دوران شوروی مانده است، از تقویم میلادی استفاده می کنند ، ژانویه را آغاز سال نو میلادی می دانند اما نوروز را نه تنها بعنوان جشن آغاز سال نو بلکه نمادی از فرهنگ ریشه دار خودشان باشکوهتر از ما جشن می گیرند، حتی در شهرهای بزرگ مثل دوشنبه و خجند باستانی نوروزگاه ساخته اند، در زمان شوروی هم به انحاء مختلف سعی در برپایی آئینهای نوروزی با همه مقدمات آن داشته اند، از سویی مبانی اعتقادی خود را حفظ کرده اند
آیین کهن نوروز صیاد، آغاز سالی نو در میانه تابستان و نشانه ای از شروع فصل تازه صیادی است که این جشن با حضور مردم روستای سلخ جزیره قشم و گردشگران برگزار شد.
روز، شنا کردن تمام روستائیان در دریا است . آنها معتقدند اگر مردم در این روز خاص در دریا شنا کنند تا سال آینده از تمام بیماریها در امان می مانند . در جشن نوروز صیاد همه روستائیان لباسهای نو می پوشند و در این روز زنان بومی جزیره با شیرینی های پخته شده از خرما بنام رنگینک، از میهمانان پذیرایی می کنند . اجرای موسیقی محلی و رزیف خوانی ، مسابقه ماهیگیری و برپایی نمایشگاه صنایع