سایر منابع:
سایر خبرها
روایت اسکان اجباری عشایر توسط رضاخان
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، رضا شاه پس از رسیدن به سلطنت به انجام یک سلسله از اقداماتی مبادرت ورزید که یکی از آنها طرح اسکان اجباری عشایر بود که اصطلاحا به تخته قاپو کردن مشهور بود. در این میان ایل بختیاری به عنوان یکی از ایلات مهم و مقتدر کشور مشمول طرح اجباری اسکان عشایر از جانب دولت رضاشاه گردید. این طرح بدون انجام مطالعات و تحقیقات کارشناسی و بدون فراهم آوردن زمینه های لازم و تنها به پشتوانه نیروی نظامی و انتظامی در ایل بختیاری اجرا گردید. رضاشاه خود به طور مستقیم جریان اسکان عشایر بختیاری را دنبال می کرد. هدف وی از این اقدام، تنها یکجانشین کردن عشایر و رسیدگی به وضعیت آنان و در نتیجه فراهم آوردن امکان رشد و ترقی جامعه نبود، بلکه هدف اصلی دولت رضا شاه یکجانشین کردن ایلات و عشایر، به ویژه بختیاری ها برای اعمال نظارت مستقیم و بیشتر بر روی ایشان بود. روایت بیشتر این ماجرا را فردا ساعت 20:45 با صدای بهروز رضوی از رادیو فرهنگ بشنوید. برنامه شنیدنی های تاریخ به تهیه کنندگی امیرحسین محمودی و نویسندگی مهرنوش محتشمی هر روز از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 و ای ام ردیف 585 پخش می شود. ...
واکنش بهنوش طباطبایی به خبر جدایی اش از مهدی پاکدل
به گزارش جام جم آنلاین ، بهنوش طباطبایی بازیگر سرشناس کشور در پاسخ به خبرنگاری که در تماسی تلفنی صحت این خبر را از او سوال کرد، گفت : این خبر را نه تایید میکنم و نه تکذیب .
همایون شجریان به تماشای افسون معبد سوخته نشست
،منوچهر هادی و یکتا ناصر مهمانان این نمایش بودند. حسین پاکدل،پیمان قاسم خانی،بهزاد فراهانی، امین تارخ، بهاره رهنما،مسعود فروتن،آتیلا پسیانی، ستاره اسکندری ، طناز طباطبایی،آزاده صمدی، سید محمد علی ابطحی،لوریس چکناواریان،هانا کامکار،زهرا صبری،محمد امیر یار احمدی، پریدخت عابدین نژاد، رضا گوران،سیامک احصایی،رضا ثروتی،محسن علیخانی،دکتر حمیدرضا صدر،پژمان جمشیدی،سیاوش پاکراه،توماج دانش بهزادی، ...
ادامه فیلمبرداری سریال لبخند رخساره در مشهد
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، تهیه کننده این سریال با اعلام این خبر افزود: هم اکنون گروه در لوکیشن بیمارستان امام رضا(ع) مشهد هستند و تصویربرداری در این لوکیشن تا پایان امروز دوشنبه سوم آبان ادامه خواهد داشت. زینب تقوایی ادامه داد: کامبیز دیرباز، بهناز جعفری، علیرضا آرا، مجید نوروزی و مجید واشقانی در مشهد مقابل دوربین می روند و به زودی آتیلا پسیانی و پریوش نظریه هم به گروه اضافه خواهند شد. تهیه کننده سریال مدینه با بیان اینکه بیش از نیمی از اتفاقات و داستان سریال در مشهد مقدس رخ می دهد، پیش بینی کرد: تا حدود یک ماه آینده فیلمبرداری در مشهد مقدس ادامه خواهد یافت. تقوایی اظهار داشت: براساس داستان، کامبیز دیرباز(خلیل) در مشهد زندگی می کند و صاحب یک مغازه کبابی نزدیک حرم امام رضا(ع) است به همین خاطر غالب سریال در این شهر اتفاق می افتد. تهیه کننده سریال دودکش با اشاره به این که تاکنون بیش از نیمی از سریال لبخند رخساره تصویربرداری شده است، تصریح کرد: تا الان به تعداد 12 قسمت تصاویر، فیلمبرداری شده و با ضبط تصاویر میانی در مشهد، تعداد قسمت های این سریال به 18 قسمت خواهد رسید. تقوایی، کلانتری، فرودگاه، ایستگاه قطار، کبابی، حرم، بازارچه پشت حرم و تصاویر خیابانی را از لوکیشن های بعدی دانست و افزود: سریال لبخند رخساره به نوبه خود یکی از پر بازیگرترین و پرلوکیشن ترین سریال های اخیر رسانه ملی خواهد شد. وی از قدمگاه نیشابور بعنوان لوکیشن بعدی سریال لبخند رخساره نام برد و یادآور شد: بعد از پایان فیلمبرداری در قدمگاه، برای ضبط سایر قسمت ها، به لوکیشن جدیدی که یک شهر بندری مرزی خواهد بود، می رویم. کامبیز دیرباز، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهدی سلطانی، مجید واشقانی، آتیلا پسیانی، بهزاد فراهانی، حمیدرضا هدایتی، درسا بختیاری و علیرضا آرا از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی لبخند رخساره هستند. لبخند رخساره به تهیه کنندگی زینب تقوایی و کارگردانی بهرنگ توفیقی کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در 30 قسمت 40 دقیقه ای در حال تولید است. ...
