سایر منابع:
سایر خبرها
علل پیدایش باور به امتناع شناخت خدا
، دارالفکر. حسینی بهشتی، سیدمحمد، بی تا، خدا از دیدگاه قرآن، تهران، بعثت. حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین، 1366، تفسیر اثناعشری، تهران، میقات. حقی بروسوی، اسماعیل، 1405ق، روح البیان، چ هفتم، بیروت، دار احیاء التراث العربی. حلی، علی بن طاووس، 1409ق، الاقبال بالاعمال الحسنه، تهران، دارالکتب الاسلامیه. حمصی رازی، محمود، 1412ق، المنقذ من التقلید، قم، جامعه ...
احادیثی که شیوه امام زمان را خشونت بار جلوه می دهد
آفتابی شد. احمدبن محمدبن عیسی اشعری او را از قم بیرون کرد. مشهور به غلو بود، به او توجه نمی شود و احادیثش نوشته نمی شود.71 پنج ابن داود در بخش دوم کتابش (ضعفا) از او یاد کرده ، عین عبارت نجاشی را آورده است .72 شش علامه حلی73، تفرشی74 و ابو علی حائری نیز عین تعبیر نجاشی را آورده اند.75 هفت شیخ طوسی از علی بن حمدبن قتیبه نیشابوری نقل کرده که فضل بن شاذان76 می گفت ...
فرهنگ در رسانه
هم می سوزد . پس احیای این فریضه الهی به نحوی واجب کفایی است و بر تک تک مسلمانان در جامعه مسلمانان واجب است و همه افراد جامعه باید جلوی بدکاری و منکرات را بگیرند. چون امر به معروف و نهی از منکر نکردن هم معصیت و گناه است. اگر بنا شود کسی علنا معصیت کند و هیچ کس وی را نکوهش نکند، به مردم و اجتماع ضرر وارد می شود. امر به معروف و نهی از منکر نه تنها یک وظیفه همگانی است بلکه در مورد همه افراد ...
وهابیت؛ ریشه ها و چالش ها
...> * منشأ و پیشینه های پیدایش تفکر وهابیت چیست؟ - این سؤال که آیا محمدبن عبدالوهاب تنها کسی بوده که اینگونه فکر و عمل می کرده و یا اینکه طرز تفکر خود را از فرد یا کسانی دیگر دریافت کرده و پیشینه فکری او چه کسانی اند، باعث می شود تا به دو مقطع تاریخی مراجعه کرده و آنها را قدری مورد توجه قرار دهیم. مقطع اول، قرن چهارم هجری قمری است که عالم معروف حنبلی به نام ابو محمد حسن بن علی بن خلف بربهاری ...
مناظره خواندنی امام باقر(ع) با اسقف مسیحیان
اول ربیع الثانی روز شهادت امام محمد بن علی الباقر علیه السلام در سال 114ق بنابر قول غیر مشهور می باشد. به همین منظور پس از آشنایی مختصر با زندگی نامه حضرت، به یکی از فضائل ایشان اشاره می کنیم. محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب مشهور به امام باقر(علیه السلام) (57-114ق. مدینه)، امام پنجم شیعیان که حدود 19 سال امامت شیعیان را بر عهده داشت. دوره امامت امام باقر(علیه السلام) مصادف با ...
اثبات وجود حضرت حجت(ع)
حضرتش به من فرمودند: در فلان ورق و فلان صفحه و فلان سطر می باشد. آقا سید محمد، صاحب مفاتیح الاصول فرمود: من همان کتاب را دیدم و در حاشیه آن کتاب به خط علامه، مضمون این جریان را مشاهده کردم. تشرف جناب شیخ انصاری(ره) عالم ربانی میرزا حسن آشتیانی، که از جمله شاگردان فاضل شیخ انصاری(ره) بود فرمود: روزی با عده ای از طلاب در خدمت شیخ انصاری(ره) به حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام ...
وهابیت خمیرمایه آل سعود است
متعددی تدوین کرد و این مسأله منشأ انحراف عقاید کسانی شد که بعدها از ادامه دهندگان مسلک او بودند. البته در برابر آرای بدعت آمیز ابن تیمیه، اندیشمندان بزرگ دینی اعم از شیعه و سنی معاصر او کتاب های زیادی در رد او نوشتند. ابن بطوطه، عبدالله بن سعد یافعی، تقی الدین سبکی، ابن حجر مکی، قاضی احنافی هر کدام به ترتیب کتاب های به نام تحفه النظار، مرآت الجنان، شفاء السقام فی زیاره خیر الانام، جوهر ...
