سایر منابع:
سایر خبرها
السلام (به تعبیر مؤلف: دوره اول) آغاز شده و در آن اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شیعه در قرن اول بررسی گردیده و در فصل دوم میراث حدیثی شیعه در قرن اول هجری گزارش شده است. بخش دوم درباره مواریث عمومی شیعه است و در آن از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه (با برخی ملاحظات درباره آن) سخن رفته است. دوره دوم، عصر صادقَین علیهماالسلام است. مؤلف در ضمن بحث از این دوره، به حلقه های درس امام باقر و امام صادق، مجالس ...
قول) پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بدون شک حجت می باشد و برای اثبات آن، به ادله چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل تمسک نموده اند؛ اما درباره سنت ائمه اطهار علیهم السّلام و فاطمه زهرا علیهاالسّلام اصولیون امامیه، آن را حجت می دانند و برای اثبات آن، به ادله اربعه تمسک جسته اند، ولی اهل سنت آن را حجت نمی دانند. (7) (8) (9) نظر محققان سنی در حجیت سنت پیش از گزارش آثار نگاشته شده ...
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمد علی مهدوی راد در میان پژوهش گران مسلمان تردیدی نیست که عده ای در ساختن، پرداختن و پراکندن حدیث، به انگیزه های گوناگون، کوشیده اند؛ اما درباره آغاز این جریان، اتفاق نظر وجود ندارد. شروع جعل حدیث روایت امام علی (علیه السلام) بر پایه حدیثی از امام علی علیه السلام (1) (2 ...
...، برخی در واکنش به شبهه ها و پرسش ها و احیاناً اعتراض های نسل جدید است؛ برخی حاصل تأملات انتقادیِ درباره بخش عظیمی از میراث حدیثی است و برخی صرفاً تأمل در این میراث و معطوف به درک ضرورت هاست. ریشه تجدیدنظرطلبی حدیثی در سده های گذشته، موضوع عدالت صحابه و اندکی بعد موضوع صحت روایات صحاح شش گانه، به ویژه صحیح بخاری و مسلم، در میان اهل سنت، تأمل برانگیز شد. عدالت ...
تدوین و جعل، حجیم تر شد (2). دیدگاه نخستین عالمان غربی درباره وثاقتِ تاریخیِ حدیث، دوگانه بود: از یک سو، بخشی از روایات نبوی و برخی اخبار مربوط به صحابه و دیگر مسلمانان قرن نخست و آغاز قرن دوم را صحیح تلقی می کردند، گو اینکه می پذیرفتند این روایات چه بسا در جریان نقل تا حدی تحریف شده باشند؛ و از سوی دیگر، چنین می پنداشتند که عمده احادیث رایج در قرن سوم، که پس از آن هم رو به افزایش گذاشت، حاصل ...
صرفآ در مواردی خاص احادیث را تاریخ گذاری کرد. در اواخر دهه 1320ش/1940، برخی محققان غربی به دنبال روشهایی کامل تر و دقیق تر در تاریخ گذاری احادیث بودند. شاخت کوشید در کنار بررسیِ متن حدیث، از سند آن نیز در تاریخ گذاری استفاده کند. در همین دوره، یوهانس کرامرس، با رجوع به شیوه کسانی چون آلویس اشپرنگر (18) در قرن سیزدهم/ نوزدهم، کوشید ترکیب جامع تری از این دو روش عرضه کند. او صورتهای مختلفِ یک ...
نگارش حدیث موافق نبود و حتی اصحاب را از این کار نهی می کرد. (20) روایت دو فرد اخیر را محققان اهل سنّت ضعیف دانسته اند. (21) درباره روایت ابوسعید نیز دانشمندان از جهت موقوف یا مرفوع بودن آن، اختلاف نظر دارند. (22) به فرض مرفوع بودن روایت ابوسعید از جهت متن و سند اشکالات اساسی دارد (23) و نمی توان از آن نتیجه گرفت که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با نگارش حدیث مخالف بوده است. البته به عقیده ...
مباحث موجود در بخش یک که خود تفسیری بر بخش های تورات است، در نظر گرفته شده اند، درست همان گونه که میشنای معروف با عبارات موجزش به عنوان مقدمه ای بر مباحث تلمود عمل می کند. این میشناهای عرفانی بدون نام اند و به شیوه ای مغلق نوشته شده اند و به نظر می رسد که آنها نوعی الهام از جانب نداهای آسمانی را نشان می دهند. 13. تفسیر زُهری بر کتاب غزل غزل ها ، تفسیری کاملاً قبالایی درباره ی آیات نخستین غزل های ...