نیمه-خفتگی مدام از خودش می پرسد، من کی ام؟ کجا هستم؟ در چه زمانی به سر می برم؟ زمان از لحظه بیداری راوی شروع می شود و کل رمان در کُنه این خواب بنیادین مستتر است. همان طور که رولان بارت گفته این خواب بنیادین، در حکم ماندالا ی تبتی بودایی است که تمام داستان، بالقوه در آن موجود است. در قسمتی از کتاب فانوس جادویی زمان ، برای روشن تر شدن این مفهوم پیچیده، از تمثیل قرقره استفاده کرده ام: قرقره ای ریسمان-پیچیده ای که هنوز گشوده نشده است. قرقره مصداق جوهر است که به محض گشوده شدنش، زمان آغاز و دنیایی خلق می شود. شش مجلد بعدی رمان در حقیقت گام به گام با این ریسمان در حال گشوده شدن که همان مسیر سیروسلوک راوی داستان است، پیش می رود و ادامه پیدا می کند: گذر از خان های مختلف و برخورد با مرشدهای گوناگون-برگوتِ نویسنده، الستیرِ نقاش، و ونتویِ موسیقیدان- و برگرفتن تعالیمی از آنان؛ آزمودن آلام عشق و دست به گریبان شدن با پریشانی حسادت؛ فروغلتیدن در ورطۀ یأس و نومیدی، تا آنجا که می توان گفت شش جلد از رمان هفت جلدی جستجو ، شرح نومیدی راوی داستان است که مدام در تحقق بخشیدن به رسالت نویسندگی اش شکست می خورد و مأیوس می شود، هم از خودش و هم گاهی از ادبیات به طور کلی. بالاخره اما در پایان، یعنی در مجلد زمان بازیافته ، با وقوع پی درپی رستاخیزهای خاطره ، راوی موفق می شود رسالتش را محقق کند. ساختمان کتاب بسیار دقیق و از پیش طراحی شده است، با علمِ به اینکه پروست قسمت آخر جلد پایانی را بلافاصله بعد از قسمت نخست جلد اول نوشته بوده، یعنی ساخت رمان از ابتدا در ذهنش کاملاً شکل گر ...
نگاهی گذرا به برخی از ادله شهادت حضرت زهرا(س)
زهرا علیها السلام مراسم برگزار می شد و این روز گرامی داشته می شد. 4- اما بعد از انقلاب اسلامی هر دو نقلی که برای شهادت آن حضرت ذکر شده است، یعنی 75 روز و 95 روز بعد از ارتحال نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم گرامی داشته می شود و در لسان حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در همان سال های اول انقلاب واژه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به خوبی و به صراحت بیان شده است و همچنین رهبر معظم ...
جشن پیرشالیار در هورامان، هر سال در نیمه زمستان برپا می شود
عروسی یادآور یک نادره تاریخی (یعنی پرواز سالار حسن) فرزند پیرشالیار بر فراز مردم در روز عروسی سالار حسن است که باعث نگرانی معنوی پیرشالیار از او که منجر به نفی شدن او شد. برنامه های مراسم پیرشالیار: مراسم عروسی در طی روز چهارشنبه و پنجشمه و قسمتی از شب جمعه به شرح زیر برگزار میگردد: روز چهارشنبه ذبح (سر بریدن) حیوانات نذری در جلو خانه پیرشالیار پس از طلوع آفتاب تا ...