سایر منابع:
سایر خبرها
داشته است. در کتاب ابطال العناد هم نام ابن تیمیه می آید. نویسنده ما مدتی نیز در مکه بوده و مدتی نیز توسط المهدی أحمد بن الحسین بن قاسم به هند تبعید شده بود. وی پس از بازگشت از یمن در سال 1115ق درگذشت. نویسنده جز رساله نامبرده، کتابی دارد در چندین مجلد به نام الاحتراس ردا علی النبراس فی إبطال الأساس. وی کتاب ابطال را در مکه به خواهش گروهی که از او درباره مسئله افعال عباد پرسیده بودند، نگاشته است. ...
عبّاد در ری نیز حکم چنین چیزی را داشت. در مورد یمن می دانیم که فی المثل به دلیل سفر عفیف الدین علی بن محمد بن حامد صنعانی - که شاید خود او نیز از زیدیان نبوده است به شامات(حلب), وی از ابوالحسن / ابو زکریا شمس الدین یحیی بن الحسن بن الحسین بن علی اسدی حلّی(د شعبان 600 ق), عالم و دانشمند برجسته امامی روایت می کرده و کتاب های او را در 596 ق, از وی اخذ کرده بوده است(همین طور فرزند علی, یاقوت, از ...
توضیخ داده ام. اما این شیوه در میان محدثان سنی کهن بسیار نادر بوده و نمونه های کمی از این مشیخه نویسی را در میان آنان می شناسیم. البته این مسئله در مورد محدثان کهن است، در حالی که در مورد متون بعد، این شیوه در میان محدثان شیعی و سنی به وفور دیده می شود. در اینجا نمونه ای از مشیخه نویسی از نوعی شبیه شیخ صدوق و شیخ طوسی را در میان زیدیان عراق در سده پنجم و معاصر با شیخ طوسی نشان می دهم که از ...
منابع به نام شماری از مهمترین مشایخ و نیز راویان قاضی عبدالجبار در حدیث اشاره شده است: - تاریخ بغداد از الخطیب البغدادی ج 11 ص 114 -116: "عبد الجبار بن أحمد بن عبد الجبار أبو الحسن الاسداباذی سمع علی بن إبراهیم بن سلمة القزوینی وعبد الله بن جعفر بن أحمد الاصبهانی والقاسم بن أبی صالح الهمدانی وعبد الرحمن بن حمدان الجلاب والزبیر بن عبد الواحد الاسداباذی ومحمد بن أحمد بن عمرو الزئبقی ...
.... نیز توضیحی درباره شرح قاضی زید کلاری بر تحریر که در حقیقت عمدتا تلخیص شرح خود نویسنده التحریر، یعنی ابو طالب هارونی بوده که اصل آن در دست نیست اما از این شرح قاضی زید که موسوم به تعلیق نیز هست، نسخه های زیادی در اختیار است (نک: الفلک، ص 64). در مورد وضعیت مذهبی در دوره های مختلف در یمن، در الفلک الدوار اطلاعات جالبی دیده می شود، از جمله درباره اینکه در عصر المهدی علی بن محمد (قرن هشتم ...
البصری می نویسد که:" قد استدل شیخنا أبو عبد الله علی ذلک بأمور واستدل بها الاسکافی لکنه فی نصرته بلغ ما لم یبلغه". همانطور که می بینیم قاضی در این موارد از کتابی ویژه از ابو جعفر اسکافی نام نمی برد و تنها اشاره ای به نوشته ای از او دارد. پیش از این بحث، قاضی عبدالجبار در بخشی دیگر از همین مجلد هم از اسکافی نام می برد؛ اما در این بخش وی در پاره ای موارد مستقیما از کتاب المقامات او نام برده و از آن ...
یادداشت اشاره می کنم. به هر حال هیچ یک از دو چاپ حروفی این کتاب را هنوز ندیده ام و نمی توانم درباره آن دو چاپ قضاوتی داشته باشم. در اینجا به ذکر این نکته بسنده می کنم که این کتاب از نقطه نظر آشنایی با شاعران شیعی و یا شاعران سادات در سده هفتم اهمیت بسیار زیادی دارد و شماری از شاعران ناشناخته شیعی در این کتاب معرفی شده اند و پاره ای از اشعارشان در مورد اهل بیت (ع) نقل شده است. خوب است مجموعه این ...
شهر اضافه شد که از آن جمله مدرسه ی نصیریه، مسجد مقصودیه و میدان – بازاری به نام قیصریه می توان نام برد.-14 با روی کار آمدن صفویان و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران توسط شاه اسماعیل اول، پیامدهای این سیاست برای شهر تبریز نتایجی در برداشت که از آن جمله دست به دست شدن و اشغال شهر تبریز در اثنای جنگ های صفویان و عثمانی که در نهایت باعث انتقال پایتخت از تبریز به قزوین و در ادامه به اصفهان شد. اما ...