نقشه ساواک برای تخریب چهره آیت الله فسلفی + اسناد
پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی: ششم اردیبهشت ماه سال 48، رژیم عراق به دلیل شدت گرفتن اختلافات مرزی با ایران ، دستور به اخراج ایرانیان از عراق را صادر کرد. بلافاصله رژیم عراق٬ نزدیک به نیم میلیون ایرانی را سوار بر کامیون و ماشین حمل زباله٬ به مرزهای خروجی کشورش رساند و این اقدام حکومت عراق٬ واکنش علما را در ایران برانگیخت. حجت الاسلام فلسفی یکی از وعاظ تهران در مسجد سید عزیزالله به شدت به این اقدام واکنش نشان داد. در آن زمان با توجه به بالا گرفتن تنش های ایران و عراق٬ رژیم با حذف بخش هایی٬ این سخنرانی را در رادیو پخش کرد تا به طرف مقابل بفهماند که تنها دولت ایران نیست که به عراق پرخاش می ...
ویژه برنامه های بزرگداشت هفته ولادت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)
به آن مشرف شده و به توسل می پردازند. در روایتی از حضرت امام هادی(ع) نقل شده که ایشان فرموده است هر کس قبر او (حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)) را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود و همچنین ابن قولویه در کتاب کامل الزیارات از محمد بن یحیی اشعری عطار قمی روایت کرده که شخصی از اهل ری گفت، بر حضرت امام هادی(ع) وارد شدم، آن جناب از من پرسید در کجا بودی؟ عرض کردم: به زیارت سیدالشهداء(ع) رفته بودم ...
ولایت بر تحریم و تعطیلی حج
، قاهره: المطبعه الخیریه، 1305ق . 32. دوغان، تاریخ حج گزاری ایرانیان، تهران: مشعر، 1389. 33. رفعت پاشا، ابراهیم، مرآه الحرمین، قم: المطبعه العلمیه، 1344ق. 34. سباعی، احمد، تاریخ مکه، مکه معظمه: نادی مکه الثقافی، 1404ق. 35. شارحان (امام خمینی، خویی، گلپایگانی، مکارم شیرازی)، العروه الوثقی مع التعلیقات، ج2، قم: انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب7، 1428ق ...
تدابیر همه جانبه در تنظیم جمعیت
جمهوری اسلامی ایران، تهران: فوژان گرافیک، 1388. 6. امام خمینی، سیدروح الله، تحریر الوسیله، ج2، قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم، بی تا. 7. ----------------، محشی توضیح المسائل، ج2، قم: دفتر انتشارات اسلامی؛ وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چ8، 1424ق. 8. امامی، حسن، حقوق مدنی، تهران: انتشارات اسلامیه، بی تا. 9. انصاری، مرتضی، فرائد الاصول، قم: دفتر ...
معنا و مبنای شکل گیری تشیع در عصر بعثت
، در حوادث مختلف، رسول خدا (ص) به تکرار، نصّّ به وزارت و خلافت و امامت امام علی(ع) را تأکید کردند که از نمونه های خیلی روشن آن ماجرای غدیر است که اواخر رسالت و بعثت ایشان بود. پس پیغمبر از اول تا آخر یک خط را دنبال کردند و در مواقع مختلف، در صحنه های مختلف، به شکل های مختلف، با زبان ها و بیان های مختلف وحتی با اقدامات مختلف این امر را تأکید فرمودند. مثلا حدیث منزلت، ماجرای مؤاخات، ابلاغ سورة برائت ...
عربستان، ایدئولوژی معارضان
باید قبر شریف پیامبر (ص) نیز خراب شود و تنها به دلیل رعایت احساسات مسلمانان، حکومت ما مانع از این اقدام شده و می شود، می توان نتیجه گرفت که این جامعه یا لااقل متدینان آن، در چه فضایی زندگی می کنند. شرایط در دو سه دهه اخیر در جهان مسلمان به گونه ای بوده و درآمده که این گونه افکار، حداقل برای بخشی از مردم و خاصه جوانان جاذبه دارد و دگراندیشان را نه تنها توان مقابله با آن نیست که عموماً مجبورند خود و ...
وهابی ها دموکراسی را بدعت و کفر می دانند
مشروعیت بخشیدن به آن، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. إبن حزم الأندلسی الظاهری در کتاب الفصل فی الملل والأهواء والنحل بیان می کند: تمام اهل سنت و تمام مرجئه و تمام شیعیان و تمام خوارج بر وجوب امامت و اینکه بر امت واجب است از یک امام پیروی کنند که عادل باشد و احکام الهی را در میان آن ها اقامه و احکام شریعتی را که رسول خدا(ص) آورده است، اجرایی کند . پیروان اهل بیت(ع) نیز بر این باور هستند که ...
