سایر منابع:
سایر خبرها
کار و تلاش اقتصادی از دیدگاه امام صادق(ع)
جایگاه اقتصادی هر شغلی مد نظر باشد، مسائل معنوی، فرهنگی و سیاسی آن مورد توجه است و فرهنگ مبین اسلام قبل از آنکه به بهره های فردی هر شغلی بنگرد، به مصلحت جامعه مسلمین و کشورهای اسلامی می اندیشد. بدین جهت، مشاغل رایج در هر اجتماعی را در قالب شغل های حلال و حرام دسته بندی کرده، به مسلمانان ارائه می کند. امام صادق(ع) می فرماید: در یک تقسیم بندی کلی تمام شغل های موجود در جامعه به چهار نوع تقسیم می شود: 1 ...
مشروح سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در مراسم بزرگداشت ابوخلیل
و یقین و ایمان کامل خطاب به شما می گویم ، شکست خواهید خورد . طرح آل سعود در منطقه شکست خواهد خورد و چیزی جز ننگ و عار عایدش نخواهد شد و آنگاه بعدا خواهند گفت نظامی هم به اسم نظام آل سعود وجود داشت. شما باید جبران کنید و گرنه این شما هستید که به دست مردم ضرر خواهید کرد. همه داده ها و شاخصها از میدانها حکایت از آن دارد که منطقه به این سمت و سو حرکت می کند و حتی بزرگانی که شما به آنها تکیه کرده اید و ...
رازی که جز پس از ظهور، آشکار نمی شود / امام صادق (ع) و تعلیم دعای غریق در عصر غیبت
ایشان ٬ نبود و درخواست سران قیام را که بدو وعده یاری می دادند نمی پذیرفت و نشر فقه آل محمد (ص) و علوم اهل بیت را مقدم می شمرد. زیرا آنان که بنی هاشم را به قیام می خواندند و به آنان وعده یاری می دادند ٬ همه یا بیشترشان ٬ حکومت حاکمان وقت را بر خود تحمل نمی کردند ٬ یا می خواستند خود حکومت را به دست گیرند ٬ نه آنکه خواهان زدودن بدعت و زنده کردن دین خدا و اهل بیت پیامبر ٬ باشند. اما گاهی امر ...
زن مظهر خلاقیت الله
دانش انسان شناسی و فضایل اخلاقی و تهییج و تحرک عقلی است که انسان ساز باشد و فرهنگ استعمار زده آنان را عوض نماید و با وظیفه شخصی و اجتماعی و بندگی خدا آنان را آشنا کند؛ زیرا علم، وجود است و کسی که به سعه وجود دست یابد حتما اوصاف و اخلاق نامطلوبش عوض خواهد شد و اگر چه وجود بزرگان و دانشمندان و محققان مد ظله العالی نوربخش جامعه مسلمانان جهان اند، ولی معیار ارزش فضیلت زن ها باید از خود آنان باشد باید ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عبدالامیر کاظم زاهد (1) چکیده تکفیر کردن دیگران در نگاه همه مذاهب اسلامی، امری خطیر است که فقها در مورد آن نهایت احتیاط را کرده اند، غیر از خوارج، همه فرق مسلمین بر این باورند که هیچ گناهی انسان را از دایره ایمان خارج نمی کند و ایمان امری اعتقادی و قلبی است. لذا فقهای مذاهب تأکید کرده اند که حکم ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
شناخت و لذّت بصری، بر شناخت و لذّت سمعی تقدّم دارد. 7 این شنیدن و دیدن و تکلّم به خاطر آن است که انسان از دو بُعد جوانحی و جوارحی شکل گرفته است و همانگونه که در بُعد قلبی به درک معانی می پردازد، دوست دارد از نظر محسوس نیز، هم بشنود و هم ببیند، لذا صرف تخیّل محبوب، او را قانع نمی سازد. 8 رؤیت محسوس خدا امکان پذیر نیست، چراکه خدای سبحان رؤیت خویش را متوقّف بر استقرار کوه بر جای خویش ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
، از جمله لغزش گاه های مهمی است که شایسته است مورد توجه قرار گیرد. در بسیار موارد، متن درست است و در صحت آن خلافی نیست، زیرا آیه ای از کتاب خدا، یا سنت گفتاری یا رفتاری یا مکتوب رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) است، اما مشکل در به کارگیری آن در موضوعی است که متن بر آن دلالت ندارد. گاه این پدیده، ناشی از نقص در اندیشه و بدفهمی متن است و نیز شتابی که نزد مردم عوام جامعه شاهد هستیم؛ کسانی که ...
بررسی اصول اندیشه های تکفیری و خاست گاه آن ها
اصلی غیر از اصول دین و ملاک و معیار آن پدید آمده است، اما آنچه که بر اساس قواعد اصول دین ایجاد شده، بدعت و ضلالت نیست و خدا آگاه تر است. (18)" ابن رجب حنبلی می گوید: "مقصود از بدعت چیزی است که اصلی در شریعت ندارد که بر آن دلالت کند، اما آنچه که در شریعت دارای اصل و اساس است، شرعاً بدعت به شمار نمی آید، هر چند که از نظر لغوی بدعت شمرده می شود. (19)" امام نووی می گوید: "قول ...
