سایر منابع:
سایر خبرها
دقیق داشت که همه سعی کردند به آن برگردند. یعنی کسانی که متفکر بعدی بودند بعد از این قصه مثل مرحوم علامه طباطبایی در حاشیه اش بر کفایه این را کاملاً نقد کرده است که خلط فلسفه عینی و اعتباری با هم کرده است. امام خمینی(رحمه الله علیه) هم به سوی شیخ انصاری رفت و آن فقه را ادامه داد که در نهایت ولایت فقیه از آن درآمد و ولایت فقیه معطوف به نقد انقلاب مشروطیت بود که خود امام (رحمه الله علیه ...
او را به آنان انتقال دهد و آنان را به سود و زیان خود آگاه سازد، زیرا در خلقت آنان چیزی وجود نداشت تا به وسیله آن بتوانند نیازهای خود را بشناسند."(علامه مجلسی، بحارالاانوار، ج11، ص 40) همچنین دلایل عقلی فراوانی بر آن دلالت دارند که انسان ها با وجود همه پیشرفت های علمی باز بدون تعالیم وحیانی ناتوان از تشخیص سود و زیان خود هستند. بنابراین رسالت پیامبر اسلام، جهانی است و انسان ...
کرده است. علامه طباطبایی (رحمه الله) با تأیید این نکته، وجه احکام اطلاق حکمت کرده است. علامه طباطبایی (رحمه الله) با تأیید این نکته، وجه اطلاق حکمت بر احکام فقهی را شمول احکام فقهی بر مصالح می داند (طباطبایی، [بی تا]، ج 13، ص 97). از این آیه دو نکته قابل برداشت است: 1. احکام فرعی فقهی از وحی الهی می جوشد؛ بنابراین، وحی که در اسلام در قرآن کریم متبلور است، منبع احکام فقهی است؛ 2. منبع قرآن برای فقه ...
و درجه بندی احکام از این نظر است... در اسلام اعلام شده که احکام تابع یک سلسله مصالح و مفاسد واقعی است و اعلام شده که این مصالح و مفاسد در یک درجه نمی باشند (مطهری، 1374، ج 3، ص 193). این نظر گاه به همه ی عدلیه و گاه به مشهور عدلیه نسبت داده شده است (اصفهانی، [بی تا]، ص 211/ انصاری، [بی تا]، ص 273/ خراسانی، 1364، ص 232/ سبحانی، [بی تا]، ج 2، 395/ عنبکی، 2002، ص 120/ حسینی فیروزآبادی، [بی تا ...
دادن فعل و طلب ترک کردن فعل) سروکار داریم. از این جهت از احکام به بایدها تعبیر می کنیم. اما در اخلاق، سروکار ما با شایدها و نشایدهاست؛ زیرا آنجا سخن از خوب و بد، شایست و ناشایست است. در تفکر دینی، تفکیک میان شایدها و بایدها را مسلمانان انجام داده اند و این کار بسیار دقیق و درستی است و مرهون جامعیت و غنای دین اسلام است. در ادیان دیگر نظیر مسیحیت موجود و یا در دین واره هایی مثل بودیسم، این تفکیک ...