سایر منابع:
سایر خبرها
(عَالِمِ اللِّسَان) که امر را بر مردم، مُشتَبه می سازد. منافق در مقامِ قَول و لِّسان ، عالِم و اهلِ مَعروف است و در قلمرو دل و قلب ، منافق، و در عمل و رفتار ، اهلِ مُنکَر. جلال الدین محمد بلخی، شاعرِ حکیمِ مسلمان، همین مضمون را به صورتی دیگر بیان کرده است: راه هموار است، زیرش دام هاقحطِ معنی در میانِ نام هالفظ ها و نام ها چون دام ها ستلفظِ شیرین، ریگِ آبِ عمرِ ماست[7] مقصود این است که اگر چه راهی ...
تکلیف نفس است. اما صوم و روزه که در این ماه تکلیف شرعی مسلمانان است عبارت است از احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب. از همان آغاز که رودکی پدر شعر فارسی، بلند بنای کاخ ادب را برافراشت، مفردات روزه، رمضان، صوم و صیام در آیینه شعر فارسی انعکاس یافتند. این انعکاس در تمامی انواع شعر مدحی، اخلاقی، تعلیمی، غنایی و رثا دیده می شود. در شعر شاعران دوره اول، کاربردها سطحی است ...
و تمرین سبک زندگی اسلامی ماه رمضان تجلی سبک زندگی اسلامی و تمرینی 30 روزه برای نزدیک شدن به این نوع زندگی پُر خیر و برکت است. در زمان عبادات و طاعات رنگ خدایی به خود می گیرد. اخلاص چاشنی اعمال انسان می شود، قلب ها آماده پذیرش خوبی ها می شوند و در این صورت است که روزه داری باعث رقت قلب و باز شدن دریچه های احساس برای گریه و طلب بخشش و مغرفت از درگاه خدا می شود و مهربانی کردن به ایتام ...
سرش چو بر وی گذر کرد یک نیمه روز فتاد اندرو ز آتش معده سوز به دل گفت اگر لقمه چندی خورم چه داند پدر غیب یا مادرم چون روی پسر در پدرم بود و قوم نهان خورد و پیدا به سر برد صوم که داند چون در بند حق نیستی اگر بی وضو در نماز ایستی (بوستان ص 273) و در موردی دیگر تهمت و غیبت را از مبطلات روزه ...