سایر منابع:
سایر خبرها
...> طبق آیه ی فوق و فرموده ی پیامبر، همه ی موجودات منشأ هستی خود را از آب گرفته اند. مرحوم صدوق از جابر بن یزید جُعفی- که از بزرگان تابعین (39) به شمار می رود- از امام باقر (علیه السلام) پرسش هایی دارد، از جمله در رابطه با آغاز آفرینش جهان می پرسد. امام در جواب می فرماید: اوّل شیء خلَقَه من خَلْقه، الشیء الذی جمیع الاشیاء منه، و هو الماء (40)؛ نخستین آفریده ای که خدا خلق کرد، چیزی است که تمامی اشیا ...
امیر می خوابیدند یعنی در بستر رسول خدا تنها یک شب امیرالمومنین نخوابیدند بلکه در یکی از شب هایی که امیرالمومنین در بستر رسول خدا خوابیدند آیه نازل شد "وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ٱبْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ وَٱللَّهُ رَءُوفٌ بالْعِبَادِ" (سوره بقره آیه 207) بعضی از مردم(با ایمان و فداکار، همچون علی (علیه السلام) در لیلة المبیت به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر)، جان خود را به خاطر خشنودی ...
او را در زمرۀ مخلصین قرار میدهد، تا هر کس بخیال خام، خود را در زمرۀ اینان نپندارد، و لذا امام علیه السّلام علامت قبولی عمل را وجود استقامت و پایداری بیان فرمود و این همان مطلبی است که در روایت دیگری که از آن حضرت در بیان حقیقت اخلاص رسیده بدان اشاره شده و می فرماید: حقیقت اخلاص عبارت از اینست که بگوئی پروردگار من اللّه است، و بعد همانگونه که او امر نموده و در همان راهی که او معین فرموده استوار و ...
عباسی به حج رفت، در مدینه به کسائی گفت که امام جماعت را به عهده گیرد. او در نماز، نبیّ را با اشباع و تولید همزه قرائت کرد. (23) مردم به او اعتراض کردند که در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرآن را این چنین می خوانی، در حالی که قریش این قرائت را نپذیرفته است، چنان که مردی پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به عنوان یا نَبیء الله خطاب کرد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) او را نهی کرد و گفت: ما جماعت ...
اماله و اشباع و مدّ و قصر و تشدید و تلیین و امثال اینها تفسیر و اطلاق می شود. (34) حرف در لغت به معنا طرف و کناره است. ابن سیده گوید: گفته ی کسی که گوید: فلانٌ علی حرفٍ من امره؛ فلانی در کناره ی کارش قرار گرفته بدین معناست که در متن کار قرار نگرفته و در کناره است تا هرگاه ناخوشایندی پیش آید فوراً کناره گیرد. در قرآن همین تعبیر آمده، آنجا که فرموده: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَی ...