سایر منابع:
سایر خبرها
، مبادا آنها (نیز) از روی (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! اینچنین برای هر امّتی عملشان را زینت دادیم سپس بازگشت همه آنان به سوی پروردگارشان است؛ و آنها را از آنچه عمل می کردند، آگاه می سازد (و پاداش و کیفر می دهد). (3) پس می توان گفت حفظ وحدت علاوه بر اینکه از ایجاد کدورت ها و نفرت ها و جنگ های فرقه ای جلوگیری می کند ، زمینه را برای گسترش فرهنگ و فکر ناب اهل بیت در میان مسلمانان فراهم می ...
...! جائی که چنین است تکلیف مردم در مقابل خدا و پیغمبرش روشن است . در حدیثی می خوانیم : (هنگامی که آیات آغاز سوره مؤ منون نازل شد، و یک سلسله آداب اسلامی را به آنها دستور داد، از جمله مساءله خشوع در نماز پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله ) که قبلا به هنگام نماز گاه به آسمان نظر می افکند دیگر سر بر نمی داشت ، و دائما به زمین نگاه می فرمود). در مورد پیامبر ...
ائمه اطهار نیز می توان موارد بسیاری از توصیه به وحدت و جلوگیری از تفرقه را نام برد. آنچه می شود با اطمینان گفت این است که در زمان حیات ائمه اطهار نمی توان حتی یک مورد نزاع و درگیری میان شیعه و سنی مشاهده کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بارها مسلمانان را به وحدت توصیه کردند: جماعت و وحدت، مایه رحمت الهی و تفرقه، موجب عذاب الهی است.(4) همچنین امام علی علیه السلام مسلمانان را در هر فرصتی به دوری ...
مشترکات است؟ پس لازم است پیرامون چیستی و چرایی وحدت به منابع دینی خود رجوع کنیم و واژه وحدت را مفهوم شناسی [2] کنیم در قرآن کریم نیز خداوند متعال با تاکید بر مشترکات مذاهب، وحدت امت اسلامی را به معنای تحقق وحدت اسلامی در مجموعه امت اسلام می خواند، به گونه ای که در نهایت، نویدبخش تشکیل امت واحد اسلامی شود : وَ إِنَ هَذِهِ أُمَتُکُم أُمَةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُکُم فَاتَقُونِ [3 ...
مربوط به خداوند متعال و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است و هیچ کس حق صدور حکم در این موارد را ندارد . (10) طحاوی می نویسد: شیعیان، اهل قبله هستند؛ و مادام که چیزی در ایشان ندیده ایم، آنها را به کفر و شرک و نفاق متهم نمی کنیم. از درونشان نیز خداوند متعال آگاه است. زیرا ما فرمان داریم که حکم به ظاهر کنیم و از گمان و پیروی از آنچه نمی دانیم، نهی شده ایم. (11) بنابراین، اعتقاد نداشتن ...
شده ا ست، سب و فحش دادن به کفار و مشرکان است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: (وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَینَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَینَبِّئُهُمْ بِمَا کَانُوا یعْمَلُونَ) ؛ (به معبود) کسانی که غیر خدا را می خوانند (می پرستند) دشنام ندهید، مبادا آنها (نیز) از روی ظلم و ...
. بنابراین، در این نوشتار، به مهم ترین اندیشه های او و جایگاه وی نزد سلفی گرایان تکفیری و میزان تأثیرپذیری آنها از ابن قیم جوزیه می پردازیم و نشان می دهیم که ابن قیم جوزیه از جمله عالمان سلفی گراست که در تکفیر و تبدیع و تشریک دیگر مسلمانان پیش تاز بوده، در پیدایش اندیشه های تکفیری نقش بسزایی داشته است. کلید واژه : ابن قیم جوزیه، سلفی گری، تکفیر، تبدیع، تشریک. مقدمه ابن قیم جوزیه از ...
. توشی هیکو ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن؛ معناشناسی جهان بینی قرآنی، ص 301. 10. سوره آل عمران (3) ، آیه 154؛ سوره مائده (5) ، آیه 50؛ سوره احزاب (33) ، آیه 33؛ سوره فتح (48) ، آیه 26. 11. عبر عن القوة الغضبیة إذا ثارت و کثرت بالحمیة ؛ نک.: محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج18، ص289، تفسیر آیه 26 سوره فتح. 12. سوره طور (52) ، آیه 32. 13. الأحلام جمع حلم و هو العقل ...
سده اول هجری به تشیع گرایش پیدا کردند. تا قرن چهارم و حکومت آل بویه، نهضت های متعدد علویان در ایران به وقوع پیوست و تعداد زیادی از سادات علوی از شاخه حسنی و حسینی، برای در امان ماندن از ظلم و جور خلفای اموی و عباسی، به ایران مهاجرت کردند و باعث گسترش هر چه بیشتر تشیع در ایران شدند. در این مقاله به وضعیت شیعیان ایران در زمان امام رضا (علیه السلام) در قرن سوم هجری پرداخته می شود. سؤال اصلی در ...