اسلام دین صلح و مهربانی و محبت و رحمت
. (30) این حدیث به خاطر دلالت صیغه ی عموم بر آن، هم شامل یتیم های مسلمانان و هم غیرمسلمانان می شود؛ زیرا ال در الیتیم برای جنس است و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) کسانی را که به امر نیازمندان به خصوص زنان بیوه و انسان های مسکین اهتمام می ورزند، به منزله ی کسانی می داند که در راه خدا جهاد می کنند و یا به منزله ی کسانی که شب و روز با انجام عبادات واجب و مستحبی، برای تقرب به خدا می کوشند. در ...
تکفیر تکفیریان خشونت تکفیری، در خدمت استعمار نوین
...> اگر خشونت پدیده ای متأثر از رفتار انسان در شرایط خاص تاریخی، اجتماعی و روحی باشد، چه شرایطی سبب می شود گروهی از جریانات اسلامی، خشونت را به عنوان ابزاری برای تروریسم به کار برند، و از طریق آن به خواسته های خود برسند؟ هنگامی که این گروه ها، آسیب و کشتار را به عنوان تنها راه، برای تحقق هدف خود بکار می برند، روان شناسی درونی آنان چیست؟ به نظر شما، آیا این عده محدود جریان های اسلامی که خشونت را به ...
اردوغان - گولن؛ اختلافات جدی یا نقش آفرینی ماهرانه؟!
الهی و غیر الهی را به یگانگی دعوت می کنند و معتقد هستند تفکرات آن ها فرا مذهبی و جهانی است. گولن می گوید: خداوند هیچ گاه انسان ها را بدون پیامبر نخواهد گذاشت. اگر انسان ها، حوادث کائنات را با عقل خود درک و حتی اگر خدا راهم پیدا کنند نمی توانند بدون وجود پیامبر از هدف و حکمت خلقت، مبدا و مقصد خود و نحوه عبادات خود آگاهی یابند. راه خلافت و پیامبری برای همه باز است. نماینده خلق برای حق، یعنی ...
تقدّم قوانین الهی در جامعه
منشاء جامعه انسان موجودی اجتماعی و همواره در اجتماع زندگی کرده است. کاروان انسانیّت همواره از اجتماع عبور کرده، زندگی نوع انسان در آن سپری شده، است، نوعی رابطه همزیستی، همه مردم را به هم مربوط ساخته است. به تجربه تاریخ هیچ ملّت، گروه یا فرهنگی نمی تواند جدا یا مستقل باقی بماند، چراکه تماس با بخشی از جامعه و دنیا، مستلزم تمام قسمت های دیگر است (ر. ک؛ سماور، 1379: 27). بحث از منشاء ...
حقوق بشر و جریان های تکفیری
تنهایی یک انسان است بدون هیچ گونه تغییر. - سیاسی اجتماعی هدف سیاسی و اجتماعی که مقصود از آن جلوگیری از صلاحیتهای نامحدود حاکمان بر مردم است زیرا که ادیان آسمانی در اصل برای از میان برداشتن این ظلم و فساد از سوی حاکمان و ستمی که بر روح و نفس و جسم مردم روا می داشتند از سوی خداوند نازل شد. تا محدوده تصرفات حاکمان را تنگتر سازد و آن را در چارچوب اوامر الهی قرار دهد تا بشریت را ...
معنای حقیقی برخی اصطلاحات در سخن رهبر معظّم انقلاب
شده است و در فهم موضوع و مفاد لفظ مورد بحث، نوعی روشنگری دارد.(4) آنچه در پی می آید جملات و تعابیری است که از نظر گوینده، مخاطب باید به معنای پایه (و غیر مصطلح) آن توجّه کند تا مراد و قصد و منظورِ جدّی عیان شود: جهاد کشاورزی باید در معنای حقیقی کلمه، برای مسائل کشاورزی کشور و دامداری و بقیه کارهایی که بر عهده این وزارت است، جهادی عمل کند.(5) در این جمله، رهبر ...
آیا شکر در قرآن به معنی - عبادت - است؟
بی نیاز و بزرگوار است . آیا شکر و عبادت یک مفهوم دارد؟ قرآن در تفهیم مقاصد خود اصطلاح مخصوصی ندارد، و آنجا که اصطلاح خاصی دارد، مردم را از مقاصد خود آگاه ساخته است، اکنون ما معنی این دو لفظ را از نظر لغت عرب که لغت قرآن است بررسی می نمائیم، تا روشن گردد که آیا این دو لفظ از نظر مفهوم یک معنا دارند یا اینکه این دو لفظ دو معنی مختلف دارند، ولی گاهی هر دو مفهوم بر یک مورد صدق می نمایند و ...
