سایر منابع:
سایر خبرها
الْحَالِ .(حکمت شماره 93، ص 644) در این حکمت، حضرت علی(ع) از فلسفه آزمایش ها سخن می گوید و به انسان ها سفارش می فرماید که از آزمایش های گمراه کننده به خدا پناه ببرند. و سپس انواع آزمایش ها را برمی شمرد. متن غائب: امام(ع) برای بیان انواع آزمایش ها از جانب خداوند، به آیه 28 سوره انفال استشهاد می کند به طوری که متن آن آیه را در این حکمت می آورد. وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا ...
توانیم عناصر اساسی شخصیت علی ( ع ) و فعالیت ها و نتایجی را که از آن عناصر بروز کرده است ، توضیح بدهیم ، با نظر به مجموع اصول و قوانین انسان شناسی ، اگر بخواهیم درباره علی ( ع ) تحقیق مفیدی داشته باشیم ، باین نتیجه خواهیم رسید که : شخصیتی است در حدّ اعلای کمال که زیبایی غیر قابل ترسیم روحی را بدست آورده است و دارای آن استقلال روحی است که در افقی بسیار بالاتر از فرهنگ و علم و خواسته های معمولی بشر قرار ...
: اعمال شیطان به تصرف و القا در دلها است ، از این راه است که انسان را به ضلالت دعوت می کند. پس از آنچه گفته شد این معنا به خوبی روشن گردید که : رجس و شیطانی بودن شراب و سایر مذکورات در آیه از این جهت است که اینها کار آدمی را به ارتکاب اعمال زشتی که مخصوص به شیطانست می کشانند، و شیطان هم جز این کاری ندارد که وسوسه های خود را در دلها راه داده و دلها را گمراه کند، و از همین جهت در آیه مورد بحث ...
؟ چرا نمی شود اینهایی را که می فرستند فضا دیدید که در سفینه در هوا همینطوری ماندند، اینها بدنشان بی وزن است. می شود وزن را از اجسام گرفت کاری ندارد. الان بشر وزن را می گیرد، برزخ هم خدا وزن را می گیرد این کار مهمی نیست، کار پیچیده ای نیست. الآن می توانند انسان را در بی وزنی قرار بدهند خب در برزخ هم پروردگار یک بدن به آدم می دهد بی وزن. تفاوت ظرفیت انسان ها در دنیا و برزخ خب یک ...
فضایل آل طاها و یاسین، احساس شادمانی و سرور در موالید و تألّم و اندوه در مصایب آنان از یک سو موجب تقرّب به خداست؛ زیرا ارتباط عقلی و عاطفی با آن ذوات نوری که انسان های کامل اند مایه بهره وری از معارف قرآن و استفاده از سنت معصومان (علیهم السلام) می گردد و سبب تحکیم پیوند با خلیفه خدا می شود، افزون بر آن که بزرگداشت نام و یاد اولیای الهی(ع) نیز هست. عزاداری سید شهیدان و سالار مظلومان، حضرت اباعبدالله ...
. مراد خداوند از این تعبیر این است که راه نفوذ شیطان، وسوسۀ در فکر و اندیشه است. او با وسوسه کردن و زینت دادن و با مشتبه ساختن حق و باطل انسانها را فریب می دهد. باید دانست که وسوسۀ شیطان، از انسان سلب اختیار نمی کند و قدرت مقابله را از او نمی گیرد. او نمی تواند بر انسان مسلط شود و انسان را مجبور به کاری کند؛ چرا که اگر این طور بود عذاب کردن انسان ها در دنیا و آخرت معنا نداشت، زیرا مؤاخذه و ...