سایر منابع:
سایر خبرها
همه شئون زندگی را در چنبره خویش دارند. این دوگانه ها عبارتند از: سوژه/ ابژه؛ فعال/ منفعل؛ فرهنگ، جامعه/ طبیعت؛ عمومی/ خصوصی؛ انسان/ حیوان؛ کلی و جهان شمول/ خاص؛ عقلی/ عاطفه؛ سیاست، حقوق، اخلاق/ شخصی، خانوادگی، زیست شناختی؛ منطق/ شهود؛ حضور/ غیبت؛ خودیت، موجود/ غیریت، ناموجود؛ روشن/ تاریک؛ استقلال/ وابستگی؛ خیر/ شر. بسته به اینکه کدام طرف این دوگانه ها غلبه پیدا کند یا بسته به اینکه این ...
...> آنچه اینجا حائز اهمیت است، بیان وجه سیاسی تکلیف شرعی یا به بیان دیگر قرائت سیاسی از این مسئله است. وجه سیاسی بحث تکلیف شرعی از این جهت است که شرع مقدس درصدد بیان جمیع آنچه در زندگی دنیوی انسان بدان نیاز است، می باشد. و بدون تردید یکی از جنبه های مهم زندگی انسان، حیات اجتماعی و سیاسی اوست; جنبه ای که خود زندگی فردی رانیز تحت تاثیر قرار می دهد. از این امر در کلام، به تمامیت دین تعبیر می شود. مراد ...
توسعه یافتگی است؟ اگر توسعه (در اصطلاح اروپایی اش) به معنی گشوده شدن و از درون به در آمدن و گسترده شدن باشد، در جهان موسوم به توسعه نیافته چیزی برای بسط و گسترش نمانده است. اگر چیزی هم از تجدد فرا گرفته، از باطن تجدد جدا بوده و در زمره آداب و علوم و مهارت های رسمی و ظاهری قرار داشته است. از اینها که بگذریم توسعه نیافته نامی است که اروپا به کشورهایی داده است که در راه علم و تکنولوژی و تولید و ...
معلول رسیدن نفس ناطقه به مرتبۀ اعلای معنا می داند تا حدی که شباهت به روح اعظم و عقل کلی عالم پیدا کند و با روح اعظم اتصال کلی پیدا کند و به آیۀ 35 سورۀ نور مثال می زند که علم را به نور تشبیه می کند.[7] تلمسانی در کتاب شرح منازل السائرین علم را به درجه جلی، خفی و علم لدنی تقسیم بندی نموده و منشأ علم لدنی را همان آیۀ 65 سورۀ کهف دانسته که مکرراً ذکر نمودیم و دربارۀ حضرت خضر است چون از نزد ...
را از روی پشت بام هل دهند، او دیگر هیچ گونه اختیار و اراده ای برای سقوط کردن یا نکردن ندارد؛ اما اجبار حقوقی، درجایی است که موضوع، در دایره اراده انسان قرار دارد، اما عامل خارجی به نحوی عمل می کند که در خارج حق انتخابی برای شخص مختار باقی نمی ماند. نحوه عمل عامل خارجی نیز در عرصه اجبار حقوقی دو گونه است؛ گاهی فاعل مختار را در وضعیتی قرار می دهند که اگرچه مسیر اختیار تکوینیِ او باز است اما در عالم ...