تأویل در قرآن
آنان نیز از علم تأویل بهره داشته باشند، یا این جمله بریده از جمله قبلی است و این گروه دارای چنین علمی نمی باشند. در این مورد قرآن در توصیف این گروه لفظ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ را به کار گرفته و بر آن تکیه کرده است. اتخاذ چنین عنوانی (استواری در دانش) برای موضوع با آگاهی از تأویل مناسب است نه با ناآگاهی و فقط ایمان به صحت انتساب آیه متشابه به خدا. اگر وظیفه این گروه فقط اعتقاد به ...
موجود ممکن و مالکیت سود و زیان
گفتگو می کند که وسیله را می پرستیدند و آنها را عبادت می کردند، در آیه قبل یادآور شدیم که لفظ دعوت و دیگر مشتقات آن در این موارد به معنی خواندن مطلق نیست، بلکه مقصود آن نوع خواندنی است که وسیله را اله و خدا بداند هرچند خدای کوچک و خدای عزوجل را اله الالهة پندارد در این صورت مفاد آیه با توسل افراد موحد که وسیله را بندگان عزیز درگاه الهی می دانند و دعای آنها را مستجاب می اندیشند فرق جوهری دارد. ...
آیا این آیات گواه بر بطلان توسل است؟
، بلکه مقصود دعوت خاصی است که بر آن پرستش منطبق می گردد و در قرآن مجید این واژه در آن قسم از دعوت که پرستش نامیده می شود زیاد به کار رفته است و گواه بر این مطلب، مضمون آیه نخست است که از طریق نفی خالقیت آنان و یا شرکت آنها در آفریدن آسمانها، معبود بودن آنها را ابطال می کند در این صورت، مفاد آیه، ارتباطی به توسل به ارواح مقدسه ندارد، توسلی که از نظر فرد متوسِّل، جز درخواست دعا از بندگان عزیز درگاه خدا ...
روش صحیح تفسیر قرآن
تفسیر یک آیه همه آیات وارد در زمینه آن آیه را دید، آنگاه از مجموع آنها اتخاذ نظر کرد و همچنین است مضامین مکرر یک جریان. این جا است که لزوم پی ریزی یک نوع دیگر از تفسیر، و آن به اصلاح تفسیر موضوعی قرآن است، جلوه گر می شود و مقصود از چنین روش، این است که مجموع آیات یک موضوع، به اندازه توانائی در یک جا گرد آیند، آنگاه با قرینه قرار دادن آین و مقایسه آیات با یکدیگر، از مجموع، نظر واحدی اتخاذ گردد ...
جریان های تکفیری و خطرهای آن برای امت اسلامی و بشریت و عوامل شکل گیری آن
دیگرانی که در پی آنان می آیند. سپس قومی می آیند که سوگندشان بر شهادت یکی از آن ها سبقت می گیرند، و سوگند وی شهادت اوست اما سؤالی که اکنون طرح آن موضوعیت فراوانی می یابد، این است که: مراد از خیریت در سه قرن نخست چیست؟ آیا مراد با صرف نظر از برخی، همه مردمی هستند که در آن زمان می زیستند یا فقط اندک شماری از مسلمانان بوده اند که به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و سنّت ایشان اقتدا کرده اند ...
رؤیت حق تعالی؛ موضوع بحث برانگیز فرقه های کلامی
، در این که خدا دیدنی است با او سخنی نداریم و درباره اینکه خدا هیچ یک از این صفات را ندارد گفت وگو می کنیم. ما با کسی درباره قابل رویت بودن خدا بحث می کنیم که می گوید خدا مثل و شبیه چیزی نیست و به مجرد بودن خدا اعتقاد دارند و خود را اهل تنزیه می داند (یعنی اشاعره)، با این همه، با آن که خدا را دیدنی می شمارد، بحث داریم . به عبارت دیگر امامیه در نقد نظر اشاعره این سوال را مطرح می کند که ...
معرفت امام زمان علیه السلام؛ چیستی، چرایی و چگونگی
شود و در دوستی ما یکدل و مخلص باشد و به آنچه ما بدان فراخواندیم عمل کند و از آنچه ما نهی کردیم دست بردارد. چنین کسی از ماست و در سرای ماندگاری (بهشت) با ماست .30 4. توجه به مفاد دعاهایی که خواندن آنها در عصر غیبت مورد تأکید قرار گرفته است، نیز ما را به اهمیّت موضوع شناخت حجّت خدا و نقش آن در زندگی انسان رهنمون می سازد. بر اساس روایتی که زرارة بن اعین از امام صادق(ع) نقل می کند، آن حضرت پس از ...
بسامد مفاهیم جامعه در قرآن
خود با نظر علاّمه همنواست (ر. ک؛ صدر، 1369: 85). به جز موارد مزبور، استنادهایی قرآنی که هویّتی را چه از زبان خود و چه به صورت حکایت به اصحاب نسبت می دهد (مانند اصحاب المؤتفکه، اصحاب الأیکه، اصحاب الرَّس و...) یا قوم و آل را مورد نظر قرار می دهد (مانند قوم تُبّع، قوم موسی، قوم بلقیس، آل فرعون، آل یعقوب و...) و یا آن هویّت را که به فرهنگی خاص نسبت می دهند، نشان از وجود یک روح و ارادۀ جمعی دارد که ...