سایر منابع:
سایر خبرها
الگوی حکومت در اندیشه جریان سلفی تکفیری
ذکر می کند یعنی خلافت بالفعل هم خوانی دارد. رشید رضا با تفکیک خلافت آرمانی (که در عصر خلفای راشدین وجود داشته) از خلافت بالفعل که بیشترین بخش تاریخ مسلمانان تحت حکم آن گذشته، خلافت بالفعل را به امامة الضرورة و استبداد (التغلب بالقوه) تقسیم کرده و ثابت می کند که این خلافت در شرایط خاص به عنوان ضرورت موقت، مجاز و تحمل شده است. (26) همان طور که در سخن رفاعی سرور آمده، هدف این جریان ها اقامه دولت ...
داعش و خشونت عریان: فهم غیرعقلانی دین و ترکیب آن با فناوری های جدید
علاوه بر دعوت، از جنگ نیز استفاده کند، منتها تنها با کسانی که با وی جنگ می کنند، اما بعد از این مرحله، در نهایت دستور خدا این است که مسلمانان تا استقرار نهایی دین، با تمام مشرکان بجنگند. برقراری حکومت خداوند و قوانین او و حذف طاغوت و قوانینی که بشر وضع کرده است، تنها با موعظه به دست نمی آید. افراد اشغال کننده جای خدا به این راحتی حاضر نیستند که قدرت را رها کنند. دین، فلسفه نیست، بلکه عمل می باشد ...
دویدن بین نظریه و سیاست روزمره
* این متن، یادداشت دکتر قانعی راد درخصوص کتاب هابرماس و روشن فکران ایرانی است که به دلایل محدودیت صفحه تنها بخشی از آن در شماره دوازدهم نشریه فرهنگ امروز به چاپ رسیده است. متن کامل این یادداشت در زیر ارائه می گردد. فرهنگ امروز/ محمدامین قانعی راد: کتاب هابرماس و روشن فکران ایرانی پس از 10 سال ممنوعیت انتشار بالاخره به همت طرح نقد به چاپ رسید [1] و نتیجه ی تلاش نویسندگان کتاب (علی پایا و محمدامین قانعی راد) برای شناخت ...
فلسفه صدرایی با حضور انحصاری برهان در مقام داوری
، 1368، ج 9، ص21 و 271 و عاشورپور چمندانی، 1392، صص 120137). نتیجه گیری 1 فلسفه ملاّصدرا به عنوان یک رشته علمی هویّتی هندسی و ماهیّتی شبکه ای دارد و مشتمل بر رهیافت، مبادی و مبانی، مسائل، روش و اهداف است. 2 اصالت وجود در شبکه معرفتی صدرایی، به عنوان نگرش بنیادین مطرح است و ملاّصدرا توانسته است به مدد آن انقلابی در تفکّر فلسفی و تحوّلی در دیگر اضلاع معرفتی علم پدید آورد ...
نمازشب خوان های کافر! / علوم انسانی غربی باعث خوشبختی نمی شود
چیست؟ حجت الاسلام میرزایی: برای رسیدن به سعادت و خوشبختی، بین مردم، سیاسیون و اندیشمندان ما چهار دیدگاه و نظریه وجود دارد: عده ای معتقدند راه سعادت ما (که البته اینها دنیوی و اخروی، هر دو را لحاظ می کنند) در یک اسلام فردی است، اسلامی که پیش از ظهور حضرت ولیعصر سلام الله علیه تشکیل حکومت درش حرام است؛ آقا نمازت را بخوان، روزه بگیر، راه حجره و مسجد و خانه ات را بلد باش، همین ...
زیربنای فلسفی و فکری زیبایی شناسی
فرهنگ امروز/ حامد گنجعلیخان حاکمی: متن زیر مقاله مفصلی است در باب زیبایی شناسی شعر-نقاشی که در آن در ابتدا تاریخچه ای از نگرش هنر به منزله زیبایی در بین اندیشمندان بررسی خواهد شد. در متن این مقاله به مباحثی چون در باب زیبایی شناسی، رقابت و طبقه بندی هنرها، شعر همچون نقاشی یا نقاشی همچون شعر و لائوکئون پرداخته خواهد شد. قسمت اول با عنوان تاریخچه ی نگرش هنر به منزله ی زیبایی یا خوب منتشر شد که در واقع بخش نخست مقدمه بود ...
تفسیر حدیث کنتُ کنزاً مخفیاً
چکیده حقیقت انسان در نگاه عارفان، چیزی جز قلب او نیست و آنچه فیلسوفان در بیان حقیقت انسان می گویند و حقیقت انسان را نفس ناطقه می نامند از نظر عارف، همان قلب است. از سوی دیگر، عارفان معتقدند: قلب انسان دارای لایه های باطنی است که در بیان تعداد این لایه ها، اختلافاتی وجود دارد و ریشه اختلافات به بیان اجمالی و تفصیلی آنها مرتبط است. در این میان، جناب عبدالرزاق کاشانی در شرح خود بر منازل ...
بیست و هشتمین شماره دوفصلنامه جاویدان خرد منتشر شد
اصالت یا اعتباری بودن وجود-محمد مصطفائی-عبدالحسین خسروپناه از مسائل مبنایی در فلسفه اسلامی بحث اصالت وجود یا ماهیت است که ثمره آن در مباحث صفات، سنخیت و رابطه وجودی میان خلق و خالق است. مشهور برآن است که میرداماد از قائلین به اصالت ماهیت بوده است؛ اما شواهدی در آثار میرداماد از جمله مفاض بودن وجود از خداوند، هم سنخی وجود خدا و وجود ممکنات، بیان برهان صدیقین، تساوق وجود و تشخص، رابطی ...
مدرنیته مهمترین عامل عرفی شدن دین، فرد و جامعه است
و جنگ 30 ساله ای بین گرایشات مذهبی مختلف درون مسیحیت رخ داد و منجر به صلح وستفالی شد براساس این صلح، آنچه که اصالت دارد مرزهای ملی است نه مرزهای دینی. امروزه که دین به عرصه آمده است و انتظار دارد که حضور تمام قد در زندگی انسانها داشته باشد، مرزهای ملی گذشته را زیر سوال می برد خود این مرزها مبنا مشخصی ندارد، در نقشه آفریقا مرزی وجود دارد مثل آنکه خط کش گذاشته اند و تا پایین کشیده اند نه ...
مفهوم آزادی مسخ شده است - علل انحطاط جوامع و تمدن ها از منظر اسلام
و بهره گیری از روش علمی و پوزیتیویستی به عنوان لایه اول بررسی می تواند به رسمیت شناخته شود. بنا بر آنچه عرض شد، می توان اینگونه جمع بندی کرد که منبع تاریخ جزو منابع معرفت شناختی مورد نظر اسلام است لکن این منبع، علی رغم اهمیتی که دارد، نسبت به منبع وحی و عقل - اعم از عقل کلی و عقل جزئی-، استقلالی ندارد . از مقدمه که عبور کنیم، می رسیم به پرسش اصلی این بحث که چه عللی زمینه سقوط و انحطاط جوامع و ...