سایر منابع:
سایر خبرها
مدرس می گفت: من نماینده پنج هزار روحانی و مجتهد هستم!
می دانند. مرحوم سید کاظم یزدی در مورد اشغال لیبی، واکنش نشان می دهد و فتوا صادر می کند، در مورد اشغال عراق و بین النهرین هم فتوا صادر و همه را دعوت به جهاد می کند و لذا بر خلاف تصور یا تبلیغات عده ای، وی آدم غیر سیاسی نیست. او بر این اساس که بخشی از جهان اسلام مورد تهاجم قرار گرفته، برای مقابله و دفاع فتوا می دهد. در خصوص استبداد هم ایشان در سال 1224 قمری به مظفر الدین شاه نامه ای می ...
اسحاق لوریا و مکتب او (1)
) چند سال پس از تبعید، آموزه های مسیحایی یهودیت را در آنها تدوین کرد، به زودی با مکتوبات، رساله ها، موعظه ها و آثار مکاشفه ای متعددی همراه شد که پیامدهای این فاجعه در آنها به پرشورترین و جدی ترین بیان خود دست یافتند. در این آثار، که مؤلفان آنها جهت مرتبط ساختن تبعید، با پیشگویی های قدیمی رنج بسیاری بردند، ویژگی نجات بخش فاجعه ی 1492 بسیار مورد تأکید قرار گرفت. از این رو تصور بر این بود، که درد و رنج ...
اسحاق لوریا و مکتب او (2)
...، حتی یک مورد از کتبش با اجازه او تکثیر و انتشار نیافت. با وجود این، تعداد زیادی از آنها زمانی که او به سختی مریض بود، به صورت پنهانی در صفد در سال 1578 رونویسی شد - برادر او رشوه ای معادل پنجاه قطعه طلا برای تحویل دادن آثار او دریافت کرده بود - و از آن پس در میان اساتید در فلسطین منتشر شد. درباره ی یوسف ابن تبول، دومین پیرو مهم لوریا، نمی توان گفت که او مبلغی مشتاق و پرشور بود، گرچه به نظر ...
اسحاق لوریا و مکتب او (3)
اصلی آفرینش را تشکیل می دهد، هدف پنهان وجود نیز هست. در واقع معنای نجات چیزی نیست جز بازگردانی و نظام بخشی مجدد کل نخستین، یا با استفاده از اصطلاح عبری تیقون. طبعاً اسرار تیقون مسئله ی اصلی نظام عرفانی، نظام نظری و عملی لوریا است. جزئیات آن، به ویژه در جنبه ی نظری، ماهیتی بسیار فنی دارند و من در اینجا قصد ندارم به تفصیل به توصیف آنها بپردازم. (33) آنچه باید مورد توجه قرار دهیم، شمار اندکی اندیشه ی ...
اسحاق لوریا و مکتب او (4)
ظواهر فردی پراکنده شده، آنگاه تمام تناسخ های نفوس نهایتاً تنها مهاجرت های نفس واحد است که تبعیدش کفاره ی هبوط آن می باشد. علاوه بر این، هر فردی با رفتارش، موقعیت های بی شماری برای تبعید مجدد فراهم می کند. با وجود این ما در اینجا تصور جامعی از گیلگول به عنوان قانونی مربوط به عالم داریم، و اندیشه ی مجازات از طریق عذاب در جهنم بیشتر به حاشیه رانده شده است. ظاهراً نظریه ای افراطی در مورد مجازات در ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (1)
بود که تبعید و آزار و اذیت می توانست به وجود آورد، و در عین حال آگاهی و شعور بسیار حساسی را درباره ی زندگی به وجود آورده بود که واقع میان دو قطب تبعید و نجات قرار داشت، به چیز زیادی برای برداشتن گام نهایی به سوی مسیحاباوری نیاز نداشت. ظهور شبتای صبی (1) و ناتان اهل غزه (2) با آزاد کردن قوا و انرژی های نهفته ای که به تدریج در طی نسل های پیش از آنها انباشته شده بود، به این گام شتاب بخشید. فوران این ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (2)
در نتیجه ی ارتداد مصیبت بار این مسیحای جدید به وجود آمد و مستقیم و غیر مستقیم ماهیت پر از تناقض اقدام او را تشدید کرد. (1) من دنبال کردن روند این جنبش را مهم می دانم، اگر تنها به خاطر این باشد که نقشی که آیین شبتای در پیشرفت معنوی یهودیان در طی نسل های بعد از آن ایفا کرد، معمولاً دست کم گرفته شده است. آیین شبتای نشانگر اولین شورش جدی در یهودیت از هنگام قرون وسطا است؛ و اولین مورد از اندیشه های ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (4)
به دنبال ارتداد شبتای اندیشه های مشابهی، به ویژه در سالونیکا ظاهر شد. اعتقاد بر این بود که واقعیت درونی نجات، که پیش از این در قلمرو پنهان آغاز شده بود، قانون رفتار عالی تر را بر آنهایی که آن را تجربه می کنند تکلیف می کند. من قصد ندارم که لوازم عینی مختلف این نظریه را مورد بحث قرار دهم، یعنی این دو نظریه که: ارتکاب گناه جهت غالب آمدن بر قدرت شرّ از درون شایسته و ارزشمند است، و: ارتکاب گناه ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (1)
.... در مورد او نیز سنت قدیم حسیدی بر این عقیده بود که بعل شم چند سال پس از مرگ نویسنده زمانی که وی در طی مسافرتی به مسریتز شوق و علاقه ی فراوان خود را به آثار او نشان داد، در قید حیات بوده است. نقطه ی پیوند و اتحاد بسیار مهم دیگری میان ارتداد شبتای و حسیدیسم وجود دارد و آن از معیار ارزش های حاخامی است، یعنی تصور آنها از انسان ایده آلی که نقش رهبری را به او نسبت می دهند. از نظر یهودیان ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (2)
احساس کرد که اشتیاق دارد تا تجربه ی شخصی و فردی زندگی اش را در یک اجتماعی جاودانه سازد که آن را نه با زبان خود بلکه با زبان خودشان مورد خطاب قرار می دهد، عامل جدیدی به وجود آورد که جنبش عرفانی به عنوان پدیده ای اجتماعی حول آن می توانست شکل بگیرد و این گونه نیز شد. دیگر انسان مؤمن نیاز به قبالا نداشت؛ او با تمسک به برخی ویژگی هایی که قدیس، یا صدیق، که وی تلاش می کرد از راه و روش او پیروی کند در ...
مؤلفه های مفهوم انقلاب اسلامی در رمان های جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان
رستگاری تعبیر کرد هرچند که نویسنده خواسته به هر ترتیبی هست، پای هستی به این جزیره کشیده شود و سپس از آنجا نجات یابد، اما نتوانسته محمل های واقعی و توجیه مناسب و قابل پذیرشی برای این سفر اجباری و رهایی از این دیار نفرین شده به وجودآورد. یکی از مهم ترین انتقادهای وارد به این رمان دوجلدی، این است که به رغم اجتماعی و سیاسی بودن و با آنکه رویدادهایش به سال های بسیار پرافت وخیز و توفانی این ...