سایر منابع:
سایر خبرها
کامل افراد انسان باشد. هدف اصلی آزادی و سعادت شخصی است و وجود هر حکومتی برای این مقصود است. فرضیه ی (هه گل) در باب اینکه هرچه موجود است صحیح است و اینکه مملکت سپاهی (پروس) مظهر روح بر این کره ی خاکی است در عمل انکار حکم اخلاق است. چنین عقیده واقع را با خوب اشتباه می کند و درست و نادرست را مترادف با توانا و ناتوان می سازد. آنچه به نظر او اهمیت دارد قوت است نه حق و حق خودش تعبیر دیگریست از قوت ...
جامع جهانی گردد. خود را برای رهبانیت از مزیات ازدواج محروم ساختن از نظر اجتماعی و زیست شناسی خلاف بهداشت است. مرحله ی خانواده اساس جامعه است. فرموده اند که رئیس خانواده زندگی خود را روی حقیقت باید تأسیس کند و از پی حق برود و در تمام اعمال نظرش خدمت به هستی جاودان باشد. آیین هندو هرگز اعتزال از زندگانی و پناه بردن به کوه و غار را شرط اساسی حیات روحانی نمی شمارد. راه زندگی آسمانی از همین دنیاست ...
افروز دو عالم آرا الا که روح مطهّری تو الا که جان پیمبری تو فرشتگان را تو رهبری تو به فیض الهام به نور سیما ائمه حجّت برای امت تو بر ائمه هماره حجت کنند از تو همه اطاعت چنان که از ذات حق تعالی بهشت وحی آشیانۀ تو صدای قرآن ترانۀ تو بدین جلالت زخانۀ تو شرار آتش گرفت بالا زگریه بسته ره گلویت زغصه گشته سفید مویت چو ...
...، زبانی دارد مانند انسان. پرنده و حیوان از کلمات یا اصوات به تسبیح خالق خود مشغولند، اما برای عقل آسان نیست که چگونگی تسبیح جماد، زمین و آسمان و آنچه میان و در دل آنهاست را درک کند؛ ناچار تسبیح باید معنای دیگری غیر از معنای گفتار به کلمات و ادای صوت اشاره داشته باشد. چون ما شیوه ی هر شی ء در عبدت و روش آن را در تسبیح نمی فهمیم، نباید گفت که آنها خداوند را تسبیح نمی کنند و سرگرم عبادت و ستایش ...
گونه که شایسته اوست، می شناسند و می دانند پروردگارشان که مالک آنها، اراده و رضای آنها و همه چیز غیر از آنهاست؛ و تنها به تدبیر امور می پردازد و آنها تنها بندگان اویند؛ وظیفه ای جز پرستش او را ندارند و رضایت و اراده ی او را بر رضایت و اراده ی خود مقدم می دارند. آنها به پرستش خداوند می پردازند و در انجام یا ترک عملی جز ذات او چیزی نمی خواهند و به عذاب و پاداش توجه ندارند- هر چند که از عذاب او بیمناکند ...
را با فلسفه آمیزش دهد و حکمت ارسطو را با شریعت کاتولیک تألیف کند. تعالیم توماس به حدّی انبوه و درهم فرو رفته است که تلخیص آن دشوار است با این همه جهات عمده ی آن را می توان به اختصار بیان کرد. به نظر او عالم واقعی ذات مراتب است که مبدأ آن خدای تعالی است که هستی او از خودش است و از جسمانیت مبرّا و فعلیت تام است. فقط خداست که وجود محض و فعل محض است. کلیه ی سایر موجودات افرادی هستند ناقص و وجود ...
بدست آورد خود به نارسایی عقیده ی خود پی خواهد برد. دیانت و بی دینی با اینکه متضادند هر دو از نظر تعقل سطحی قابل توجهند. هرچند هیچ قاعده ای، هرچه هم شامل باشد، به ذاته ارزش مطلق ندارد بلکه تا آن اندازه می ارزد که باورکنندگان خود را راه صحیحی برای حیات روحانی به وجود آورد. اهمیت آن در حکایتی است که از حقیقت می کند و نیرویی است که در جلب و تعبیر سرّ هستی مؤثر واقع می شود. اگر می بینیم هندو ...
یک به منصه ی ظهور کاملی نمی رسد. همین باطن است که مراحل مختلف تاریخ آن را به هم پیوسته می دارد و در مبدأ و منتهای آن موجود است. آیا این باطن و معنی و هسته ی روحانی دین هندو چیست؟ اگر به تمدن وادی سند که باستان شناسان در این اواخر آن را برای ما کشف کرده اند توجه کنیم می بینیم میان بقایای دینی که در (موهنجودارو) (1) پیدا شده نه تنها پیکرک های الهه مادر وجود دارد بلکه پیکر یک خدای مذکر هم هست که در ...
یهودیت و مسیحیت داشته و مغرب زمین با آن آشنا است. تمدن انسان پرورانه ی چین زیر تأثیر شدید عقاید دینی هند به خصوص مذهب بودایی بوده. ولی از نظر هند علیرغم معایب و تناقضها و تفرقه و انحطاط دین مهم ترین علاقه روحی و چراغ راه و مقدمه و اساس تمدن و نیروی سوق دهنده ی فرهنگ و مظهر حیات خداپرستانه بوده است. در مغرب زمین حتی در دوستانه ترین نقاط آن فکر هندی به همه جهت مورد احترام است. ولی احترام از دور نه ...
این حقایق در زندگی مؤثر گردد تا برادری انسان تحقق یابد. در صورتی که (شوایتزر) که علم او در باب هند از روی کتابهاست عقیده دارد که مذهب هندی مردم را از زندگی گریزان می کند، (بیردوود) که یک عمر میان هندوان به سر برده امیدوار است مذهب هندی قادر خواهد بود حقایق یهودیت و عیسویت را با زندگانی زمینی تألیف نماید. به نظر من تضادی که از آن سخن می رود، میان مذهب هندو و عیسویت کمتر وجود دارد تا ...