سایر منابع:
سایر خبرها
محبت آدمی به خداوند مشرکان کسانی می باشند که غیر خدا را دوست دارند، آن نوع که لازم هست خدا را دوست داشته باشند؛ اما محبت مؤمنین به خداوند شدیدتر هست. زیادتر متکلمان محبت مؤمن به خداوند را به مفهومی تعظیم و مدح و ثنای خداوند و عبادت خالص برای او می دانند که همراه با امید به جایزه و ثواب و بیم از عقاب است؛ اما عارفان محبت را دستاورد معرفت می دانند؛ ازاین رو هرکه معرفتش به خداوند زیادتر ...
، نفوس حق النفس می دهند، باران رحمت از دولتی سرقبله عالم است و سیل و زلزله از معصیت مردم. میرغضب بیشتر داریم تا سلمانی .... ریخت مردم از آدمیزاد برگشته، سالک بر پیشانی همه مهر نکبت زده، چشم ها خمار از تراخم است، چهره ها تکیده از تریاک. دیلماج من و خدا نباش، خدا به هر سری داناست ... از بخت ما یک جاسوس نیست این همه جانثاری را به عرض برساند! حسین قلی خان: آهو نمی شوی به ...
می کند: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (نور، 35). ملاصدرا - بنابر اصالت وجود - نور را در حقیقت و معنا، عین وجود می داند. ازاین رو خداوند نور محض یا وجود صرف است (صدرالدین شیرازی، 1361، ج4، ص356) و با اشراق نور او، ماهیات از خفا به ظهور می رسند و از غیب و عدم، پا به عرصه ظهور و وجود می گذارند. بنابراین وجود هر چیزی تجلی نور الهی است؛ نوری که موجب ظهور ماهیات می شود (همان، ص360). ...
، منوط به حاصل شدن استعداد خاص در ماده بدن هست و هنگامی شرایط مادی لازم فراهم گردید و بدن استعداد کاملی برای پذیرش نفس یافت، نفوس جزئی به آن اختصاص می گیرد و حدوث جسمانی می یابد. به نظر او نفس مولود عالم طبیعت هست و پیش از خلقت ابدان وجود ندارد و صرفا وجودی که می توان برای آن درنظر گرفت، وجودی جمعی و اجمالی نزد دلیلش، یعنی عقل می باشد. ملاصدرا نظریه افلاطون در قدم نفس و روایاتی را که بر وجود ...