تکفیر یکی از میوه های تلخ اندیشه تحجر است
گسترش پیدا کرد که تبدیل به تکفیر شد و امروز تکفیر یکی از میوه های تلخ اندیشه تحجر است. حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به خاطره ای از نشست با بن باذ، ابراز داشت: در 3 جلسه مفصلی که با او داشتیم، درباره موضوع شرک شیعیان سوال کردم که پاسخ داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: لا تدعوا مع الله احدا/ غیر از خدا کسی را نخوانید و شما غیر از خدا اشخاص دیگری را می خوانید؛ این اشخاص به معنای ...
ظریف عربستان را بمباران کرد!/ سال آینده، سال رونق است/ شمارش معکوس برای لغو تحریم ها/ ناگفته های تازه ...
دستمایه تلاش و کوشش جوانان در بازارها و با احیای استعدادها محقق شود . وی گفت: با تکمیل تمامی فازهای پارس جنوبی سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور بوجود می آید که این امر نیازمند تعامل سازنده با جهان است . وی همچنین اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند، یعنی روی پای خودمان بایستیم و حتی تعامل با جهان هم بر مبنای ابتکار خودمان باشد . رئیس ...
وقایع ماه ربیع الثانی
...: اول ربیع الثانی *قیام توابین در این روز در سال 65 ه سلیمان بن صرد با گروهی از توابین که نام شانزده هزار نفر آن در دفتر سلیمان ثبت شده بود – برای خونخواهی امام حسین (علیه السلام ) قیام کردند. در روز دوم ربیع الثانی ، از (نخیله) کوفه برای جنگ با ابن زیاد ملعون حرکت کردند. در شب جمعه 5 ربیع الثانی از کوفه خارج شدند و روز بعد کنار قبر حضرت اباعبدالله (علیه ...
تحلیل متنی دعای هفتم صحیفه رضویه
...> منابع تحقیق: 1. قرآن کریم. 2. آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410ق)، غرر الحکم و درر الکلم، مصحح سید مهدی رجائی، قم: دارالکتاب الاسلامی، چاپ دوم. 3. ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد (1367)، النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، مصحح محمد طناحی، قم: مؤسسه مطبوعات اسماعیلیان، چاپ چهارم، ج4. 4. ابن بابویه، محمد بن علی (1378ق)، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، مصحح: مهدی لاجوردی، تهران: نشر ...
مقام های رؤیت حضرت فاطمه زهرا(س) در قاهره
495 ق امام جعفر صادق(ع) را در خواب دید که به وی دستور ساختن این مسجد را داد، از این رو، در سال 496ق آن را بنا کرد.18 ابن ناسخ مصری نیز از زیارتگاهی به نام مشهد اشراف نام برده است که یکی از فقرای (دراویش) مصر به نام ابن لبّان، در خواب هاتفی را شنید که به او گفت: اینجا [قبر] علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع) است. ، پس او آنجا را بازسازی کرد. اما ابن زیات در اعتبار این داستان تردید کرده و ...
بهترین زمان برای استغفار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، تعریف و تفسیر مفهوم استغفار (برترین زمان استغفار، اجابت استغفار، وساطت در استغفار و ممنوعیّت استغفار برای مشرکان) از کتاب جرعه ای از قرآن به قلم محمد حسن ناصحی را منتشر می کند. * برترین زمان استغفار استغفار به زمان و مکان خاص و وضعیّت ویژه ای محدود نیست؛ ولی در حالات و موقعیّت های مختلف زمانی و مکانی، نقش ویژه خود را دارد و بیشتر مقرون به ...
سه نشانه منافق از منظر قرآن
، و احترامی که مکه دارد و زادگاه توست یادآور می شوم.... وقتی سخن سهیل به این جا رسید، پیامبر اسلام (ص) کلام او را قطع کرد و فرمود: منظورتان چیست؟. گفت: نظر سران قریش این است که امسال همگی از این جا به مدینه بازگردید و فریضه عمره و حج را به سال آینده موکول کنید. مسلمانان می توانند سال آینده، مانند تمام طوایف عرب در مراسم حج شرکت کنند، ولی مشروط بر این که بیش از سه روز در مکه ...
منابع معرفت شناختی ارزش ها
...، به طوری که قانون ناعادلانه به هیچ وجه قانوننیست. آکوئیناس برای قانون طبیعی سه ویژگی برمی شمارد:شمول، ثبات و دوام (ر.ک: طالبی، 1390، ص 6178). امام خمینی قدس سره می فرمایند: تمام احکام آسمانی وآیات باهرات الهی و دستورات انبیای عظام و اولیای کرام،از جمله حج، بر طبق نقشه فطرت و طریقه جبلّت بنا نهادهشده و تمام آنها دارای دو مقصد است: یکی استقلالی؛یعنی توجه دادن فطرت به کمال مطلق و شئون ...
