سایر منابع:
سایر خبرها
رحمت و توفیق است، و اگر از انسان باشد، به معنای دعا و نفرین و درخواست بر ضرر غیراست.(المفردات، ص 471) طرد از رحمت عموماً، و رحمت الهی خصوصاً، معنای مبنایی تری برای این واژه می باشد.(طریحی، همان، ج 6، ص 309)برخی نیز لعن را با نفرین و سب یکی قلمداد کرده اند.(ابن اثیر، مبارک بن محمد،النهایه، ج 4، ص 255) اما چنان که روشن شد، این واژگان هر کدام بار معنایی خاص خود را داشته و بالتبع حکم اخلاقی و شرعی ...
شخصی استفاده کرده، به او نزدیک شده و او را مجروح سازد و یا به قتل برساند، فاتک گفته می شود. (10) در ادبیات معاصر، اصطلاح فَتک را برای ترور به ندرت به کار می برند. در کتاب فرهنگ اصطلاحات معاصر فَتک بِ به معنای ترور کرد، کشت، از میان برد و به قتل رسانده آمده است. (11) اما در فرهنگ معاصر آذرنوش، فَتک به کشتار، آدم کشی و قتل معنا شده است. (12) در فرهنگ فرزان و قاموس آکسفورد نیز ترور به فتک ...
دوری از رحمت الهی و گرفتار شدن به عذاب و عقوبت اخروی است. (61) سب در لغت به معنای دشنام دردناک، (62) چیزی به منظور طرح نقص و ضعف شخصی بیان شود، (63) که شتم و دشنام از او گرفته شده است. (64) در مقایسه این دو واژه، لعن از جانب مردم، مایه تنفر و برائت از ملعون می باشد، اما سب دشنام و سخن زشتی است که موجب تضعیف می شود. بنابراین ماهیت سب با لعن تفاوت دارد، ارگ چه در هر دو، بیزاری و تنفر وجود دارد. در ...
یافته (1) محقق با کارشناسان و آگاهان موضوع و روش پرسش نامه برای گردآوری اطلاعات استفاده خواهیم نمود. البته محور ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه خواهد بود. 2- چارچوب مفهومی- نظری 1-2. مبانی مفهومی از آن جا که نظریه ها بر ارکان مفهومی استوارند و تحدید معنایی واژگان، پیش شرط طراحی نظریه ها و شناخت واقعیت ها می باشد. لازم می آید تا ارکان مفهومی موضوع تبیین گردد. مهم ترین مفاهیم مورد بحث عبارتند ...
دشمنان خدا وجود نداشته باشد، مرزهای دوستی و دشمنی به هم می ریزد و حق و باطل در هم می آمیزد . اگر ظالم، مطرود نگردد، اگر گمراهی نکوهیده نشود، اگر بد کاران مورد عداوت قرار نگیرند، تباهی نهادینه می شود؛ فساد مقبول می گردد و تبه کاران بی پروا می شوند. برائت یعنی؛ حق و دیگر هیچ، برائت یعنی دشمنی با دشمنان خدا. تبری نجستن از دشمنان، عامل هم گرایی، تقلید، تشبه و هضم شدن در فرهنگ دشمن می شود. ...
چکیده امروزه دشمنان اسلام برخی باورها و اعمال نادرست جهال یا معاندانِ فرق مختلف را حمایت می کنند و به آن دامن می زنند. از آن جمله پررنگ نمایی جشن نهم ربیع با عنوان شادی از قتل خلیفه دوم و تحریک احساسات مذهبی دیگر مسلمانان به واسطه برپایی مراسمی مشتمل بر سب و لعن و برخی اعمال سخیف، که در توجیه آن به حدیث رفع القلم استناد می کنند، در حالی که حدیث مذکور اشکالات سندی و محتوایی فراوانی دارد ...
. (فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع)، ج 2، ص 337) این واژه در زبان فارسی بیشتر به صورت تبرّا به کار می رود. تبرّی ریشه در قرآن کریم دارد و برائت نام یک سورۀ قرآن است که با برائت خدا و پیامبرش از مشرکان آغاز می شود. در روایات نیز بر اهمیّت مسئلۀ تبرّی، فراوان تأکید شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) تبرّی از مهم ترین و استوارترین رشته های ایمان ذکر شده است. (وسائل الشیعه، ج 16، ص 177) در منابع روایی در ...
دستور داده که: أَطِیعُوا اللهَ وَ أَطِیعُوا الرّسُولَ وَ أُولِی الأَمرِ مِنکُم؛ اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از رسول خدا و اولی الامر از میان خودتان. اظهار دوستی نسبت به اولیای الهی، پیامبران و امامان هر چند مورد خواست و فرمان الهی بوده، اما از آنجا که فرمان های الهی و امر و نهی او دارای حکمت ها و مصلحت های مختلفی برای تکامل بشر است، می توان از فرهنگ قرآنی و رضوی استفاده کرد که یکی از ...