نباید از آدم ها توقع داشت
شمسی فضل اللهی از بازیگران باسابقه تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیوست. نمایشنامه می نویسد و به حافظ خوانی و فردوسی خوانی هم معروف است. می گوید: دوست نداشته و ندارم، بپرم وسط آدم هایی که به یکباره موفق شده اند، چون این روش هزینه اخلاقی دارد و من حاضر نیستم چنین هزینه ای را بدهم . شمسی فضل اللهی صدای خوبی دارد؛ صدای دلنشینی که از شنیدنش خسته نمی شوی، هر کلامش پر از انرژی مثبت است و خوشبینی. با او هم صحبت شدیم تا برایمان از دیدگاه هایش درباره زندگی بگوید. شما به مهربانی شهرت دارید؛ آیا مهربانی خصلتی ذاتی است یا می توان آن را یاد گرفت؟ هر دو! مهربانی نوعی اخلاق و رفتار ذاتی است اما هر آدمی در طول زندگی اش به این نتیجه می رسد که مردم به او بدهکار نیستند و او از کسی طلبکار نیست. همین اصل باعث می شود آدم ها مهربان تر شوند. خداوند هرکسی را با انرژی و مختصات ویژه ای آفریده است. هر آدمی خلق شده تا در دنیا کاری انجام دهد. وقتی بدانی خدا چرا تو را آفریده، مهربان می شوی. البته این مهربانی تا زمانی ادامه پیدا می کند که نتیجه عکس از این رفتارت، نگیری و دلسرد نشوی. اما با همه اینها معتقدم بازتاب رفتار و گفتار ما به خودمان برمی گردد. دلخوری ها و طلبکاری ها و.. خودمان را بیشتر اذیت می کند. واقعیت این است که ما به دنیا آمده ایم تا درست زندگی کرده و از آن مراقبت کنیم. با این دیدگاه، زندگی کردن چقدر بستگی به محیطی دارد که افراد در آن متولد شده و رشد می کنند؟ کاملا بستگی به خانواده و نوع تربیتی دارد که در خانه به فرزندان داده می شود. اگر به بچه ها زیاده طلبی آموزش دهیم، آنها از همان کودکی خودشان را مهم تر از دیگران می پندارند و به خودشان اجازه می دهند حق دیگران را نادیده بگیرند. مهربانی کردن پدر و مادر و اعضای خانواده به هم در تربیت و شخصیت فرزندان خیلی تاثیر دارد و مهم تر از این احترام گذاشتن به یکدیگر است. بچه اگر در خانواده ای بزرگ شود که محبت و احترام اصل اول آن است، شخصیت قوی و محترمی پیدا می کند. البته آدم ها انتخاب کننده هم هستند. اگر در محیطی بی مهر بزرگ شده اند، می توانند وقتی بزرگ شدند، خودشان انتخاب کنند؛ مهربانی و احترام یا خشونت و بی احترامی. آدمیزاد مدام در حال تغییر است و باید از بدی ها به سمت خوبی حرکت کند. گفتید که نباید از دیگران توقع داشته باشیم؛ همان حرفی که این روزها به نام عشق بی قید و شرط مطرح می شود.آیا در دنیای واقعی و فراتر از دنیای معنوی و علم روان شناسی چنین چیزی امکان پذیر است؟ باید متوجه این نکته باشیم که از چه کسی توقع داریم که با ما خوب تا کند و مهربان باشد! مسلما از کارمندان یک اداره نمی توان توقع محبت داشت، آنها کار روزانه خود را انجام می دهند.در یک اداره باید رفتارها بر اساس ادب و احترام دو طرفه باشد. از کارمندان نمی توان توقع رابطه صمیمی داشت. هرچند در محیط خانواده، فامیل و دوستان هم نباید توقع داشت که آنها محبت و مهربانی را مستقیم جواب بدهند. نباید برای کسی کاری کنیم و توقع داشته باشیم که در ازای آن طرف مقابل هم برای ما کاری بکند. اگر چنین روحیه ای داریم، بهتر است اصلا برای کسی کاری نکنیم. چون این روش نامش مهربانی نیست؛ معامله است! بپذیریم که آدم ها عوض می شوند؛ قرار نیست اگر به کسی در شرایطی مهربانی و لطفی کردیم، آن آدم تا آخر عمر رابطه اش را با ما حفظ کند ! پذیرش این نوع نگاه کمی سخت است ! مگر چاره دیگری هم داریم! آدم ها کاری را می کنند که دوست دارند. نباید از آنها توقع داشت؛ حتی از فرزندان.