سایر منابع:
سایر خبرها
دیدگاه فقه امامیه درباره ی حریم خصوصی
برابر مردم رسوا می سازد! چرا در خانه اش توبه نکرد! به خدا سوگند توبه اش در نهان خویش با خدا بالاتر از این است که بر او حد جاری سازم ...". (107) 2- در روایات دیگری مشابه ماجرای فوق پیش آمده که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: "اگر او پنهان می شد و توبه می کرد برایش بهتر بود". (108) 3- بر اساس روایتی دیگر امام صادق (علیه السلام) فرمودند: "سارق اگر خودش بسوی خداوند بازگردد و ...
حکم تجسّس از حریم و اسرار خصوصی افراد
استماع به سخن دیگران در حالی که دوست ندارند دیگری استماع کند، می باشد. 5- محمدبن مسلم در حدیثی طویل از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند: "... عَورَةُ المُؤمِنِ عَلَی المُؤمِنِ حَرَامٌ وَ قَالَ مَنِ اطَّلَعَ عَلَی مُؤمِنٍ فِی مَنزِلِهِ فَعَینَاهُ مُبَاحَتَانِ لِلمُؤمِنِ فِی تِلکَ الحَالِ ...". (110) (تجسّس از) زشتی های مؤمن بر مؤمن حرام است و امام (علیه السلام) فرمودند: هر کس تجسّس و ...
حکم تجسس بر ضد حکومت اسلامی
غیبت که مقدّمه ای برای نصح مستشیر است، گاهی به عنوان ثانوی- یعنی عنوان مقدّمه ی واجب بودن- واجب می گردد. از همین دست احکام که از باب مقدّمه ی واجب بودن- مقدّمه ی حفظ نظام- واجب می شوند، جواز اخذ اموال مردم- زیادتر از آنچه که به حکم نص باید بدهند- برای خرید سلاح و تجهیز دولت اسلامی در مقابل دشمن می باشد، که عنوان اوّلیه ی آن از منظر فقه حرمت است، امّا به عنوان ثانوی در برخی از برهه های زمان از باب ...
تجسّس در مقام ادای تکلیف واجب نصیحت
خدا) به "بنده"- در خصوص خیرخواهی- به خودش برمی گردد؛ زیرا خدای بزرگ از خیرخواهی بندگانش بی نیاز است. (34) ایمان و کفر و معصیت و طاعت بشر، خوب یا بد به خودش برمی گردد. در این باره امام علی (علیه السلام) فرموده اند: "خَلَقَ الخَلقَ حینَ خَلقَهُم غَنیّاً عَن طاعَتِهِم آمِناً مِن مَعصیَتِهِم لأنَّهُ لا تَضُرُّهُ مَعصیَةُ مَن عَصاهُ وَ لا تَنفَعَهُ طاعَةُ مَن اطاعهُ". (35) آفریدگان را ...
تجسّس مغیّا به انگیزه و غرض شرعی و عقلایی صحیح
بن مُحمد عن الحسین بن موسی جعفر (علیه السلام) عن أمِّه قالت: کنتُ أغمزُ قَدَمَ ابی الحسن (علیه السلام) و هو نائمٌ مستلقیاً فی السّطح فقام مبادراً یَحُرُّ ردائهُ مُسرعاً فتبعتُهُ فإذا غلامانِ له یکلّمانِ جاریتین لهُ و بینهما حائطٌ لایصلانِ إلیهما فتسمَعَ علیها ثُمَّ اِلتفتَ الیَّ فقال: مَتی جئتَ هاهنا فقلتُ: حیثُ قمتَ من نومِکَ مسرعاً فَزِعتُ و تَبعتُکَ قال: ألَم تسمعی الکلام؟ قلتُ: بَلی جعلتُ ...
موارد جواز تجسّس از نگاه قانون
، لأنّ الغاصب ظلم المالک فی قدر ما أخذه به من القیمة." (به نقل از: مؤمن قمّی سبزواری، علی (1421ق)، جامع الخلاف و الوفاق، قم: زمینه سازان ظهور امام عصر (علیه السلام)) 13. "الظلم: وضع الشیء فی غیر موضعه، و الجوز: هو مجاوزة الحد و المیل عن القصد، ثمَّ کثر استعماله حتی صار کل عسف ظلما. یقال: ظلم الشّعر : إذا أبیض فی غیر أوانه. یقول الأصفهانی: الظلم: یقال فی مجاوزة الحق الذی یجری مجری نقطة الدائرة، و ...
موارد جواز تجسّس، تفقّد و تفحص حاکم و حکومت اسلامی (1)
سلم) عرف عام خیبر علی کل عشرة عریفا". (طوسی، محمدبن حسن (1387ق)، المبسوط فی فقه الإمامیة، تهران: المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة، ج2، ص 75) 4. محدث نوری، 1408ق، ج13، ص 112. 5. ابن بابویه، 1413ق، ج4، ص 18. 6. "قالَ شُعیبُ بنُ وَاقِدٍ سَألتُ الحُسَینَ بنَ زِیدٍ- عَن طُولِ هَذَا الحَدیثِ فَقَالَ حَدَّثَنِی جَعفَرُبنُ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ بنِ عَلِیِّ بنِ أبی ...
تجلی معنویت، در سایه زیارت با معرفت حضرت امام رضا (ع)
... حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: یقتل حفدتی بارض خراسان فی مدینه یقال لها طوس، من زاره عارفا بحقه اخذته بیدی یوم القیامه و ادخلته الجنه و ان کان من اهل الکبار. قیل له: جعلت فنداک و ماعرفان حقه، قال: تعلم انه امام مفترض الطاعه، غریب شهید، من زاره عارفا بحقه اعطاه الله عزوجل اجر سبعین شهید ممن استشهد بین یدی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) علی حقیقه (حر عاملی، 233/3) نوه مرا در سرزمین ...
تحلیل و معناشناسی تزکیه و تهذیب در آیات قرآن
رذیله مانند تکبر و بخل، و اعمال فاسد و شنیع همچون: کشتن، زنا و شرابخواری می داند. ایشان در تفسیر آیه 151 سوره بقره می نویسد: التزکیة هی التطهیر، و هو إزالة الأدناس و القذارات، فیشمل إزالة الاعتقادات الفاسدة کالشرک و الکفر، و إزالة الملکات الرذیلة من الأخلاق کالکبر و الشح، و إزالة الأعمال و الأفعال الشنیعة کالقتل و الزنا و شرب الخمر . (طباطبایی، 1417: 1 / 331) همچنین ایشان در تفسیر سوره جمعه ...
دستورات پزشکی که با آموزه های شیعه مغایرت دارد
عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ إِیَّاکُمْ وَ الْإِکْثَارَ مِنْ شُرْبِ الْمَاءِ فَإِنَّهُ مَادَّةٌ لِکُلِّ دَاءٍ؛ از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود از زیاد آب نوشیدن بر حذر باشید که پایه هر بیماری است.(المحاسن، ج 2، ص571) قَالَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَقَلُّوا مِنْ شُرْبِ الْمَاءِ لَاسْتَقَامَتْ أَبْدَانُهُمْ؛ در حدیث دیگری فرمود اگر مردم کم آب بنوشند بدن هایشان مقاوم می شود.(همان) عَنْ ...