سایر منابع:
سایر خبرها
؛ همان طور که به لوازم وجود غیر مدرِک طبیعت می گویند. به همین دلیل به صورت فطرت الله به خدا نسبت داده شده است. مراد از فطرت الهی، علم و عشق است. ذات او صرف کمال است و خود عالِم به آن و عالم به علم خود، و ذات او در نهایت عشق و ابتهاج به خود است؛ زیرا مناط عشق، ادراک کمال است. فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا: عشق به آثار نیز از آثار عشق به ذات است. از آنجا که گفته اند ...
متعال ظهور نموده و جهان را با نور وجودش پر از عدل و داد خواهد ساخت. در مورد امامت امام عسکری علیه السلام روایات متعددی از ائمه معصومین علیهم السلام نقل شده است که یکی از آن روایات چنین است: یحیی بن یسار قنبری می گوید: امام هادی علیه السلام چهار ماه قبل از شهادت خویش به فرزندش امام حسن عسکری علیه السلام وصیت کرد و به امامت و خلافت او اشاره نمود و در آن حال مرا به همراه عده ای از دوستان و ...
عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجیلِ [8] این ها وارد این بازار عشق شدند و خود را در محبّت خدا باختند خدا هم این ها را گرفت. عجب بردنی! عجب اوجی! عجب عروجی! خدا این ها را دوست می داشت. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ [9] محبّت این ها را به آن جا برده است. عشق خدا این ها را آن جا برده است. این ها محبوب پروردگار عظیم هستند. اطاعت از پیامبر (ص) رمز محبّت به خداوند ...
. در اینجا بحث از امام هدایتگری است که پس از پیامبر اسلام (ص) رهبری امت اسلامی را به دست می گیرد. چنین شخصی از نظر شیعه باید از سوی خداوند و رسول او منصوب و منصوص باشد. ازاین رو، در احادیث متعددی که از پیامبراکرم و ائمه علیهم السلام نقل شده، از جمله حدیث عرض دین عبدالعظیم، به نام های امامان دوازده گانه تصریح شده است. معنی خلافت دومین ویژگی مذکور برای امامان، خلافت است ...
...، به حدیثی از محمدبن خالد جندی متوسّل می شوند که مهدی موعود را همان پیامبر خدا حضرت عیسی بن مریم دانسته است. در این باره بد نیست بدانیم که هیچ دانشمندی از جهان اسلام، دیده نشده که متعرّض این حدیث شده و آن را مورد تمسخر و انتقاد شدید قرار نداده باشد ؛ یعنی، این روایت بالاتفاق رد شده و پذیرفته نشده است . بیان بطلان و ردّ این حدیث نیازمند تلاش و کوشش نیست چون با تمام احادیث صحیح و ...
اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِم ... به واسطة وجود شما خدا باب فیوضات و خیرات را می گشاید و به وسیلة شما آن را به انتها می رساند؟ که اشاره به همین مقام واسطة فیضی ائمه معصومین دارد. (4) انسان کامل، مظهر فیض کامل خداست و تمام موجودات دیگر از فرشته تا جن و بشر و سایر موجودات به واسطه وجود او از انوار الهی فیض می برند: ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الأرض و السماء. (5) ...