آنها کارهای زیادی دارند و شاید نرسند هر روز به پدر و مادرشان سر بزنند، نباید آنها را مورد شماتت قرار داد. آنان جوان هستند و باید کار کنند و نمی توانند همه وقت خود را صرف ما کنند. در این شرایط بحرانی به نام تنهایی به وجود می آید که همه جوامع را تهدید می کند؛ این که هر کسی به فکر خودش باشد. هیچ آدمی تنها نمی ماند ! این که از تنهایی بترسیم و خودمان را با چیزهای بیهوده سرگرم کنیم، فاجعه است؛ پس کی کتاب بخوانیم؟ کی درون خودمان را غنی کنیم؟ بزرگانی مانند حافظ، مولوی، فردوسی و... اگر مدام در حال معاشرت و سرگرم کردن خودشان بودند که فرصتی برای نوشتن و تفکر پیدا نمی کردند. شما از ابتدا در زندگی هدف گذاری داشته اید و شاید برای همین است که حافظ خوانی و فردوسی خوانی شما را خوشحال می کند و احساس تنهایی نمی کنید؟ بله! دوست دارم همیشه در حال رشد و پیشرفت باشم. از صحبت ها و دورهم جمع شدن های معمولی بشدت دوری می کنم. چرا باید در میان جمعی بنشینم که مدام از ...
شکرستانی به شیرینی تولید ملی
این مجموعه به کارگردانی محمدرضا فخرایی زاده و با تکنیک کات اوت در مرکز پویانمایی صبا ساخته شده و جامعه هدف آن مخاطب عام است. در بخش جدید شکرستان، ژاله علو به جای مرحوم مرتضی احمدی در نقش راوی گویندگی می کند و مهدی آرین نژاد، فرانک رفیعی، نرگس فولادوند و علی همت مومیوند ازجمله گویندگان دیگر این مجموعه هستند. شیرین کامی با شکرستان جواد فرحانی، تهیه کننده شکرستان به جام جم گفت: در شرایطی که اقتصاد برای همه مردم مهم است و مقام معظم رهبری نیزامسال را سال اقتصاد مقاومتی نامیده اند، ما به کمپین آری به تولید ملی پیوستیم. برای این که بتوانیم مخاطبان را با مشکلات تولیدکننده های داخلی آشنا و انواع کالاهای ایرانی را به آنها معرفی کنیم، تصمیم گرفتیم شکرستان را در قسمت های دو دقیقه ای با موضوع اقتصاد مقاومتی و تولید ملی بسازیم، شاید که بتوانیم فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی را کم کم بین مردم جا بیندازیم. وی افزود: همیشه ثابت شده که اگر موضوعی را صادقانه برای مردم توضیح بدهیم و آنها را آگاه کنیم با ما همراه می شوند. شکرستان یک مجموعه انیمیشنی طنز محسوب می شود که گنجاندن موضوعی جدی و اقتصادی در این قالب به تامل و توجه بیشتری نیاز دارد. فرحانی در این باره بیان کرد: همیشه در قالب طنز و سرگرمی می شود پیام ها را بهتر منتقل کرد و شاهداثرگذاری بیشتری بود. کار هنرمند این است که بعضی از موضوعات و پیام ها را از نگاهِ خود و شرایط موجود به مردم انتقال دهد. این تهیه کننده درباره مدت زمان کوتاه هر قسمت شکرستان خاطرنشان کرد: تولید انیمیشن زمانبر است و برای این که کار سرعت پیدا کند، پیام باید در مدت زمان کوتاهی و به صورت خلاصه مطرح شود. وی تاکید کرد: تولید ملی کلمه شیرینی است و به دل می نشیند؛ شکرستان نیز شیرین است ولی قطعا به شیرینی تولید ملی نیست، امیدواریم این دو با هم ترکیب شده و به کام مردم ما شیرین شوند. تفکر پشت یک متن حمید برزگر، نویسنده آثاری چون جُنگ 77 ، خانه ما و زیر آسمان شهر که در اغلب موارد نویسندگی سریال های تلویزیونی را به عهده داشته، این بار با شکرستانی