جایگاه هدایا در منابع مالی ائمه (ع)
، حرام و ناروا ست. 70 ابن ابی الحدید آنچه را حسنین(ع) از معاویه دریافت می کردند، نه صله و هدیه معاویه، بلکه حق ایشان از سهم ذوی القربی که در قرآن بر آن تأکید شده است و نیز سهم آنان از بیت المال دانسته است.71 شیخ طوسی در جواز دریافت هدایای حکومتی، این کار را نه تنها جایز، بلکه واجب دانسته و می گوید: بر امام و تمام مسلمانان فرض است که هرچه در دست فرد غالب و ستمگر و مسلط ...
بررسی نظریه نصب ولایت فقیه
...> 1. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه: 2/11/1366. منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. آقابخشی، علی و افشاری راد، مینو، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشر چاپار، 1379. 3. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی،تحف العقول، قم: مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1404ق. 4. امام خمینی و خامنه ای، ولایت فقیه، سایه حقیقت عظمی، تهیه و ...
18 هزار ایرانی از حج عمره انصراف دادند
داوطلبان و مسلمانان کشور بودند که خوشبختانه مردم نسبت به این موضوع آگاه هستند و حتی یک نفر هم از میان یک ونیم میلیون نفر داوطلب انصراف نداده است. البته مراجع تقلید هم نقش حائز اهمیتی داشته اند و دسیسه های ناآگاهان در این زمینه ثمری نداشته است.درباره حج عمره هم که فریضه ای مستحب است امیدواریم بعد از محاکمه پلیس های خاطی و بعد از تدبیر مسئولان و شورای امنیت راهکار مناسبی هم در این زمینه اندیشیده شود ...
توضیحات فرمانداری تهران درباره علل رد صلاحیت رسایی/ نظر رهبری درباره اصولگرایی و اصلاح طلبی/ تهدید عارف ...
شود و در حرم کارهایی از این قبیل انجام نمی دهند و واقعا هم هیچ موقع دنبال این کارها نبوده ایم. این طوری که نمی شود. به همین دلیل در صحبتی هم که درباره آقای هاشمی رفسنجانی کردم گفتم اگر بنا بود امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی بکنیم باور کن خاتمی و تو را می زدیم تکه پاره می کردیم. اینجا که تهران نیست، اینجا قم است، ولی ایشان اجازه این کار را به ما نداده است. ما حق نداریم روی کسی دست بلند کنیم یا ...
آل سعود تهدیدی برای امنیت جهانی
مخالف با اصول انسانی می شمریم. اما مسأله اساسی تر از این سطح است. حقیت این است که امروزه رأس و رهبر تفکّر سلفی تکفیری و جهادی، آل سعود است. آل سعود از نظر فکری مروّج و قطب تفکر سلفی تکفیری جهادی بر اساس تعالیم ابن تیمیه و محمّد بن عبدالوهاب است و هر روزه جهانیان با ابعاد این پدیده خطرناک بیشتر آشنا می شوند. البته این نوع تفکر چیز مخفی و پنهانی نیست و در دانشگاههای وابسته به آل سعود مثل دانشگاه ...
حرکت جوهری در کلام صدرایی
...، قم، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، بی تا. آشتیانی، سیدجلال الدین، شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1380. ابراهیمی دینانی، غلامحسین، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1366. ابن سینا، الشفا (طبیعیات)، قاهره، دارالکاتب العربی للطباعة و النشر، 1395ق. __، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تصحیح محمدتقی دانش پژوه، تهران ...
نگاهی به موت اختیاری
. آشتیانی، میرزا احمد، سر سلوک (ترجمه و شرح رسالة الولایه)، ترجمه و شرح محمدجواد رودگر، قم، آیت اشراق، 1387. آملی، سید حیدر، المقدمات من کتاب نص النصوص، مشهد، انتشارات توس، 1367. ابراهیمی دینانی، غلامحسین، اسماء و صفات حق، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1386. ابن عربی، محیی الدین، فتوحات المکیه، بیروت، دار صادر، بیتا. ابونعیم، احمد بن عبدالله، حلیة الاولیاء و طبقات ...
نیاز جدی به مسئله عرض دین در عصر حاضر
و تدریس می شود گذرانیده اند، خودشان به این مطلب می رسند که نمی توانند محصول بعض اشتغالات خود را به خدا و پیغمبر نسبت دهند. مکتب انبیا و مکتب قرآن و وحی و امام باقر و صادق(ع) را زراره ها و ابان بن تغلب ها و محمد بن مسلم ها و عمارها و اصبغ ها و حذیفه ها و ابوذرها می شناسند، نه دیگران. هیچ گاه شنیده نشده است که یک نفر پیش مثل یعقوب ابن اسحاق کندی رفته باشد و به او عرض دین کرده باشد. یعقوب بن اسحاق ها ...