سایر منابع:
سایر خبرها
مجازات کند (آل عمران/128) مفسر قرآن کریم، در همین موضوع اضافه کرد: حتی اگر کسی لب و دندان پیامبر(ص) را شکست، نباید گفت درست نمی شود و بدبخت است؛ هیچ کس نسبت به بخشیده نشدن هیچ گناهی نباید ناامید شود. وی، تصور اینکه امر به معروف و نهی از منکر باعث کوتاهی عمر و قطع روزی می شود را تصور اشتباهی دانست و بیان کرد: مغازه دار می گوید اگر به این خانم تذکر بدهم، حجاب ات را رعایت کن دیگر نمی آید از ...
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی گفت موسی سحر هم حیران کنی است *** چون کنم کاین خلق را تمییز نیست گفت حق تمییز را پیدا کنم *** عقلِ بی تمییز را بینا کنم گرچه چون دریا برآوردند کف *** موسیا تو غالب آیی لا تخف بود اندر عهده خود سحر افتخار *** چون عصا شد مار آنها گشت عار سحر رفت و معجزه موسی گذشت *** هر دو را از بام بود ...
إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ: و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند، نبرد کنید و از حدّ تجاوز نکنید که خدا تعدّی کنندگان را دوست نمی دارد (البقره/190). بنابراین، از دیدگاه قرآن و حدیث علاوه بر اینکه نیّت باید متعالی و متوجّه اهداف عالی و مقدّس، و از ارضای خواهش های نفسانی و جلب منافع شخصی به دور باشد، به هنگام بروز خشم نیز فرد باید ضوابط عقلی را رعایت کند و اجازه ندهد خشم او ...
) با آن که در سفر پیدایش (9) به تفصیل شرح آن آمده است، ولی نه به درستی و پاکی بیان قرآن. هم چنین درباره ی موسی و هارون و بنی اسرائیل و فرعون (10) و نیز درباره ی حضرت مریم و زکریا (11) این گونه تعبیرها آمده، که حاکی از امانت در نقل و حفظ قداست مقام انبیا و اولیای خدا است. ولی این جهت در تورات هرگز رعایت نشده، بلکه برعکس، از مقامات عالیه ی آنان کاسته است. ب-خبر از حاضر؛ خبرهای غیبی است که قرآن ...
آن حضرت فرمود: افتتاح الصلوة الوضوء الخ، و همچنین از صدوق از امیر المؤمنین (ع) بعینه رسیده است. أسرار الصلاة (ملکی تبریزی)، ص: 10 ترجمه: خدا نخواسته برای شما (در دین) هیچگونه سختی و دشواری قرار دهد و لکن میخواهد تا شما را پاکیزه گرداند. و بعد این آیۀ شریفۀ دیگر را که میفرماید: وَ اللّٰهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ (توبه- 180) را ضمیمه آن بنماید و معنای محبت ذات اقدس حق را تعقل ...
و افرادی که هرگز کتابی نخوانده اند، وجود دارند. لذا تجویز فرموده تا امت وی قرآن را بر هفت حرف و برحسب اختلاف لهجه های خود قرائت کنند و لهجه های خاصی که نمی توانند آن را ادا کنند بر آنان تکلیف نشده است. در روایت دیگری فرموده: قرآن را به هر گونه که می خواهید، یعنی هرگونه که می توانید، قرائت کنید. یا هرکسی قرآن را به نحوی که آموخته بخواند، همگی در همین زمینه است . در همین مورد ابوالعالیه روایت کرده ...
خالی ای درونش نباشد (غیرمُجَوَّف) نیز صَمَد گفته می شود (معجم المقاییس اللغة3/ 309؛ مفردات ألفاظ القرآن/493 ؛ لسان العرب3/ 258 ؛ المحیط فی اللغة8/ 119) آنگاه هنگام کاربرد آن در مورد خداوند، در حالت اول، نیازمندی همه به او مدنظر خواهد بود و در حالت دوم ، بی نیازی او از همگان یا بسیط و غیر مرکب بودن او؛ و هریک از ترجمه های موجود به یکی از این معانی اشاره کرده اند که همگی با هم می تواند درست باشد و لذا ...
قارون و یارانش، به موسی(ع) ایمان آوردند. وقتی معجزات دوگانه و عذاب های هفت گانۀ موسی(ع) (اعراف/ 133 نمل/ 12) نتوانست فرعون را مجاب کند خداوند فرمان داد که شبانه از مصر خارج شوند و از مسیر دریا بروند. و خبر داد که فرعونیان شما را تعقیب خواهند کرد: وَ لَقَدْ أوْحَیْنَا إلیَ مُوسیَ أنْ أسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لهَُمْ طَرِیقًا فیِ الْبَحْرِ یَبَسًا لاَّ تخََفُ دَرَکًا وَ لاَ تخَْشی (طه ...