ها همکاری می کند. وی درباره چگونگی نگارش این مجموعه گفت: پشت هر متنی یک تفکر وجود دارد، ما نیز براساس نظرات و تحلیل های جامعه شناسان و پژوهشگران که از طریق جست وجوهای اینترنتی یا استفاده از کتاب های مورد نظر به آنها دست یافتیم، داستان های خود را طراحی کرده و به نگارش درآوردیم. تمامِ این مجموعه جز محتوای اصلی براساس تخیل است. برزگر افزود: شکرستان شخصیت های زیادی دارد که همگی برای مردم شناخته شده هستند. در حال حاضر لازم ندانستیم که شخصیت جدیدی به این مجموعه اضافه کنیم. وی یادآور شد: زمانی که می خواهیم اثری دو دقیقه ای بسازیم برای معرفی آن به زمان نیاز است، اما در این مورد فضایی داریم که مردم آن را می شناسند و برایشان شیرین است. نوشتن و ساختن آثار کوتاه، سخت تر از کارهای بلند است، چون در یک زمان محدود باید موضوعی را شروع کنیم، پیام را انتقال بدهیم و به پایان برسانیم. این نویسنده در پاسخ به این که در نگارش متن فیلمنامه برای مخاطب عام به چه نکاتی باید توجه داشت، تاکید کرد: باید با زبان همه فهم و جذاب درمورد موضوع صحبت شود. فضای انیمیشن را همه دوست دارند اما داستان و محتوا نیز باید به گونه ای باشد که هم برای کودک و هم برای بزرگسال جذاب و قابل فهم باشد. اسکندرِ دوست داشتنی شوکت حجت، سرپرست گویندگان شکرستان است که بسیاری از ما صدای او را در نقش ایشیزاکی در کارتون فوتبالیست ها و سگارو در سفرهای میتی کومان به یاد داریم. او تا کنون در نقش ها و تیپ های متفاوتی در فیلم ها و سریال ها و انیمیشن های بسیاری گویندگی کرده است. حجت در شکرستان علاوه براین که سرپرست صداپیشه هاست، گویندگی نقش اسکندر را نیز به عهده دارد. وی درباره روند گویندگی شکرستان بیان کرد: ما کار را تازه شروع و فعلا حدود پنج تا شش قسمت را صداگذاری کرده ایم. تصمیم داریم قسمت های آماده شده این مجموعه به تعداد قابل توجهی برسد تا گویندگی را ادامه دهیم. حجت درباره نقش خود در شکرستان گفت: نقش من یک نوزاد شش ماهه است که خیلی دوستش دارم، عروسکش نیز وارد بازار شده و برای کودکان نیز دوست داشتنی است. علاقه به دنیای انیمیشن حجت درباره تفاوت گویندگی در حوزه فیلم، سریال و انیمیشن گفت: کسی که کارش را دوست داشته باشد، برایش فرقی ندارد که در کدام ژانر یا حوزه گویندگی کند و مانند خیاط ماهری است که هر پارچه ای به او بدهند، می تواند با آن لباس بدوزد. آثار مستند، فیلم ها و سریال های مختلف هر کدام جذابیت خاص خود را دارد، ولی طبیعتا دنیای انیمیشن جذاب تر است به این دلیل که در آن تخیل وجود دارد و ما می توانیم باورهایمان را نقاشی کنیم. من دنیای انیمیشن را بیشتر دوست دارم. وی افزود: خوب است که یک گوینده در همه انواع آثار گویندگی کند و تبحر داشته باشد، چون اگر دائم کاری را انجام دهیم هر چقدر هم که لذتبخش باشد، مثل هر روز چل ...
فرهنگ سازی و تامین امنیت ،رسالت مشترک نیروی انتظامی و رسانه ملی است
بسیار موثربوده است. وی تصریح کرد: نقش صدا و سیما در اصلاح ناهنجاری های اجتماعی نقش بارزی است که به عنوان مثال می توان به فرهنگ سازی و اصلاح رفتاری در حوزه ترافیک اشاره کرد . وی یادآور شد: بخش های مختلف رسانه از جمله سیما و صدا توانستند به خوبی در جهت اهداف نیروی انتظامی عمل کنند. علی عسکری افزود: صداوسیمای مراکز استان ها نیز در انعکاس مشکلات و چالش های حوزه شهری می توانند نقش ...